Billiga verktyg som funkar!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Post by Kneecap » 05 Apr 2009 22:45

vader wrote:Vänta lite nu!
Går gängorna på VERKTYGET sönder före gängorna i vevarmarna!?
Bra verktyg brukar vara gjorda i nån sorts härdat "verktygsstål", ofta krom-molybden-* eller krom-vanadin-legeringar. Dåliga brukar också vara det, fast sämre härdade och klenare dimensionerade.
Menar ni alltså att aluminium-gängorna i vevarmarna håller bättre? Vad är den där avdragaren gjord av? Sån där mjukost som vissa låsringar uppges bestå av?


* "CroMo"
Börjar också fundera,, låter heeelt sjukt att verktyget pajar före vevarna, fast ifos ksulle jag föredra den varianten..

andersmedluvan
Posts: 60
Joined: 21 Jan 2009 19:43
Location: Götteborg

Post by andersmedluvan » 05 Apr 2009 22:53

fredde.se wrote:
vader wrote:Vänta lite nu!
Går gängorna på VERKTYGET sönder före gängorna i vevarmarna!?
Bra verktyg brukar vara gjorda i nån sorts härdat "verktygsstål", ofta krom-molybden-* eller krom-vanadin-legeringar. Dåliga brukar också vara det, fast sämre härdade och klenare dimensionerade.
Menar ni alltså att aluminium-gängorna i vevarmarna håller bättre? Vad är den där avdragaren gjord av? Sån där mjukost som vissa låsringar uppges bestå av?


* "CroMo"
Det där låter ju skumt!

Hur långt in har ni gängat?
Använder ni någon förlängare när ni drar?

/Fredde
Böjar bli lite OT nu.
Men för att klargöra jag tycker det känns som någon typ av stål, jag skulle gissa att passformen är såpass dålig i verktyget att gängorna blir snebelastade. Det är alltså gängorna som håller "spiken" resten av verktyget och inte de gängor som sitter i vevarmen.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 05 Apr 2009 23:38

andersmedluvan wrote: Böjar bli lite OT nu.
Men för att klargöra jag tycker det känns som någon typ av stål, jag skulle gissa att passformen är såpass dålig i verktyget att gängorna blir snebelastade. Det är alltså gängorna som håller "spiken" resten av verktyget och inte de gängor som sitter i vevarmen.
Okej, jag plockade bort den där svarta prylen längst fram (vad den skulle va bra för) det är ju tänkbart att gängan går längre in i så fall innan den bottnar. Jag drar så att säga insexan rakt in i vevlagret.

/Fredde

chrobin

Post by chrobin » 13 Apr 2009 21:46

Köpte en sprits på Classes för typ 15pix. Har funkat perfekt som fettspruta. Bara att välja munstycket fulla med fett och sen spritsa.

Image

User avatar
torch
Posts: 83
Joined: 20 Dec 2008 04:57
Location: uppsala

Post by torch » 13 Apr 2009 23:43

chrobin wrote:[img]spritsen[/img]
Haha, klockrent! Måste skaffa mig en sån, fatta mervärdet i att kunna spritsa ut en stjärnformad fettsträng..

Blattin
Posts: 210
Joined: 02 Mar 2009 22:21
Location: Uppsala

Post by Blattin » 13 Apr 2009 23:44

Vanliga sprutor (typ 10-20ml) är praktiska och kladdundvikande när man fettar in trånga utrymmen typ pedaler, nav, styrlager. Bara att aspirera ur tuben eller burken och köra.
Martin

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re:

Post by merkur » 27 Aug 2011 22:54

vader wrote:Vänta lite nu!
Går gängorna på VERKTYGET sönder före gängorna i vevarmarna!?
Bra verktyg brukar vara gjorda i nån sorts härdat "verktygsstål", ofta krom-molybden-* eller krom-vanadin-legeringar. Dåliga brukar också vara det, fast sämre härdade och klenare dimensionerade.
Menar ni alltså att aluminium-gängorna i vevarmarna håller bättre? Vad är den där avdragaren gjord av? Sån där mjukost som vissa låsringar uppges bestå av?


* "CroMo"
Jag kör på Biltemas avdragare och jag har då inte märkt att den skulle ge upp i första taget. Fick t.o.m lös en ISIS som satt som berget, men då fick man trixa lite efterssom ISIS-axeln är ihålig plus att gängan i mina vevarmar är slitsad och trots det drog den av dem utan bekymmer.

Jag undrar om de som knäckt verktyget verkligen gängat ända in i botten.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Billiga verktyg som funkar!

Post by Viggen » 28 Aug 2011 11:02

Även jag måste slå ett slag för den klassiska vevarmsavdragare från biltema, har haft min i styva 3 år nu och plockat av vevar som suttit mer eller mindre fast med dee. Vet inte jag har trillat över någon "supersändning" en gång i tiden för min håller bra än. Jag är i alla fall noga med att gänga på ordentligt och gärna fetta in gängorna så att det hela löper lite smidigare, torra gängor är ledsna gängor.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Billiga verktyg som funkar!

Post by Jonatan F » 28 Aug 2011 18:13

Vänta lite nu Viggen! Jag har också kört med dem ett tag och det gick bra - tills en dag. Eftersom själva uttryckaren var så mjuk hade den mosats till en spets - lite som en vässad blyertspenna som inte vässats färdigt - kon med avskuren topp. Det betydde att spetsen på konen trängde in i själva axeln och mosade gängorna i vevarmen! Kaoz!
Kanske gjort på fel sätt men kan inte fatta hur? Visserligen många gamla inrostade standardvevar som ingen smörjt men endå...
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Billiga verktyg som funkar!

Post by RZ-1 » 14 Apr 2012 10:34

Min vevarmsavdragare från biltema var ett dåligt köp. Användandet av denna har kostat mig mer (både pengar & frustration) än vad en Park Tool CCP-4 kostar, så det blev en sån till sist.

Kan tyvärr inte heller rekommendera Feltemas vevlageravtagare eller haknyckel, båda har dålig passform = lackskaderisken är hög om det sitter hårt.

För vevlagerbultarna funkar Cocraft ledhylsnyckel 14-15mm (kommer även åt italienska 15mm) från ClasOhlson perfekt, runt 70 kr.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Billiga verktyg som funkar!

Post by Naugas » 14 Apr 2012 17:23

RZ-1 wrote:Min vevarmsavdragare från biltema var ett dåligt köp. Användandet av denna har kostat mig mer (både pengar & frustration) än vad en Park Tool CCP-4 kostar, så det blev en sån till sist.

/.../
+1

Köp en riktig avdragare är mitt tips. Biltemas funkade bra för mig flera gånger, men sista gången fick den mig nästan att gråta. Faaan. En Pedros köpte jag sedan själv, men Parks är också mycket bra.

Är man det minsta orolig för vevpartiet ska man använda varmluftspistol - värm ordentligt några minuter eller tills lite spott på fingret fräser. Gäller också för pedaler som sitter fast.

Någonting många dock verkat missa med biltemas avdragare är att den lilla "ploppen" framme på verktyget ska sitta kvar, den är där för verktyget att glida och pressa mot, och förhindra skador på vevaxeln och gängorna.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Billiga verktyg som funkar!

Post by Jonatan F » 15 Apr 2012 10:28

Naugas wrote:
RZ-1 wrote:Min vevarmsavdragare från biltema var ett dåligt köp. Användandet av denna har kostat mig mer (både pengar & frustration) än vad en Park Tool CCP-4 kostar, så det blev en sån till sist.

/.../
+1

Köp en riktig avdragare är mitt tips. Biltemas funkade bra för mig flera gånger, men sista gången fick den mig nästan att gråta. Faaan. En Pedros köpte jag sedan själv, men Parks är också mycket bra.

Är man det minsta orolig för vevpartiet ska man använda varmluftspistol - värm ordentligt några minuter eller tills lite spott på fingret fräser. Gäller också för pedaler som sitter fast.

Någonting många dock verkat missa med biltemas avdragare är att den lilla "ploppen" framme på verktyget ska sitta kvar, den är där för verktyget att glida och pressa mot, och förhindra skador på vevaxeln och gängorna.
Köpte en riktig avdragare av min lbs men den fick inte fäste i gängorna utan gled bara ut igen...

Den ploppen blev köttfärs första gången jag använde min biltemaavdragare.
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Billiga verktyg som funkar!

Post by RZ-1 » 15 Apr 2012 23:59

Tillägg: Parktool CCP-4 har också en plupp framtill, den ska dock bort om man ska plocka av vevar som sitter på vanlig fyrkantsaxel :)

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Billiga verktyg som funkar!

Post by ravelax » 26 Apr 2012 19:52

Tips för att rensa ut smuts och gegg ur typ cableguides och sånt och på andra trånga ställen: Piprensare!

...detta kan mycket väl vara allmänt känt, men tyckte det var värt att tipsa om!

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re:

Post by merkur » 26 Apr 2012 20:23

[quote="chrobin"]Köpte en sprits på Classes för typ 15pix. Har funkat perfekt som fettspruta. Bara att välja munstycket fulla med fett och sen spritsa.

Jag försökte hitta den där spritsen sist jag var på Classes och de bara hade fett på patron, men den fanns inte i databasen, tror du den har utgått?
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: Billiga verktyg som funkar!

Post by olle » 26 Apr 2012 20:40

Nu kanske det är denna som gäller, massa mönster att fetta med!!
http://www.clasohlson.com/se/Kakpress/Pr348447000
Image
merkur wrote:
chrobin wrote:Köpte en sprits på Classes för typ 15pix. Har funkat perfekt som fettspruta. Bara att välja munstycket fulla med fett och sen spritsa.

Jag försökte hitta den där spritsen sist jag var på Classes och de bara hade fett på patron, men den fanns inte i databasen, tror du den har utgått?

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Billiga verktyg som funkar!

Post by merkur » 26 Apr 2012 20:46

olle wrote:Nu kanske det är denna som gäller, massa mönster att fetta med!!

merkur wrote:
chrobin wrote:Köpte en sprits på Classes för typ 15pix. Har funkat perfekt som fettspruta. Bara att välja munstycket fulla med fett och sen spritsa.

Jag försökte hitta den där spritsen sist jag var på Classes och de bara hade fett på patron, men den fanns inte i databasen, tror du den har utgått?
Ja men jag är snålare än von anka så priset på den andra var mer tilltalande och den såg smidigare ut, ska kolla om jula kanske har en.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Billiga verktyg som funkar!

Post by merkur » 27 May 2012 00:10

Hej, angående Biltemas vevarmsavdragare så var det med fasa jag idag upptäckte att de bytt ut den i sortimentet mot något som ser åt helvete ruttet ut jämfört med den jag köpte för 2 år sen.

Inte provat den men den inger inte något hopp om att vara ett bra verktyg, väldigt kort arm på nyckeln också.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Billiga verktyg som funkar!

Post by Viggen » 28 May 2012 07:52

Använde senast igår min såhär snygga Biltema-avdragare för att plocka ett helt vevparti och sen skruva dit det igen, allt för att få fast ett vevlager lite bättre. Inget mos i några gängor och ingen tandagnisslan! Jag håller den här som ett av mina bästa verktyg i låddan.
Image

EDIT: Roligt är att dom ju satt på den del som gängas in i vevarmen på HELT FEL HÅLL på produktbilden, men ja pröjsar man en 50-lapp kan man leva med lite "dåliga instruktioner".

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Billiga verktyg som funkar!

Post by Fredde » 28 May 2012 17:07

Viggen wrote:Använde senast igår min såhär snygga Biltema-avdragare för att plocka ett helt vevparti och sen skruva dit det igen, allt för att få fast ett vevlager lite bättre. Inget mos i några gängor och ingen tandagnisslan! Jag håller den här som ett av mina bästa verktyg i låddan.


EDIT: Roligt är att dom ju satt på den del som gängas in i vevarmen på HELT FEL HÅLL på produktbilden, men ja pröjsar man en 50-lapp kan man leva med lite "dåliga instruktioner".
Håller med Viggen!

Jag köpte en biltema avdragare för flera år sen och den har funkat klanderfritt tills en gammal fastrostad vev skulle av. Jag kan säga att jag våldade friskt med hammaren på den.

Tricket för att få loss veven är att sätta avdragaren i "spänn" sen ge en smäll på den med en hammare i riktning mot vevaxeln. Jag spände och slog, spände och slog och efter kraftigt övervåld så gav den upp, mycket mer än man normalt ska använda på ett vevlager verktyg.

Jag fick dock bort den andra veven och kunde lossa den sidan av vevlagret och plocka bort vevlager med vev och montera rätt prylar.

Den nya biltema avdragaren hade faktiskt lite annan färg på skaftet så det är möjligt att de bytt leverantör eller liknande. Men den första avdragaren levererade över förväntningarna.

Post Reply