Rookiefråga...

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
torch
Posts: 83
Joined: 20 Dec 2008 04:57
Location: uppsala

Post by torch » 05 May 2009 20:21

TalliDan wrote:På vanlig kassett ska du ha engelsk gänga. Återanvänder du ditt gamla hjul ska du med andra ord ha
Har själv ett gammalt bakhjul med 5-delat, och på det är det engelska gängor.. "metric 30x1" innebär väl att det är 30mm över gängorna? Alltså är det bästa sättet att mäta hur brett det är över gängorna, är det ~35mm är det troligt att det är engelska gängor dvs "1.37'' x 24tpi"..

Gillemannen
Posts: 38
Joined: 04 May 2009 15:21

Post by Gillemannen » 07 May 2009 19:22

Nu har jag fått och kapat en kompis bockstyre, köpt två mini bromshandtag (ska köra single) samt köpt två styck pedaler...
Image

Nu är frågan hur jag ska göra för att bara ha en klinga fram??? Jag tror inte mina bultar är kapningsbara då de endast är gängade en kort bit...

Finns det kanske någon som har förslag eller minibultar att sälja???[/img]

User avatar
Dante
Posts: 89
Joined: 19 Mar 2009 19:47
Location: Stockholm
Contact:

Post by Dante » 07 May 2009 20:22

Gillemannen wrote:Nu har jag fått och kapat en kompis bockstyre, köpt två mini bromshandtag (ska köra single) samt köpt två styck pedaler...
Image

Nu är frågan hur jag ska göra för att bara ha en klinga fram??? Jag tror inte mina bultar är kapningsbara då de endast är gängade en kort bit...

Finns det kanske någon som har förslag eller minibultar att sälja???[/img]
Du ska ju ha 42 mm. från mitten av sadelröret/underröret (mitten av cykeln) till mitten av framklingan för att få rak kedjelinje utan spacers och dishjidder på bakhjulet (om standard). Testmontera vevpartiet och kolla hur du ligger till, jag antar att du ligger 45mm.+ om du haft dubbla klingor tidigare.

Då kan det här vara en lösning
Näst längst ner på sidan, chainring spacer washers.
http://www.velosolo.co.uk/shopcrank.html

Eller så mäter du ditt vevlager och köper ett nytt som är så pass mycket kortare över axeln som behövs.

Gillemannen
Posts: 38
Joined: 04 May 2009 15:21

Post by Gillemannen » 07 May 2009 20:35

alltså jag har bmx frihjul bak och med den inre kransen så sitter den perfekt... problemet är när jag ska skruva ihop muttrarna med bara en klinga kvar... då sitter inte klingan stabilt...

User avatar
Dante
Posts: 89
Joined: 19 Mar 2009 19:47
Location: Stockholm
Contact:

Post by Dante » 07 May 2009 20:39

Då är väl de där brickorna helt perfekta?

Köper du bara kortare klingbultar så hamnar ju klingan längre från mitten av cykeln än den gör med storklingan på utsidan. Med sned kedjelinje som resultat. Hajjar du?

Gillemannen
Posts: 38
Joined: 04 May 2009 15:21

Post by Gillemannen » 07 May 2009 20:41

jag ska ju ha den lilla (42t) kransen på insidan??? då vill jag ju bara sätta fast den bättre...

ser vilka du menar men tror det skulle vara enklare med kortare skruvar...

User avatar
Dante
Posts: 89
Joined: 19 Mar 2009 19:47
Location: Stockholm
Contact:

Post by Dante » 07 May 2009 21:22

Ok, antog att båda klingorna sitter på insidan av vevarmen, det låter snarare som att den ena suttit på insidan och den andra på utsidan?

Kortare klingbultar är lätta att hitta, bland annat på http://www.cykelcity.se/ under singlespeed sidan 2.

Gillemannen
Posts: 38
Joined: 04 May 2009 15:21

Post by Gillemannen » 07 May 2009 21:23

Jepp en på insidan å en på utsidan... Japp fick precis det i ett pm... tänkte jag kunde komma undan billigare men det går kanske inte :lol:

Gillemannen
Posts: 38
Joined: 04 May 2009 15:21

Post by Gillemannen » 08 May 2009 19:14

hallå igen... nu är det så här att de som fanns på cykelcity var för grova... kanske 1-2 mm större än hålen... så vad göra nu??? gömma brickor på baksidan??? så jag kan använda de jag redan har???

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Post by Gustav » 08 May 2009 19:38

Det var märkligt, vad är det för ett slags vevparti?
Brickor funkar säkert.

User avatar
nelp
Posts: 436
Joined: 31 Mar 2009 12:47
Location: Umeå

Post by nelp » 08 May 2009 20:40

Gillemannen wrote:man kan inte sätta nån sorts såna spacers bak?? så man fixar bättre linje??
ett tips kan vara att nite kedjan till ss på ett av dreven på kasetten. Kör med det ett par mil och känn efter ifall det är lagom utväxling.

gör det på min Cresent just nu. och utväxlingen som kändes lite i överkant till att börja med börjar kännas på gränsen till löjligt just nu.

eftersom du ändå bör lägga på en ny kedja då du byter drev bak kan du passa på att testa gratis nu innan så att du inte tar en för lätt utväxling sen.

för att få en hyffsad kedjelinje utan för mkt pill med bakhjulet kan du testa att flytta ut det inre drevet fram till yttersidan och slipa ner "kling-bultarna" eller lägga brickor emellan så att det blir tight,
skulle börja med ett eller två upp från minsta bak.

Post Reply