Stora cyclocrosstråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
freddesvanstrom
Posts: 129
Joined: 12 Jul 2010 08:39
Location: Tyresö, sthlm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by freddesvanstrom » 29 Sep 2010 07:50

alltså, jag gillar fixed. och jag gillar tanken på att applicera det även i skogen på mtb och cx. MEN! Är det verkligen vettigt? Går det att cykla med nån effektivitet utan växlar i skogen vare sig det är ss eller fixed?

Går i tankarna att köpa cykel (som vanligt) och sneglar på cx vs lvg. har ju redan fixed (för väg) och mtb med växlar. så antingen blir nästa en cx för att det är askul att cykla i skog och på stigar/grusvägar samt att man kan köra väg också med den. Eller så blir det ren lvg då det är mer precist. Men om jag nu köper cx, bör den då rimligtvis inte ha växlar?

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Andye » 29 Sep 2010 08:28

freddesvanstrom wrote:alltså, jag gillar fixed. och jag gillar tanken på att applicera det även i skogen på mtb och cx. MEN! Är det verkligen vettigt? Går det att cykla med nån effektivitet utan växlar i skogen vare sig det är ss eller fixed?

Går i tankarna att köpa cykel (som vanligt) och sneglar på cx vs lvg. har ju redan fixed (för väg) och mtb med växlar. så antingen blir nästa en cx för att det är askul att cykla i skog och på stigar/grusvägar samt att man kan köra väg också med den. Eller så blir det ren lvg då det är mer precist. Men om jag nu köper cx, bör den då rimligtvis inte ha växlar?
Om man ska hårddra det så handlar ju CX inte om att cykla planlöst i skogen utan mer att köra skiten ur sig på en relativt kort bana på runt 2,5km med div hinder.
Eller så är iaf tävlingsformen Cykelcross , en ss/fixed/cross är ett kul redskap för att ex vinterpendla till jobbet eller harva runt i skogen ett tag men det har ju som sagt sina begränsningar med bara en växel. Men å andra sidan så är det precis det som är tjusningen.

Så frågan är vad du ska ha din CX till för om det bara är skog eller grusvägar så kan du ju lika gärna köra på din MTB och införskaffa en dedikerad landsvägscykel dock så kan du ju även köra landsväg på en CX men det blir ju en kompromiss då en cx för ex tävling eller snabba stigar har en ganska tight geometri som kan bli jobbigt på långa landsvägsturer.
--------->>><<<<--------------

Blattin
Posts: 210
Joined: 02 Mar 2009 22:21
Location: Uppsala

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Blattin » 29 Sep 2010 08:34

I verkliga livet är fixed såklart aldrig lika snabbt eller effektivt som frihjul eller växlat. Man blev ju omseglad i nedförsbackarna på retarden till exempel när man själv trampade som en idiot och de med frihjul svischade förbi helt utan ansträngning med färsk kraft att attackera nästa uppförsbacke. Det finns inget utrymme för mikropauser där benen får vila ett par sekunder i taget.

Spårval är också mycket viktigare eftersom man inte vill smälla vevarna och pedalerna i stenar. Av den anledningen tvingas man cykla långsammare och försiktigare.

Om det är vettigt eller inte är subjektivt. Effektivt är det inte. Men det är ROLIGT (och lite ball).
Martin

freddesvanstrom
Posts: 129
Joined: 12 Jul 2010 08:39
Location: Tyresö, sthlm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by freddesvanstrom » 29 Sep 2010 08:46

Andye wrote:
freddesvanstrom wrote:alltså, jag gillar fixed. och jag gillar tanken på att applicera det även i skogen på mtb och cx. MEN! Är det verkligen vettigt? Går det att cykla med nån effektivitet utan växlar i skogen vare sig det är ss eller fixed?

Går i tankarna att köpa cykel (som vanligt) och sneglar på cx vs lvg. har ju redan fixed (för väg) och mtb med växlar. så antingen blir nästa en cx för att det är askul att cykla i skog och på stigar/grusvägar samt att man kan köra väg också med den. Eller så blir det ren lvg då det är mer precist. Men om jag nu köper cx, bör den då rimligtvis inte ha växlar?
Om man ska hårddra det så handlar ju CX inte om att cykla planlöst i skogen utan mer att köra skiten ur sig på en relativt kort bana på runt 2,5km med div hinder.
Eller så är iaf tävlingsformen Cykelcross , en ss/fixed/cross är ett kul redskap för att ex vinterpendla till jobbet eller harva runt i skogen ett tag men det har ju som sagt sina begränsningar med bara en växel. Men å andra sidan så är det precis det som är tjusningen.

Så frågan är vad du ska ha din CX till för om det bara är skog eller grusvägar så kan du ju lika gärna köra på din MTB och införskaffa en dedikerad landsvägscykel dock så kan du ju även köra landsväg på en CX men det blir ju en kompromiss då en cx för ex tävling eller snabba stigar har en ganska tight geometri som kan bli jobbigt på långa landsvägsturer.
klart jag inser tjusningen med det hela, precis som med en väg-fixie. Hmm hade inte riktigt tänkt på aspekten med längre turer kontra geometri. trodde man fick en mer avslappnad ställning på en cx än på lvg...?

Anledningar till att jag sneglat på en cx är att kunna köra större delen av året, mer mångsidig cykel med tanke på underlagen, och att det förmodligen är lättare att köra fort på stigar/grusvägar med en cx än med mtb. Lättare att bära upp för berg el. dyl. än mtbn också.

Vore coolt med en ss cross, en växlad cross och en ren lvg iofs men jag ÄR inte Bill Gates... Jävligt snyggt med en ss/fixie-cross dock...och mer hardcore än vanlig
ss/fixie.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Jonatan F » 29 Sep 2010 09:02

Köp en 80-tls lvg. Highend-prylar kan man hitta på blocket för 2 k. (äldre lvg-cyklar är trots allt bra mycket snyggare och nära likvärdiga för en klåpare som mig) Jag hittade exempelvis en Concorde tt + extra shamal framhjul för 900kr på just Blocket. Man måste bara vara snabb och hålla ständig koll.

När du sedan köpt en växlad lvg har du ändå pengar över till en ok cx.
Har man inget projekt har man inget liv :)

freddesvanstrom
Posts: 129
Joined: 12 Jul 2010 08:39
Location: Tyresö, sthlm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by freddesvanstrom » 29 Sep 2010 09:11

well said! varför tänkte jag inte så?! gamla lvg är ju så mycke snyggar än nya också. hmm, då ska jag bara hitta pengarna under nån sten först.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Bompet » 29 Sep 2010 10:04

freddesvanstrom wrote:Går det att cykla med nån effektivitet utan växlar i skogen vare sig det är ss eller fixed?
Jag blir regelbundet frånåkt av SS crossar när jag kör växlad cross. Kanske iofs säger mer om min förmåga än om nåt annat, men visst fan går det att cykla snabbt utan växlar i skogen. Däremot går det inte, enligt min erfarenhet, att köra snabb CX fixerat. Som tidigare dryftats i tråden beror detta bla. på:

>Spårval - du behöver ett frihjul för att kunna välja pedalposition som tillåter dej ta ett bra spår

>Av-/påstigning - Att göra en effektiv CX avstigning bygger på att du har ett frihjul och kan stå på ena pedalen medan du förflyttar det andra benet och clickar ur. Pedal positionen när du hoppar på är lika viktig, för att komma igång snabbt.

>Balans - Branta, svängiga partier i banan kräver att du står parallellt med föterrna för att kunna parera/kontrollera med kroppen
Image

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by pean » 29 Sep 2010 11:04

Klart det går, men det kräver skills. Vem som helst kan köra frihjul.

Fast fixed cyklar man väl inte för att det är smart eller snabbt, det gör man väl för att det är kul.
Image Image Image Image

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Bompet » 29 Sep 2010 13:33

pean wrote:Klart det går, men det kräver skills. Vem som helst kan köra frihjul.
Ööhhmm?...Menar du att vem som helst blir snabb på cross, bara de har ett frihjul?...Så funkar det inte i min värld i alla fall.
Image

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by pean » 29 Sep 2010 13:40

Bompet wrote:
pean wrote:Klart det går, men det kräver skills. Vem som helst kan köra frihjul.
Ööhhmm?...Menar du att vem som helst blir snabb på cross, bara de har ett frihjul?...Så funkar det inte i min värld i alla fall.
Äsch det var ju inte så jag menade, jag menade att köra fixed är svårt men det klart att det går om man bara övar. Frihjul och andra sidan kräver inte alls samma skillset som fixed och är där med betydligt enklare att bli bra på eftersom man förenklat eller helt eliminerat de problem som du radar upp.
Image Image Image Image

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Bompet » 29 Sep 2010 13:52

pean wrote:Äsch det var ju inte så jag menade, jag menade att köra fixed är svårt men det klart att det går om man bara övar. Frihjul och andra sidan kräver inte alls samma skillset som fixed och är där med betydligt enklare att bli bra på eftersom man förenklat eller helt eliminerat de problem som du radar upp.
Ok jag förstår. Mitt resonamang hade att göra med att svara på frågan om effektivitet. Vad jag försökte säga var att skillanden i effektivitet mellan frihjul och fixerat är större än skillnaden mellan växlat och oväxlat, när vi pratar CX. Detta på grund av att ett antal CX specifika moment är beroende av frihjul. Om man inte kan hantera dessa moment effektivt, kommer man alltid att vara mindre effektiv/långsammare.

Så visst kan man cykla fixerat CX. Bara inte lika effektivt :)
Image

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Andye » 29 Sep 2010 14:59

Men det var en massa tjaffs om fixed hit eller dit. :D

Det enda jag vet är att med lite träning så kan man vara sjukt snabb både av och på cykeln när man kör fixerat. Dock så har man en liiite annorlunda teknik jämfört med SS samt att man bör inte fega.

Men dock så till syvende och sist så är SS helt klart en smidigare lösning då man får lite tid att vila benen i dom nedförslut som finns, samt att om det finns möjlighet så är det mycket lättare att hoppa hinder med SS, inte omöjligt på fixed men krävs betydligt mer muskler och teknik.
--------->>><<<<--------------

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Bompet » 29 Sep 2010 15:46

Andye wrote:Men det var en massa tjaffs om fixed hit eller dit. :D
Sorry...tråkig dag på jobbet :)
Image

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Andye » 29 Sep 2010 16:05

Bompet wrote:
Andye wrote:Men det var en massa tjaffs om fixed hit eller dit. :D
Sorry...tråkig dag på jobbet :)
Hehe , ledig och uttråkad får ta och kasta upp crossen på axeln för att löpa ur lite leda ur kroppen helt enkelt.
--------->>><<<<--------------

User avatar
Hoven
Posts: 304
Joined: 19 Jan 2010 20:25
Location: Örebro
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Hoven » 07 Oct 2010 12:03

Någon som har ett tips på ett par prisvärda däck som ska funka till cross och höst ev vinter cykling?

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by olebole » 07 Oct 2010 12:08

Hoven wrote:Någon som har ett tips på ett par prisvärda däck som ska funka till cross och höst ev vinter cykling?
Ritchey SpeedMax!
Tunga som bly men billiga, rullar kanon även på asfalt och är dessutom i princip omöjliga att punktera!

User avatar
Hoven
Posts: 304
Joined: 19 Jan 2010 20:25
Location: Örebro
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Hoven » 07 Oct 2010 15:42

Tack!

Låter precis som de jag vill ha.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Busken » 17 Oct 2010 13:09

Image
Image

Så blev det fotograferad i lite mer passande skor! Det är alltså en ridley crossbow 08 med campa record titan 10 speed bakväxel, centaur växel, veloce vevar och sti reglage, thomson stolpe och stam, deda styre... flitesadel. Jag älskar den cykeln! Men nu har jag inte tid att skriva mer för jag ska faktiskt ut och crossa resten av eftermiddagen!

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Gustav » 17 Oct 2010 14:08

Nähä du, bättre opp: det är ju Ergo-reglage!
Image


Post Reply