Expert hjälp sökes!

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
ojahaja
Posts: 11
Joined: 10 Aug 2008 09:58
Location: Malmö

Expert hjälp sökes!

Post by ojahaja » 10 Apr 2009 16:07

Hej hej! Hängt på forumet i lite mer än ett år nu och hoppas och tror på er förmåga att hjälpa mig! =)

Låt mig först be om ursäkt för bilderna! Tagna med webkameran eftersom jag supit sönder min digitalkamera :(

Image
Image
Image

Fick nyligen det här navet, mitt problem är att jag vet inte hur det är gängat, och eftersom jag inte har verktyg hemma för att ta av kassetten så kan jag inte se efter....

Jag undrar alltså om någon vet hur det ser ut under kassetten, om där är höger och vänster gägnor, så jag kan använda navet till ett fixiebakhjul.

Kassetten är en: SUNTOUR AI MEADA INDUSTRIES LTD. JAPAN. VIA.
Navet är en: CAMPAGNOLO... ? (Kan ej se eftersom kassetten sitter i vägen för produktnamnet)

Tänkte om någon här kanske rent av bara känner igen navet och kassetten och vet hur det ligger till med gängorna!

Tack på förhand!

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Post by Indurain » 10 Apr 2009 19:20

Vanlig högergänga, du behöver en sådan här avdragare:

http://www.parktool.com/products/detail ... tem=FR%2D2

Kan också lånas på din lbs

ojahaja
Posts: 11
Joined: 10 Aug 2008 09:58
Location: Malmö

Post by ojahaja » 10 Apr 2009 19:46

Tack för svaret! Bara så det inte är något missförstånd, jag vet hur jag plockar av kassetten. Men jag har inte koll på alla campanav så undra bara om där kanske var några roliga höger och vänstergänger, så jag kunde använda det som fixienav. Men bara högergänger under kassettn då?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 10 Apr 2009 19:52

ojahaja wrote:Tack för svaret! Bara så det inte är något missförstånd, jag vet hur jag plockar av kassetten. Men jag har inte koll på alla campanav så undra bara om där kanske var några roliga höger och vänstergänger, så jag kunde använda det som fixienav. Men bara högergänger under kassettn då?
Tyvärr kommer du bara hitta vanliga gängor under kassetten...

Du kan såklart göra en "suicide" lösning men glöm inte broms i så fall!

/Fredde

ojahaja
Posts: 11
Joined: 10 Aug 2008 09:58
Location: Malmö

Post by ojahaja » 10 Apr 2009 19:59

jepp jepp..... tack igen, då skiter jag i att göra något med det navet!

Post Reply