Stora cyclocrosstråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Otto » 26 Sep 2012 10:32

Image

Nya Ultegrareglage samt Ultegrabakväxel. Sen ett nytt hjulpar, Ambrosio Crono med XTR-nax (axel och body i titan) på dem sitter ett par Tufo Primus 32mms tuber (UCI Legal!).
Sen skall ett par Sramvevar på när BBG bashen kommer.

Tro nästan jag lättade hojen med ett kilo. Samt att jag får kötta runt med crosstuber.

(Ja, ventilerna är snea. Inga namn nämnda. :wink:)

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by hagard » 26 Sep 2012 11:13

Snyggt otto! Jag erkänner utan omsvep så att inte skuldfrågan hänger i luften och skapar osäkerhet och förvirring :lol:

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 26 Sep 2012 11:39

Stiligt Otto! Nu är vi däckkompisar :)
Spännande med XTR-nav, det är möjligtvis inte sådana här skitsnygga historier? (Då är jag nämligen avundsjuk!)
Image

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Stora cyclocrosstråden

Post by olebole » 26 Sep 2012 11:41

Bra Otto! Vad väger den nu då?

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Otto » 26 Sep 2012 12:12

Viggen wrote:Stiligt Otto! Nu är vi däckkompisar :)
Spännande med XTR-nav, det är möjligtvis inte sådana här skitsnygga historier? (Då är jag nämligen avundsjuk!)
[img]XTR[/img]
Jepp!
olebole wrote:Bra Otto! Vad väger den nu då?
Ja, vågen som vi hade i lokalen försvann. Så jag har inte riktigt koll.

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by hagard » 26 Sep 2012 12:41

Viggens nav är väl 950. medan ottos är 960, och alltså ännu snyggare!

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 26 Sep 2012 14:11

hagard wrote:Viggens nav är väl 950. medan ottos är 960, och alltså ännu snyggare!
Åh ja jävlar ja. Allt i 950//1/2/-960 serien är helt magiskt fint.

Bra Otto!

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by AndreasVH » 28 Sep 2012 11:03

Otto wrote:Sen skall ett par Sramvevar på när BBG bashen kommer.
Singelklinga alltså? Vad har du för storlek? Orkar man med en 42t eller behövs det en 39t? Tror jag har 12-26 bak.
När jag kör Kompiscross eller liknande ligger jag hela tiden på min lilla 36t, men det blir ju lite väl spinnigt om man ska ut och bomba grusväg eller pendla till jobbet...
Har du något även på insidan? Jag har en Deda Dogfang på pendlaren och det borde väl funka till cross också?
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Otto » 28 Sep 2012 11:22

AndreasVH wrote:
Otto wrote:Sen skall ett par Sramvevar på när BBG bashen kommer.
Singelklinga alltså? Vad har du för storlek? Orkar man med en 42t eller behövs det en 39t? Tror jag har 12-26 bak.
När jag kör Kompiscross eller liknande ligger jag hela tiden på min lilla 36t, men det blir ju lite väl spinnigt om man ska ut och bomba grusväg eller pendla till jobbet...
Har du något även på insidan? Jag har en Deda Dogfang på pendlaren och det borde väl funka till cross också?
Jag kör med 11-25 samt en 42 klinga. Det har funkat bra hittills. Om det är så att man behöver ligga på 39/26 uppför en backe så går det ju fortare att springa, det är ju ändå cyclocross det handlar om.

Sen har jag en vanlig framväxel som kjedjestyrare samt en kedjefångare.
Image

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Stora cyclocrosstråden

Post by olebole » 28 Sep 2012 11:38

Jag körde 39T/11-25 förra året, tänkte testa 42T/12-27 denna säsongen, ingen större skillnad alltså men mest för att jag fått tag i en kolfiberbash för 42t :)

Bash på utsidan alltså och en lösning liknande denna på insidan:
http://www.acecosportgroup.com/shop/k-e ... tcher.html

Tappade inte kedjan en enda gång trots misshandel på både cx-tävling och mtb-spår!

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by AndreasVH » 28 Sep 2012 12:08

^^ Blir nog att testa 42t. Jag råkade nyss beställa en bash för 85:- ink frakt från BBG:s fyndhörna. :)
Pflanzgarten stole my virginity

Livsfarlig Ledning
Posts: 159
Joined: 09 Nov 2009 05:51
Location: Stockholm, Solna

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Livsfarlig Ledning » 28 Sep 2012 12:16

Image

Bild på mig och Acke från helgens cuptävlingar i Branäs. Se här hur nöjd Acke är med sitt val av spår in i kurvan. Det får man ge honom, trots uppochnedvänd nummerlapp!

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 28 Sep 2012 12:46

Jag kör en combo av 42/39 med en 13/29 kassett, sen är jag ju erkänt ganska så klen också. Använde inte 39:an ofta förra säsongen, det var bara när det blev riktigt jävla lerigt och framväxeln mest råkade växla av sig själv..

Jag borde köra singeklinga och en BBG-bash egentligen, för att skava av lite mer vikt och precis som Otto säger, behöver lättare växlar går det fortare att springa ändå.
Last edited by Viggen on 28 Sep 2012 12:50, edited 2 times in total.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Otto » 28 Sep 2012 12:47

Viggen wrote:Jag kör en combo av 42/39 med en 13/29 kassett, sen är jag ju erkänt ganska så klen också. Använde inte 39:an ofta förra säsongen, det var bara när det blev riktigt jävla lerigt och framväxeln mest råkade växla av sig själv..

Jag borde köra singeklinga och en BBG-bash egentligen, för att skava av lite mer vikt och precis som Otto säger, behöver lättare växlar går det fortare att springa ändå.
Jag har en 42 klinga och en BBG bash i 135BCD till salu snart om du är intresserad? :wink:

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 28 Sep 2012 12:51

Otto wrote: Jag har en 42 klinga och en BBG bash i 135BCD till salu snart om du är intresserad? :wink:
En 42:a sitter redan på Yein ;), men en 135-bash tar jag gärna ur dina händer! Nämn ditt pris min gode Otto :)

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by pse » 28 Sep 2012 18:20

Hur är XTR naven, Viggen, och Otto? Om ni nu kört något på dem än.

Har två oanvända 950 set och tänkte först eBukta ut dem, men kanske ska spara några..

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 28 Sep 2012 19:31

Dom är jävligt fina och ganska hett eftertraktade i retro-mtb världen, spara ett par och bygga en hoj på dom vet jag! Kolla på bukten och http://retrobike.co.uk för vad dom brukar landa på :)

Hade gärna ägt ett par till Konan men nu kanske det vankas det kanske Mack-gruppköp så då får det va för nu ;)

User avatar
Hoven
Posts: 304
Joined: 19 Jan 2010 20:25
Location: Örebro
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Hoven » 01 Oct 2012 18:50

Nya hojen klar lagom till Kumla crossen! Några fler som ska dit?

Image

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Stora cyclocrosstråden

Post by olebole » 01 Oct 2012 21:00

Riktigt fint genomfört bygge!
Har du hängt den i vågen?

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Otto » 01 Oct 2012 21:23

Hoven wrote:Nya hojen klar lagom till Kumla crossen! Några fler som ska dit?

[img]All-city[/img]
Snyggt!

Ja, vi är är sex stycken Göteborgare som skall upp.

Post Reply