Ständigt punktering...
Ständigt punktering...
Jag har ett litet problem som jag skulle behöva hjälp att reda ut. På min ena cykel får jag punktering, på punktering, på punktering. Är alltid noga med att allt sitter som det ska, inga slangar i kläm etc. Likt förbannat får jag punka hela tiden, hände senast idag, och då bytta jag slang i måndags. I snitt rullar mina hjul två dagar sedan får jag punka, antingen på fram eller bakhjul. På denna cyklen sitter dessa fälgar: samt dessa Michelin, Speedium² däck:
Är det någon som har haft samma problem med dessa komponenter? Någon som har tips på hur man kan lösa detta problem.
Trött på att gå hem efter halva turen samt vill inte lägga mer kosing på slang!
Är det någon som har haft samma problem med dessa komponenter? Någon som har tips på hur man kan lösa detta problem.
Trött på att gå hem efter halva turen samt vill inte lägga mer kosing på slang!
Tipsrundan:
1: Skaffa lagningslappar
2: Pumpa däcken så riskerar du inte genomslagspunkteringar
3: Känn med handen runt däcket så det inte sitter en nål,spik,glasbi etc på insidan
av däcket.
4: Om inget av det här fungerar så tycker jag du ska kolla på däck med rejält punkteringsskydd.
1: Skaffa lagningslappar
2: Pumpa däcken så riskerar du inte genomslagspunkteringar
3: Känn med handen runt däcket så det inte sitter en nål,spik,glasbi etc på insidan
av däcket.
4: Om inget av det här fungerar så tycker jag du ska kolla på däck med rejält punkteringsskydd.
--------->>><<<<--------------
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Jag känner inte till just den kombon du har men jag har några motfrågor:
- Vad är det för slags punktering du får? Pyspunka eller tömmer luften direkt?
- Får du punkan på ung samma ställe på däcket? Nära ventilen etc... Ett tips är att alltid sätta däcket lika dant på fälgen. Sätt Däckets logga el. dyl. vid ventilhålet i fälgen. När du hittar hålet på sangen är det lätt att hitta samma ställe på däcket för att se om det sitter något vasst kvar.
- Genomslag? Två små hål intill varandra? (för lågt tryck)
- Du har väl fälgband i fälgarna?
- Cyklar du på cykelbanor med krossat grus? Klaga hos kommunen, be dem sopa cykelbanorna.
- Är fälgen borrad för dunlop eller shraderventil (bil resp. gammal hedelig ventilgummigrej) men slangen har racerventil? Detta gör att det ofta går hål på slangen nära ventilen. Det finns små plastpluppdistanser som fixar detta problem.
- Rätt tryck i däcken?
edit: oj vad långsam jag var
- Vad är det för slags punktering du får? Pyspunka eller tömmer luften direkt?
- Får du punkan på ung samma ställe på däcket? Nära ventilen etc... Ett tips är att alltid sätta däcket lika dant på fälgen. Sätt Däckets logga el. dyl. vid ventilhålet i fälgen. När du hittar hålet på sangen är det lätt att hitta samma ställe på däcket för att se om det sitter något vasst kvar.
- Genomslag? Två små hål intill varandra? (för lågt tryck)
- Du har väl fälgband i fälgarna?
- Cyklar du på cykelbanor med krossat grus? Klaga hos kommunen, be dem sopa cykelbanorna.
- Är fälgen borrad för dunlop eller shraderventil (bil resp. gammal hedelig ventilgummigrej) men slangen har racerventil? Detta gör att det ofta går hål på slangen nära ventilen. Det finns små plastpluppdistanser som fixar detta problem.
- Rätt tryck i däcken?
edit: oj vad långsam jag var
-Luften tömmer direkt, igår kom punkteringen när jag cyklade hem från arbetet. Tyckte för en sekund att cykeln kändes lite lustig och yttligare ett par sekunder senare körde jag på fälgen...
-Självklart har jag fälgband.
-Trycket har jag inte stenkoll på, pumpar på känlsa så det kan vara det som inte helt stämmer.
-Cykelbanorna har krossat grus.
Ett problem som jag hade när jag satte på däcken för första gången var att de "bubblade sig något" som om innerslangen var för stor för däcket.(obs:givetvis så har jag köpt rätt slang som skall passa) Detta skedde runt ventilen.
Detta problem löste sig dock efter att jag monterat däcket extra försiktigt.
Känns som om däcken är den svaga länken i den här historien? Kanske skulle köpa mig ett par nya, lite dyrare och bättre, idag? Kan detta vara svaret på problemet?
-Självklart har jag fälgband.
-Trycket har jag inte stenkoll på, pumpar på känlsa så det kan vara det som inte helt stämmer.
-Cykelbanorna har krossat grus.
Ett problem som jag hade när jag satte på däcken för första gången var att de "bubblade sig något" som om innerslangen var för stor för däcket.(obs:givetvis så har jag köpt rätt slang som skall passa) Detta skedde runt ventilen.
Detta problem löste sig dock efter att jag monterat däcket extra försiktigt.
Känns som om däcken är den svaga länken i den här historien? Kanske skulle köpa mig ett par nya, lite dyrare och bättre, idag? Kan detta vara svaret på problemet?
ArvidSvensson wrote:Jag känner inte till just den kombon du har men jag har några motfrågor:
- Vad är det för slags punktering du får? Pyspunka eller tömmer luften direkt?
- Får du punkan på ung samma ställe på däcket? Nära ventilen etc... Ett tips är att alltid sätta däcket lika dant på fälgen. Sätt Däckets logga el. dyl. vid ventilhålet i fälgen. När du hittar hålet på sangen är det lätt att hitta samma ställe på däcket för att se om det sitter något vasst kvar.
- Genomslag? Två små hål intill varandra? (för lågt tryck)
- Du har väl fälgband i fälgarna?
- Cyklar du på cykelbanor med krossat grus? Klaga hos kommunen, be dem sopa cykelbanorna.
- Är fälgen borrad för dunlop eller shraderventil (bil resp. gammal hedelig ventilgummigrej) men slangen har racerventil? Detta gör att det ofta går hål på slangen nära ventilen. Det finns små plastpluppdistanser som fixar detta problem.
- Rätt tryck i däcken?
edit: oj vad långsam jag var
Krossat grus har orsakat mer punkteringar än jag orkar räkna och laga. Kör numera med lite halvdåligt med luft i slangen fram tills att hela stan är sopad på grus. Tidigare lagade jag punkteringar flera gånger i veckan.
Har fungerat bra än så länge. Dock blir man alltid lite orolig när man kör över en vass kant lite för hårt eller utan att flytta vikten.
Har fungerat bra än så länge. Dock blir man alltid lite orolig när man kör över en vass kant lite för hårt eller utan att flytta vikten.
För vanliga cykeldäck brukar det räcka med att gå på känn fast så fort du kommer upp på höga tryck så är en pump med mätare att rekommendera. Man får lov att ta i som bara den för att komma upp i rätt tryck, iaf om man har en billig biltemapump.
Alla fälgband funkar inte vid höga tryck. Tunna gummi och plastband är bara att glömma direkt. Själv kör jag med http://www.schwalbetires.com/node/1445 och ett par Continental Gator Skin @ 110psi, inte haft en punktering än.
Imo borde dom slopa miljöskatten på naturgrus, krossat grus är ett gissel för både cyklister och hundägare.
Alla fälgband funkar inte vid höga tryck. Tunna gummi och plastband är bara att glömma direkt. Själv kör jag med http://www.schwalbetires.com/node/1445 och ett par Continental Gator Skin @ 110psi, inte haft en punktering än.
Imo borde dom slopa miljöskatten på naturgrus, krossat grus är ett gissel för både cyklister och hundägare.
[quote]Ett problem som jag hade när jag satte på däcken för första gången var att de "bubblade sig något" som om innerslangen var för stor för däcket.(obs:givetvis så har jag köpt rätt slang som skall passa) Detta skedde runt ventilen./quote].
Vanligvis beror detta på att man glömmer bort att trycka tillbaka ventilen "in i däcket" så att säga. Däcket lägger sig ovanpå slangen precis vid ventilen. Upplevs som en bula när man cyklar.
Lycka till!
Annars var A.Svenssons råd bland de bästa jag sett på mkt länge... Följer du dem borde du slippa punkteringar... Och som sagt- om du lägger på minnet var hålet bildades är det lättare att ta reda på vad som felar- sitter hålet i den delen av sllangen som är närmast körbanan- borde du köpa bättre däck. Sitter det på andra sidan- mot fälgen- är det antagligen fälgbandet som strular...
ha D
Vanligvis beror detta på att man glömmer bort att trycka tillbaka ventilen "in i däcket" så att säga. Däcket lägger sig ovanpå slangen precis vid ventilen. Upplevs som en bula när man cyklar.
Lycka till!
Annars var A.Svenssons råd bland de bästa jag sett på mkt länge... Följer du dem borde du slippa punkteringar... Och som sagt- om du lägger på minnet var hålet bildades är det lättare att ta reda på vad som felar- sitter hålet i den delen av sllangen som är närmast körbanan- borde du köpa bättre däck. Sitter det på andra sidan- mot fälgen- är det antagligen fälgbandet som strular...
ha D
Köpte nya bättre däck igår. Körde en provrunda igår och än så länge håller allt. Men nu så här efter att jag kollat alla slangar och inspekterat hjulen så är det nog möjligt att fälgbanden är den svaga länken. De glider nämligen lätt ur position och blottar på vissa ställen ekerhålen något. Verkar faktiskt som att de inte passar riktigt då jag jämförde med ett par andra hjul. Trodde dock inte det var problemet då de satt monterade på hjulen när jag köpte dem från singlespeedshop.
TalliDan wrote:Ett problem som jag hade när jag satte på däcken för första gången var att de "bubblade sig något" som om innerslangen var för stor för däcket.(obs:givetvis så har jag köpt rätt slang som skall passa) Detta skedde runt ventilen./quote].
Vanligvis beror detta på att man glömmer bort att trycka tillbaka ventilen "in i däcket" så att säga. Däcket lägger sig ovanpå slangen precis vid ventilen. Upplevs som en bula när man cyklar.
Lycka till!
Annars var A.Svenssons råd bland de bästa jag sett på mkt länge... Följer du dem borde du slippa punkteringar... Och som sagt- om du lägger på minnet var hålet bildades är det lättare att ta reda på vad som felar- sitter hålet i den delen av sllangen som är närmast körbanan- borde du köpa bättre däck. Sitter det på andra sidan- mot fälgen- är det antagligen fälgbandet som strular...
ha D
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Hittade några här. Vet inte vad de heter på facksvenska, jag tycker att vi kan ta och kalla dem för "prestapluppar" fr.o.m. nu.Giallo wrote:Vad är facknamnet för "plastpluppsdistanser"?, jag har haft problem med att ventilen vill röra på sig. Hålet i fälgen är anpassat till raceventil, men även en 36mm raceventil har vållat problem ibland.
Hehe, perfekt.ArvidSvensson wrote:Hittade några här. Vet inte vad de heter på facksvenska, jag tycker att vi kan ta och kalla dem för "prestapluppar" fr.o.m. nu.Giallo wrote:Vad är facknamnet för "plastpluppsdistanser"?, jag har haft problem med att ventilen vill röra på sig. Hålet i fälgen är anpassat till raceventil, men även en 36mm raceventil har vållat problem ibland.
Ett dussin prestapluppar tack.
Ang plupparna, tror det finns i gummi på Cykelcity, men jag vet att det finns i metall på cyclecomponents (http://www.cyclecomponents.com/2/sv/art ... ddare.html)
Samtidigt som jag letade pluggar hittade jag dessa (http://www.cyclecomponents.com/2/sv/art ... -72st.html)
Kanske skulle lösa dina problem? eller iaf vara värt ett försök?
Samtidigt som jag letade pluggar hittade jag dessa (http://www.cyclecomponents.com/2/sv/art ... -72st.html)
Kanske skulle lösa dina problem? eller iaf vara värt ett försök?
Har någon här någon erfarenhet av veloplugs? Har bara hört bra saker om dem på bikeforums.netAxel_ wrote:Ang plupparna, tror det finns i gummi på Cykelcity, men jag vet att det finns i metall på cyclecomponents (http://www.cyclecomponents.com/2/sv/art ... ddare.html)
Samtidigt som jag letade pluggar hittade jag dessa (http://www.cyclecomponents.com/2/sv/art ... -72st.html)
Kanske skulle lösa dina problem? eller iaf vara värt ett försök?