Stora cyclocrosstråden
-
- Posts: 129
- Joined: 12 Jul 2010 08:39
- Location: Tyresö, sthlm
Re: Stora cyclocrosstråden
alltså, jag gillar fixed. och jag gillar tanken på att applicera det även i skogen på mtb och cx. MEN! Är det verkligen vettigt? Går det att cykla med nån effektivitet utan växlar i skogen vare sig det är ss eller fixed?
Går i tankarna att köpa cykel (som vanligt) och sneglar på cx vs lvg. har ju redan fixed (för väg) och mtb med växlar. så antingen blir nästa en cx för att det är askul att cykla i skog och på stigar/grusvägar samt att man kan köra väg också med den. Eller så blir det ren lvg då det är mer precist. Men om jag nu köper cx, bör den då rimligtvis inte ha växlar?
Går i tankarna att köpa cykel (som vanligt) och sneglar på cx vs lvg. har ju redan fixed (för väg) och mtb med växlar. så antingen blir nästa en cx för att det är askul att cykla i skog och på stigar/grusvägar samt att man kan köra väg också med den. Eller så blir det ren lvg då det är mer precist. Men om jag nu köper cx, bör den då rimligtvis inte ha växlar?
Re: Stora cyclocrosstråden
Om man ska hårddra det så handlar ju CX inte om att cykla planlöst i skogen utan mer att köra skiten ur sig på en relativt kort bana på runt 2,5km med div hinder.freddesvanstrom wrote:alltså, jag gillar fixed. och jag gillar tanken på att applicera det även i skogen på mtb och cx. MEN! Är det verkligen vettigt? Går det att cykla med nån effektivitet utan växlar i skogen vare sig det är ss eller fixed?
Går i tankarna att köpa cykel (som vanligt) och sneglar på cx vs lvg. har ju redan fixed (för väg) och mtb med växlar. så antingen blir nästa en cx för att det är askul att cykla i skog och på stigar/grusvägar samt att man kan köra väg också med den. Eller så blir det ren lvg då det är mer precist. Men om jag nu köper cx, bör den då rimligtvis inte ha växlar?
Eller så är iaf tävlingsformen Cykelcross , en ss/fixed/cross är ett kul redskap för att ex vinterpendla till jobbet eller harva runt i skogen ett tag men det har ju som sagt sina begränsningar med bara en växel. Men å andra sidan så är det precis det som är tjusningen.
Så frågan är vad du ska ha din CX till för om det bara är skog eller grusvägar så kan du ju lika gärna köra på din MTB och införskaffa en dedikerad landsvägscykel dock så kan du ju även köra landsväg på en CX men det blir ju en kompromiss då en cx för ex tävling eller snabba stigar har en ganska tight geometri som kan bli jobbigt på långa landsvägsturer.
--------->>><<<<--------------
Re: Stora cyclocrosstråden
I verkliga livet är fixed såklart aldrig lika snabbt eller effektivt som frihjul eller växlat. Man blev ju omseglad i nedförsbackarna på retarden till exempel när man själv trampade som en idiot och de med frihjul svischade förbi helt utan ansträngning med färsk kraft att attackera nästa uppförsbacke. Det finns inget utrymme för mikropauser där benen får vila ett par sekunder i taget.
Spårval är också mycket viktigare eftersom man inte vill smälla vevarna och pedalerna i stenar. Av den anledningen tvingas man cykla långsammare och försiktigare.
Om det är vettigt eller inte är subjektivt. Effektivt är det inte. Men det är ROLIGT (och lite ball).
Spårval är också mycket viktigare eftersom man inte vill smälla vevarna och pedalerna i stenar. Av den anledningen tvingas man cykla långsammare och försiktigare.
Om det är vettigt eller inte är subjektivt. Effektivt är det inte. Men det är ROLIGT (och lite ball).
Martin
-
- Posts: 129
- Joined: 12 Jul 2010 08:39
- Location: Tyresö, sthlm
Re: Stora cyclocrosstråden
klart jag inser tjusningen med det hela, precis som med en väg-fixie. Hmm hade inte riktigt tänkt på aspekten med längre turer kontra geometri. trodde man fick en mer avslappnad ställning på en cx än på lvg...?Andye wrote:Om man ska hårddra det så handlar ju CX inte om att cykla planlöst i skogen utan mer att köra skiten ur sig på en relativt kort bana på runt 2,5km med div hinder.freddesvanstrom wrote:alltså, jag gillar fixed. och jag gillar tanken på att applicera det även i skogen på mtb och cx. MEN! Är det verkligen vettigt? Går det att cykla med nån effektivitet utan växlar i skogen vare sig det är ss eller fixed?
Går i tankarna att köpa cykel (som vanligt) och sneglar på cx vs lvg. har ju redan fixed (för väg) och mtb med växlar. så antingen blir nästa en cx för att det är askul att cykla i skog och på stigar/grusvägar samt att man kan köra väg också med den. Eller så blir det ren lvg då det är mer precist. Men om jag nu köper cx, bör den då rimligtvis inte ha växlar?
Eller så är iaf tävlingsformen Cykelcross , en ss/fixed/cross är ett kul redskap för att ex vinterpendla till jobbet eller harva runt i skogen ett tag men det har ju som sagt sina begränsningar med bara en växel. Men å andra sidan så är det precis det som är tjusningen.
Så frågan är vad du ska ha din CX till för om det bara är skog eller grusvägar så kan du ju lika gärna köra på din MTB och införskaffa en dedikerad landsvägscykel dock så kan du ju även köra landsväg på en CX men det blir ju en kompromiss då en cx för ex tävling eller snabba stigar har en ganska tight geometri som kan bli jobbigt på långa landsvägsturer.
Anledningar till att jag sneglat på en cx är att kunna köra större delen av året, mer mångsidig cykel med tanke på underlagen, och att det förmodligen är lättare att köra fort på stigar/grusvägar med en cx än med mtb. Lättare att bära upp för berg el. dyl. än mtbn också.
Vore coolt med en ss cross, en växlad cross och en ren lvg iofs men jag ÄR inte Bill Gates... Jävligt snyggt med en ss/fixie-cross dock...och mer hardcore än vanlig
ss/fixie.
Re: Stora cyclocrosstråden
Köp en 80-tls lvg. Highend-prylar kan man hitta på blocket för 2 k. (äldre lvg-cyklar är trots allt bra mycket snyggare och nära likvärdiga för en klåpare som mig) Jag hittade exempelvis en Concorde tt + extra shamal framhjul för 900kr på just Blocket. Man måste bara vara snabb och hålla ständig koll.
När du sedan köpt en växlad lvg har du ändå pengar över till en ok cx.
När du sedan köpt en växlad lvg har du ändå pengar över till en ok cx.
Har man inget projekt har man inget liv
-
- Posts: 129
- Joined: 12 Jul 2010 08:39
- Location: Tyresö, sthlm
Re: Stora cyclocrosstråden
well said! varför tänkte jag inte så?! gamla lvg är ju så mycke snyggar än nya också. hmm, då ska jag bara hitta pengarna under nån sten först.
Re: Stora cyclocrosstråden
Jag blir regelbundet frånåkt av SS crossar när jag kör växlad cross. Kanske iofs säger mer om min förmåga än om nåt annat, men visst fan går det att cykla snabbt utan växlar i skogen. Däremot går det inte, enligt min erfarenhet, att köra snabb CX fixerat. Som tidigare dryftats i tråden beror detta bla. på:freddesvanstrom wrote:Går det att cykla med nån effektivitet utan växlar i skogen vare sig det är ss eller fixed?
>Spårval - du behöver ett frihjul för att kunna välja pedalposition som tillåter dej ta ett bra spår
>Av-/påstigning - Att göra en effektiv CX avstigning bygger på att du har ett frihjul och kan stå på ena pedalen medan du förflyttar det andra benet och clickar ur. Pedal positionen när du hoppar på är lika viktig, för att komma igång snabbt.
>Balans - Branta, svängiga partier i banan kräver att du står parallellt med föterrna för att kunna parera/kontrollera med kroppen
Re: Stora cyclocrosstråden
Klart det går, men det kräver skills. Vem som helst kan köra frihjul.
Fast fixed cyklar man väl inte för att det är smart eller snabbt, det gör man väl för att det är kul.
Fast fixed cyklar man väl inte för att det är smart eller snabbt, det gör man väl för att det är kul.
Re: Stora cyclocrosstråden
Ööhhmm?...Menar du att vem som helst blir snabb på cross, bara de har ett frihjul?...Så funkar det inte i min värld i alla fall.pean wrote:Klart det går, men det kräver skills. Vem som helst kan köra frihjul.
Re: Stora cyclocrosstråden
Äsch det var ju inte så jag menade, jag menade att köra fixed är svårt men det klart att det går om man bara övar. Frihjul och andra sidan kräver inte alls samma skillset som fixed och är där med betydligt enklare att bli bra på eftersom man förenklat eller helt eliminerat de problem som du radar upp.Bompet wrote:Ööhhmm?...Menar du att vem som helst blir snabb på cross, bara de har ett frihjul?...Så funkar det inte i min värld i alla fall.pean wrote:Klart det går, men det kräver skills. Vem som helst kan köra frihjul.
Re: Stora cyclocrosstråden
Ok jag förstår. Mitt resonamang hade att göra med att svara på frågan om effektivitet. Vad jag försökte säga var att skillanden i effektivitet mellan frihjul och fixerat är större än skillnaden mellan växlat och oväxlat, när vi pratar CX. Detta på grund av att ett antal CX specifika moment är beroende av frihjul. Om man inte kan hantera dessa moment effektivt, kommer man alltid att vara mindre effektiv/långsammare.pean wrote:Äsch det var ju inte så jag menade, jag menade att köra fixed är svårt men det klart att det går om man bara övar. Frihjul och andra sidan kräver inte alls samma skillset som fixed och är där med betydligt enklare att bli bra på eftersom man förenklat eller helt eliminerat de problem som du radar upp.
Så visst kan man cykla fixerat CX. Bara inte lika effektivt
Re: Stora cyclocrosstråden
Men det var en massa tjaffs om fixed hit eller dit.
Det enda jag vet är att med lite träning så kan man vara sjukt snabb både av och på cykeln när man kör fixerat. Dock så har man en liiite annorlunda teknik jämfört med SS samt att man bör inte fega.
Men dock så till syvende och sist så är SS helt klart en smidigare lösning då man får lite tid att vila benen i dom nedförslut som finns, samt att om det finns möjlighet så är det mycket lättare att hoppa hinder med SS, inte omöjligt på fixed men krävs betydligt mer muskler och teknik.
Det enda jag vet är att med lite träning så kan man vara sjukt snabb både av och på cykeln när man kör fixerat. Dock så har man en liiite annorlunda teknik jämfört med SS samt att man bör inte fega.
Men dock så till syvende och sist så är SS helt klart en smidigare lösning då man får lite tid att vila benen i dom nedförslut som finns, samt att om det finns möjlighet så är det mycket lättare att hoppa hinder med SS, inte omöjligt på fixed men krävs betydligt mer muskler och teknik.
--------->>><<<<--------------
Re: Stora cyclocrosstråden
Sorry...tråkig dag på jobbetAndye wrote:Men det var en massa tjaffs om fixed hit eller dit.
Re: Stora cyclocrosstråden
Hehe , ledig och uttråkad får ta och kasta upp crossen på axeln för att löpa ur lite leda ur kroppen helt enkelt.Bompet wrote:Sorry...tråkig dag på jobbetAndye wrote:Men det var en massa tjaffs om fixed hit eller dit.
--------->>><<<<--------------
Re: Stora cyclocrosstråden
Någon som har ett tips på ett par prisvärda däck som ska funka till cross och höst ev vinter cykling?
Re: Stora cyclocrosstråden
Ritchey SpeedMax!Hoven wrote:Någon som har ett tips på ett par prisvärda däck som ska funka till cross och höst ev vinter cykling?
Tunga som bly men billiga, rullar kanon även på asfalt och är dessutom i princip omöjliga att punktera!
Re: Stora cyclocrosstråden
Tack!
Låter precis som de jag vill ha.
Låter precis som de jag vill ha.
Re: Stora cyclocrosstråden
Så blev det fotograferad i lite mer passande skor! Det är alltså en ridley crossbow 08 med campa record titan 10 speed bakväxel, centaur växel, veloce vevar och sti reglage, thomson stolpe och stam, deda styre... flitesadel. Jag älskar den cykeln! Men nu har jag inte tid att skriva mer för jag ska faktiskt ut och crossa resten av eftermiddagen!