Hjälp mig med mitt första projekt!

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Gus10
Posts: 12
Joined: 20 Aug 2014 08:42

Hjälp mig med mitt första projekt!

Post by Gus10 » 22 Aug 2014 21:23

Hej! Har fått tag på en röd gammal Nishiki Arrow Speed i fint skick som jag bestämt mig för att konvertera till singlespeed (och kanske fixie så småningom). Jag är helt oinsatt i cyklar och allt vad det innebär, och känner att jag skulle behöva lite råd.

Jag har förstått att jag bör köpa åtminstone ett nytt bakhjul, men planerar att slå till på ett hjulset. Har mätt mellan "gafflarna"(?) fram och bak, och kommit fram till att det är 100mm fram och 120mm bak. Ingen aning om var man ska leta, men hittade dessa efter att ha googlat runt, och måtten verkar stämma. Är det något att ha? Om inte, var ska jag leta? Hade först inte tänkt mig någon skrikig färg men efter att ha hittat dessa (i samma färg som cykeln) så blev jag väldigt sugen på ett par röda. För övrigt så såg jag dessa, som var något billigare, och kom med både däck och slang. Hade förmodligen redan beställt dem om det inte vore för att framhjulet krävde 110mm. Skulle det funka ändå? Någon skrev att det går att böja till så det passar om det är en stålgaffel?

Utöver det behöver jag köpa en ny kedja, så ett tips på var man hittar en okej sådan vore också uppskattat.

Behöver jag något mer för en första, väldigt basic, singlespeed? Förstår att ni skulle kunna nämna tusen saker till jag borde införskaffa, men det här är det första jag ger mig på i cykelväg, och vill således hålla det relativt billigt.

Kan självklart ordna fram bilder om så önskas, tack på förhand!

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Hjälp mig med mitt första projekt!

Post by Bratt » 23 Aug 2014 07:47

100mm framhjul är standard så jag skulle inte bli förvånad om det var ett feltryck.

Kedja kan du köpa på biltema eller klasolsson. Storlek 1/8 eller singelspeed.

Du bör köpa ett par hjul med omålad bromsyta om du ska köra SS. Så nummer två där är att föredra. Sen får man vad man betalar för.

Sen behöver du bara bromasr!

Vad kommer du köra med för vevparti?

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Hjälp mig med mitt första projekt!

Post by Eskiboi » 23 Aug 2014 08:20

Ska du köra singlespeed så kan du använda det gamla hjulparet. Ska du köra fixed är det bäst att köpa ett nytt.
The concept of time has been revised and improved...

Gus10
Posts: 12
Joined: 20 Aug 2014 08:42

Re: Hjälp mig med mitt första projekt!

Post by Gus10 » 23 Aug 2014 11:41

Bratt wrote:100mm framhjul är standard så jag skulle inte bli förvånad om det var ett feltryck.

Kedja kan du köpa på biltema eller klasolsson. Storlek 1/8 eller singelspeed.

Du bör köpa ett par hjul med omålad bromsyta om du ska köra SS. Så nummer två där är att föredra. Sen får man vad man betalar för.

Sen behöver du bara bromasr!

Vad kommer du köra med för vevparti?
Okej, tack! Tror faktiskt jag beställer det andra paret jag länkade då.

Tänkte ta av en av klingorna som sitter på sedan innan, och använda den andra. Om jag nu lyckas (och det fungerar) med det vill säga. Kan uppdatera det här inlägget med en bild på hur det ser ut om en liten stund.

EDIT: http://i.imgur.com/zevc9hf.jpg

Sådär ser det ut. Fick länka den då den var för högupplöst för att bädda in här.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Hjälp mig med mitt första projekt!

Post by russ_meyer » 24 Aug 2014 02:32

Tänkte ta av en av klingorna som sitter på sedan innan, och använda den andra. Om jag nu lyckas (och det fungerar) med det vill säga.
Det kommer gå fint.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Hjälp mig med mitt första projekt!

Post by herr_brun » 24 Aug 2014 10:13

Om du behåller det vevpartiet ska du ha en 3/32-kedja och 3/32-drev på bakhjulet :) http://singlespeedcomponents.co.uk/chains/kmc-z610.html

edit: om du inte är så petig och hittar ett bra track-bakhjul går det att köra 1/8 kedja på det vevpartiet.

Gus10
Posts: 12
Joined: 20 Aug 2014 08:42

Re: Hjälp mig med mitt första projekt!

Post by Gus10 » 24 Aug 2014 12:25

herr_brun wrote:Om du behåller det vevpartiet ska du ha en 3/32-kedja och 3/32-drev på bakhjulet :) http://singlespeedcomponents.co.uk/chains/kmc-z610.html

edit: om du inte är så petig och hittar ett bra track-bakhjul går det att köra 1/8 kedja på det vevpartiet.
Nu blev det snurrigt här. Om jag beställer det andra hjulparet jag länkade i första posten och köper en 1/8 kedja, kommer det fungera som det ska? Beklagar min totala okunskap.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Hjälp mig med mitt första projekt!

Post by herr_brun » 24 Aug 2014 12:33

Det kommer fungera.

(Men)
Veven du har är gjord för 3/32. Det går att köra 1/8 kedja på den men det är inte optimalt eftersom den är gjord för smalare kedjor (3/32). Många kör på det ändå och du kommer säkert inte märka någon skillnad.

Kör på det i början så kan nästa uppgradering bli en trackvev :)

Gus10
Posts: 12
Joined: 20 Aug 2014 08:42

Re: Hjälp mig med mitt första projekt!

Post by Gus10 » 24 Aug 2014 12:42

herr_brun wrote:Det kommer fungera.

(Men)
Veven du har är gjord för 3/32. Det går att köra 1/8 kedja på den men det är inte optimalt eftersom den är gjord för smalare kedjor (3/32). Många kör på det ändå och du kommer säkert inte märka någon skillnad.

Kör på det i början så kan nästa uppgradering bli en trackvev :)
Vilken lättnad! :D Då kör jag på det till en början! Trivs jag på cykeln blir det säkerligen fler uppgraderingar i framtiden. Tack för hjälpen!

Post Reply