Trilskande låsring
Trilskande låsring
Hej!
Jag har "lite" problem med mitt drev/låsring, nämligen att de lossnar efter bara några skiddar... Jag har testat både att dra åt allt och ha loctite på såväl bara låsringen som låsringen och drevet, dragit åt så hårt jag vågat utan loctite, ja kort sagt så har jag prövat det mesta.
Nu väger jag mina modiga närmare 90 pannor, så det blir en hel del kraft på det där stackars drevet/låsringen, men jag tycker ändå det borde sitta lite bättre i alla fall...
Loctiten jag har är medelstark, kan det vara där skon klämmer? Ska jag köpa den starkaste och testa? Eller ska man, som jag tror någon skrev, bara fetta in allt ordentligt och dra åt för kung och fosterland? Eller är det helt enkelt omöjligt att få en låsring att sitta så hårt att jag med mina 90 kg ska kunna skidda på asfalt? (kan tillägga att jag är nybörjare, så jag har inte fått in tekniken med att luta sig över styret än, utan står bara upp/sitter ner)...
Tacksam för snabba svar
Mvh Axel
Jag har "lite" problem med mitt drev/låsring, nämligen att de lossnar efter bara några skiddar... Jag har testat både att dra åt allt och ha loctite på såväl bara låsringen som låsringen och drevet, dragit åt så hårt jag vågat utan loctite, ja kort sagt så har jag prövat det mesta.
Nu väger jag mina modiga närmare 90 pannor, så det blir en hel del kraft på det där stackars drevet/låsringen, men jag tycker ändå det borde sitta lite bättre i alla fall...
Loctiten jag har är medelstark, kan det vara där skon klämmer? Ska jag köpa den starkaste och testa? Eller ska man, som jag tror någon skrev, bara fetta in allt ordentligt och dra åt för kung och fosterland? Eller är det helt enkelt omöjligt att få en låsring att sitta så hårt att jag med mina 90 kg ska kunna skidda på asfalt? (kan tillägga att jag är nybörjare, så jag har inte fått in tekniken med att luta sig över styret än, utan står bara upp/sitter ner)...
Tacksam för snabba svar
Mvh Axel
- limitedlizard
- Posts: 879
- Joined: 10 Aug 2008 18:50
Tack för svaren grabbar!
Jag har både trampat på ordentligt uppför och sedan lett cykeln hem innan jag skruvade på låsringen ordentligt, ändå så släpper fanskapet
Som sagt, nog för att jag väger en del men helt hopplöst kan det väl ändå inte vara?
Både navet, drevet och låsringen är Bianchi Pistas Orginal (det som satt på), inga värstinggrejjer dvs... Ska jag helt enkelt investera i en surly låsring?
//Axel
Jag har både trampat på ordentligt uppför och sedan lett cykeln hem innan jag skruvade på låsringen ordentligt, ändå så släpper fanskapet
Som sagt, nog för att jag väger en del men helt hopplöst kan det väl ändå inte vara?
Både navet, drevet och låsringen är Bianchi Pistas Orginal (det som satt på), inga värstinggrejjer dvs... Ska jag helt enkelt investera i en surly låsring?
//Axel
Loctiten hjälper inte, är för klent. Ta bort allt gör rent och fetta in gängorna ordentligt sen stampa med kedja på drevet och sen låsringsdragning utav bara fan. Fettet gör att allt glider det där extra när du drar åt.
Ta det lungt bara, jag har personligen dragit sönder gängorna på ett pista baknav när jag skulle dra låsringen.
Ta det lungt bara, jag har personligen dragit sönder gängorna på ett pista baknav när jag skulle dra låsringen.
We are 138
När jag drar åt mitt bakdrev börjar jag med att rotafixa, hittade denna länken med en snabbmetod: http://www.fixedgeargallery.com/article ... /lance.htm
Jag brukar annars ta av kedjan från framdrevet och lägga den om vevhylsan. Därefter vira den om bakdrevet och dra åt med hjulet. Så här: http://204.73.203.34/fisso/eng/schpignone.htm
Efter att jag rotafixat är jag säker på att drevet sitter längst in på gängan och därför inte kan glida det där lilla extra åt höger som kan gänga upp låsringen och som i förlängningen efter juck fram och tillbaka får allt att lossna.
Fett är förstås jätteviktigt, alltid.
Hoppas det (inte) löser sig!
Jag brukar annars ta av kedjan från framdrevet och lägga den om vevhylsan. Därefter vira den om bakdrevet och dra åt med hjulet. Så här: http://204.73.203.34/fisso/eng/schpignone.htm
Efter att jag rotafixat är jag säker på att drevet sitter längst in på gängan och därför inte kan glida det där lilla extra åt höger som kan gänga upp låsringen och som i förlängningen efter juck fram och tillbaka får allt att lossna.
Fett är förstås jätteviktigt, alltid.
Hoppas det (inte) löser sig!
Enklaste sättet att få på drevet längst in på gängerna är att bara dra på det så hårt du kan med fingrarna, sen sen sätter du på hjulet och kedja som vanligt.
Sen är det bara att ställa dig på ena trampan och trycka ner allt vad du kan.
Då kan jag garantera att du får in den i botten av gängorna.
sen är det bara att efterdra låsringen.
Självklart bör du fetta in gängorna också.
Sen är det bara att ställa dig på ena trampan och trycka ner allt vad du kan.
Då kan jag garantera att du får in den i botten av gängorna.
sen är det bara att efterdra låsringen.
Självklart bör du fetta in gängorna också.
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;
Dags att återkomma med resultat efter alla bra tips känner jag
Först tog jag av allt och rengjorde/tog bort gammalt loctite. Sedan Fettade jag in allt ordentligt, satte på drevet, satte på fälgen och trampa på rejält uppför (och ledde ner ofc). Sen skruvade jag på låsringen med ~35 Nm och satte på allt igen.
Och så här långt har det hållt, tack än en gång för alla bra tips!
//Axel
Först tog jag av allt och rengjorde/tog bort gammalt loctite. Sedan Fettade jag in allt ordentligt, satte på drevet, satte på fälgen och trampa på rejält uppför (och ledde ner ofc). Sen skruvade jag på låsringen med ~35 Nm och satte på allt igen.
Och så här långt har det hållt, tack än en gång för alla bra tips!
//Axel
F*n!
Idag släppte låsrings h*lvetet igen, även om den satt längre den här gången så höll den inte ens en timma...
Och detta trots att jag drog åt drevet till max och låsringen så hårt jag orkade, men snabbt räknat med runt 30-35 Nm (det står 40 Nm på ringen, men vet inte om drevet håller med om det), dettade in allt rejält, rengjorde gängorna innan, ja allt praktiskt taget...
Kan tillägga att det satt helt tills det lossnade, dvs det "uggade" sig inte loss stegvis utan det satt som sten tills det bara släppte i en skidd.
Ska jag ge upp detta med skiddandet tills jag skaffat ett rejält nav eller är det någon som har något klokt att säga så vore det guld värt! Börjar känna mig lite smått uppgiven nu asså...
//Axel
Idag släppte låsrings h*lvetet igen, även om den satt längre den här gången så höll den inte ens en timma...
Och detta trots att jag drog åt drevet till max och låsringen så hårt jag orkade, men snabbt räknat med runt 30-35 Nm (det står 40 Nm på ringen, men vet inte om drevet håller med om det), dettade in allt rejält, rengjorde gängorna innan, ja allt praktiskt taget...
Kan tillägga att det satt helt tills det lossnade, dvs det "uggade" sig inte loss stegvis utan det satt som sten tills det bara släppte i en skidd.
Ska jag ge upp detta med skiddandet tills jag skaffat ett rejält nav eller är det någon som har något klokt att säga så vore det guld värt! Börjar känna mig lite smått uppgiven nu asså...
//Axel
Tjena!
Att låsringen gängar upp sig är teroetiskt omöjligt eftersom den är gängad åt andra hållet än det håll drevet vrider sig när du skiddar så vida du har en vänstergängad låsring. Därmot om gängorna är ruttna så kan den pressas utåt. över gängorna Då är det bara att kasta navet och köpa nytt.
Ser verkligen gängorna okej ut?
Momentnyckel låter vettigt, 40Nm låter lagom, kör på det.
/Fredde
Att låsringen gängar upp sig är teroetiskt omöjligt eftersom den är gängad åt andra hållet än det håll drevet vrider sig när du skiddar så vida du har en vänstergängad låsring. Därmot om gängorna är ruttna så kan den pressas utåt. över gängorna Då är det bara att kasta navet och köpa nytt.
Ser verkligen gängorna okej ut?
Momentnyckel låter vettigt, 40Nm låter lagom, kör på det.
/Fredde
Fast jag tycker att metoden med att trampa på rejält uppför borde vara väl så bra som Rotafix?
Det är just det, det är teoretiskt omöjligt att den ska kunna gänga upp sig, men trots det... Och gängorna ser ju bra ut, dom är hela och om inte i nyskick så i alla fall fullt fungerande skick. Mycket märkligt detta...
Och visst kan jag tänka mig att köpa nytt nav, men jag undviker det ju gärna om jag kan, det är ju en hel del pillande förknippat med det trots allt, och med tanke på att jag just köpt cykeln så känns det lite snopet. Men visst är det enda lösningen så...
Momentnyckel har jag, dock inget verktyg för att dra åt låsringar som jag kan få fast i momentnyckeln och att köpa låsringsavdragare med moment... Nej då köper jag hellre nytt nav med bultar
//Axel
Det är just det, det är teoretiskt omöjligt att den ska kunna gänga upp sig, men trots det... Och gängorna ser ju bra ut, dom är hela och om inte i nyskick så i alla fall fullt fungerande skick. Mycket märkligt detta...
Och visst kan jag tänka mig att köpa nytt nav, men jag undviker det ju gärna om jag kan, det är ju en hel del pillande förknippat med det trots allt, och med tanke på att jag just köpt cykeln så känns det lite snopet. Men visst är det enda lösningen så...
Momentnyckel har jag, dock inget verktyg för att dra åt låsringar som jag kan få fast i momentnyckeln och att köpa låsringsavdragare med moment... Nej då köper jag hellre nytt nav med bultar
//Axel