Har själv ett gammalt bakhjul med 5-delat, och på det är det engelska gängor.. "metric 30x1" innebär väl att det är 30mm över gängorna? Alltså är det bästa sättet att mäta hur brett det är över gängorna, är det ~35mm är det troligt att det är engelska gängor dvs "1.37'' x 24tpi"..TalliDan wrote:På vanlig kassett ska du ha engelsk gänga. Återanvänder du ditt gamla hjul ska du med andra ord ha
eller engelskt http://www.cyclecomponents.com/3/sv/art ... hrome.html
Rookiefråga...
-
- Posts: 38
- Joined: 04 May 2009 15:21
Nu har jag fått och kapat en kompis bockstyre, köpt två mini bromshandtag (ska köra single) samt köpt två styck pedaler...
Nu är frågan hur jag ska göra för att bara ha en klinga fram??? Jag tror inte mina bultar är kapningsbara då de endast är gängade en kort bit...
Finns det kanske någon som har förslag eller minibultar att sälja???[/img]
Nu är frågan hur jag ska göra för att bara ha en klinga fram??? Jag tror inte mina bultar är kapningsbara då de endast är gängade en kort bit...
Finns det kanske någon som har förslag eller minibultar att sälja???[/img]
Du ska ju ha 42 mm. från mitten av sadelröret/underröret (mitten av cykeln) till mitten av framklingan för att få rak kedjelinje utan spacers och dishjidder på bakhjulet (om standard). Testmontera vevpartiet och kolla hur du ligger till, jag antar att du ligger 45mm.+ om du haft dubbla klingor tidigare.Gillemannen wrote:Nu har jag fått och kapat en kompis bockstyre, köpt två mini bromshandtag (ska köra single) samt köpt två styck pedaler...
Nu är frågan hur jag ska göra för att bara ha en klinga fram??? Jag tror inte mina bultar är kapningsbara då de endast är gängade en kort bit...
Finns det kanske någon som har förslag eller minibultar att sälja???[/img]
Då kan det här vara en lösning
Näst längst ner på sidan, chainring spacer washers.
http://www.velosolo.co.uk/shopcrank.html
Eller så mäter du ditt vevlager och köper ett nytt som är så pass mycket kortare över axeln som behövs.
-
- Posts: 38
- Joined: 04 May 2009 15:21
-
- Posts: 38
- Joined: 04 May 2009 15:21
Ok, antog att båda klingorna sitter på insidan av vevarmen, det låter snarare som att den ena suttit på insidan och den andra på utsidan?
Kortare klingbultar är lätta att hitta, bland annat på http://www.cykelcity.se/ under singlespeed sidan 2.
Kortare klingbultar är lätta att hitta, bland annat på http://www.cykelcity.se/ under singlespeed sidan 2.
-
- Posts: 38
- Joined: 04 May 2009 15:21
-
- Posts: 38
- Joined: 04 May 2009 15:21
ett tips kan vara att nite kedjan till ss på ett av dreven på kasetten. Kör med det ett par mil och känn efter ifall det är lagom utväxling.Gillemannen wrote:man kan inte sätta nån sorts såna spacers bak?? så man fixar bättre linje??
gör det på min Cresent just nu. och utväxlingen som kändes lite i överkant till att börja med börjar kännas på gränsen till löjligt just nu.
eftersom du ändå bör lägga på en ny kedja då du byter drev bak kan du passa på att testa gratis nu innan så att du inte tar en för lätt utväxling sen.
för att få en hyffsad kedjelinje utan för mkt pill med bakhjulet kan du testa att flytta ut det inre drevet fram till yttersidan och slipa ner "kling-bultarna" eller lägga brickor emellan så att det blir tight,
skulle börja med ett eller två upp från minsta bak.