Long John - Bullitt inspirerad
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Jo det hade nog varit lättare att svarva ett eget nav såhär i efterhand, men nu kör jag på denna.
Det ser värre ut än vad det är, däcket skyddar en del dessutom.
Men det är klart, får vara försiktig vid trottoarkanten!
Det ser värre ut än vad det är, däcket skyddar en del dessutom.
Men det är klart, får vara försiktig vid trottoarkanten!
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Så underbart! Inget är som muppiga (på ett bra sätt) hemmalösningar!
Fråga: Har du funderat på hur lagligt ditt bygge är? Jag har fått för mig att elcyklar blir lagliga iom att en måste trampa för att motorn ska skjuta på. Har du en extern motor sas. blir det väll en olaglig moped? Eller är jag helt fel ute? Läste att cyklar med påhängsmotorer hade det problemet här på forumet någon stans (nya bygga-pm-cykel-till-moped-tråden tror jag)
Fråga: Har du funderat på hur lagligt ditt bygge är? Jag har fått för mig att elcyklar blir lagliga iom att en måste trampa för att motorn ska skjuta på. Har du en extern motor sas. blir det väll en olaglig moped? Eller är jag helt fel ute? Läste att cyklar med påhängsmotorer hade det problemet här på forumet någon stans (nya bygga-pm-cykel-till-moped-tråden tror jag)
Har man inget projekt har man inget liv
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Tack!
Cykeln blir inte laglig, som jag förstått det så får en elhjälpmotor bara vara på 250w min är på 1300w
Men å andra sidan står det ingen spec på motorn och jag vet flera som kör navkit med 1000w utan problem.
Har väldigt svårt att tro jag får problem med polisen.
Cykeln blir inte laglig, som jag förstått det så får en elhjälpmotor bara vara på 250w min är på 1300w
Men å andra sidan står det ingen spec på motorn och jag vet flera som kör navkit med 1000w utan problem.
Har väldigt svårt att tro jag får problem med polisen.
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Efter att ha börjat cykelpendla till jobbet en månad så blir suget för stort efter min bullitt replika!
Bestämde mig för att göra en version 0,5 innan den slutgiltiga 1,0 som blir en förfining i vinter.
Slängde på lite färg på ram och gaffel. Röd och ljusgrå!
Lånar en bakhjul från frun femväxlad sachs pentasport.
Tröttnade på fauberlagren och gjorde egna lagerhållare med kappslade lager.
Köpte en färdig styrstam med styre.
Byggde om motorfästet lite så det blir starkare.
Nu ska det bara monteras ihopp....
Bestämde mig för att göra en version 0,5 innan den slutgiltiga 1,0 som blir en förfining i vinter.
Slängde på lite färg på ram och gaffel. Röd och ljusgrå!
Lånar en bakhjul från frun femväxlad sachs pentasport.
Tröttnade på fauberlagren och gjorde egna lagerhållare med kappslade lager.
Köpte en färdig styrstam med styre.
Byggde om motorfästet lite så det blir starkare.
Nu ska det bara monteras ihopp....
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Menar det..
Slipade ner ramen idag och lackade igen, blev mer nöjd med resultatet.
Slipade ner ramen idag och lackade igen, blev mer nöjd med resultatet.
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Gjorde ett litet ryck och fick dit framgaffel med hjul och styre med tillhörande styrstam eller vad man kallar det.
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Fick dit ett bakhjul och styrstaget och den fick se solen för första gången.
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Yey! Kul att det fortsätter!
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Tack.
blir mer och mer nöjd med hur den växer fram.
har fått dit sadelstolpe, sadel och håller på att pressa i nya lagerskålarna med vevparti..
Nästa bygge blir dock på en modernare ram, typ nyare mtb i stål.
22mm sadelstolpe och gammalt vevparti är inte roligt och har kostat mycket tid..
blir mer och mer nöjd med hur den växer fram.
har fått dit sadelstolpe, sadel och håller på att pressa i nya lagerskålarna med vevparti..
Nästa bygge blir dock på en modernare ram, typ nyare mtb i stål.
22mm sadelstolpe och gammalt vevparti är inte roligt och har kostat mycket tid..
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Fast ett gammalt vevlager av faubertyp är löjligt stabilt och hållbart. Mycket bättre än vilket modernt vevlager som helst (möjligen med undantag av SKF:s vevlager som kom för några år sedan). Har stött på ordentligt använda cyklar från trettiotalet med vevlager som varit i nyskick. Själva vevpartiet är väl ganska bökigt att få upp i en svarv om man behöver det, iofs... :\
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Jo det det håller jag med om men det har försvårat min modifiering en del, plus att det inte blev bra. Men det har jag bara mig själv att skylla
Det hade underlättat mycket med ett modernare lager helt enkelt.
Det hade underlättat mycket med ett modernare lager helt enkelt.
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Lite mer bilder, nu är det bara kedja som saknas för en första testtur!!
Sen ska flaket nitas fast, ramskydd på sidorna ska nitas fast. lite belysning, skärmen ska fästas både fram och bak.. lite småplock men som har en tendens att ta lite tid ändå..
är så sugen!
Sen ska flaket nitas fast, ramskydd på sidorna ska nitas fast. lite belysning, skärmen ska fästas både fram och bak.. lite småplock men som har en tendens att ta lite tid ändå..
är så sugen!
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Grymt!
Hur gick det med skivbromslösningen fram?
Hur gick det med skivbromslösningen fram?
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Tack.
Den får vänta lite, troligen till V1,0..
Smider lite på en huvudcylinder just nu men eftersom jag inte planerar någon tyngre last med denna version så klarar jag mig med bakbroms tills vidare.
Den får vänta lite, troligen till V1,0..
Smider lite på en huvudcylinder just nu men eftersom jag inte planerar någon tyngre last med denna version så klarar jag mig med bakbroms tills vidare.
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Behöver styrstaget böjas om något? Ser ut att hamna nära marken vid en tajt högersväng, men det kanske bara är som det ser ut på fotot.
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Både och!
det behöver göras om lite men mest för att få mer styrutslag men inte för at den kom nära marken, det är en synvilla
det behöver göras om lite men mest för att få mer styrutslag men inte för at den kom nära marken, det är en synvilla
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Först och främst, otroligt imponerande bygge. Sköna lösningar som ser ut att komma från gedigen "byggarbakgrund".
Blir lite orolig då jag ser på vevarmarna, ser att du bytt sida på dem tror tyvärr att du kan komma få problem med att de gängar ur sig själv.
En lösning skulle kunna vara att kika in till en välsorterad cykelmek och borra ur och dra i nya helicoils för rätt sida.
Alternativt köra remdriften på vänstra sidan och byta vevarm på höger.
Blir lite orolig då jag ser på vevarmarna, ser att du bytt sida på dem tror tyvärr att du kan komma få problem med att de gängar ur sig själv.
En lösning skulle kunna vara att kika in till en välsorterad cykelmek och borra ur och dra i nya helicoils för rätt sida.
Alternativt köra remdriften på vänstra sidan och byta vevarm på höger.
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Skarpt öga... drevet verkar vara fäst i vevaxeln dock, så det är nog bara kasta om vevarmarna.