Engelsk vevaxel i franskgängat vevlager?
Engelsk vevaxel i franskgängat vevlager?
Funkar det att använda en vevaxel från ett engelsk-gängat vevparti till ett franskgängat?
Jag har ett franskgängat gipiemmelager med kass vevaxel och är sugen på detta:
Ebay gipiemme
På Sheldon Brown tolkar jag det som att det kan funka. Men om det är "thin cups" så ska jag ha 70mm italiensk axel. Vad innebär egentligen "thin"?
http://www.sheldonbrown.com/bbsize.html#threading
Tack
Anders
Jag har ett franskgängat gipiemmelager med kass vevaxel och är sugen på detta:
Ebay gipiemme
På Sheldon Brown tolkar jag det som att det kan funka. Men om det är "thin cups" så ska jag ha 70mm italiensk axel. Vad innebär egentligen "thin"?
http://www.sheldonbrown.com/bbsize.html#threading
Tack
Anders
eftersom "thin" på engelska betyder tunn på svenska antar jag att mr.brown menar: har du tunna koppar på ditt vevlager så kan du behöva en italiensk axel eftersom deras vevhusbredd är 70mm medan engelska och franska vevhus är 68mm breda. detta borde då även generera en något längre axel på de italienska lagren.
så tror jag att han menar av att ha läst din fråga.
så tror jag att han menar av att ha läst din fråga.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
Jag kom just på att jag nog är i lite samma situation som du. Beställde just en ny vevaxel till min gamla Peugeot. Den befintliga axeln plockade jag ut och rengjorde för ett tag sen, och jag har ett svaaagt minne av att "mittensektionen" (mått B, se bilden på Sheldon) av axeln var 55mm när jag mätte, vilket skulle innebära att mitt lager har tunna koppar och den nya 52mm-axeln inte alls kommer passa.. h-e. Frågan är varför jag mätte när jag inte ens brydde mig om att ha det i minnet när jag beställde en ny..
Så: Om du inte vet om du har "tunna" koppar eller ej, ta ut axeln och mät mittensektionen enligt Sheldon-bilden (mellan ytterkanterna på "flänsarna"). Gör sedan som jag (troligtvis) inte gjorde och skaffa dig en ny axel med samma mått!
Så: Om du inte vet om du har "tunna" koppar eller ej, ta ut axeln och mät mittensektionen enligt Sheldon-bilden (mellan ytterkanterna på "flänsarna"). Gör sedan som jag (troligtvis) inte gjorde och skaffa dig en ny axel med samma mått!
OK, har nu mitt mätt min axel. Den är:
A: 32,5 mm
B: 50 mm
C:30,5 mm
D:113 mm
Jag vet förstås inte vilket håll den satt på. Vilket håll brukar de asymmetriska axlarna sitta?
Jag vill gärna ha samma kedjelinje som innan, men då räcker det att den sidan har samma mått?
Någon som vet var jag får tag på en sådan axel?
Tack,
Anders
A: 32,5 mm
B: 50 mm
C:30,5 mm
D:113 mm
Jag vet förstås inte vilket håll den satt på. Vilket håll brukar de asymmetriska axlarna sitta?
Jag vill gärna ha samma kedjelinje som innan, men då räcker det att den sidan har samma mått?
Någon som vet var jag får tag på en sådan axel?
Tack,
Anders
Har du verkligen mätt B från ytterkanterna av "upphöjningarna"? 50mm låter som några mm för lite, men det stämmer säkert. Asymmetriska axlar brukar väl sitta med den längre sidan på drivsidan (mot den fasta koppen), men jag kan ha fel.andersno wrote:OK, har nu mitt mätt min axel. Den är:
A: 32,5 mm
B: 50 mm
C:30,5 mm
D:113 mm
Som jag berättade beställde jag en axel som inte passar (som befarat). Den har måtten 33-52-32 (117), och skulle kanske kunna passa din hoj.. har dock inte bestämt mig än om jag ska sälja den vidare eller spara den till mina andra hojar. Ett tips är annars att lusleta på ebay, där brukar man kunna hitta det mesta.