Sköna lösningar

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Sköna lösningar

Post by ArvidSvensson » 19 Jan 2012 20:00

Ett till drev som kedjan kan hoppa av ifrån liksom. Med rätt kedjespänning har jag iofs svårt att se hur spökhjulet skulle kunna trilla ur, men visst, trillar det ur blir det lite väl spännande. Generalfelet i videosnutten är biopaceklingan (kedjespänningen kommer variera runt pedalvarvet).

Fishy
Posts: 100
Joined: 09 Oct 2011 19:56
Location: Göteborg

Re: Sköna lösningar

Post by Fishy » 19 Jan 2012 22:55

john the man wrote:
Fishy wrote:Bygger för tillfället en pendlarcykel...
Känns som att om du bromsar kraftigt med den där lösningen så går det käpprätt och helvete..
Du menar om jag har fixed?
Det blir en enpetare med frihjul, fram och bakbroms.

Ghost chainring i arbete:



1 mils pendling per dag på fin cykelbana tror jag ska funka bra för det här alternativet. Ska prova ett tag och rapporterar eventuella drev i vaden.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Sköna lösningar

Post by Håkan » 19 Jan 2012 23:06

Fishy wrote:
john the man wrote:
Fishy wrote:Bygger för tillfället en pendlarcykel...
Känns som att om du bromsar kraftigt med den där lösningen så går det käpprätt och helvete..
Du menar om jag har fixed?
Det blir en enpetare med frihjul, fram och bakbroms.

Ghost chainring i arbete:



1 mils pendling per dag på fin cykelbana tror jag ska funka bra för det här alternativet. Ska prova ett tag och rapporterar eventuella drev i vaden.

Varför inte bara korta kedjan med en eller två länkar?
Jag skulle aldrig köra med en sådan lösning. Tänk om klingan lossnar och fastnar i bakhjulet. Om det är för en billig lösning så skulle jag kapa kedjan och kapa risken att behöva köpa nytt bakhjul...
Saknar du verktyg kan du säkert få hjälp hos din LBS (eller köpa ett för ca 200 kr).
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Sköna lösningar

Post by merkur » 20 Jan 2012 01:07

Borde vara enklare att få tag på ett öra ifrån en växlad cykel och modifiera det.

Drevet som sitter som spännare kan säkert bli skevt om man bromsar hårt och således rasa ur och sätta sig där det gör stor onytta, det är inte många kugg som är i ingrepp på kedjan heller kan tänkas.
Men onekligen så ser det ganska läckert ut.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Sköna lösningar

Post by atomlab » 20 Jan 2012 20:52

Dagens dummaste frågeställning. Håll till godo!

*edit*

Den var för dum så jag ångrade mig

Image
Image

kiwichingo
Posts: 6
Joined: 12 Jan 2012 15:13

Re: Sköna lösningar

Post by kiwichingo » 20 Jan 2012 23:28

Håller på att konvertera en gammal crescent världsmästare. Passade på att tighta till den.
Image

Image

Image

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Sköna lösningar

Post by RZ-1 » 20 Jan 2012 23:34

Bra! :)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sköna lösningar

Post by ArvidSvensson » 23 Jan 2012 23:26

Image
Ett trasigt tubdäck, fyra ekrar och en tång. Jag har ett BMI på exakt 23x700c.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Sköna lösningar

Post by Gustav » 24 Jan 2012 00:21

Hah, jag slår vad om att det är mitt gamla däck som jag punkade på väg till grottan! Bra att det kom till användning, jag var dum nog att inte ta hem det och fylla det med guck.
Image

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sköna lösningar

Post by ArvidSvensson » 24 Jan 2012 13:17

Gustav wrote:Hah, jag slår vad om att det är mitt gamla däck som jag punkade på väg till grottan! Bra att det kom till användning, jag var dum nog att inte ta hem det och fylla det med guck.
Nix. Det här däcket har jag pajjat alldeles själv.

User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Re: Sköna lösningar

Post by lugosi » 31 Jan 2012 12:14

Image

Intressant. Någon som vet om det fungerar effektivt? Måste vara ett helvete vid punka dock!

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Sköna lösningar

Post by kjellsnell » 31 Jan 2012 13:12

lugosi wrote:
Intressant. Någon som vet om det fungerar effektivt? Måste vara ett helvete vid punka dock!
Bör bli ganska halt i sidled.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Sköna lösningar

Post by Håkan » 31 Jan 2012 21:53

lugosi wrote:[img]http://i.imgur.com/sMC6I.png[/ img]

Intressant. Någon som vet om det fungerar effektivt? Måste vara ett helvete vid punka dock!
Eller om man kör med fälgbroms...
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Sköna lösningar

Post by Bompet » 05 Feb 2012 21:07

Image
Friktions-STI. Alltså friktions-reglage monterade på bromshantagen. Kan köras med indexerade reglage också, och när indexeringen på bakväxeln ballar ur så forsätter du bara med friktion. Grymt! Fult som stryk, men jag gillar't !!!
Image
Om jag nånsin skall ut på långtouting vill jag ha ett par sånna. All info här:
http://retroshift.com/
Image

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Sköna lösningar

Post by Bompet » 05 Feb 2012 21:07

Image
Friktions-STI. Alltså friktions-reglage monterade på bromshantagen. Kan köras med indexerade reglage också, och när indexeringen på bakväxeln ballar ur så forsätter du bara med friktion. Grymt! Fult som stryk, men jag gillar't !!!
Image
Om jag nånsin skall ut på långtouring vill jag ha ett par sånna. All info här:
http://retroshift.com/
Last edited by Bompet on 06 Feb 2012 09:27, edited 1 time in total.
Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Sköna lösningar

Post by Viggen » 05 Feb 2012 23:54

Den där idén har hazeat:s sönder och samman på tarck ett bra tag, jag förstår inte alls vad som är bra med det hela. Förutom att man slipper det eventuella trassel som indexering har ibland när det blir slitet..

Ett par crosslag/personer i usa har tävlat med grejerna och jag har INGEN förståelse för hur man orkar?!?!? Visst det kanske funkar bra i alla lägen och mängd av lera. Men hittills har jag inte stött på lera i den mängd att jag är helt oförmögen att växla. Ergonomin känns helt bedrövlig och växlingarna ser asjobbiga ut. Helt omöjligt att växla nere i bocken utan du måste hela tiden upp på hoodsen för att växla. Många som tävlar cross svär ju vid sina hoods men att ha möjligheten att växla ur bocken är rätt skönt. Visst kör man old school hela vägen ska man ju ändå ner på diagonalröret och spaka runt men att frivilligt välja detta i crosssammanhang över "riktiga" sram/shimano/campa-reglage förbryllar mig å det grövsta.

Såhär ska du alltså åka och hatta runt med nävarna:

patchedkid
Posts: 332
Joined: 09 Mar 2009 18:28
Location: tromsø
Contact:

Re: Sköna lösningar

Post by patchedkid » 06 Feb 2012 00:04

Tänker att det inte borde vara mycket värre en styrändsreglage som många krossare kör(de) med?

Viggen wrote: Visst kör man old school hela vägen ska man ju ändå ner på diagonalröret och spaka runt men att frivilligt välja detta i crosssammanhang över "riktiga" sram/shimano/campa-reglage förbryllar mig å det grövsta.

Såhär ska du alltså åka och hatta runt med nävarna:
http://containerlivet.blogspot.com
- Rädda torneträskdelfinen-

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Sköna lösningar

Post by Bratt » 06 Feb 2012 07:45

Rätt snyggt ändå säger jag. Jag skulle nog kunna tänka mig att byta på surlyn.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Sköna lösningar

Post by Bompet » 06 Feb 2012 09:23

Viggen wrote:Ett par crosslag/personer i usa har tävlat med grejerna och jag har INGEN förståelse för hur man orkar?!?!?
Jag håller med att det verkar jobbigt om man CX:ar. Speciellt i tävling. Men på en touringhoj tyker jag det verkar super. När du är nånstans mellan Djnerp och Vladivostok och och du får en smälll på växelörat och indexeringen går åt fanders. Och om du tour:ar behöver du inte växla så snabbt eller ergonomiskt, men det är ändå skönt att växla när det behövs istället för när man orkar flytta händerna från styret. Jag ser det altså mest som ett substitut för ram-monterade friktions reglage, fast med lite bonus.

Angående videon: Det finns dock en fördel. Kolla hur han går över hela kassetten i ett drag. Blir en väldig massa klickande med moderna STI reglage.
Image

User avatar
mjaou
Posts: 193
Joined: 04 Aug 2010 16:55

Re: Sköna lösningar

Post by mjaou » 06 Feb 2012 18:58

^
Campas lite finare reglage går att växla flera växlar åt gången med! Men inte hela kassetten förstås...

Post Reply