Konvertera gammal racer till SS med fotbroms?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
cyklopat
Posts: 4
Joined: 26 Oct 2009 15:42

Konvertera gammal racer till SS med fotbroms?

Post by cyklopat » 26 Oct 2009 15:51

Halloj i kajutan!

Jag planerar att bygga om en gammal 12-växlad roadhoj till single speed med fotbroms (mmm, jag tycker det verkar bäst). jag är dock ingen erfaren cykelmekare men spontant känns detta tillvägagångssätt logiskt:

1: skaffa ett nytt hjulpar
2: skaffa en sån här: http://www.benscycle.net/index.php?main ... ts_id=8177
3: lämna in bakhjulet och fotbromsen till en cykelverkstad som kan sätta ihop dom.
4: sätta ihop allting och byta ut övriga delar vid behov

Vad tycker ni om den planen? Jag vill helst göra så mycket som möjligt själv för att lära känna konstruktionen från grunden så att man slipper lämna in den på service vid minsta lilla problem.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Konvertera gammal racer till SS med fotbroms?

Post by olebole » 26 Oct 2009 15:56

Köp ett färdigt bakhjul med fotbroms, kostar inte många hundralappar hos din LBS

cyklopat
Posts: 4
Joined: 26 Oct 2009 15:42

Re: Konvertera gammal racer till SS med fotbroms?

Post by cyklopat » 26 Oct 2009 16:01

LBS?

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Konvertera gammal racer till SS med fotbroms?

Post by klasolsson » 26 Oct 2009 16:12

cyklopat wrote:LBS?
Närmaste cykelaffär/cykelmek...

cyklopat
Posts: 4
Joined: 26 Oct 2009 15:42

Re: Konvertera gammal racer till SS med fotbroms?

Post by cyklopat » 26 Oct 2009 16:14

Aha, ok. dEt verkar ju smidigt och praktiskt, men nackdelen är ju att man då antagligen får väldigt trista hjul...

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Konvertera gammal racer till SS med fotbroms?

Post by olebole » 26 Oct 2009 16:58

cyklopat wrote:Aha, ok. dEt verkar ju smidigt och praktiskt, men nackdelen är ju att man då antagligen får väldigt trista hjul...

Fotbroms är väldigt trist...

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Konvertera gammal racer till SS med fotbroms?

Post by Bratt » 26 Oct 2009 23:12

man får ju behålla bak och frambroms om man känner för det men du kanske vill ha bort alla kablar. Jag tror nog att du kan hitta långt mycket billigare baknav med trumbroms än det där om du bara letar lite. Men att tänka på en SS har bara nackdelarna av en fixie, inga av fördelarna om du frågar mig.

cyklopat
Posts: 4
Joined: 26 Oct 2009 15:42

Re: Konvertera gammal racer till SS med fotbroms?

Post by cyklopat » 27 Oct 2009 10:49

Bratt wrote:man får ju behålla bak och frambroms om man känner för det men du kanske vill ha bort alla kablar. Jag tror nog att du kan hitta långt mycket billigare baknav med trumbroms än det där om du bara letar lite. Men att tänka på en SS har bara nackdelarna av en fixie, inga av fördelarna om du frågar mig.
Precis, jag vill gärna slippa handbromsar helt. Jag har enbart dåliga erfarenheter av handbromsar och enbart goda erfarenheter av fotbromsar...
Sen är det ju en fördel att cykeln blir clean när man plockar bort allt löst skräp...

Priset på den bromsen var ju inte så farligt i min åsikt, men däremot vad kan det kosta att lämna in bakhjulet och fotbromsen för att sättas ihop?

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Konvertera gammal racer till SS med fotbroms?

Post by Viggen » 27 Oct 2009 13:34

Byte av nav på ett färdigt hjul kan nog variera, tänk på att du låser dig till 36håls bakhjul nu också. Men jag skulle chansa på någonstans i trakterna 400-700kr beroende på handlare och kvalité på verkstan. Sen så lär du åka på tull och moms från ben's så då kan det vara en bra grej att kanske se vad en lokalhandlare kan göra åt dig eller traska runt och se om du kan hitta ett gammalt enväxlat Torpedo-nav hos någon som handlar med äldre grejer, dom håller i en miljon år och är lätta att hitta reservdelar till, sen skaffar du fälg och traskar till en vettig verkstad och frå allt monterat. Det lär bli billigare än att ta hem från USA. Fast där gissar jag bara iofs.

Angående footies så är dom riktigt sköna och cleana om man frågar mig, min är underbart trevlig som stadshoj och vinterkräk :)

Post Reply