Ständigt punktering...

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Victor2
Posts: 268
Joined: 23 Aug 2008 10:18
Location: Jönköping

Ständigt punktering...

Post by Victor2 » 25 Mar 2009 20:56

Jag har ett litet problem som jag skulle behöva hjälp att reda ut. På min ena cykel får jag punktering, på punktering, på punktering. Är alltid noga med att allt sitter som det ska, inga slangar i kläm etc. Likt förbannat får jag punka hela tiden, hände senast idag, och då bytta jag slang i måndags. I snitt rullar mina hjul två dagar sedan får jag punka, antingen på fram eller bakhjul. På denna cyklen sitter dessa fälgar:Image samt dessa Michelin, Speedium² däck: Image

Är det någon som har haft samma problem med dessa komponenter? Någon som har tips på hur man kan lösa detta problem.

Trött på att gå hem efter halva turen samt vill inte lägga mer kosing på slang!

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 25 Mar 2009 21:10

Tipsrundan:

1: Skaffa lagningslappar
2: Pumpa däcken så riskerar du inte genomslagspunkteringar
3: Känn med handen runt däcket så det inte sitter en nål,spik,glasbi etc på insidan
av däcket.
4: Om inget av det här fungerar så tycker jag du ska kolla på däck med rejält punkteringsskydd.
--------->>><<<<--------------

User avatar
Dante
Posts: 89
Joined: 19 Mar 2009 19:47
Location: Stockholm
Contact:

Post by Dante » 25 Mar 2009 21:16

5:e punkten borde väl vara att se hur nipplarna ser ut och om det sitter bra fälgband eller annat som skyddar från nipplarnas ibland vassa huvuden. Punkan kan koma inifrån hjulet... Nojjigt.
____________________________

cycle.highvalleyhills.com

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 25 Mar 2009 21:17

Jag känner inte till just den kombon du har men jag har några motfrågor:

- Vad är det för slags punktering du får? Pyspunka eller tömmer luften direkt?
- Får du punkan på ung samma ställe på däcket? Nära ventilen etc... Ett tips är att alltid sätta däcket lika dant på fälgen. Sätt Däckets logga el. dyl. vid ventilhålet i fälgen. När du hittar hålet på sangen är det lätt att hitta samma ställe på däcket för att se om det sitter något vasst kvar.
- Genomslag? Två små hål intill varandra? (för lågt tryck)
- Du har väl fälgband i fälgarna?
- Cyklar du på cykelbanor med krossat grus? Klaga hos kommunen, be dem sopa cykelbanorna.
- Är fälgen borrad för dunlop eller shraderventil (bil resp. gammal hedelig ventilgummigrej) men slangen har racerventil? Detta gör att det ofta går hål på slangen nära ventilen. Det finns små plastpluppdistanser som fixar detta problem.
- Rätt tryck i däcken?

edit: oj vad långsam jag var :oops:

Victor2
Posts: 268
Joined: 23 Aug 2008 10:18
Location: Jönköping

Post by Victor2 » 26 Mar 2009 12:13

-Luften tömmer direkt, igår kom punkteringen när jag cyklade hem från arbetet. Tyckte för en sekund att cykeln kändes lite lustig och yttligare ett par sekunder senare körde jag på fälgen...

-Självklart har jag fälgband.

-Trycket har jag inte stenkoll på, pumpar på känlsa så det kan vara det som inte helt stämmer.

-Cykelbanorna har krossat grus.

Ett problem som jag hade när jag satte på däcken för första gången var att de "bubblade sig något" som om innerslangen var för stor för däcket.(obs:givetvis så har jag köpt rätt slang som skall passa) Detta skedde runt ventilen.
Detta problem löste sig dock efter att jag monterat däcket extra försiktigt.
Känns som om däcken är den svaga länken i den här historien? Kanske skulle köpa mig ett par nya, lite dyrare och bättre, idag? Kan detta vara svaret på problemet?



ArvidSvensson wrote:Jag känner inte till just den kombon du har men jag har några motfrågor:

- Vad är det för slags punktering du får? Pyspunka eller tömmer luften direkt?
- Får du punkan på ung samma ställe på däcket? Nära ventilen etc... Ett tips är att alltid sätta däcket lika dant på fälgen. Sätt Däckets logga el. dyl. vid ventilhålet i fälgen. När du hittar hålet på sangen är det lätt att hitta samma ställe på däcket för att se om det sitter något vasst kvar.
- Genomslag? Två små hål intill varandra? (för lågt tryck)
- Du har väl fälgband i fälgarna?
- Cyklar du på cykelbanor med krossat grus? Klaga hos kommunen, be dem sopa cykelbanorna.
- Är fälgen borrad för dunlop eller shraderventil (bil resp. gammal hedelig ventilgummigrej) men slangen har racerventil? Detta gör att det ofta går hål på slangen nära ventilen. Det finns små plastpluppdistanser som fixar detta problem.
- Rätt tryck i däcken?

edit: oj vad långsam jag var :oops:

User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Post by gaisan » 26 Mar 2009 13:06

Krossat grus har orsakat mer punkteringar än jag orkar räkna och laga. Kör numera med lite halvdåligt med luft i slangen fram tills att hela stan är sopad på grus. Tidigare lagade jag punkteringar flera gånger i veckan.

Har fungerat bra än så länge. Dock blir man alltid lite orolig när man kör över en vass kant lite för hårt eller utan att flytta vikten.

Hägg
Posts: 77
Joined: 30 Oct 2008 10:45
Location: Västerås
Contact:

Post by Hägg » 26 Mar 2009 13:17

För vanliga cykeldäck brukar det räcka med att gå på känn fast så fort du kommer upp på höga tryck så är en pump med mätare att rekommendera. Man får lov att ta i som bara den för att komma upp i rätt tryck, iaf om man har en billig biltemapump. :P

Alla fälgband funkar inte vid höga tryck. Tunna gummi och plastband är bara att glömma direkt. Själv kör jag med http://www.schwalbetires.com/node/1445 och ett par Continental Gator Skin @ 110psi, inte haft en punktering än.

Imo borde dom slopa miljöskatten på naturgrus, krossat grus är ett gissel för både cyklister och hundägare.

User avatar
TalliDan
Posts: 408
Joined: 02 Oct 2008 09:54
Location: Malmö

Post by TalliDan » 27 Mar 2009 00:31

[quote]Ett problem som jag hade när jag satte på däcken för första gången var att de "bubblade sig något" som om innerslangen var för stor för däcket.(obs:givetvis så har jag köpt rätt slang som skall passa) Detta skedde runt ventilen./quote].

Vanligvis beror detta på att man glömmer bort att trycka tillbaka ventilen "in i däcket" så att säga. Däcket lägger sig ovanpå slangen precis vid ventilen. Upplevs som en bula när man cyklar.

Lycka till!

Annars var A.Svenssons råd bland de bästa jag sett på mkt länge... Följer du dem borde du slippa punkteringar... Och som sagt- om du lägger på minnet var hålet bildades är det lättare att ta reda på vad som felar- sitter hålet i den delen av sllangen som är närmast körbanan- borde du köpa bättre däck. Sitter det på andra sidan- mot fälgen- är det antagligen fälgbandet som strular...

ha D

Victor2
Posts: 268
Joined: 23 Aug 2008 10:18
Location: Jönköping

Post by Victor2 » 27 Mar 2009 08:14

Köpte nya bättre däck igår. Körde en provrunda igår och än så länge håller allt. Men nu så här efter att jag kollat alla slangar och inspekterat hjulen så är det nog möjligt att fälgbanden är den svaga länken. De glider nämligen lätt ur position och blottar på vissa ställen ekerhålen något. Verkar faktiskt som att de inte passar riktigt då jag jämförde med ett par andra hjul. Trodde dock inte det var problemet då de satt monterade på hjulen när jag köpte dem från singlespeedshop.
TalliDan wrote:
Ett problem som jag hade när jag satte på däcken för första gången var att de "bubblade sig något" som om innerslangen var för stor för däcket.(obs:givetvis så har jag köpt rätt slang som skall passa) Detta skedde runt ventilen./quote].

Vanligvis beror detta på att man glömmer bort att trycka tillbaka ventilen "in i däcket" så att säga. Däcket lägger sig ovanpå slangen precis vid ventilen. Upplevs som en bula när man cyklar.

Lycka till!

Annars var A.Svenssons råd bland de bästa jag sett på mkt länge... Följer du dem borde du slippa punkteringar... Och som sagt- om du lägger på minnet var hålet bildades är det lättare att ta reda på vad som felar- sitter hålet i den delen av sllangen som är närmast körbanan- borde du köpa bättre däck. Sitter det på andra sidan- mot fälgen- är det antagligen fälgbandet som strular...

ha D

User avatar
Giallo
Posts: 19
Joined: 23 Aug 2008 16:49
Location: Östergötland

Post by Giallo » 27 Mar 2009 13:18

Vad är facknamnet för "plastpluppsdistanser"?, jag har haft problem med att ventilen vill röra på sig. Hålet i fälgen är anpassat till raceventil, men även en 36mm raceventil har vållat problem ibland.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 27 Mar 2009 14:05

Giallo wrote:Vad är facknamnet för "plastpluppsdistanser"?, jag har haft problem med att ventilen vill röra på sig. Hålet i fälgen är anpassat till raceventil, men även en 36mm raceventil har vållat problem ibland.
Hittade några här. Vet inte vad de heter på facksvenska, jag tycker att vi kan ta och kalla dem för "prestapluppar" fr.o.m. nu.

User avatar
Giallo
Posts: 19
Joined: 23 Aug 2008 16:49
Location: Östergötland

Post by Giallo » 27 Mar 2009 14:20

ArvidSvensson wrote:
Giallo wrote:Vad är facknamnet för "plastpluppsdistanser"?, jag har haft problem med att ventilen vill röra på sig. Hålet i fälgen är anpassat till raceventil, men även en 36mm raceventil har vållat problem ibland.
Hittade några här. Vet inte vad de heter på facksvenska, jag tycker att vi kan ta och kalla dem för "prestapluppar" fr.o.m. nu.
Hehe, perfekt.
Ett dussin prestapluppar tack.

Axel_
Posts: 178
Joined: 28 Nov 2008 22:35
Location: Arvika, Värmland

Post by Axel_ » 27 Mar 2009 19:00

Ang plupparna, tror det finns i gummi på Cykelcity, men jag vet att det finns i metall på cyclecomponents (http://www.cyclecomponents.com/2/sv/art ... ddare.html)

Samtidigt som jag letade pluggar hittade jag dessa (http://www.cyclecomponents.com/2/sv/art ... -72st.html)

Kanske skulle lösa dina problem? eller iaf vara värt ett försök?

Hoffen
Posts: 217
Joined: 27 Aug 2008 13:49
Location: Umeå

Post by Hoffen » 27 Mar 2009 19:12

Axel_ wrote:Ang plupparna, tror det finns i gummi på Cykelcity, men jag vet att det finns i metall på cyclecomponents (http://www.cyclecomponents.com/2/sv/art ... ddare.html)

Samtidigt som jag letade pluggar hittade jag dessa (http://www.cyclecomponents.com/2/sv/art ... -72st.html)

Kanske skulle lösa dina problem? eller iaf vara värt ett försök?
Har någon här någon erfarenhet av veloplugs? Har bara hört bra saker om dem på bikeforums.net

Post Reply