Velodromen i Falun (fd. Historisk cykelnyhet släpps ikväll!)

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
pistolpete
Posts: 459
Joined: 05 Jan 2009 21:41
Location: Stockholm

Re: Historisk cykelnyhet släpps i kväll!

Post by pistolpete » 22 Sep 2009 09:37





Dagis

Fascinerande. Detta har vi råd med men inte lunch till alla dagisbarn...

Anmäl kommentar
Jenny, 2009-09-22 08:22

cykelgymnasium

Ruth> Cykelgymnasium finns sedan tidigare på två platser i Sverige. Skara och Vansbro. Cyklister som studerar där läser helt vanlig program men får vid sidan av studierna hjälp med träning osv. Så något studerande av cykelåkning är det inte...
Anmäl kommentar
Marx, 2009-09-22 08:04

inga jobb

Trodde det skulle bli arbeten där nere efter scanias flytt men nu blir det bara utgifter för skattebetalarna istället. Det hade varit bättre om man hade satsat på att få dit arbetstillfällen istället.
Anmäl kommentar
arbetslös, 2009-09-22 06:55

???????

Det här är bland det underligaste jag hört. Cykel gymnasium!!!! Hur många ungdomar kommer att ha någon alls fördel av detta "gymnasium"? Jag har alltid trott att ett gymnasium är en skola, där man studerar matte, svenska, historia, samhällskunskap, språk osv. Nu ska man studera cykelåkning! Jisses!

Hur skulle det vara om mer pengar spenderades på fritidsanläggningar för ungdomar, som driver omkring på gatorna?


Jag kan försöka ta kontakt med byggaren och hålla er uppdaterade!!

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Historisk cykelnyhet släpps i kväll!

Post by Batman » 22 Sep 2009 09:49

verkar uppskattat...

HUr gick er västkust resa pete?
WarHeadCouriers

User avatar
pistolpete
Posts: 459
Joined: 05 Jan 2009 21:41
Location: Stockholm

Re: Historisk cykelnyhet släpps i kväll!

Post by pistolpete » 22 Sep 2009 10:01

Du vet griniga 2 barns-morsor som röker blå blend underfläkten och klagar när dom handlar mjölk.. Västkusten gick fint, drog till Göteborg en dag tidigare och drack bärs istället för att cykla :) Tack igen för gästfriheten, du får tillbaka när det bli velo-camp ;)

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Historisk cykelnyhet släpps i kväll!

Post by viktor » 22 Sep 2009 15:39

För att få cykla i velodromen måste man genomgå en teoretisk- och praktisk utbildning under en dag.
- Dala-demokraten

Shit, känns som man måste vara ansluten till en klubb eller nåt.
Kanske borde starta en stor banklubb med alla intresserade på forumet och få till en massutbildning.
Kontakta Björn Stenberg och föreslå nationella amatörtävlingar. Falun skulle bli välbesökt av bancyklar.
Många lvgcyklister jag pratat med har ju även dom en facination för bancykling.
Tror ni det kommer bli regler på däck, ramar, styren osv
/Viktor

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: Historisk cykelnyhet släpps i kväll!

Post by jon » 22 Sep 2009 17:52

viktor wrote:
Tror ni det kommer bli regler på däck, ramar, styren osv
Definitivt.
Åtminstone kommer det vara krav på att däcken aldrig varit gatukörda...
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
Sam L
Posts: 30
Joined: 30 Aug 2009 15:14
Location: Södermalm, Stockholm

Re: Historisk cykelnyhet släpps i kväll!

Post by Sam L » 22 Sep 2009 17:56

viktor wrote:
För att få cykla i velodromen måste man genomgå en teoretisk- och praktisk utbildning under en dag.
- Dala-demokraten

Shit, känns som man måste vara ansluten till en klubb eller nåt.
Kanske borde starta en stor banklubb med alla intresserade på forumet och få till en massutbildning.
Kontakta Björn Stenberg och föreslå nationella amatörtävlingar. Falun skulle bli välbesökt av bancyklar.
Många lvgcyklister jag pratat med har ju även dom en facination för bancykling.
Tror ni det kommer bli regler på däck, ramar, styren osv
Bra idéer. Att organisera upp större utbildningsdagar, events och så vidare är inte bara kul och lärorikt för oss som cyklar, utan lär även tysta kritiken från vardagspessimisterna som menar att "velodromen aldrig kommer att användas" etcetera. Att "go out with a bang" och visa att det finns ett stort engagemang från alla håll i landet och att det visst finns intresserade cyklister, redan från första början tror jag är viktigt för att göra ett bra intryck.
stay fixed, one gear for life, keep it brakeless osv.

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Historisk cykelnyhet släpps i kväll!

Post by viktor » 22 Sep 2009 18:12

Jag slängde iväg ett mail och frågade Björn Stenberg om han hade några tankar runt oss entusiaster. Om utbildningar, tillgänglighet och entusiast tävlingar. Alltså för oss som inte siktar på att tävla på elitnivå men kanske vill ha informella race och träffar.
Påpekade att det skulle vara dumt att bortse från fastnavsintresset som finns runtom i landet. Men det tror jag inte är någon risk
Väntar spänt på svar
/Viktor

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Velodromen i Falun (fd. Historisk cykelnyhet släpps ikväll!)

Post by viktor » 22 Sep 2009 20:19

Björn svarade blixtsnabbt!
Här är svaret jag fick--
Hej Viktor!

Kul att du hör av dig och berättar om intresset! Visst kommer vi att ha tider även för vanliga "dödliga" cyklister också. Tanken är följande:

Steg 1 är att man går en grundkurs på cirka 4-5 timmar med teori och praktik. Efter en sådan kurs tilldelas man en träningsgrupp, en av cirka 4 eller 5 grupper, beroende på vilken sorts cyklist man är (allt ifrån motionär till svensk elit). När man sedan bokar in sig på de träningstider vi har så kan man bara boka sig till den grupp som man tillhör. Utvecklas man som bancyklist kan man sedan flyttas upp.

Alla träningar leds av en av våra intstruktörer.

När t.ex. en förening har så pass många egna utbildade cyklister att de vill hyra egna tider kommer det också att gå bra men då måste man antingen ha en egen utbildad instruktör (har att göra med säkerheten) eller hyra en instruktör från oss.

När man har gått grundkursen, du kan läsa mer om det i vårt månadsblad på cykelklubben.se, kan man sedan antingen betala per timme, månad, kvartal, halvår eller för helårskort. Ett helårskort kommer att kosta ungefär 2,700 kr, i paritet med ett Friskis & Svettiskort.

För att köra i grupp på velodromen kommer det att krävas cyklar med fast utväxling men vill man t.ex. som förening träna tempoträning/utprovning av tempocyklar så kan man göra det med sina landsvägscyklar men då är det enbart fråga om enskild cykling, ej i klunga.

Vi kommer att sjösätta en ny hemsida för arenan under oktober där vi lägger ut all info osv. Redan nu kan man börja boka sig till grundkurserna och det hittar du info om även det i vårt månadsblad.

Vi hörs och syns!

MVH

Björn S.
http://www.cykelklubben.se/pdf/paper/Cy ... E-0909.pdf
Månadsbrev från cykelklubben med mycket info om velodromen

EDIT: La till länk
/Viktor

Alfsomfan
Posts: 84
Joined: 09 Jul 2009 18:55

Re: Velodromen i Falun (fd. Historisk cykelnyhet släpps ikväll!)

Post by Alfsomfan » 22 Sep 2009 20:38

Det är OK att köra med däck och hoj som är körda ute, enligt det svar jag fick av Björn. Under förutsättning att de är hela och rena såklart.

edit: språk

eriksson
Posts: 151
Joined: 14 Jul 2009 19:50
Location: Skärmarbrink, Stockholm

Re: Velodromen i Falun (fd. Historisk cykelnyhet släpps ikväll!)

Post by eriksson » 22 Sep 2009 23:07

Läste att den skulle bli 185m lång, vad är normalmått?
Den i Helsingfors verkar betydligt större...
Mental confusion - it's like running naked, backwards, through a cornfield at midnight.

User avatar
aeiouy
Posts: 200
Joined: 21 Sep 2009 23:02
Location: 414 :)

Re: Velodromen i Falun (fd. Historisk cykelnyhet släpps ikväll!)

Post by aeiouy » 22 Sep 2009 23:17

eriksson wrote:Läste att den skulle bli 185m lång, vad är normalmått?
Den i Helsingfors verkar betydligt större...
Den i Atlanta-OS 96 var 250m!

User avatar
Sam L
Posts: 30
Joined: 30 Aug 2009 15:14
Location: Södermalm, Stockholm

Re: Velodromen i Falun (fd. Historisk cykelnyhet släpps ikväll!)

Post by Sam L » 22 Sep 2009 23:19

eriksson wrote:Läste att den skulle bli 185m lång, vad är normalmått?
Den i Helsingfors verkar betydligt större...
Undrar detsamma. Är inte 185 m rätt kort?

Hittade info nu; den i Helsingfors är 400 m, har dock aldrig varit där eller satt en fot (hjul?) i någon annan velodrom så jag har inga mått att jämföra med.
stay fixed, one gear for life, keep it brakeless osv.

eriksson
Posts: 151
Joined: 14 Jul 2009 19:50
Location: Skärmarbrink, Stockholm

Re: Velodromen i Falun (fd. Historisk cykelnyhet släpps ikväll!)

Post by eriksson » 22 Sep 2009 23:46

Wikipediade lite och fann att det låg mellan 167m till 400m som gällde. Standard inomhus verkar vara 250m. Blir en kort bana men inte "den" kortaste.
Mental confusion - it's like running naked, backwards, through a cornfield at midnight.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Velodromen i Falun (fd. Historisk cykelnyhet släpps ikväll!)

Post by klasolsson » 23 Sep 2009 07:39

Den kommer nog bli ganska brant, wiki säger:

The smaller the track, the steeper the banking. A 250 m track banks around 45°, while a 333 m track banks around 32°.

Vad blir det då för lutning med 185 m? :wink:

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Velodromen i Falun (fd. Historisk cykelnyhet släpps ikväll!)

Post by Ronny » 23 Sep 2009 10:17

Undrar hur man ska kunna utvärdera en tempocykel på en sådan kort bana som kommer få så pass snäva kurvor eller ens kunna köra med bancykel för tidsträning.
Мясо это убийство

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Velodromen i Falun (fd. Historisk cykelnyhet släpps ikväll!)

Post by ArvidSvensson » 23 Sep 2009 16:44

Forrest City Velodrome i Canada är den kortaste, 138m, 50 graders lutning i kurvorna, 17 grader på raksträckorna.


Björn Stenberg
Posts: 5
Joined: 03 Jul 2009 20:36

Re: Velodromen i Falun (fd. Historisk cykelnyhet släpps ikväll!)

Post by Björn Stenberg » 24 Sep 2009 19:59

Har sett att ni undrar lite över måtten på vår bana i Falun.

Om man skall arrangera OS eller VM SKALL banan med gällande regler vara 250 meter. För er som har varit i en hall med en sådan velodrom vet också att en sådan hall minst måste vara ungefär 85*120 meter mao en gigantisk hall.

Gamla banan i Köpenhamn, Forum, var 166 meter och det är de flesta 6-dagars banor ute i europa. Enligt Peter Junek som konstruerar vår bana så säger han att vår kommer att bli rolig att köra på eftersom den får förhållandevis långa rakor med goda möjligheter att köra om på. Att vår bana blir 185 meter hänger ihop med att det är den maximala distansen som vi får ut i vår arenalokal, en lokal som är 93*39 meter stor.

För er som vill ha en guidad tur i arenan så är ni välkomna nästa torsdag den 1 oktober kl. 19.00. Vi träffas utanför grindarna till gamla Scaniaområdet, numera Främby Hallar. Lägg gärna in en kommentar om du har lust att komma så att jag kan förbereda lite fika

User avatar
pistolpete
Posts: 459
Joined: 05 Jan 2009 21:41
Location: Stockholm

Re: Velodromen i Falun (fd. Historisk cykelnyhet släpps ikväll!)

Post by pistolpete » 24 Sep 2009 20:36

Björn Stenberg wrote:Har sett att ni undrar lite över måtten på vår bana i Falun.

Om man skall arrangera OS eller VM SKALL banan med gällande regler vara 250 meter. För er som har varit i en hall med en sådan velodrom vet också att en sådan hall minst måste vara ungefär 85*120 meter mao en gigantisk hall.

Gamla banan i Köpenhamn, Forum, var 166 meter och det är de flesta 6-dagars banor ute i europa. Enligt Peter Junek som konstruerar vår bana så säger han att vår kommer att bli rolig att köra på eftersom den får förhållandevis långa rakor med goda möjligheter att köra om på. Att vår bana blir 185 meter hänger ihop med att det är den maximala distansen som vi får ut i vår arenalokal, en lokal som är 93*39 meter stor.

För er som vill ha en guidad tur i arenan så är ni välkomna nästa torsdag den 1 oktober kl. 19.00. Vi träffas utanför grindarna till gamla Scaniaområdet, numera Främby Hallar. Lägg gärna in en kommentar om du har lust att komma så att jag kan förbereda lite fika

Jag ska försöka lösa min tid på jobbet så jag får sluta tidigare isf kommer jag garanterat förbi.. Välkommen hit oxå Björn!!

User avatar
Andrelindholm
Posts: 84
Joined: 06 Sep 2008 21:07
Location: Stockholm, Vällingby
Contact:

Re: Velodromen i Falun (fd. Historisk cykelnyhet släpps ikväll!)

Post by Andrelindholm » 30 Nov 2009 21:36

Hur går det med bygget? Är det på gång?

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: Velodromen i Falun (fd. Historisk cykelnyhet släpps ikväll!)

Post by jon » 11 Dec 2009 01:03

Någon som har koll på hur går det med bygget?
Peter du kanske kan rulla dit och spana lite? Vi vill se spionfoton innan veckan är slut!
I Dalarnas djupa skogar..

Post Reply