Sköna lösningar
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Sköna lösningar
Ett till drev som kedjan kan hoppa av ifrån liksom. Med rätt kedjespänning har jag iofs svårt att se hur spökhjulet skulle kunna trilla ur, men visst, trillar det ur blir det lite väl spännande. Generalfelet i videosnutten är biopaceklingan (kedjespänningen kommer variera runt pedalvarvet).
Re: Sköna lösningar
Du menar om jag har fixed?john the man wrote:Känns som att om du bromsar kraftigt med den där lösningen så går det käpprätt och helvete..Fishy wrote:Bygger för tillfället en pendlarcykel...
Det blir en enpetare med frihjul, fram och bakbroms.
Ghost chainring i arbete:
1 mils pendling per dag på fin cykelbana tror jag ska funka bra för det här alternativet. Ska prova ett tag och rapporterar eventuella drev i vaden.
Re: Sköna lösningar
Fishy wrote:Du menar om jag har fixed?john the man wrote:Känns som att om du bromsar kraftigt med den där lösningen så går det käpprätt och helvete..Fishy wrote:Bygger för tillfället en pendlarcykel...
Det blir en enpetare med frihjul, fram och bakbroms.
Ghost chainring i arbete:
1 mils pendling per dag på fin cykelbana tror jag ska funka bra för det här alternativet. Ska prova ett tag och rapporterar eventuella drev i vaden.
Varför inte bara korta kedjan med en eller två länkar?
Jag skulle aldrig köra med en sådan lösning. Tänk om klingan lossnar och fastnar i bakhjulet. Om det är för en billig lösning så skulle jag kapa kedjan och kapa risken att behöva köpa nytt bakhjul...
Saknar du verktyg kan du säkert få hjälp hos din LBS (eller köpa ett för ca 200 kr).
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
Re: Sköna lösningar
Borde vara enklare att få tag på ett öra ifrån en växlad cykel och modifiera det.
Drevet som sitter som spännare kan säkert bli skevt om man bromsar hårt och således rasa ur och sätta sig där det gör stor onytta, det är inte många kugg som är i ingrepp på kedjan heller kan tänkas.
Men onekligen så ser det ganska läckert ut.
Drevet som sitter som spännare kan säkert bli skevt om man bromsar hårt och således rasa ur och sätta sig där det gör stor onytta, det är inte många kugg som är i ingrepp på kedjan heller kan tänkas.
Men onekligen så ser det ganska läckert ut.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.
Re: Sköna lösningar
Dagens dummaste frågeställning. Håll till godo!
*edit*
Den var för dum så jag ångrade mig
*edit*
Den var för dum så jag ångrade mig
-
- Posts: 6
- Joined: 12 Jan 2012 15:13
Re: Sköna lösningar
Håller på att konvertera en gammal crescent världsmästare. Passade på att tighta till den.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Sköna lösningar
Ett trasigt tubdäck, fyra ekrar och en tång. Jag har ett BMI på exakt 23x700c.
Re: Sköna lösningar
Hah, jag slår vad om att det är mitt gamla däck som jag punkade på väg till grottan! Bra att det kom till användning, jag var dum nog att inte ta hem det och fylla det med guck.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Sköna lösningar
Nix. Det här däcket har jag pajjat alldeles själv.Gustav wrote:Hah, jag slår vad om att det är mitt gamla däck som jag punkade på väg till grottan! Bra att det kom till användning, jag var dum nog att inte ta hem det och fylla det med guck.
Re: Sköna lösningar
Intressant. Någon som vet om det fungerar effektivt? Måste vara ett helvete vid punka dock!
- kjellsnell
- Posts: 534
- Joined: 19 Oct 2010 19:32
- Location: Ljungskile
Re: Sköna lösningar
Bör bli ganska halt i sidled.lugosi wrote:
Intressant. Någon som vet om det fungerar effektivt? Måste vara ett helvete vid punka dock!
Re: Sköna lösningar
Eller om man kör med fälgbroms...lugosi wrote:[img]http://i.imgur.com/sMC6I.png[/ img]
Intressant. Någon som vet om det fungerar effektivt? Måste vara ett helvete vid punka dock!
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
Re: Sköna lösningar
Friktions-STI. Alltså friktions-reglage monterade på bromshantagen. Kan köras med indexerade reglage också, och när indexeringen på bakväxeln ballar ur så forsätter du bara med friktion. Grymt! Fult som stryk, men jag gillar't !!!
Om jag nånsin skall ut på långtouting vill jag ha ett par sånna. All info här:
http://retroshift.com/
Re: Sköna lösningar
Friktions-STI. Alltså friktions-reglage monterade på bromshantagen. Kan köras med indexerade reglage också, och när indexeringen på bakväxeln ballar ur så forsätter du bara med friktion. Grymt! Fult som stryk, men jag gillar't !!!
Om jag nånsin skall ut på långtouring vill jag ha ett par sånna. All info här:
http://retroshift.com/
Last edited by Bompet on 06 Feb 2012 09:27, edited 1 time in total.
Re: Sköna lösningar
Den där idén har hazeat:s sönder och samman på tarck ett bra tag, jag förstår inte alls vad som är bra med det hela. Förutom att man slipper det eventuella trassel som indexering har ibland när det blir slitet..
Ett par crosslag/personer i usa har tävlat med grejerna och jag har INGEN förståelse för hur man orkar?!?!? Visst det kanske funkar bra i alla lägen och mängd av lera. Men hittills har jag inte stött på lera i den mängd att jag är helt oförmögen att växla. Ergonomin känns helt bedrövlig och växlingarna ser asjobbiga ut. Helt omöjligt att växla nere i bocken utan du måste hela tiden upp på hoodsen för att växla. Många som tävlar cross svär ju vid sina hoods men att ha möjligheten att växla ur bocken är rätt skönt. Visst kör man old school hela vägen ska man ju ändå ner på diagonalröret och spaka runt men att frivilligt välja detta i crosssammanhang över "riktiga" sram/shimano/campa-reglage förbryllar mig å det grövsta.
Såhär ska du alltså åka och hatta runt med nävarna:
Ett par crosslag/personer i usa har tävlat med grejerna och jag har INGEN förståelse för hur man orkar?!?!? Visst det kanske funkar bra i alla lägen och mängd av lera. Men hittills har jag inte stött på lera i den mängd att jag är helt oförmögen att växla. Ergonomin känns helt bedrövlig och växlingarna ser asjobbiga ut. Helt omöjligt att växla nere i bocken utan du måste hela tiden upp på hoodsen för att växla. Många som tävlar cross svär ju vid sina hoods men att ha möjligheten att växla ur bocken är rätt skönt. Visst kör man old school hela vägen ska man ju ändå ner på diagonalröret och spaka runt men att frivilligt välja detta i crosssammanhang över "riktiga" sram/shimano/campa-reglage förbryllar mig å det grövsta.
Såhär ska du alltså åka och hatta runt med nävarna:
-
- Posts: 332
- Joined: 09 Mar 2009 18:28
- Location: tromsø
- Contact:
Re: Sköna lösningar
Tänker att det inte borde vara mycket värre en styrändsreglage som många krossare kör(de) med?
Viggen wrote: Visst kör man old school hela vägen ska man ju ändå ner på diagonalröret och spaka runt men att frivilligt välja detta i crosssammanhang över "riktiga" sram/shimano/campa-reglage förbryllar mig å det grövsta.
Såhär ska du alltså åka och hatta runt med nävarna:
http://containerlivet.blogspot.com
- Rädda torneträskdelfinen-
- Rädda torneträskdelfinen-
Re: Sköna lösningar
Rätt snyggt ändå säger jag. Jag skulle nog kunna tänka mig att byta på surlyn.
Re: Sköna lösningar
Jag håller med att det verkar jobbigt om man CX:ar. Speciellt i tävling. Men på en touringhoj tyker jag det verkar super. När du är nånstans mellan Djnerp och Vladivostok och och du får en smälll på växelörat och indexeringen går åt fanders. Och om du tour:ar behöver du inte växla så snabbt eller ergonomiskt, men det är ändå skönt att växla när det behövs istället för när man orkar flytta händerna från styret. Jag ser det altså mest som ett substitut för ram-monterade friktions reglage, fast med lite bonus.Viggen wrote:Ett par crosslag/personer i usa har tävlat med grejerna och jag har INGEN förståelse för hur man orkar?!?!?
Angående videon: Det finns dock en fördel. Kolla hur han går över hela kassetten i ett drag. Blir en väldig massa klickande med moderna STI reglage.
Re: Sköna lösningar
^
Campas lite finare reglage går att växla flera växlar åt gången med! Men inte hela kassetten förstås...
Campas lite finare reglage går att växla flera växlar åt gången med! Men inte hela kassetten förstås...