Miche Primato Pista-vevlager

Frågor och tips om mek med din cykel.
Victor2
Posts: 268
Joined: 23 Aug 2008 10:18
Location: Jönköping

Miche Primato Pista-vevlager

Post by Victor2 » 22 Mar 2009 15:22

Hej!
Är just igång och beställer de sista delarna till mitt nya projekt.
Har en liten fundering kring Miche Primato Pista-vevlager bara...
Image
Behöver man ingen låsring eller liknande för detta lager? Kanske är en lite dum fråga men man vill ju att det bara skall vara att montera ihop när man får hem sina grejer...

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Post by Indurain » 22 Mar 2009 16:32


User avatar
carlm
Posts: 360
Joined: 13 Aug 2008 22:51
Location: Göteborg

Post by carlm » 22 Mar 2009 16:44

Jag hade också problemet att de skruvade upp sig men jag droppade en liten doppe loctite (den snälla varianten) på gängorna och sen dess har det aldrig varit nåt problem.

Victor2
Posts: 268
Joined: 23 Aug 2008 10:18
Location: Jönköping

Post by Victor2 » 22 Mar 2009 20:58

carlcapone wrote:Jag hade också problemet att de skruvade upp sig men jag droppade en liten doppe loctite (den snälla varianten) på gängorna och sen dess har det aldrig varit nåt problem.
Ok, verkar vara många som haft problemt med att det "gängat upp sig"?
Hade samma problem med ett campalager, men det löste loctite utan problem.
Många som verkar "GREASAT" in sitt miche lager innan installation, alla mina lager har gängat upp sig som jag fettat in. Någon som vet varför så många gör detta?

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 22 Mar 2009 21:08

Man fettar in alla gängor för att slippa rost,att dom ärgar fast osv osv .
Samt så gör man det av respekt för cykeln. =)
--------->>><<<<--------------

Victor2
Posts: 268
Joined: 23 Aug 2008 10:18
Location: Jönköping

Post by Victor2 » 22 Mar 2009 21:31

:oops:
Det är klart.
Kan man i så fall fetta gängorna och använda loctite?
Fettade inte in mitt senaste campa lager pga att jag trodde att fett och loctite inte funkade ihop...men så kanske det inte är?

Andye wrote:Man fettar in alla gängor för att slippa rost,att dom ärgar fast osv osv .
Samt så gör man det av respekt för cykeln. =)

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Re: Miche Primato Pista-vevlager

Post by Bubblan » 22 Mar 2009 21:54

Jag kopparpastade mitt primato-vevlager, sitter fortfarande där det ska. Ännu så länge iaf.
Cogs 'n Kegs

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Miche Primato Pista-vevlager

Post by Ronny » 22 Mar 2009 22:25

Bubblan wrote:Jag kopparpastade mitt primato-vevlager, sitter fortfarande där det ska. Ännu så länge iaf.
Bra tips Bubblan. Vet flera som gillar det men jag själv är allergisk mot färgen... :wink:
Мясо это убийство

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Miche Primato Pista-vevlager

Post by Jonis! » 22 Mar 2009 23:35

Bubblan wrote:Jag kopparpastade mitt primato-vevlager, sitter fortfarande där det ska. Ännu så länge iaf.
samma här, ser inte ut att ha rört sig alls.

Blattin
Posts: 210
Joined: 02 Mar 2009 22:21
Location: Uppsala

Re: Miche Primato Pista-vevlager

Post by Blattin » 23 Mar 2009 01:31

aluminiumpasta på vevlager, vevar och pedaler går också bra. Sånna delar man inte vill ska oxidera och fastna ihop men samtidigt ska sitta ordentligt och inte börja röra på sig.
Martin

nattkille
Posts: 8
Joined: 30 Jul 2008 18:50

Post by nattkille » 23 Mar 2009 13:21

Enligt Sheldon är det ett missförstånd att friktionen mellan gängor skulle ha något att göra med hur bra de sitter. Vinsten man gör på att fetta in gängor, så att de går att dra åt mer, är så att säga större än förlusten i friktion.

http://www.sheldonbrown.com/creaks.html#lube

Att det skulle vara problem med att de gängar upp sig har kanske mer att göra med den som sätter dit det att göra. Man kan tänka sig ett samband mellan billiga delars naturliga målgrupp (nybörjare) och deras naturliga brist på erfarenhet. De som lägger 1000 spänn på ett vevlager vet nog generellt mer om hur det monteras korrekt. Om man tänker sig att dyrare delar köps av mer erfarna cyklister alltså, generellt.

Detta är RENA spekulationer. :)

Victor2
Posts: 268
Joined: 23 Aug 2008 10:18
Location: Jönköping

Post by Victor2 » 23 Mar 2009 13:38

intressant... det kanske ligger något i det sheldon säger...
nattkille wrote:Enligt Sheldon är det ett missförstånd att friktionen mellan gängor skulle ha något att göra med hur bra de sitter. Vinsten man gör på att fetta in gängor, så att de går att dra åt mer, är så att säga större än förlusten i friktion.

http://www.sheldonbrown.com/creaks.html#lube

Att det skulle vara problem med att de gängar upp sig har kanske mer att göra med den som sätter dit det att göra. Man kan tänka sig ett samband mellan billiga delars naturliga målgrupp (nybörjare) och deras naturliga brist på erfarenhet. De som lägger 1000 spänn på ett vevlager vet nog generellt mer om hur det monteras korrekt. Om man tänker sig att dyrare delar köps av mer erfarna cyklister alltså, generellt.

Detta är RENA spekulationer. :)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 23 Mar 2009 14:45

nattkille wrote:Enligt Sheldon är det ett missförstånd att friktionen mellan gängor skulle ha något att göra med hur bra de sitter. Vinsten man gör på att fetta in gängor, så att de går att dra åt mer, är så att säga större än förlusten i friktion.

http://www.sheldonbrown.com/creaks.html#lube

Att det skulle vara problem med att de gängar upp sig har kanske mer att göra med den som sätter dit det att göra. Man kan tänka sig ett samband mellan billiga delars naturliga målgrupp (nybörjare) och deras naturliga brist på erfarenhet. De som lägger 1000 spänn på ett vevlager vet nog generellt mer om hur det monteras korrekt. Om man tänker sig att dyrare delar köps av mer erfarna cyklister alltså, generellt.

Detta är RENA spekulationer. :)
Mekanisk precession/gängvandring (annan Sheldon-länk). Koniska muttrar/omtag löser problemet. Bilindustrin hajjade detta för länge sedan, cykelbranchen vägrade haka på. Synd.

User avatar
Giallo
Posts: 19
Joined: 23 Aug 2008 16:49
Location: Östergötland

Post by Giallo » 01 Apr 2009 20:31

Lånar tråden med en liten fråga.
Jo jag fick hem ett likadant vevlager i brevlådan idag.

Dum som jag var så tog jag ju inte reda på vad det skall användas för verktyg...Sömndrucken så tog jag väl förgivet att det var Shimano.
Cykelhandlarna här i stan var inte särskilt samarbetsvilliga heller, och verktyg finns det ju en uppsjö av.

Så är det nån som är vänlig, och direkt kan peka på vilken hylsa&verkty jag behöver ha?

/Johan

User avatar
carlm
Posts: 360
Joined: 13 Aug 2008 22:51
Location: Göteborg

Post by carlm » 01 Apr 2009 20:39

Giallo wrote:Lånar tråden med en liten fråga.
Jo jag fick hem ett likadant vevlager i brevlådan idag.

Dum som jag var så tog jag ju inte reda på vad det skall användas för verktyg...Sömndrucken så tog jag väl förgivet att det var Shimano.
Cykelhandlarna här i stan var inte särskilt samarbetsvilliga heller, och verktyg finns det ju en uppsjö av.

Så är det nån som är vänlig, och direkt kan peka på vilken hylsa&verkty jag behöver ha?

/Johan
Jag kan kolla imorgon om det står något på min hylsa, orkar inte gå till förrådet nu. Sportson tog hem en till mig iaf, det tog två dar och om jag minns rätt så kostade den 120 pickadoller

/C

User avatar
Giallo
Posts: 19
Joined: 23 Aug 2008 16:49
Location: Östergötland

Post by Giallo » 01 Apr 2009 20:45

carlcapone wrote:
Giallo wrote:Lånar tråden med en liten fråga.
Jo jag fick hem ett likadant vevlager i brevlådan idag.

Dum som jag var så tog jag ju inte reda på vad det skall användas för verktyg...Sömndrucken så tog jag väl förgivet att det var Shimano.
Cykelhandlarna här i stan var inte särskilt samarbetsvilliga heller, och verktyg finns det ju en uppsjö av.

Så är det nån som är vänlig, och direkt kan peka på vilken hylsa&verkty jag behöver ha?

/Johan
Jag kan kolla imorgon om det står något på min hylsa, orkar inte gå till förrådet nu. Sportson tog hem en till mig iaf, det tog två dar och om jag minns rätt så kostade den 120 pickadoller

/C
Tack, det uppskattas mycket.

Endel säger att det skall passa med campa-hylsa. Vill ju inte köpa på min en arsenal av verktyg i onödan.
Sportson besökte jag faktiskt, men dom kunde bara likt dom förra butikerna säga att det inte var shimano iallafall.
Vart tog alla sköna cykelmojjar vägen som kunde allt om allt?

User avatar
carlm
Posts: 360
Joined: 13 Aug 2008 22:51
Location: Göteborg

Post by carlm » 01 Apr 2009 20:50

Jag tror att det egentligen är en kassettavdragare som råkade passa om det hjälper

User avatar
Luddekung
Posts: 112
Joined: 21 Oct 2008 09:31
Location: STHLM

Post by Luddekung » 01 Apr 2009 21:02


User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 01 Apr 2009 21:04

Någon av de utan pinne ( <-- länk ) passar finfint. Minns inte vilken jag har men de är så pass billiga att det går att köpa en av varje. Har utgått står det med den hänger fortfarande på hyllan på Gallerianbutiken i Stockholm (kollade av en slump idag faktiskt).

User avatar
Giallo
Posts: 19
Joined: 23 Aug 2008 16:49
Location: Östergötland

Post by Giallo » 01 Apr 2009 21:30

Tack för fina och snabba svar.
Parktool BBT-5 fick jag reda på att den ska funka efter lite hektiskt googlande.
Classe kom till min fina "cykelstad" vid jul, så det är värt ett försök att kika in där då, och hoppas att dom hann fick in lite cykelverktyg.
Angående Parktool bbt-5 så hittar jag den inte på cyclecomponents, Får googla vidare.

Post Reply