Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
-
ravelax
- Posts: 3990
- Joined: 14 Aug 2011 20:18
- Location: Uppsala
Post
by ravelax » 10 Feb 2015 23:58
Swissbb wrote:
@ravelax ja håller med, hade bara tyckt det var gött med cartidge bb.
Varför? "Underhållsfritt"? Underhållsmöjligheten är en fördel, med rätt underhåll kommer lagret hålla längre än ett billigt kapslat, som också får i sig skit men som man inte kan serva. Och det rullar som sagt sååå mycket bättre.
@RZ: Jag misstänker att det gäller för 7600 också faktiskt... Kör som sagt 7600 med Sugino 75-lager på 109,5, kedjelinjen blir typ två milimeter off. Men det skulle också kunna bero på baknavet, som inte är NJS... Andra erfarenheter?
-
abacaxi
- Posts: 5649
- Joined: 19 Jul 2011 09:28
- Location: Falun
Post
by abacaxi » 11 Feb 2015 00:48
Haja nej bara vanligt som i ej track och ej njs, nåt random octalink för 149 spänn.
-
klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Post
by klasolsson » 11 Feb 2015 08:12
ravelax wrote:Swissbb wrote:
@ravelax ja håller med, hade bara tyckt det var gött med cartidge bb.
Varför? "Underhållsfritt"? Underhållsmöjligheten är en fördel, med rätt underhåll kommer lagret hålla längre än ett billigt kapslat, som också får i sig skit men som man inte kan serva. Och det rullar som sagt sååå mycket bättre.
@RZ: Jag misstänker att det gäller för 7600 också faktiskt... Kör som sagt 7600 med Sugino 75-lager på 109,5, kedjelinjen blir typ två milimeter off. Men det skulle också kunna bero på baknavet, som inte är NJS... Andra erfarenheter?
Kört sönder två kapslade lager (Sugino RD och Tange) under samma tid som jag kört ett Hatta-lager och ett gammalt DA på en lvg-hoj (båda med lösa kulor) och de rullar fortfarande.
Vidare är det väl DA 7500 (samma lager som till DA 10P) som har 107mm lång axel? Äldre är 109mm, ISO. Nåja, det är en mm det handlar om, no biggie.
-
kwanjangnim
- Posts: 629
- Joined: 11 Oct 2013 15:54
- Location: Stockholm
Post
by kwanjangnim » 11 Feb 2015 10:55
2mm inte en va?
Edit: inte ens kul skoj då det är 1 mm per sida..
-
ravelax
- Posts: 3990
- Joined: 14 Aug 2011 20:18
- Location: Uppsala
Post
by ravelax » 11 Feb 2015 15:47
Skulle kunna vara en mm också faktiskt. Vevlageraxlarnas vägar äro outgrundliga. Hur som, det är inget jag märker när jag cyklar, men för den som stör sig på att veta att något inte är perfekt kanske det spelar roll.
-
pendlarn
- Posts: 107
- Joined: 17 Aug 2012 19:35
Post
by pendlarn » 11 Feb 2015 18:31
Vad för verktyg behöver man för att montera ett miche primato vevlager egentligen?
-
Wooria
- Posts: 847
- Joined: 12 Jan 2011 12:22
- Location: Malmoe city!
Post
by Wooria » 13 Feb 2015 20:16
pendlarn wrote:Vad för verktyg behöver man för att montera ett miche primato vevlager egentligen?
Ett likadant som campa använder till sina kapslade fyrkantslager.
Extreme music for extreme people!
-
klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Post
by klasolsson » 14 Feb 2015 09:18
Wooria wrote:pendlarn wrote:Vad för verktyg behöver man för att montera ett miche primato vevlager egentligen?
Ett likadant som campa använder till sina kapslade fyrkantslager.
Vill minnas att man kan använda en frikansavdragare för Campa..?
-
Q&D
- Posts: 449
- Joined: 29 Aug 2013 22:38
- Location: Helsingborg
Post
by Q&D » 14 Feb 2015 17:22
Varför inga växlar på bancyklar?
(....eller bara 1 växel för att vara korrekt)
-
Jonatan F
- Posts: 2584
- Joined: 23 Sep 2009 15:35
- Location: GBG
Post
by Jonatan F » 14 Feb 2015 18:19
inga backar?
Och har hört att växlar tar några procent i kraftöverföringen (eller promille)
Har man inget projekt har man inget liv
-
Q&D
- Posts: 449
- Joined: 29 Aug 2013 22:38
- Location: Helsingborg
Post
by Q&D » 14 Feb 2015 22:18
Q&D wrote:Varför inga växlar på bancyklar?
(....eller bara 1 växel för att vara korrekt)
Är det bara en regel att växlar är förbjudet eller är fixies tekniskt bättre vid velodromcykling?
-
Kiliam
- Posts: 1742
- Joined: 15 Mar 2012 22:29
- Location: Malmö
Post
by Kiliam » 15 Feb 2015 02:17
Om jag cyklar i cykelbanan och det går en person i cykelbanan som jag kolliderar med. Hur går försäkringsjiddret i den frågan ifall båda är oskadda men materiella skador har uppkommit?
-
LeJoel
- Posts: 53
- Joined: 11 Jul 2014 20:12
Post
by LeJoel » 15 Feb 2015 09:44
Kiliam wrote:Om jag cyklar i cykelbanan och det går en person i cykelbanan som jag kolliderar med. Hur går försäkringsjiddret i den frågan ifall båda är oskadda men materiella skador har uppkommit?
Har du en hemförsäkring med allrisk ("drulle"), brukar den oftast kunna ta materiella skador på egendom som uppstått genom plötslig och oförutsedd händelse.
-
peteholmberg
- Posts: 529
- Joined: 25 May 2012 13:26
- Location: Sthlm.12648
Post
by peteholmberg » 15 Feb 2015 11:22
Kiliam wrote:Om jag cyklar i cykelbanan och det går en person i cykelbanan som jag kolliderar med. Hur går försäkringsjiddret i den frågan ifall båda är oskadda men materiella skador har uppkommit?
När jag blev påkörd av en bil vid en cykelöverfart i somras sa två försäkringsbolag samt polisen att bilisten inte hade skyldighet att stanna. Så det tar jag med mig när föräldrar släpper ut sina småbarn i cykelbanan.
-
h.wallin
- Posts: 667
- Joined: 15 Jul 2011 12:30
- Location: Duved
Post
by h.wallin » 15 Feb 2015 13:15
Kiliam wrote:Om jag cyklar i cykelbanan och det går en person i cykelbanan som jag kolliderar med. Hur går försäkringsjiddret i den frågan ifall båda är oskadda men materiella skador har uppkommit?
Har det uppkommit skada på cykeln eller cyklistens tillhörigheter, gäller nog allrisk. Har det uppkommit skada på fotgängarens egendom får nog cyklisten betala för detta. Tror inte fotgängaren kan bli betalningsskyldig i något fall, trots att han befann sig i en cykelbana.
-
grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Post
by grangeyard » 15 Feb 2015 14:27
Q&D wrote:Q&D wrote:Varför inga växlar på bancyklar?
(....eller bara 1 växel för att vara korrekt)
Är det bara en regel att växlar är förbjudet eller är fixies tekniskt bättre vid velodromcykling?
Snabbare acc med tung växel. Frihjul överflödigt och farligt. Växlar överflödiga; det är mycket kraft i spel på en kort distans, vilket även skulle göra växlande kontroversiellt och olycksbådande, gissar jag.
-
abacaxi
- Posts: 5649
- Joined: 19 Jul 2011 09:28
- Location: Falun
Post
by abacaxi » 15 Feb 2015 17:51
peteholmberg wrote:När jag blev påkörd av en bil vid en cykelöverfart i somras sa två försäkringsbolag samt polisen att bilisten inte hade skyldighet att stanna.
de måste inte stanna för att släppa fram dig men de måste anpassa farten så du kan passera, enkel lag va? men i försäkringshänseende spelar det ingen roll, det är alltid det trafikförsäkrade fordonet som är vållande vid krock mellan typ bil/mc och cykel/gående.
-
Q&D
- Posts: 449
- Joined: 29 Aug 2013 22:38
- Location: Helsingborg
Post
by Q&D » 15 Feb 2015 22:06
grangeyard wrote:Q&D wrote:Q&D wrote:Varför inga växlar på bancyklar?
Snabbare acc med tung växel. Frihjul överflödigt och farligt. Växlar överflödiga; det är mycket kraft i spel på en kort distans, vilket även skulle göra växlande kontroversiellt och olycksbådande, gissar jag.
Det blir väl ändå snabbare acceleration med en lättare växel? Jag är inte heller riktigt med på hur du tänker med att ett frihjul är farligare.
Min funderingar har kretsat kring om det tar för mycket tid att växla och man därförriskerar tappa viktiga hundradelar.
Men om det är någon som kan berätta mer så är det mycket välkommet. Tycker för min egen del att det är lite besvärande att hänga på ett fixed forum och inte veta svaret på frågan.
-
pendlarn
- Posts: 107
- Joined: 17 Aug 2012 19:35
Post
by pendlarn » 15 Feb 2015 23:42
Min uppfattning är att man i princip vill hålla konstant fart, och då behöver man väl bara en växel egentligen. Då gör det säkert lite att man slipper effektförlusten som en växel skulle ge. Men varför singlespeed in skulle fungera lika bra vet jag ej..
-
Q&D
- Posts: 449
- Joined: 29 Aug 2013 22:38
- Location: Helsingborg
Post
by Q&D » 16 Feb 2015 07:00
pendlarn wrote:Min uppfattning är att man i princip vill hålla konstant fart, och då behöver man väl bara en växel egentligen. Då gör det säkert lite att man slipper effektförlusten som en växel skulle ge. Men varför singlespeed in skulle fungera lika bra vet jag ej..
Tvärt om, det är total tempoväxling, från 0 (trackstand) till otroliga +70 km/h under en väldigt kort tidsramrymdrymd. Det borde vara mycket bättre med växlar tycker jag.