Hål i sidan av däck

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Gaerdet
Posts: 65
Joined: 15 Oct 2018 22:41
Location: Sthlm

Hål i sidan av däck

Post by Gaerdet » 11 Jul 2019 17:39

Hej,


Köpte nya schwalbe-skinwalldäck för 1-2 veckor sen och har kört cirka 25-30 mil på dem sedan dess. Upptäckte idag ett hål i sidan av däcket där man ser slangen, går detta att fixa eller är det bara att kasta och slänga på nytt däck? Tänkte ifall någon har testat att sätta på en slanglagningspatch eller liknande på insidan av däcket.

Tack på förhand!

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Re: Hål i sidan av däck

Post by matsa » 11 Jul 2019 18:56

Hände mig oxå i ett potthål. Genomslagspunka och hål i sidan på däcket.

Jag lagade däcket med en stor patch. Det höll ett tag, men hålet blev bara större och större. Slängde däcket och köpte Gatorskins istället.

Gaerdet
Posts: 65
Joined: 15 Oct 2018 22:41
Location: Sthlm

Re: Hål i sidan av däck

Post by Gaerdet » 11 Jul 2019 23:35

matsa wrote:
11 Jul 2019 18:56
Hände mig oxå i ett potthål. Genomslagspunka och hål i sidan på däcket.

Jag lagade däcket med en stor patch. Det höll ett tag, men hålet blev bara större och större. Slängde däcket och köpte Gatorskins istället.
Ok, det blev att jag langade det! Låter sannorlikt att hålet kommer växa snabbt.

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Hål i sidan av däck

Post by rilleh » 12 Jul 2019 09:28

Hör av dig till tillverkaren, så där ska det inte vara. Som referens så kan jag berätta att jag har kört bromslöst på mina tan wall Paselas i snart två säsonger nu och de håller än.

Gaerdet
Posts: 65
Joined: 15 Oct 2018 22:41
Location: Sthlm

Re: Hål i sidan av däck

Post by Gaerdet » 12 Jul 2019 14:10

rilleh wrote:
12 Jul 2019 09:28
Hör av dig till tillverkaren, så där ska det inte vara. Som referens så kan jag berätta att jag har kört bromslöst på mina tan wall Paselas i snart två säsonger nu och de håller än.
Jo det är inte bra att däcket har snittats upp redan, kan alltid kontakta schwalbe. Jag tänker dock att jag körde tuff terräng (för en fixed) i säkert 5 mil, risken är hög att jag körde för nära nån vass buske eller sten.

eriksson
Posts: 151
Joined: 14 Jul 2009 19:50
Location: Skärmarbrink, Stockholm

Re: Hål i sidan av däck

Post by eriksson » 19 Jul 2019 18:03

Lagade ett skinwall här om veckan, dock inte sidan utan själva slitbanan med Liquisole, vilket funkade skitbra. Används normalt till att laga gummistövlar och allehanda vandrargrejer eller till prylar till sjön såsom jollar eller fendrar.
Mental confusion - it's like running naked, backwards, through a cornfield at midnight.

Post Reply