köphjälp 2020

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
pacodi
Posts: 5
Joined: 04 Dec 2010 19:18

köphjälp 2020

Post by pacodi » 03 Jun 2020 22:48

Hej!

Jag har varit intresserad av att testa fixie i många år med det blev aldrig av. Jag kör mest mtb och racer.
Nu letar jag efter en bra hoj att börja med. Har ni några tips?

- det ska finnas att köpa inom EU
- ingen retro stil eller track men modern ram design
- lagom dyrt, det är ett försök
- kan bygga men vill mest cykla, komplett cykel är kanske bäst

Kollade lite på Cinelli, State, Unknown. Vad finns det mer?
Ska man ha mindre stor ram än normalt för ökat rörlighet?

Hälsningar
Paco

User avatar
un123
Posts: 103
Joined: 04 Feb 2020 14:52

Re: köphjälp 2020

Post by un123 » 04 Jun 2020 14:30

Inge retro eller track? Hmm vad finns det då för alternativ? Brukar väl vara antingen stålram eller track alu/kol? :(
If it isn’t fixed it’s broken.

pacodi
Posts: 5
Joined: 04 Dec 2010 19:18

Re: köphjälp 2020

Post by pacodi » 04 Jun 2020 21:13

Med track menar tävlingsramar. Visst är de lätta men de kan inte vara optimal för snabb och lekful cykling i stadsmiljö, eller missar jag något?
Jag tittar lite på stålramar som Cinnelli tutto, en modern design och allround. Den typ av cykel verkar också vara populärt i US vid tracklocross etc.
Jag undrar vad det finns för små EU tillverkare som satsar på liknande... .

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 430
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: köphjälp 2020

Post by almlof » 04 Jun 2020 21:41

116 har ju en egen fixie som är inhouse designad och tar typ 38c(/40c?). Kanske för progressiv med skivbroms fram? BrotherCycles Allday är likt Tutto men mer generös i stack. https://www.brothercycles.com/shop/frames/the-allday/ ..dock endast ram då.

Det finns ju en hel uppsjö med alu- eller stål-ramar som inte är über-aggro velodrom-anpassade utan mer city-fixie/ss. 8bar och ATR säljer hojar för stadsmiljö, kolla där.
Men lättast är väl att lägga en köpes annons här, eller måste det vara nynyttnyttigt?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: köphjälp 2020

Post by ravelax » 04 Jun 2020 23:46

Standardsvaret för några år sen var Köp En Dolan™. Dolan Pre Cursa är modellen som avses. Köps komplett på nätet av tillverkaren, men de dyker också upp beggade då och då.

Cinelli Tutto tycker jag verkar vara extremt overpriced ärligt talat. Grovt tillyxad ram, billiga komponenter, slapp gaffelvinkel som säkert är bra om man ska cykla skogsstig men annars inte, typ. Hojen känns allmänt väldigt schizofren... Vad försöker den vara, en SSCX? En gravelbike (vad är för övrigt skillnaden på en gravel bike och en hybrid med bockstyre?) En retrostålracer med rakstyre? (nej, aldrig med den gaffelvinkeln, åtminstone inte på den här sidan av 40-talet...). 90% av priset är för märket, som en gång i tiden var synonymt med innovation och hantverksskicklighet men som idag enbart handlar om att krama pengar ur hipsters. Ursäkta den raljanta tonen men jag tycker dagens Cinelli i allmänhet, och den här cykeln i synnerhet, är ett skämt.

Jag tycker det gamla slagordet Köp En Dolan™ står sig än. Tycker du gaffeln den kommer med är för brant kan du ju alltid byta till en med landsvägigare vinkel. Annars kan det kanske vara värt att kolla på ATR och 116-hojarna också, samt hålla ett öga på Blocket.

Vad gäller ramstorlek skulle jag säga, kör samma som på racern. Ingen mening med att gå ner i storlek.

pacodi
Posts: 5
Joined: 04 Dec 2010 19:18

Re: köphjälp 2020

Post by pacodi » 05 Jun 2020 07:21

Tack för nyttiga tips. Ska göra lite mer research och skriva på köpes.

gomiworks
Posts: 152
Joined: 23 Oct 2017 23:27
Location: Göteborg

Re: köphjälp 2020

Post by gomiworks » 05 Jun 2020 22:06

Håller med föregående om att en Pre Cursa fortfarande är ett svårslaget tips på ingångsalternativ, som bortom det har potential att fortsätta att leverera ren cykelglädje egentligen så länge som du tillåter den. Det var sant då och det gäller fortfarande. Men jag måste i samma veva även lyfta fram en begagnad Vigorelli som ett alternativ där du har precis samma chans att hitta en ram som du känner att du aldrig vill skiljas från. Och trots Cinelli-loggan har du idag chansen att hitta till en väldigt rimlig peng om du bevakar annonsmarknaden ett tag. Angående storlek skulle jag personligen rekommendera dig att hellre lägga dig något i underkant snarare än överkant för att maximera livlighet och cykelglädje.

pacodi
Posts: 5
Joined: 04 Dec 2010 19:18

Re: köphjälp 2020

Post by pacodi » 05 Jun 2020 23:21

Tack gomiworks! Jag tror jag satsar på andrahandsmarknaden och letar efter den typ a trackram som ett inte alltför dyrt nybörjarhoj.

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 430
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: köphjälp 2020

Post by almlof » 06 Jun 2020 13:04

Vilken ramstorlek är du ute efter? Finns en Dolan ute på happyride: https://happyride.se/annonser/ad.php?id=120740

pacodi
Posts: 5
Joined: 04 Dec 2010 19:18

Re: köphjälp 2020

Post by pacodi » 06 Jun 2020 15:01

Tackar Almlof, den vita hade jag inte sett än. Men tyvärr lite för stor, jag söker en 54-55

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: köphjälp 2020

Post by ravelax » 07 Jun 2020 19:54

Ja, definitivt hellre lite mindre än lite större om du inte kan få exakt samma storlek som du är van vid!

Inzah
Posts: 44
Joined: 09 Sep 2018 18:45

Re: köphjälp 2020

Post by Inzah » 30 Jun 2020 09:52

Säger också Dolan PreCursa, tror det är svårt att få tag i en bättre cykel för pengarna. State har haft, men kanske löst nu, vissa kvalitetsproblem. States EU butik är tragisk jämfört med vad som erbjuds i Amerikat. Aventon verkar ok, om än lite pråligare än Dolan. Ungefär samma pris, kanske lite sämre delar.

116's ram, ODD Tracktour, äger jag själv och är mkt nöjd men kanske inte direkt "insteg" med tanke på att bara ramen ligger på ~6k.

ATR's cykel har jag ingen erfarenhet av men verkar vara populär och överkomlig i pris, hög kvalitet.

Det finns en hel trollskog av olika ramar från en ändlös mängd tillverkare som alla är mer åt street/fixie hållet, vad det verkar är de varken bu eller bä. De flesta ser i princip lika ut, samma geo, samma halvtrista komponenter, olika färger.

PreCursa är dock beprövad, inget skrikigt, fungerar och skulle man till äventyrs vilja vända från den mörka sidan så är de lika lättsålda som glass en varm sommardag.
Dolan har ju även sin FXE som i princip är en PreCursa med flaskhållare och möjlighet till bakbroms som du kan, när du inser att knäna är gamla och flåset inte är riktigt som det var, byta till frihjul och köra singlespeed.

Post Reply