Glapp i styrlagret

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Glapp i styrlagret

Post by alltmojligt » 02 May 2009 11:52

Har upptäckt ett jobbigt glapp i styrlagret på min Bianchi Pista. Märks extra mycket vid inbromsning med frambromsen då hela gaffeln liksom glappar fram och tillbaka ca 1mm.

Styrlagret är en 1" ahead av billigaste Cane Creek-typ. Har försökt justera genom att dra åt "topcapen" men antingen så blir det för stelt (styrningen blir seg) eller så glappar det som bara den. Finns inget mellanläge överhuvudtaget hur fint jag än justerar. Är det lagret som är helt kass eller har jag missat något?

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 06 May 2009 17:26

Ingen?

User avatar
geschwindten
Posts: 234
Joined: 28 Apr 2008 21:51

Post by geschwindten » 06 May 2009 18:15

Konstigt att ingen har svarat, jag kan försöka.
Hur har det blivit så från början? hur länge har du haft cykeln? har du krockat med den tidigare?

Jag har haft styrlager problem under ett år med en gaffel som visade sig vara krökt efter tidigare ägares krockningar (såg det först när jag tog ur den ur ramen.) När gaffeln inte träffade styrlagret rätt eftersom den var krökt blev det glappningar som behövdes dras åt ofta.

Jag kan inget om såna där moderna styrlager som du har, men har du prövat att fråga en cykelmekaniker/händig person i umgängeskretsen om de kan skruva åt den? när jag haft problem med styrlagerglapp på en annan gammal cykel har jag tagit hem den till ett snille jag känner som skruvade till det på momangen. Styrlager behövs efterdragas titt som tätt ibland. Se gärna till att ordna det ganska snart hos någon profesionell så blir det inget onödigt slitage på cykeln.

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 06 May 2009 18:23

geschwindten wrote:Konstigt att ingen har svarat, jag kan försöka.
Hur har det blivit så från början? hur länge har du haft cykeln? har du krockat med den tidigare?

Jag har haft styrlager problem under ett år med en gaffel som visade sig vara krökt efter tidigare ägares krockningar (såg det först när jag tog ur den ur ramen.) När gaffeln inte träffade styrlagret rätt eftersom den var krökt blev det glappningar som behövdes dras åt ofta.

Jag kan inget om såna där moderna styrlager som du har, men har du prövat att fråga en cykelmekaniker/händig person i umgängeskretsen om de kan skruva åt den? när jag haft problem med styrlagerglapp på en annan gammal cykel har jag tagit hem den till ett snille jag känner som skruvade till det på momangen. Styrlager behövs efterdragas titt som tätt ibland. Se gärna till att ordna det ganska snart hos någon profesionell så blir det inget onödigt slitage på cykeln.
Cykeln är i princip ny, bara kört kanske 10mil om ens det. Så den är inte krockad eller liknande. Mjo jag får väl cykla förbi ECI där jag köpte den och fråga varför den glappar.

acke
Posts: 98
Joined: 17 Feb 2008 19:54
Location: göteborg

Post by acke » 07 May 2009 06:16

Har du lossat styrstammen när du dragit åt lagret?

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 07 May 2009 07:49

lossa allt, tryck gaffeln innåt mot cykeln och samtidigt uppåt, håll så och skruva fast styrstam, nu borde det bli glapp fritt.
We are 138

acke
Posts: 98
Joined: 17 Feb 2008 19:54
Location: göteborg

Post by acke » 07 May 2009 14:52

Meningen är att man skall lossa bultarna i styrstammen och dra åt med hjälp av topcappen och starnutten så det blir perfekt spänning i styrlagret och sedan dra åt styrstammen igen.

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 07 May 2009 19:36

acke wrote:Meningen är att man skall lossa bultarna i styrstammen och dra åt med hjälp av topcappen och starnutten så det blir perfekt spänning i styrlagret och sedan dra åt styrstammen igen.
Precis så jag gjort. Men man måste dra åt den som fan för att den inte ska glappa, och då blir det seg styrning. Ska försöka en sista gång imorgon, annars får det bli cykelverkstan.

acke
Posts: 98
Joined: 17 Feb 2008 19:54
Location: göteborg

Post by acke » 07 May 2009 20:56

Är du helt säker på att du satt in alla delarna i rätt ordning?
Det låter som nått fattas eller sitter fel om det antingen blir för hårt eller glappar.
Det borde se ut ungefär så här:
Image

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 07 May 2009 21:02

Vad jag kan se (och vad jag läst) så gör jag rätt. Jag ska fota processen imorrn så får vi se vad ni säger.

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 13 May 2009 09:58

Hmm. Efter en massa googlande har jag upptäckt en sak. Jag har ingen centreringsring. Kan det vara det? Har alla ahead-lager en centreringsring?

Image

User avatar
TalliDan
Posts: 408
Joined: 02 Oct 2008 09:54
Location: Malmö

Post by TalliDan » 13 May 2009 10:17

Vad jag känner till har inte alla lager en centrerings- ring. Men om de inte har det har de en kona (i den svarta delen ovanför den markerade) som centrerar lagret. Har ditt lager inte det har du helt enkelt inte ett helt lager = uppenbar anledning till varför det glappar. I så fall rör det sig om ett dåligt arbete av montören av cykel = reklamation hos handlaren. Jag personligen tycker att du ska gå tillbaka ECI där du köpte cykeln och be dem ställa in styrlagret. På en så pass ny cykel ska det inte vara problem och borde ingå i deras "nöjd kund- policy".

Lycka till nu- jag förstår att det kan vara frustrerande...

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 13 May 2009 10:50

Nu har jag kunnat fastställa att det tydligen inte ska finnas nån centreringsring då "övre delen" hade en kona. Grejen är att när man sätter den delen mot lagret i styrröret så sitter det fint först. Men trycker man med tummarna på sidorna så åker "övre" delen lixom fram och tillbaka. Den sitter mao inte som smäck.

Får väl ta och montera ner cykeln och hoppa på tunnelbanan till ECI. :/

Post Reply