Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by olebole » 26 Feb 2010 13:31

Alex wrote:
fredde.se wrote:
olebole wrote:Kestrelstyret verkade trevligt men jag får se vad plånboken tillåter!
Ska jag kolla om det går att lägga till en kinafiberbock på min order?

240gr +/- 15gr.

Blir så taggad av denna tråden att jag måste dra ut och cykla!

Peace out!

/Fredde
även jag skulle kunna vara intesserad av att köpa kinafiberstyre! hör gärna av dig om du skulle kunna lägga till ett mig.
Jag måste tyvärr hoppa då ekonomin inte är i fas med projektet för tillfället :)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Fredde » 26 Feb 2010 13:42

olebole wrote:
Jag måste tyvärr hoppa då ekonomin inte är i fas med projektet för tillfället :)
Ok! :)

Alex, jag kollar pris och om det går att lägga till så fort deras order-tjej är online på msn. Enl planen skulle mina grejor gå iväg typ 6:e mars.

/Fredde


Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Fredde » 08 Mar 2010 18:45

Jag behöver en bra WW-våg, vad är det som gäller? Helst med vikt under 200gr... ;)

/Fredde

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by johan e » 09 Mar 2010 19:09

fredde.se wrote:Jag behöver en bra WW-våg, vad är det som gäller? Helst med vikt under 200gr... ;)

/Fredde
Den här verkar poppis i WW-kretsar. http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =145959085" onclick="window.open(this.href);return false;

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by euskadi » 09 Mar 2010 21:30

du kan få låna min WW våg om du ej vill köpa. jag har både fiskevåg med hängare (för hela cykeln) och liten brev-våg.

annars är det väl ebay som alltid gäller om du ska köpa billigt. Det är kul med våg!
den tar man alltid med sig när man ska handla cykeldelar. Man törs inte riskera att köpa något tungt ju :wink:

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Fredde » 08 Apr 2010 23:13

Image

Helt okej för ett högfläns!

Mack!

/Fredde

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Busken » 09 Apr 2010 07:24

Image

har blivit lite inspirerad av den här tråden, just nu väger den 7.5 (7450gram) med den här setupen:
Hjul: lågfläns phil wood med competition ekrar uppspänt på mavic open pro cd ?
Ram: Pinarello surprise ?
Gaffel: Pinarello X-track ?
Styrstam: Ritchey Pro WCS 4-axis wetblack (125 gram)
Styre: Sågat profile design typ 200 gram
Sadel: Selle Italia Flite 180-200 gram
Sadelstolpe: Most ?
Sadelklämma: Most ?
Vevparti: Truvativ Omnium ?
Pedaler: Time ATAC Alium ?
Linda: Specialized Roubaix ?

och JA, jag ska köpa en våg!

Dock så ska mer vikt skalas, lågfläns macknav är beställda. Hjulen jag har nu byggdes visst på competition ekrar istället för revolution (och nu har man lärt sig se skillnaden på dom!). Macknaven ska byggas upp med lättare ekrar, evt på keramisk open pro. Sadeln kommer nog bli en flite tt, pedalerna lutar åt äggvispar. Ny sadelstolpe är också på väg, nytt styre går jag och lurar på. Vill ha 31.8 bullhorn, evt lolfiber...

ja, bra och rolig tråd! att weena är faktiskt riktigt kul!

User avatar
jensrasmus
Posts: 144
Joined: 20 Sep 2008 17:59
Location: malmö
Contact:

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by jensrasmus » 09 Apr 2010 09:26

Grym ride simpan! Ska bli spännande att se din vita hingst till Girot!!!

(sen har jag hört ryktesvägen att du blivit stark som en oxe och att det kommer farliga danskar till girot, stämmer det?)

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by euskadi » 09 Apr 2010 18:52

M5 nav är mycket lätta. men tyvärr går de sönder lite för ofta för att vara okej. 600kr är iaf bra pris!

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by euskadi » 09 Apr 2010 19:02

här är ett par grymma hjul som jag tror är skitbra. jag har kört på Reynolds själv och kan bara säga gott om deras hjul. Deras kvalitétester ska tydligen vara extremt påfrestande. även hjulpar som mina med vikt runt ca 1000g har ej nån maxvikt på cyklisten. Ofta brukar lätta WW prylar ha en varning "maxvikt 75kg". men inte Reynolds.

650usd låter dyrt men det är egentligen billigt jämfort med svenska priser. Nån cyklist här borde faktiskt fundera på att köpa hem dessa.

http://cgi.ebay.com/NEW-Reynolds-Recon- ... 3efdfd4325" onclick="window.open(this.href);return false;

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Busken » 10 Apr 2010 08:51

läckra reynolds hjul! och inte väger dom mycket heller! Själv har jag gått och grunnat på dom här hjulen ett längre tag, men nu kommit till insikt om att jag ändå inte kommer skaffa mig en cykel att sätta dom på.

http://cgi.ebay.com/Royce-DT-superlight ... 335af46ab2" onclick="window.open(this.href);return false;

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Busken » 14 Apr 2010 20:11

Image

sparar 325 gram med min nya sadelstolpe, yay!
vidare har jag dumpat bakskärmen vid vägning så jag är nere på 7.1 kilo

När det blir dags för nya hjul tänker jag mig att jag ska bygga upp mina superlight mack nav (lågfläns) på dt revolution ekrar och open pro fälg. Någon som har en annan lågprofils kanttråds fälg att rekomendera? Den ska gärna kunna hålla till lite också! Tänker att revolution ekrarna kommer hålla ganska bra, jag är ju inte speciellt tung nu, ligger på 66 eller 65 kg beroende på hur mycket jag äter.

edit: någon som har tips på ett någorlunda lätt bullhorn styre i oversize?

vidare så kan jag berätta att viktskillnaden på en kmc d101 och kmc 710k kedja är 80 gram, jag trodde det var mer!

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by johan e » 15 Apr 2010 10:27

Busken wrote:När det blir dags för nya hjul tänker jag mig att jag ska bygga upp mina superlight mack nav (lågfläns) på dt revolution ekrar och open pro fälg. Någon som har en annan lågprofils kanttråds fälg att rekomendera? Den ska gärna kunna hålla till lite också! Tänker att revolution ekrarna kommer hålla ganska bra, jag är ju inte speciellt tung nu, ligger på 66 eller 65 kg beroende på hur mycket jag äter.
Jag hade satsat på dessa, http://velocipeter.se/catalog/product_i ... cts_id=257" onclick="window.open(this.href);return false;
eller dessa http://www.sjscycles.co.uk/product-Halo ... -20129.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by euskadi » 18 Apr 2010 13:14

fundera på tubfälgar istället. Det är mycket lättare samt även något snabbare...
själva tubdäcken är lättare än kantråd + slang också. så combon är helt klart värd att tänka över.

jag tycker tyvärr inte några av de där förslagen som har visats är så speciellt intressant (obs, min högst personliga åsikt). Slutvikten kommer tyvärr också bli ganska hög när allt kommer på.

Har du kollat om det finns några hjul som även anses som snabba? det är en faktor som är intressant. Man vill ha snabba och rappa hjul om man ändå håller på att kolla på nya.

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Elmer » 18 Apr 2010 15:05

Busken wrote:[img]wcs[/img]

sparar 325 gram med min nya sadelstolpe, yay!
vidare har jag dumpat bakskärmen vid vägning så jag är nere på 7.1 kilo

När det blir dags för nya hjul tänker jag mig att jag ska bygga upp mina superlight mack nav (lågfläns) på dt revolution ekrar och open pro fälg. Någon som har en annan lågprofils kanttråds fälg att rekomendera? Den ska gärna kunna hålla till lite också! Tänker att revolution ekrarna kommer hålla ganska bra, jag är ju inte speciellt tung nu, ligger på 66 eller 65 kg beroende på hur mycket jag äter.

edit: någon som har tips på ett någorlunda lätt bullhorn styre i oversize?

vidare så kan jag berätta att viktskillnaden på en kmc d101 och kmc 710k kedja är 80 gram, jag trodde det var mer!
Vägde din gamla stolpe ett halvkilo?
IRD Cadence är fina och trillar in under 400 gram (390 tror jag). Kör alunipplar fram och på ickedriv bak. Eller ett par gamla GL330 med lätta tuber?

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Busken » 18 Apr 2010 17:20

yes, gamla stolpen vägde in på 498 gram! t-t-t-tungt så det förslår!

alunipplar fram och på ickedriv bak är givet, funderar lite på dt aerolight ekrar också. men satana vad dom kostar pengar!

Jilster
Posts: 146
Joined: 21 Oct 2008 07:27

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Jilster » 18 Apr 2010 17:52

Kul att se att denna tråd tagit fart och att det äntligen diskuteras lite vettiga saker.

Spännande bygge den där Pinarellon. Har du några närbilder?

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by euskadi » 20 Apr 2010 22:05

jag såg inte länken till Robertos hjul med Roycenav. De kan absolut vara ett alternativ om du nu känner att kanttråd är bäst för dig.

jag känner säljaren och kan även rekommendera hans framgaffel Easton 90. Du får den säkert utan tillägg på frakten.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by euskadi » 20 Apr 2010 22:10

fundera även på om du verkligen ska ha kvar sadeln som väger "180g-200g"! jag fick en chock när jag läste att den var så tung... :cry:

försök att hitta nån beggad runt 60g, går det inte, så kolla runt 100g.. vips har du har du hälften av vikten sparad!

Post Reply