Båda fötter fram?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
joohan
Posts: 67
Joined: 28 Oct 2008 09:41
Location: Arvika/ Karlstad

Båda fötter fram?

Post by joohan » 18 Apr 2009 11:38

Lite underlig titel kanske men hur viktigt är det att kunna trackstand och skid med både höger som vänster fot fram?

Jag har mycket lättare för både skid och trackstand med vänster men funderar på om jag ska lägga tiden på att lära mig med höger också eller bara bli bättre med vänster.

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 18 Apr 2009 13:08

Du får snabbare reaktionsförmåga om du lär dig med båda fötterna fram, så slipper du "vänta" ett halvvarv till för att kunna bromsa. Sen nöts däcket på fler ställen, plus att det är säkert en poäng för hälsan att vara jämnt tränad.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 18 Apr 2009 13:26

solomon wrote:Du får snabbare reaktionsförmåga om du lär dig med båda fötterna fram, så slipper du "vänta" ett halvvarv till för att kunna bromsa. Sen nöts däcket på fler ställen, plus att det är säkert en poäng för hälsan att vara jämnt tränad.
Det där med att däcket nöts på flera ställen stämmer bara om täljare OCH nämnare i den förenklade utväxlingen är udda. Om något är jämnt får man SAMMA skid-spots oavsett vilken fot som är framåt.

Ex. 50/15 = 10/3, täljaren är jämn, dvs ingen "nytta" att vara ambidextriös (tjusigt ord)
48/17 går inte att förenkla men täljaren är fortfarande jämn så det blir "bara" 17 oavsett fot.
47/15 går ine heller att förenkla mera men eftersom allt är udda blir det hela 30 skid-patches (15x2) om du är ambidextriös.

Häpp!

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 18 Apr 2009 14:29

ArvidSvensson wrote:
solomon wrote:Du får snabbare reaktionsförmåga om du lär dig med båda fötterna fram, så slipper du "vänta" ett halvvarv till för att kunna bromsa. Sen nöts däcket på fler ställen, plus att det är säkert en poäng för hälsan att vara jämnt tränad.
Det där med att däcket nöts på flera ställen stämmer bara om täljare OCH nämnare i den förenklade utväxlingen är udda. Om något är jämnt får man SAMMA skid-spots oavsett vilken fot som är framåt.

Ex. 50/15 = 10/3, täljaren är jämn, dvs ingen "nytta" att vara ambidextriös (tjusigt ord)
48/17 går inte att förenkla men täljaren är fortfarande jämn så det blir "bara" 17 oavsett fot.
47/15 går ine heller att förenkla mera men eftersom allt är udda blir det hela 30 skid-patches (15x2) om du är ambidextriös.

Häpp!
Stämmer verkligen det?
Jag har någon widgetgrej som räknar ut hur många skidpaches man får och jag får 34st med 50/17 och inte 17st som jag skulle fått om jag bara skiddar med ett ben.
Samma sak gäller med 48/17.
Det kan vara så att min widget är felprogrammerad också...
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

andersmedluvan
Posts: 60
Joined: 21 Jan 2009 19:43
Location: Götteborg

Post by andersmedluvan » 23 Apr 2009 09:29

Sheldon skriver:
"If you are an ambidextrous skidder, and the simplified ratio has an even numerator or denominator, your number of skid patches will be the same.

If you are an ambidextrous skidder, and both the numerator and denominator are odd, the number of possible skid patches will be doubled. "

Men borde man inte kunna ta av kedjan och snurra lite för att jämna ut vart det slits om man har väldigt få patches.

User avatar
Dante
Posts: 89
Joined: 19 Mar 2009 19:47
Location: Stockholm
Contact:

Post by Dante » 23 Apr 2009 15:11

Korrekt

Post Reply