Hjälp med val av bakhjul till ss

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
starbomb
Posts: 206
Joined: 09 May 2009 17:50
Location: Malmö

Hjälp med val av bakhjul till ss

Post by starbomb » 10 May 2009 11:26

Behöver lite hjälp med valet av bakhjul att använda till min ss.

Lite nyare nav.
Image

Äldre med (om jag förstått det rätt) frikrans, den sista kransen låser.

Image

och så här ser dropoutsen ut.
Image

Min fundering, och nu vet jag att jag faller ner på väldigt låg nybörjarnivå men behöver svar, är: Axlen som går rätt igenom navet snurrar med på det nyare hjulet medan i det äldre roterar hela navet runt axeln som är stilla, som på ens gamla gubbacykel. Om jag vill använda det nyare, hur fäster jag då hjulet i ramen? Går ju inte att bara skruva fast för då tycks jag låsa hela hjulet i ramen = det går inte snurra hjulet.

(inte aktuellt just nu men hur gör jag om jag vill göra sucide-konv av hjulet med frikransnav?)
Skulle uppskatta svar så jag kan fortsätta med mitt helgmekande.

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 10 May 2009 12:49

Axeln ska inte snurra med oavsett ålder på nav, gör den det blir det svårt att få den att sitta fast på ett ordentligt sätt. Förstår inte riktigt det du beskriver, när du med snabbkopplingen satt fast hjulet i ramen ska hjulet snurra, ifall det inte gör det så är det nånting som är fel.
Dropoutsen ser bra ut, det ska inte vara några problem att få till en bra kedjespänning.
För att få en bra kedjelinje behöver du lite spacers för att få drevet att sitta på rätt plats.
Image
http://www.velosolo.co.uk/ssspacers.html
Jag råder ingen att köra en suicidelösning, bättre med det nav du har, är att köpa en FIXXER från Surly.
Image
http://www.surlybikes.com/parts/popup_i ... Fixxer.jpg

Lycka till med fortsatt helgmekande!

starbomb
Posts: 206
Joined: 09 May 2009 17:50
Location: Malmö

Post by starbomb » 10 May 2009 13:32

calavera wrote:Axeln ska inte snurra med oavsett ålder på nav, gör den det blir det svårt att få den att sitta fast på ett ordentligt sätt. Förstår inte riktigt det du beskriver, när du med snabbkopplingen satt fast hjulet i ramen ska hjulet snurra, ifall det inte gör det så är det nånting som är fel
Precis var jag tänker men det här känns så jäkla newbe av mig men jag fattar inte hur jag ska sätta dig hjulet, säkert något med snabbkopplingen jag missar.. På din navbild uppfattar jag det som att den "muttern" som sitter på den smala stålaxeln/snabbkopplingen som går igenom navet får plats "i" dropouten".

Något som inte funkar för mig, ja. nog svårt att förstå vad jag menar men hoppas ändå på lite synpunkter/tips

slänger upp lite bilder på hur det blir för mig..

Image
Image
Image

Det är alltså den lite grövre axeln som också snurrar när hjulet snurrar.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 10 May 2009 16:26

Tjena!

Hursom, om din axel (den som är ca 10mm i diameter) snurrar med så har nog lagret skurit, den ska inte snurra med.

På fråga två säger jag att du har en för kort axel för att få på en mutter, den axel du fotat är för snabbfäste, dvs man har en "spak" man spänner fast hjulet med och inte en mutter på utsidan av axeln.

:)

/Fredde

starbomb
Posts: 206
Joined: 09 May 2009 17:50
Location: Malmö

Post by starbomb » 10 May 2009 16:42

lösningen hette för hård lagerspänning, skyller på G&T igår,blev kanske lite mkt... :D

nu snurrar det för fullt och snabbkopplingen dtrax på plats.

Post Reply