Page 5 of 7

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Posted: 06 Feb 2015 19:09
by fredrikforsberg
Jo det hade nog varit lättare att svarva ett eget nav såhär i efterhand, men nu kör jag på denna.
Det ser värre ut än vad det är, däcket skyddar en del dessutom.
Men det är klart, får vara försiktig vid trottoarkanten!

Posted: 07 Feb 2015 08:55
by russ_meyer
Ni, min herre, är uppenbarligen skvatt galen. Detta är den högsta nivå på hemmabygge jag sett! Hatten av.

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Posted: 07 Feb 2015 10:16
by Jonatan F
Så underbart! Inget är som muppiga (på ett bra sätt) hemmalösningar! :D

Fråga: Har du funderat på hur lagligt ditt bygge är? Jag har fått för mig att elcyklar blir lagliga iom att en måste trampa för att motorn ska skjuta på. Har du en extern motor sas. blir det väll en olaglig moped? Eller är jag helt fel ute? Läste att cyklar med påhängsmotorer hade det problemet här på forumet någon stans (nya bygga-pm-cykel-till-moped-tråden tror jag)

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Posted: 07 Feb 2015 11:02
by fredrikforsberg
Tack! :D

Cykeln blir inte laglig, som jag förstått det så får en elhjälpmotor bara vara på 250w min är på 1300w
Men å andra sidan står det ingen spec på motorn och jag vet flera som kör navkit med 1000w utan problem.
Har väldigt svårt att tro jag får problem med polisen.

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Posted: 13 Mar 2015 13:51
by fredrikforsberg
Efter att ha börjat cykelpendla till jobbet en månad så blir suget för stort efter min bullitt replika!
Bestämde mig för att göra en version 0,5 innan den slutgiltiga 1,0 som blir en förfining i vinter.

Slängde på lite färg på ram och gaffel. Röd och ljusgrå!
Image
Image

Lånar en bakhjul från frun femväxlad sachs pentasport.
Image

Tröttnade på fauberlagren och gjorde egna lagerhållare med kappslade lager.
Image
Image

Köpte en färdig styrstam med styre.
Image

Byggde om motorfästet lite så det blir starkare.
Image

Nu ska det bara monteras ihopp....

Posted: 14 Mar 2015 22:13
by russ_meyer
"bara" :-)

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Posted: 14 Mar 2015 22:28
by fredrikforsberg
Menar det..
Slipade ner ramen idag och lackade igen, blev mer nöjd med resultatet.

Image

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Posted: 15 Mar 2015 00:33
by fredrikforsberg
Gjorde ett litet ryck och fick dit framgaffel med hjul och styre med tillhörande styrstam eller vad man kallar det. :)

Image

Image

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Posted: 15 Mar 2015 19:59
by fredrikforsberg
Fick dit ett bakhjul och styrstaget och den fick se solen för första gången.

Image

Image

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Posted: 16 Mar 2015 20:25
by patrik
Yey! Kul att det fortsätter!

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Posted: 17 Mar 2015 07:23
by fredrikforsberg
Tack. :)
blir mer och mer nöjd med hur den växer fram.
har fått dit sadelstolpe, sadel och håller på att pressa i nya lagerskålarna med vevparti..

Nästa bygge blir dock på en modernare ram, typ nyare mtb i stål.
22mm sadelstolpe och gammalt vevparti är inte roligt och har kostat mycket tid..

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Posted: 17 Mar 2015 08:45
by Naugas
Fast ett gammalt vevlager av faubertyp är löjligt stabilt och hållbart. Mycket bättre än vilket modernt vevlager som helst (möjligen med undantag av SKF:s vevlager som kom för några år sedan). Har stött på ordentligt använda cyklar från trettiotalet med vevlager som varit i nyskick. Själva vevpartiet är väl ganska bökigt att få upp i en svarv om man behöver det, iofs... :\

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Posted: 17 Mar 2015 09:12
by fredrikforsberg
Jo det det håller jag med om men det har försvårat min modifiering en del, plus att det inte blev bra. Men det har jag bara mig själv att skylla :lol:
Det hade underlättat mycket med ett modernare lager helt enkelt.

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Posted: 18 Mar 2015 08:16
by fredrikforsberg
Lite mer bilder, nu är det bara kedja som saknas för en första testtur!!

Image

Image

Image

Image

Image

Sen ska flaket nitas fast, ramskydd på sidorna ska nitas fast. lite belysning, skärmen ska fästas både fram och bak.. lite småplock men som har en tendens att ta lite tid ändå..
är så sugen!

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Posted: 18 Mar 2015 08:20
by Wallander
Grymt!

Hur gick det med skivbromslösningen fram?

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Posted: 18 Mar 2015 08:39
by fredrikforsberg
Tack.
Den får vänta lite, troligen till V1,0..
Smider lite på en huvudcylinder just nu men eftersom jag inte planerar någon tyngre last med denna version så klarar jag mig med bakbroms tills vidare.

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Posted: 18 Mar 2015 09:10
by Naugas
Behöver styrstaget böjas om något? Ser ut att hamna nära marken vid en tajt högersväng, men det kanske bara är som det ser ut på fotot.

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Posted: 18 Mar 2015 09:37
by fredrikforsberg
Både och!
det behöver göras om lite men mest för att få mer styrutslag men inte för at den kom nära marken, det är en synvilla :)

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Posted: 18 Mar 2015 10:00
by nelp
Först och främst, otroligt imponerande bygge. Sköna lösningar som ser ut att komma från gedigen "byggarbakgrund".

Blir lite orolig då jag ser på vevarmarna, ser att du bytt sida på dem tror tyvärr att du kan komma få problem med att de gängar ur sig själv.

En lösning skulle kunna vara att kika in till en välsorterad cykelmek och borra ur och dra i nya helicoils för rätt sida.
Alternativt köra remdriften på vänstra sidan och byta vevarm på höger.

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Posted: 18 Mar 2015 10:08
by Naugas
Skarpt öga... drevet verkar vara fäst i vevaxeln dock, så det är nog bara kasta om vevarmarna.