Page 3 of 4

Re: Allt-i-allohojen

Posted: 29 May 2015 07:59
by Jonatan F
Obligatorisk klunker-inlägg:

En polare behövde en racer. Jag fick en Miyataram, lackade den, slängde på allt från Alivio till Ultregakomponenter, köpte en gaffel med fästen för lowrider eftersom originalgaffeln var borta. Nu har min polare den som pendelcykel och bombar runt i Gbg. Den är tillräckligt rapp och kul för det. Samtidigt går den fint att köra lopp med. Kanske inte lika aero som en kolfiberhoj men vad gör väll det. Vi har inte försökt maxa däcken men förmodligen går riktigt feta, iaf 40mm, däck in. Då blir skogsstigar och rötter cykelbara. Förmodligen fungerar den även bra till touring. Vi har bara kört rando och ultralätt touring med den. Kostade väll en sisådär 800 kr eftersom jag hade det mesta liggande. Dessutom är den så ful att han utan problem kan låsa den på stationen över natten. En bra och mycket prisvärd allroundcykel helt enkelt.

Och stort tack till Donatorn :)

Re: Allt-i-allohojen

Posted: 29 May 2015 14:50
by Bratt
Naugas wrote:
Bratt wrote:/.../
Varför har alla Somas ramar så långt effektivt topprör? Jag brukar sikta på ramar med ungefär 55cm men då ska man tydligen köpa en 52a. Ska man satsa på lite längre ramar och kortare stam i det här fallet?
/.../
Du säger det själv - "effektivt topprör"... Eftersom det är lutande topprör så gå efter den effektiva längden precis som vanligt.
Jo... men det var ju det jag skrev. Min fråga kanske borde varför är alla ramarna så stora? Bör man gå på en längre ram än för lvg eller hatar Soma korta personer?

Re: Allt-i-allohojen

Posted: 29 May 2015 15:18
by Alex
Bratt wrote:
Naugas wrote:
Bratt wrote:/.../
Varför har alla Somas ramar så långt effektivt topprör? Jag brukar sikta på ramar med ungefär 55cm men då ska man tydligen köpa en 52a. Ska man satsa på lite längre ramar och kortare stam i det här fallet?
/.../
Du säger det själv - "effektivt topprör"... Eftersom det är lutande topprör så gå efter den effektiva längden precis som vanligt.
Jo... men det var ju det jag skrev. Min fråga kanske borde varför är alla ramarna så stora? Bör man gå på en längre ram än för lvg eller hatar Soma korta personer?
Jag vet inte, men jag gissar att den stabilare geometrin gör att en kortare stam är mer passade.. kanske.

Re: Allt-i-allohojen

Posted: 29 May 2015 15:53
by Naugas
Bratt wrote:
Naugas wrote:
Bratt wrote:/.../
Varför har alla Somas ramar så långt effektivt topprör? Jag brukar sikta på ramar med ungefär 55cm men då ska man tydligen köpa en 52a. Ska man satsa på lite längre ramar och kortare stam i det här fallet?
/.../
Du säger det själv - "effektivt topprör"... Eftersom det är lutande topprör så gå efter den effektiva längden precis som vanligt.
Jo... men det var ju det jag skrev. Min fråga kanske borde varför är alla ramarna så stora? Bör man gå på en längre ram än för lvg eller hatar Soma korta personer?
Nu pratar vi kanske förbi varandra? En ram med 55 cm effektiv topprörslängd sitter du väl likadant på hur kort sadelröret än är, 35 cm eller ända upp till under sadeln? (Om sadelrörets vinkel är samma, men det får vi förutsätta.) Somas storlek 52, med 555 mm effektiv topprörslängd kanske en annan tillverkare hade kallat storlek 56, med precis samma 555 mm effektiva topprörslängd?

Posted: 29 May 2015 15:59
by abacaxi
Alltså bratt kör ju en meter stolpe redan med traditionell geo. :)

Re: Allt-i-allohojen

Posted: 29 May 2015 17:27
by Q&D
Att packning bak känns tungt kan väl beror på att packningens tyngdpunkt hamnar någon decimeter högre och att bakpakethållaren kanske inte är lika stum i sidled som ett frontrack?
Naugas wrote: Tungstyrt eller stabilt, två namn på samma sak? Sätta lasten bak blir fladdrigt och instabilt i jämförelse.....
pettermagnus wrote:
Lite tungstyrt blir det ju alltså inte rappt som en trackram i stadstrafik, men när man cyklar långt så känns det mer skönt för att det stabiliserar. Framförallt så är det jobbigt att ha baktung cykel typ när man står och cyklar så måste man parera vikten vid varje tramptag,

Re: Allt-i-allohojen

Posted: 29 May 2015 21:55
by Naugas
Q&D wrote:Att packning bak känns tungt kan väl beror på att packningens tyngdpunkt hamnar någon decimeter högre och att bakpakethållaren kanske inte är lika stum i sidled som ett frontrack?
Naugas wrote: Tungstyrt eller stabilt, två namn på samma sak? Sätta lasten bak blir fladdrigt och instabilt i jämförelse.....
pettermagnus wrote:
Lite tungstyrt blir det ju alltså inte rappt som en trackram i stadstrafik, men när man cyklar långt så känns det mer skönt för att det stabiliserar. Framförallt så är det jobbigt att ha baktung cykel typ när man står och cyklar så måste man parera vikten vid varje tramptag,
Nej, det blir markant bättre med lasten fram vilken pakethållare man än har bak. Med reservation för det jag nämnde om framgaffelgeometri ovan. Men den där cykeln på bilden har väldigt lite trail.

Men visst finns det säkert någon som tycker annorlunda, att de tycker styrningen blir så trög att de bara hatar det eller något. Fast det blir som sagt uppenbart dåligt med last bak när man ska stå och trampa, speciellt uppför när det går tungt, då ormar sig cykeln och blir allmänt jobbig. Fast jag måste ju tillägga att man vänjer sig vid sånt, det funkar ju liksom. Miljoner människor varje dag slänger upp grejerna på pakethållaren bak och tänker inte mer på det... men det är inte optimalt...

Re: Allt-i-allohojen

Posted: 29 May 2015 23:47
by Bratt
Naugas wrote:
Bratt wrote:
Naugas wrote:
Bratt wrote:/.../
Varför har alla Somas ramar så långt effektivt topprör? Jag brukar sikta på ramar med ungefär 55cm men då ska man tydligen köpa en 52a. Ska man satsa på lite längre ramar och kortare stam i det här fallet?
/.../
Du säger det själv - "effektivt topprör"... Eftersom det är lutande topprör så gå efter den effektiva längden precis som vanligt.
Jo... men det var ju det jag skrev. Min fråga kanske borde varför är alla ramarna så stora? Bör man gå på en längre ram än för lvg eller hatar Soma korta personer?
Nu pratar vi kanske förbi varandra? En ram med 55 cm effektiv topprörslängd sitter du väl likadant på hur kort sadelröret än är, 35 cm eller ända upp till under sadeln? (Om sadelrörets vinkel är samma, men det får vi förutsätta.) Somas storlek 52, med 555 mm effektiv topprörslängd kanske en annan tillverkare hade kallat storlek 56, med precis samma 555 mm effektiva topprörslängd?

Verkar inte bättre. Förstår mig på geometri och att alla ramar inte har samma höjd och längd men men undrar om man bör välja en "större" ram för touring än om jag hade valt för lvg eller banram.

Re: Allt-i-allohojen

Posted: 30 May 2015 06:51
by MaxPower
Bratt wrote:Verkar inte bättre. Förstår mig på geometri och att alla ramar inte har samma höjd och längd men men undrar om man bör välja en "större" ram för touring än om jag hade valt för lvg eller banram.
Jag köpte en större ram efter att ha läst att det är lämpligt för touring. Argumenten för var väl att det skulle vara lättare att få plats med väskor och lättare att få till en avslappnad körställningen.

Körde på den knappt fyra månader innan jag bytte till en storlek mindre. Blev ingen rolig cykel när den var på gränsen till för stor. Kändes trött och svår att manövrera, var som att jag åkte med på cykeln istället för att jag cyklade på den. Den mindre ramen jag bytte till är av samma modell men känns som en helt annan cykel, känns rätt helt enkelt.

Mitt råd är att köpa samma strl som för landsväg.

Allt-i-allohojen

Posted: 30 May 2015 08:27
by TJ Mackey
Image
Min vän lät en rambyggare i Göteborg bygga en touringram för 700c-hjul. Perfekt för att handla baguette på Hemköp, pendla till jobbet på och cykla till Paris på.

Re: Allt-i-allohojen

Posted: 30 May 2015 10:08
by Naugas
^Jättefin! Såg den och pratade lite med ägaren på Veloform för några veckor sedan. Så himla kul att han unnat sig att låta Patrik bygga drömcykeln. Vet inte detaljerna, mer än att han helt enkelt fick den precis som han ville ha den... I mina ögon är det de skräddarsydda pakethållarna och väskorna som verkligen är pricken över i:et och gör den till en riktigt användbar cykel.

Re: Allt-i-allohojen

Posted: 30 May 2015 19:44
by Q&D
Naugas wrote: Nej, det blir markant bättre med lasten fram vilken pakethållare man än har bak.
Jag måste nog testa för att förstå varför. I teorin så förflyttas lasten lika mycket i sidled fram som bak. Någonstans har jag en lucka i resonemanget.

Allt-i-allohojen

Posted: 31 May 2015 15:26
by pettermagnus
Q&D wrote:
Naugas wrote: Nej, det blir markant bättre med lasten fram vilken pakethållare man än har bak.
Jag måste nog testa för att förstå varför. I teorin så förflyttas lasten lika mycket i sidled fram som bak. Någonstans har jag en lucka i resonemanget.
Finns uttömmande svar att googla fram som förklarar det hela bra om du vill ha en teoretisk förklaring.

Har kört packning fram på vanlig stålracer som inte var byggd med den tanken, har ingen koll på trail och allt vad det heter men kände inga problem där. Mer då att cykeln kändes sjukt nervig i styrningen när man tog av vikten efter att ha kört med den på ett par hundra mil..

Posted: 31 May 2015 15:55
by abacaxi
Men alltså kasta en pil åt fel håll already så vi kan gå vidare :)

Allt-i-allohojen

Posted: 31 May 2015 18:44
by glenne
Min kompromiss. Start från scratch med ett ras Miyata 1000 för 1500 på blocket.
Image

Ser ut så här idag plus packethållare bak och Ortlieb väskor.
Image

Re: Allt-i-allohojen

Posted: 01 Jun 2015 06:33
by efredrikson
stilig! liknar min, förutom lacken då. (och jag får lätt in 35mm däck, naugas, fast jag kör utan skärmar)

Re: Allt-i-allohojen

Posted: 02 Jun 2015 17:01
by Alex
Annars kan du ju köpa Vanillas Urban Racer för jätte, jätte mycket pengar...
Image

Re: Allt-i-allohojen

Posted: 02 Jun 2015 17:10
by zef
En växel och inga möjligheter för stänkor känns inte så allt-i-allo, snarare citycykel imo

Re: Allt-i-allohojen

Posted: 02 Jun 2015 17:11
by Bratt
jag tar två

Re: Allt-i-allohojen

Posted: 02 Jun 2015 21:12
by B2
zef wrote:En växel och inga möjligheter för stänkor känns inte så allt-i-allo, snarare citycykel imo
Image