Engelsk vevaxel i franskgängat vevlager?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
andersno
Posts: 21
Joined: 01 Jan 2009 21:46

Engelsk vevaxel i franskgängat vevlager?

Post by andersno » 02 May 2009 23:05

Funkar det att använda en vevaxel från ett engelsk-gängat vevparti till ett franskgängat?
Jag har ett franskgängat gipiemmelager med kass vevaxel och är sugen på detta:

Ebay gipiemme

På Sheldon Brown tolkar jag det som att det kan funka. Men om det är "thin cups" så ska jag ha 70mm italiensk axel. Vad innebär egentligen "thin"?
http://www.sheldonbrown.com/bbsize.html#threading

Tack
Anders

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 02 May 2009 23:47

eftersom "thin" på engelska betyder tunn på svenska antar jag att mr.brown menar: har du tunna koppar på ditt vevlager så kan du behöva en italiensk axel eftersom deras vevhusbredd är 70mm medan engelska och franska vevhus är 68mm breda. detta borde då även generera en något längre axel på de italienska lagren.

så tror jag att han menar av att ha läst din fråga.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

andersno
Posts: 21
Joined: 01 Jan 2009 21:46

Post by andersno » 03 May 2009 08:10

Jo, men vad jag försökte formulera var vad tunna koppar egentligen innebär mer konkret?
Eftersom det är 68mm oavsett vet jag inte vad jag ska mäta?


/ anders

User avatar
torch
Posts: 83
Joined: 20 Dec 2008 04:57
Location: uppsala

Post by torch » 03 May 2009 09:27

Jag kom just på att jag nog är i lite samma situation som du. Beställde just en ny vevaxel till min gamla Peugeot. Den befintliga axeln plockade jag ut och rengjorde för ett tag sen, och jag har ett svaaagt minne av att "mittensektionen" (mått B, se bilden på Sheldon) av axeln var 55mm när jag mätte, vilket skulle innebära att mitt lager har tunna koppar och den nya 52mm-axeln inte alls kommer passa.. h-e. Frågan är varför jag mätte när jag inte ens brydde mig om att ha det i minnet när jag beställde en ny..

Så: Om du inte vet om du har "tunna" koppar eller ej, ta ut axeln och mät mittensektionen enligt Sheldon-bilden (mellan ytterkanterna på "flänsarna"). Gör sedan som jag (troligtvis) inte gjorde och skaffa dig en ny axel med samma mått!

andersno
Posts: 21
Joined: 01 Jan 2009 21:46

Post by andersno » 03 May 2009 12:01

Ok, tack. That makes sense.

Varifrån beställde du ny axel?


/ Anders

andersno
Posts: 21
Joined: 01 Jan 2009 21:46

Post by andersno » 06 May 2009 10:11

OK, har nu mitt mätt min axel. Den är:


A: 32,5 mm
B: 50 mm
C:30,5 mm
D:113 mm

Jag vet förstås inte vilket håll den satt på. Vilket håll brukar de asymmetriska axlarna sitta?
Jag vill gärna ha samma kedjelinje som innan, men då räcker det att den sidan har samma mått?

Någon som vet var jag får tag på en sådan axel?


Tack,
Anders

User avatar
torch
Posts: 83
Joined: 20 Dec 2008 04:57
Location: uppsala

Post by torch » 06 May 2009 10:58

andersno wrote:OK, har nu mitt mätt min axel. Den är:


A: 32,5 mm
B: 50 mm
C:30,5 mm
D:113 mm
Har du verkligen mätt B från ytterkanterna av "upphöjningarna"? 50mm låter som några mm för lite, men det stämmer säkert. Asymmetriska axlar brukar väl sitta med den längre sidan på drivsidan (mot den fasta koppen), men jag kan ha fel.

Som jag berättade beställde jag en axel som inte passar (som befarat). Den har måtten 33-52-32 (117), och skulle kanske kunna passa din hoj.. har dock inte bestämt mig än om jag ska sälja den vidare eller spara den till mina andra hojar. Ett tips är annars att lusleta på ebay, där brukar man kunna hitta det mesta.

andersno
Posts: 21
Joined: 01 Jan 2009 21:46

Post by andersno » 06 May 2009 11:09

Ja, den är faktiskt 50mm. Mööööjligen närmre 50,5mm.

ebay är under ständig bevakning!

/ Anders

Post Reply