Köptips

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 08 Oct 2008 09:40

Den har jag surfat på en hel del redan :wink: Var tidigare Tiscali annunci.

Kolla även in http://www.secondamano.it/ Som fortfarande även finns i pappersversion.



Kneecap wrote:
Ronny wrote:Fan ta dig Simon nu gjorde du mig nyfiken :lol: En till annons sida till som man måste sitta och tvångssöka på :evil:
Jag kan vara ännu jobbigare.. http://www.subito.it


kan man hitta sånt här t.ex. http://www.subito.it/ruota-fir-4-razze- ... 365283.htm

hejdå

Post by hejdå » 08 Oct 2008 12:52

http://www.blocket.se/vi/18487861.htm?ca=23_11_s

http://www.blocket.se/vi/18047274.htm?ca=23_11_s - ser ut som ett hevlete men är tydligen moser-ram, mavic cxp-33

http://www.blocket.se/vi/17905134.htm?ca=23_11_s - Min favvo eddy mercx för bara en femtusing, hade jag inte lovat tjejen att ligga lågt med cyklarna skulle jag slå till!

http://www.blocket.se/vi/17794521.htm?ca=23_11_s&last=1 -
"Säljer min fixed gear-cykel.
Byggd på Crescent bockstyre-ram.
48 taggar på främre kugget och 16 på bakre, vilket gör den möjligt att cykla snabbt på. Alla delar är dock utbytbara ifall andra egenskaper prioriteras.
Stora slickshjul (23 mm breda).

Pris: 3500 sek. Ej prutbart.
Brevvänner undanbedes.
"

Gustav lär inte få några brevvänner med priset på den där gamla häcken! 3500 kronor för en gammal skitram med skräpprylar på. DO NOT BUY IT! Jag tycker istället vi ska börja skicka brev till Gustav där vi ber honom om att bli våran brevvän! Nu slog mig just tanken att Gustav kanske är i ekonomiskt trångmål och behöver sina CASH, men eftersom att filteret mellan tangentbord och hjärnan tydligen är bortkopplat så skiter vi i den parametern och bortser ifrån evt, medlidande för gustavs tunna plånbok. Jag hade inte sålt en sån här cykel, den hade jag gett bort till en kompis. Hade jag ingen kompis skulle jag skänka den till behövande bikepunks i portland eller något...

http://www.blocket.se/vi/18260986.htm?ca=23_11_s - 5000 kronor! FEM JÄVLA TUSEN KRONOR FÖR EN PEPITA UTAN STYRPLUGGAR! HOLD NU OP DIN GAMLE XXXXXXXX! Det är helt sjukt, att någon ens förväntar sig fem laxxx för den hojen (utan att spec:a) får mig att överväga ett pris på 159.000.000.000 euro för min berlinetta....

http://www.blocket.se/vi/18478016.htm -
"Tänkte se om det finns nått intresse för min underbar fixie.
Det är en världsmästarram (56cm) med original drev.
Baknavet är ett surly new hub med låsring o surly kugg, fram sitter ett Shimano Tiagra.
Fälgarna är Mavic CXP 22.
Sadeln är en fransk Ideal.
Original trampor med korgar stl M följer med.(inte de på bilden)
Utväxlingen är 50/18
"

ARRRGHHHH.... THE PAAAAIN! MY EEEEEEYES! VARFÖR tror folk att 5000 är ett rimligt pris för en pepita? Får dom verkligen sina cyklar sålda till det priset? Är folk så dumma att dom verkligen betalar så mycket pengar för en cykel som betingar ett värde av typ... ehh... en tusenlapp! Det här exemplaret är ju en ideal-sadel och lite annat fint. Klart den betingar ett värde lite högre en en tusen, MEN INTE FEEEEEEEEEEM!

http://www.blocket.se/vi/18205170.htm?ca=23_11_s - jämför den här jefeln med pepitorna här över? Den här har ju en brookssadel, sögreni ringklocka, mustasch-styre och dubbelstraps, fast sex tusen femhundra kronor? I dont think sooooooo

edit: formatering och cencur av dansk svordom
Last edited by hejdå on 08 Oct 2008 14:28, edited 1 time in total.

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 08 Oct 2008 13:04

Tagga ned lite Busken ... :roll: Visst vill säljare ha överpriser alltför ofta, men du behöver inte löpa amok. Tänk på din annalkande (?) moderator-titel. Och hälsan, givetvis.

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Post by limitedlizard » 08 Oct 2008 13:43

Håller med sådana här utspel gillas icke! :shock:

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 08 Oct 2008 14:11

Håller med Simon, verenda en tror de SKA ha minst 5 lax för sina conversions, börjar bli tröttsamt.

KILLER
Posts: 38
Joined: 28 Aug 2008 20:31

Post by KILLER » 08 Oct 2008 14:26

Det här börjar bli spännande!

SimonBusk har säkert rätt i mångt och mycket men om jag inte föddes igår värderas väl en världsmästarcykel från -53 ganska högt? I originalskick går väl sådana för betydligt mer än 5000?

hejdå

Post by hejdå » 08 Oct 2008 14:26

Mossa wrote:Tagga ned lite Busken ... :roll: Visst vill säljare ha överpriser alltför ofta, men du behöver inte löpa amok. Tänk på din annalkande (?) moderator-titel. Och hälsan, givetvis.
Hmm... ja, jag har inget att skylla på. tristess på arbetsplatsen. just nu har jag till exempel inte gjrot något sedan lunch... det sätter sina spår. För övrigt tycker jag det är helt fuldstændigt i orden att bli förbannad på någon som vill sälja en pepita utan styrpluggar för fem tusen kronor. Det är taskigt, elakt och snålt! Inte fan skulle någon som ens köpt sig EN cykel betala 5000 för en pepita, sådana annonser riktar sig till totala nybörjare och är den värsta formen av bondfångeri... Sen kan man ju också ta det ovan med en nypa salt om man vill...
David_gbg wrote:Håller med sådana här utspel gillas icke! :shock:
no comment

matti
Posts: 44
Joined: 16 May 2008 10:41
Location: sthlm

Post by matti » 08 Oct 2008 14:28

Bike Snob CPH? ;)

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 08 Oct 2008 16:42

Jag tycker att de är bra att vi har vår egen Sverker.
Tråden är väl till för att man ska hitta sig bra köp men de borde ju också gälla att man kan varna om dåliga affärer så slipper de som inte har så bra koll betala för mkt.

styggavargen
Posts: 135
Joined: 15 Jul 2008 12:26
Location: GBG

Post by styggavargen » 08 Oct 2008 17:12

Jag vill ge en eloge till Busken som äntligen ger uttryck för det jag tyckt länge, folk är galna när de sätter priser. Bara för att man lagt ner en mindre förmögenhet på sin cykel/bil/tv/flickvän betyder det inte att man kan få tillbaka detta när man säljer. en god tumregel är att allt värde halveras när man väl använt det. Visst kan man argumentera om affektionsvärde/historiskt värde men det rör ju inte 90% av allt som säljs. Folk är helt enkelt för gnidna. Tack Simon för att du säger det som måste sägas!

styggavargen
Posts: 135
Joined: 15 Jul 2008 12:26
Location: GBG

Post by styggavargen » 08 Oct 2008 17:16

KILLER wrote:Det här börjar bli spännande!

SimonBusk har säkert rätt i mångt och mycket men om jag inte föddes igår värderas väl en världsmästarcykel från -53 ganska högt? I originalskick går väl sådana för betydligt mer än 5000?
Jo visst, om man inte slaktat den och byggt en fixed av den....

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 08 Oct 2008 17:18

sancho wrote:Jag tycker att de är bra att vi har vår egen Sverker.
Tråden är väl till för att man ska hitta sig bra köp men de borde ju också gälla att man kan varna om dåliga affärer så slipper de som inte har så bra koll betala för mkt.
En bra tanke, när man vänder på det så! Då önskar jag bara att informationen blev konstruktiv. Busken ger exempelvis inga tips på vad han anser att de berörda cyklarna faktiskt är värda? Att bara skälla på alla som vill ha mycket kosing har vi redan sett så mycket av i Köp & sälj-delen av forumet. Däremot vore en prisguide och tips kring värdering jättebra. Borde passa under Köp & sälj och/eller Nybörjare.

Men som sagt, konstruktivt. Vissa cykeldelar kan ju skattas mycket högt av samlare eller cyklofiler - oavsett om köpare eller säljare vet om det. Gillar man gamla racercyklar (vare sig man vill konvertera till fastnav eller ej) så finns det bra tips och enkla riktlinjer från Cykelhobby-Kjell:

http://www.cykelhobby.com/buynsell.html
http://www.cykelhobby.com/value.htm

scand
Posts: 886
Joined: 18 Dec 2007 08:43
Location: Årsta STHLM

Post by scand » 08 Oct 2008 17:27


User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Post by limitedlizard » 08 Oct 2008 17:40

Folk måste väl ändå få sätta vilka priser de vill utan att bli påhoppade. Sedan om cykeln blir såld eller inte är väl en annan sak.

Visst hade en prisguide säkert varit till hjälp både när man letar och ska sälja för att få en fingervisning om vad andra anser att klenoden man ska avyttra är värd.

styggavargen
Posts: 135
Joined: 15 Jul 2008 12:26
Location: GBG

Post by styggavargen » 08 Oct 2008 18:01

Visst har du rätt att sätta vilket pris du vill men du har faktisk ingen rätt att inte bli hånad för det, det är ingen rättighet, sedan kan man ju tycka att det inte är god ton, trevligt etc att håna folk för en tokig prissättning. Sedan är det ju ganska dumt att håna folk angående fixiecyklar på detta forum då det är stora odds att de hänger här och man då kan få ovänner ;)

Om man tittar på den den länken som Mossa skickade så kan man se att för en gammal Cresent ligger värdet runt 500-1000:- beroende på vilka komponenter som sitter på. På en fixed är ju alla de borta så värdet ligger ju då ännu lägre än de 500:-. Ta sedan priset på hjul, styre etc som man lagt till, dela med två så har man ett ganska hyggligt riktvärde. Om man vill få upp priset bör man ju i så fall även säga om hjulen är byggda av en erkänt bra hjulbyggare etc.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 08 Oct 2008 18:07

Jag håller med David att schavottera någon på ett forum pga att människan vill ha pengar för varan är inte bra. Finns redan en sådan tråd på happy som är ganska bedrövlig.
Jag håller dock med Buske i sin kritik att priserna är åt helvete för höga på rent ut sagt skitcyklar som har konverterats till fixe. Gamla stålramar är guld värda oavsett kvalitén...
En prisguide och diskussion utan att referera till någon enskild individ och stackars cykel är väl bra och kommer fylla sin funktion.
Mossa gav två bra länkar till cykelhobby. Priserna där är väl mer realistiska men kanske lite i underkant trots allt.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 08 Oct 2008 18:11

styggavargen wrote: Bara för att man lagt ner en mindre förmögenhet på sin cykel/bil/tv/flickvän betyder det inte att man kan få tillbaka detta när man säljer.
Hur mycket fick du för en flickvän? :)

hejdå

Post by hejdå » 08 Oct 2008 18:34

stormen i vattenglaset är ett faktum, jag tänkte faktiskt inte på att de som har lagt upp några av annonserna också hänger här. ibland fungerar inte hjärnan liksom! Hur som helst så menar jag egentligen inget illa, visst kan det tyckas att jag slänger mig med hårda ord och tuffa formuleringar MEN till syvende och sist så postar jag länkar till annonserna, några hundra extra pers tittar på dom och kanske någon köper en cykel? All marknadsföring är god marknadsföring osv...

Visst gick trampade jag i klaveret lite, och det här forumet ska inte behöva bli happy FAST å andra sidan kan vi inte bli ett gäng mjäkiga och ryggradslösa fånar för det. Jag har ingen som helst ambition att bli tuffare än någon annan, ej heller tänker jag dissa någon för att dom cyklar på en pepita. Om någon däremot försöker LURA på en okunnig, rädd typ ovan nämnda världsmästarcykel för fem jävla tusen kronor tänker jag då inte hålla min käft. Det är liksom inte vettigt att man ska kräva sådana priser för cyklar som från början var gjorda för att cykla till affären/jobbet på. Svetsade lås, tunga rör, skärmar, pakethållare osv. Hantverkar glädjen i att slita loss all onödig skit och sedan skruva på ett nytt hjulset och lite nya prylar är det inget fel på. MEN för fem lax har du kommit en lång väg till en MYCKET finare cykel. Vidare vill jag så påpeka att det här är annonser som ligger upp på BLOCKET dom ligger inte i köp och sälj delen. Mig veterligen så har killen med moser-ramen (som är fotad i en möglig källare, där av helvetes referensen, för mer info läs "lords of chaos, the bloody rise of the satanic metal underground") lagt upp en blänkare om att han hade en allt för dyr cykel han vilje sälja... Den ramen hade jag heller inget ont att säga om, det sitter ju svinfina delar på (mycket finare än på min egen fin-hoj) att ramen sedan är fotad i en källare är ju en annan femma. Sedan tycker jag självklart att folk har rätt att kräva vilket pris dom vill för sina grejer, men ska dom ha den rätten ska jag ha lika stor rätt att tycka det är sinnessjukt OCH göra den åsikten hörd. Jag förstår dock att jag klev lite över gränsen här, några tår är trampade på och det ber jag om ursäkt för...

moihoj
Posts: 7
Joined: 29 Sep 2008 13:54
Location: Stockholm

Post by moihoj » 08 Oct 2008 21:27

Ronny wrote: En prisguide och diskussion utan att referera till någon enskild individ och stackars cykel är väl bra och kommer fylla sin funktion.
Bra sagt, så.. vad tror du en gammal crestetnt kan kosta med nya hjul, styre, sadel och broms?

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 10 Oct 2008 08:18

http://www.tradera.com/VETERANCYKEL-auktion-74709293

Här har vi inget överpris; utropspris 75 spänn. Men det krävs ju att man bor någorlunda i närheten så man orkar hämta.

Post Reply