Vilket nav bak är bäst?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
lyckan
Posts: 1
Joined: 17 Jun 2020 19:50

Vilket nav bak är bäst?

Post by lyckan » 17 Jun 2020 19:52

Tja! Håller på att bygga upp en fixie som ska användas i stan och för pendling. Min fråga till er är vilken modell av fixie nav är bäst? Märke och modell liksom.

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Vilket nav bak är bäst?

Post by xshzu » 17 Jun 2020 21:09

Phil Wood har fina nav, men kostar därefter också.

Om du inte vill betala supermycket så är ett begagnat hjulpar kanske bästa alternativet. Tror t.ex. det finns ett par Miche Pistard på fb just nu, om du bor i Sthlm vill säga.

efredrikson
Posts: 187
Joined: 14 Oct 2008 07:10
Location: hägersten
Contact:

Re: Vilket nav bak är bäst?

Post by efredrikson » 18 Jun 2020 07:43

"bäst" är ju svårt att svara på, estetik, kvalite och funktion spelar in. om du ska ha cykeln till att köra i stan och pendling så tycker jag att du även får räkna in att den en dag inte kommer stå kvar där du lämnat den. jag skulle satsa på nåt med ok kvalite men inte jättedyrt, typ sturmey archer. de har "standard"gängor och jag tycker de håller högre kvalite än tex surly o miche
there can be only one

unsuspected
Posts: 142
Joined: 12 May 2015 09:50
Location: Hufvudstaden

Re: Vilket nav bak är bäst?

Post by unsuspected » 18 Jun 2020 20:35

Finns Chris King som Fixed?
Bianchi Super Pista byggs

User avatar
Barklund
Posts: 111
Joined: 19 Dec 2013 12:58
Location: Stockholm

Re: Vilket nav bak är bäst?

Post by Barklund » 22 Jun 2020 21:57

BLB-nav håller måttet gott och väl för stadscykling. Det är overkill att köpa Phil Wood eller Chris King.

Jag har haft lite olika BLB-nav som jag har budat på och har aldrig haft några problem.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Vilket nav bak är bäst?

Post by ravelax » 01 Jul 2020 23:58

Har kört mitt Halo-hjul i ur och skur sen 2012 och lagren snurrar som nya fortfarande. Håller i övrigt med Barklund, att köpa dyra lyxnav torde vara onödigt för ordinär stadscykling. Duger t.ex. BLB-nav att buda på duger de gott och väl att pendla på. Det som saknas är väl skrytfaktorn, men de som är tillräckligt insatta för att veta vad ett Phil Wood-nav är vet också att det är overkill för ändamålet.

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Vilket nav bak är bäst?

Post by xshzu » 02 Jul 2020 08:23

Känner mig träffad :lol: Frågan var ju vilket nav som är bäst! :D Tror inte att många skulle likställa kvalitén i ett Phil-nav med BLB eller Halo :wink:

Jag kör också pendling och stadscykling i ur och skur och har testat lite olika hjul/nav och visst är det så att man inte märker någon större skillnad när man rullar. Största skillnaden är väl om man väljer nav med kapslade lager eller ej, eller om man skulle få för sig att köpa något riktigt billigt skit ("ostnav?").

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Vilket nav bak är bäst?

Post by xshzu » 02 Jul 2020 08:33

Lägger till att man vanligtvis vill ha delar som passar bygget i övrigt..

Inzah
Posts: 44
Joined: 09 Sep 2018 18:45

Re: Vilket nav bak är bäst?

Post by Inzah » 02 Jul 2020 09:07

https://www.bricklanebikes.co.uk/hubs#/ ... geNumber=1
https://www.velodrome.shop/track-hubs/

Pick your poison.

BLB-nav är väl annars ett bra mellan-alternativ kostnad/kvalitet? Paul, Phil Wood, DA, CK etc är väl aldrig fel men de kostar ju därefter också. 2k för ett nav känns väl sådär om man ska använda för slitåkning inne i stan. Men det är upp till dig och din plånbok!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Vilket nav bak är bäst?

Post by ravelax » 02 Jul 2020 15:20

xshzu wrote:
02 Jul 2020 08:23
Tror inte att många skulle likställa kvalitén i ett Phil-nav med BLB eller Halo :wink:
Det handlar inte om att likställa kvaliteten mellan dyra och billiga nav, utan mer om vad som är en rimlig prestanda i förhållande till pris och tänkt användningsområde. Om jag tänkt ge mig på att sätta nytt timrekord eller rent allmänt bara ville bygga den mest högpresterande bancykeln för att använda till seriös bancykling, så hade jag antagligen köpt Dura Ace eller nåt annat dyrnav snarare än Halo. Men för att sladda runt i stan känns dyra nav omotiverat, högsta möjliga prestanda är inte kritiskt när det mest rör sig om kortare avstånd, ryckig trafik och underlaget ofta är dåligt. Så länge naven snurrar som de ska blir vinsterna med dyrnav vid en sån användning i bästa fall marginella. Bättre i så fall att lägga pengar på följsamma däck! :)

Inzah
Posts: 44
Joined: 09 Sep 2018 18:45

Re: Vilket nav bak är bäst?

Post by Inzah » 04 Jul 2020 12:33

ravelax wrote:
02 Jul 2020 15:20
xshzu wrote:
02 Jul 2020 08:23
Tror inte att många skulle likställa kvalitén i ett Phil-nav med BLB eller Halo :wink:
Det handlar inte om att likställa kvaliteten mellan dyra och billiga nav, utan mer om vad som är en rimlig prestanda i förhållande till pris och tänkt användningsområde. Om jag tänkt ge mig på att sätta nytt timrekord eller rent allmänt bara ville bygga den mest högpresterande bancykeln för att använda till seriös bancykling, så hade jag antagligen köpt Dura Ace eller nåt annat dyrnav snarare än Halo. Men för att sladda runt i stan känns dyra nav omotiverat, högsta möjliga prestanda är inte kritiskt när det mest rör sig om kortare avstånd, ryckig trafik och underlaget ofta är dåligt. Så länge naven snurrar som de ska blir vinsterna med dyrnav vid en sån användning i bästa fall marginella. Bättre i så fall att lägga pengar på följsamma däck! :)
Håller med. Ärligt talat tror jag att prestandaskillnaden mellan DA, Phil osv och typ BLB, Halo är försumbar för 95% av cyklisterna oavsett användningsområde. Har man cashen så visst men har man en budget så lägg resten av nav-pengarna på ett par bra däck, bättre sadel, skönare grips osv.

Post Reply