byte av styrstam
- kvantfysik
- Posts: 78
- Joined: 27 Oct 2008 22:20
- Location: Malmø
byte av styrstam
Jag har tänkt att byta styrstam på min crescent världsmästarcykel.
Hur går detta till? Är det svårt att ge sig på själv?
Har lusläst på Sheldon Brown så jag har väl en uppfattning om ungefär vad som kommer att hända.
Tänkte att det kanske fanns någon här som har gjort samma sak på liknande cykel.
Tack på förhand
Hur går detta till? Är det svårt att ge sig på själv?
Har lusläst på Sheldon Brown så jag har väl en uppfattning om ungefär vad som kommer att hända.
Tänkte att det kanske fanns någon här som har gjort samma sak på liknande cykel.
Tack på förhand
Re: byte av styrstam
Hej,
Du skruvar av den gamla och skruvar på en ny. Easy as pie.
Du skruvar av den gamla och skruvar på en ny. Easy as pie.
Tjena.
Det beror lite på vilken modell av världsmästarcykeln du har... Men det är oftast lätt med alla modeller. Jag gissar dock på att du har en styrstam som mer eller mindre ser ut som en nitto jaguar (dock en helt annan prisklass).
Börja med att ta av alla grejerna på en sida av styret (alt båda). Sitter det en plastplopp i toppen av styrstammen avlägsnar du den så att du kommer åt insexan under. Lossa insexan ett par varv. Vad som är mest troligt är att skruven börjar "lyftas" ur koppen den ligger i. När den lyfts en cm ger du insexan ett slag med hammaren, var noga med att ha verktyget i så att du inte skadar själva skallen. Detta gör du för att få ner expandern som kilar fast styrstammen mot gaffelrörets insida. Sedan tar du ett stadigt grepp om styret- placerar hjulet mellan benen och drar från sida till sida samtidigt som du drar uppåt...
I ärlighetens namn är detta en operation som vanligtvis är enklare att göra än att beskriva- dock händer det ibland att styrstammen har kilat fast sig ordentligt. Då brukar 5-56 fungera- i värsta fall får man värma loss skiten.... Iom vi bor i samma stad kan du alltid skicka ett pm om verktyg, hjälp etc...
lycka till
(måste vara ett av mina mest utförligare svar ngnsin, feberyra skyller jag på...)
Det beror lite på vilken modell av världsmästarcykeln du har... Men det är oftast lätt med alla modeller. Jag gissar dock på att du har en styrstam som mer eller mindre ser ut som en nitto jaguar (dock en helt annan prisklass).
Börja med att ta av alla grejerna på en sida av styret (alt båda). Sitter det en plastplopp i toppen av styrstammen avlägsnar du den så att du kommer åt insexan under. Lossa insexan ett par varv. Vad som är mest troligt är att skruven börjar "lyftas" ur koppen den ligger i. När den lyfts en cm ger du insexan ett slag med hammaren, var noga med att ha verktyget i så att du inte skadar själva skallen. Detta gör du för att få ner expandern som kilar fast styrstammen mot gaffelrörets insida. Sedan tar du ett stadigt grepp om styret- placerar hjulet mellan benen och drar från sida till sida samtidigt som du drar uppåt...
I ärlighetens namn är detta en operation som vanligtvis är enklare att göra än att beskriva- dock händer det ibland att styrstammen har kilat fast sig ordentligt. Då brukar 5-56 fungera- i värsta fall får man värma loss skiten.... Iom vi bor i samma stad kan du alltid skicka ett pm om verktyg, hjälp etc...
lycka till
(måste vara ett av mina mest utförligare svar ngnsin, feberyra skyller jag på...)
- kvantfysik
- Posts: 78
- Joined: 27 Oct 2008 22:20
- Location: Malmø
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Den sk svanhalsstyrstammen fanns både i den äldre standarden (21,1mm i diameter) och den nuvarande (22,2mm). 21,1:or tillverkas vad jag vet inte längre utan det blir att bege sig ut på nätet alt små bortglömda cykelbutiker för att få tag på en sådan...svanhals
Många sådana här otidsenliga komponenter ligger och samlar damm hos de cykelbutiker som drivs av egensinniga original... jag älskar original...
- Pista Malmø
- Posts: 103
- Joined: 11 Mar 2009 17:32
- Location: Malmø
- Contact:
pista malmø hälsar att den franska standarden på gafflar är 22.0 mm, att man kan brotcha om gaffeln utan problem (och speciellt om det är en världsmästare) om man inte vill göra det så kan man faktiskt fila ner styrstammen helt utan problem... eller du får ju lite problem om styrstammen inte är av klassisk kilbults modell...
Sorry om jag lånar tråden lite...Men en sån expander? Kan man få tag på en sån nånstans? När jag tog av styrstammen på min Världsmästare så kom expandern ut i småbitar....Jag började med att skruva av insexan men gick ganska lätt, efter 3varv så fick jag ut den långa insexan...Antagligen har förra ägarna försökt gett sig på att få av, men bankat satan ur den lilla styrstammen.
Mvh panos
Mvh panos
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI
- kvantfysik
- Posts: 78
- Joined: 27 Oct 2008 22:20
- Location: Malmø