bygga fixie från biltemahjul

Frågor och tips om mek med din cykel.
tedde
Posts: 16
Joined: 31 Aug 2009 16:00

bygga fixie från biltemahjul

Post by tedde » 31 Aug 2009 16:15

Hejsan, är helt ny på det här med fixie cyklar men har kommit på en idé till ett billigt fixiehjul men behöver er hjälp om det skulle funka och tips på drev;

min idé är att använda ett biltemaframhjul med skivbromsfäste ( http://www.biltema.se/products/product. ... mId=148326" onclick="window.open(this.href);return false; ) och sen fästa ett drev där man vanligtvis hade satt skivbromsen. skulle det funka? finns det drev som har 6 hål som är placerade som hålen för skivbromsen? blir kedjelinjen helknäpp eller går det att lösa?

tacksam för er hjälp!
tedde

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: bygga fixie från biltemahjul

Post by pjocke » 31 Aug 2009 16:34

VeloSolo har grejer för det, bland annat behöver man en M10-axel, två muttrar, lite spacers och ett drev. Jag har funderat på samma sak, men har fortfarande inte hittat något objekt lämpligt för konvertering. Man får ju ett jävla billigt hjul på det viset, med tanke på att grejerna från VeloSolo hamnar nånstans runt 350 spänn. Sen om det håller eller inte, det får väl framtiden utvisa. Lycka till!

tedde
Posts: 16
Joined: 31 Aug 2009 16:00

Re: bygga fixie från biltemahjul

Post by tedde » 31 Aug 2009 16:47

kul att du med tänkt i de banorna, men jag har några frågor.

varför vill jag byta axel i hjulet? och om jag nu vill det, borde det inte vara billigare att köpa axel och muttrar i sverige?

User avatar
nelp
Posts: 436
Joined: 31 Mar 2009 12:47
Location: Umeå

Re: bygga fixie från biltemahjul

Post by nelp » 31 Aug 2009 18:50

tedde wrote:kul att du med tänkt i de banorna, men jag har några frågor.

varför vill jag byta axel i hjulet? och om jag nu vill det, borde det inte vara billigare att köpa axel och muttrar i sverige?
För att en framaxel är kortare än en bakaxel
sätter du spacers för att få rätt bredd bak blir axeln för kort.
skulle nog satsa på velosolos, så pass lite pengar som skiljer.

Sportster
Posts: 20
Joined: 17 Aug 2008 21:11
Location: Stockholm

Re: bygga fixie från biltemahjul

Post by Sportster » 31 Aug 2009 21:37

Har också tänkt på det där hjulet, men det största problemet är nog att det är ett 26"-hjul, så du hamnar närmare backen än du kanske tänkt.

Sitter med ett sådant nav framför mig just nu faktiskt och jag tror inte att det blir några problem med hållfastheten, ser ganska gediget ut. Eftersom jag precis köpt en ny våg kan jag meddela att navet utan lager, axlar osv väger ca 165g. Det finns att köpa löst för ungefär 150 spänn på cyclecomponents om man ändå ska bygga nytt hjul, så det finns ju goda chanser till ett budgetbygge utan att blanda in biltema.
Mitt nästa bygge blir nog med ett sådant nav. Funderar på att göra en borrmall så man kan använda lösa kassettdrev.

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: bygga fixie från biltemahjul

Post by pjocke » 31 Aug 2009 21:57

Ja, jag tror jag kör på ett sådant också. Kan vara en kul grej att kombinera nav- och hjulbygge om inte annat. Blir ju ett billigt bakhjul hur man än gör, liksom :)

tedde
Posts: 16
Joined: 31 Aug 2009 16:00

Re: bygga fixie från biltemahjul

Post by tedde » 03 Sep 2009 16:33

Tack för alla svar, börjar bli säker på att jag bygger på det här sättet. 26 tum blir kanske lite litet, men får funka för nu.
Sportster wrote:Mitt nästa bygge blir nog med ett sådant nav. Funderar på att göra en borrmall så man kan använda lösa kassettdrev.
en sådan mall vore ju fantastiskt. hur hade du tänkt? pappmall och körna drevet? eller stålmall som ligger på medan man borrar? eller ännu nått annat sätt? måste få fatt i en pelarborr bara...

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: bygga fixie från biltemahjul

Post by pjocke » 12 Sep 2009 11:08

På måndag får jag mina nya hjul. Det är ett par Mavic CXP22 med Shimano Deore-nav, vanligt framnav till framhjulet och framnav med skivbroms till det som ska bli bakhjulet. Jag ska titta på två ramar som ska bli utgångspunkt i nya bygget, och om någon av dem passar mig ska jag beställa grejer från VeloSolo för konverteringen. Fortsättning följer.

Sportster
Posts: 20
Joined: 17 Aug 2008 21:11
Location: Stockholm

Re: bygga fixie från biltemahjul

Post by Sportster » 12 Sep 2009 15:50

Ska bli kul att se hur det blir, du får rapportera!

Angående borrmall, så har jag inte tänkt så långt än. Det borde iofs räcka med någon enkel pappmall så man kan sätta körnslag på rätt ställen och sedan borra. Går man med en smal borr först, så borde det hamna rätt.
Tror man klarar sig med vanlig handhållen borrmaskin, drevet är ju inte så tjockt, så det behöver inte bli så rakt. I värsta fall får man väl köra tricket med överstora hål om precisionen inte räcker. =)

tedde
Posts: 16
Joined: 31 Aug 2009 16:00

Re: bygga fixie från biltemahjul

Post by tedde » 12 Sep 2009 17:19

Låter mycket spännande pjocke, håll oss uppdaterade!

Sant vad du säger sportster, man borde varit en fena cad och rita en så man bara kan ladda ned, skriva ut och gå lös med borren... ingen som har en bromsskiva liggandes som kan måtta/ge bort för goda ändamål? (behöver inte vara fungerande, bara hålen är rätt). eller vet var det finns billiga att köpa i sthlm

Sportster
Posts: 20
Joined: 17 Aug 2008 21:11
Location: Stockholm

Re: bygga fixie från biltemahjul

Post by Sportster » 13 Sep 2009 13:39

Bultcirkeln är 44mm i diameter och sex M5-hål jämt fördelade (60grader mellan varje). Hittade en ritning någonstans på ett nav, men kommer inte ihåg var. Skulle kunna cad:a upp det, men det är inte säkert att skalan blir rätt när man skriver ut. Det är nog säkrast att köra med passare och gradskiva som på den gamla goda tiden... =)

Edit: Liten skiss. Tänk på att skalan förmodligen blir knas när du skriver ut.
Image

Hägg
Posts: 77
Joined: 30 Oct 2008 10:45
Location: Västerås
Contact:

Re: bygga fixie från biltemahjul

Post by Hägg » 13 Sep 2009 19:48

Skulle nog inte gå över 6mm på M5-hålen, kan bli lite i glappigaste laget. 5.5mm borde räcka mer än väl om man håller toleranserna. Värsta fall så blir det 4x felet skillnad i kedjans sträckning under ett varv. Om det nu överstiger felet hos "vanliga" drev har jag ingen aning om.

Borde det inte gå att exportera till PostScript eller PDF? Har aldrig haft problem att få 1:1-utskrifter i de formaten. Nu ignorerar jag CAD-format då vanligt folk oftast inte har sånna program.

Sportster
Posts: 20
Joined: 17 Aug 2008 21:11
Location: Stockholm

Re: bygga fixie från biltemahjul

Post by Sportster » 13 Sep 2009 21:17

Ja, 5,5mm blir nog ganska bra. Kommer att pröva med 5mm först. När det nu blir, måste mecka tomt på cyklar först...

Länk till pdf:
http://img248.imageshack.us/i/ritningbromskiva.pdf/" onclick="window.open(this.href);return false;

tedde
Posts: 16
Joined: 31 Aug 2009 16:00

Re: bygga fixie från biltemahjul

Post by tedde » 14 Sep 2009 15:34

sjukt najs sportster! ska printa och mäta, och sen prova om det stämde, måste hitta ett skjutmått bara, men tack som tusan!

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: bygga fixie från biltemahjul

Post by pjocke » 23 Sep 2009 09:05

Jag har börjat pilla med mitt nya hjul nu, och det första jag kan tipsa om är bara det uppenbara att använda rätt verktyg :) Jag hade givetvis skaffat konnycklar, men den ena visade sig vara för tjock i godset, så den gick inte att använda. Otålig som jag är.... ja, det jag försöker säga är väl något i stil med: kan man köpa nya koner och kontramuttrar till ett Shimanonav? :)

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: bygga fixie från biltemahjul

Post by pjocke » 30 Sep 2009 21:00

Jag fick mina nya koner och kontramuttrar igår, efter att ha sabbat de gamla, och nu är hjulet ihopskruvat med delarna från VeloSolo. Jag har fortfarande ingen ram att prova hjulet på, men det kommer väl...

User avatar
hedström
Posts: 270
Joined: 20 Aug 2009 13:51
Location: Kungsbacka

Re: bygga fixie från biltemahjul

Post by hedström » 01 Oct 2009 07:09

Bild! Ge oss en bild! :shock:

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: bygga fixie från biltemahjul

Post by pjocke » 01 Oct 2009 08:07

hedström wrote:Bild! Ge oss en bild! :shock:
Haha :D Ska se vad jag kan åstadkomma :)

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: bygga fixie från biltemahjul

Post by pjocke » 01 Oct 2009 12:07

Image

Hjulen är beställda från Poison Bikes i Tyskland. Två framhjul, varav det ena med nav för skivbroms, och det andra för fälgbroms. Jag beställde först med Mavic A119-fälgar, men mailade och bad om att få hjulen med CXP22 istället, eftersom A119 var lite för breda för min smak (CXP22 tar 19-28 mm däck, A119 tar 28-47 mm). Givetvis beställde jag svarta ekrar och svarta nipplar för att matcha fälgarna och naven, och kalaset slutade trots dessa utsvävningar på 1024 svenska kronor inklusive frakt. Delarna för att konvertera skivbromsnavet till fastnavsbaknav beställde jag från VeloSolo, och det kostade ganska exakt 500 spänn för hela kittet (drev, bultar, spacers och navaxel). Jag har mätt kedjelinjen till att vara 41 mm, och eftersom vevpartiet är på 43,5 mm har jag beställt en 2 mm spacer till drevet också, så borde det fungera tillfredställande. Spacern kostade cirka en femtiolapp, så summa sumarum har jag fått ett helt ok hjulpar till vinterhojen för strax över 1500 kronor. Inte så jävla illa, om jag får säga det själv.

Några tips:

1. Använd rätt verktyg. Konnycklar är inte dyra.
2. Var försiktig när du öppnar navet, så inte kulorna ramlar ur.
3. Det billiga Deorenavet (M525) som Poision Bikes säljer produceras inte längre, så trots att det är billigt är det lurigt att få tag i delar till det, om det skulle behöva renoveras i framtiden. Satsa på ett XT-nav (M756) istället.

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: bygga fixie från biltemahjul

Post by pjocke » 04 Oct 2009 19:20

Nu har jag kört hela helgen på mina nya framnavshjul. Fungerar skitbra. Jag har fått ett litet glapp när jag satte ihop bakhjulet, men det är bara att justera bort och dra kontramuttrarna lite bättre. Kan helt klart rekomendera den här metoden för de som vill ha ett billigt hjul :)

Post Reply