Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
SåsenFrÅsen
Posts: 478
Joined: 09 Jun 2015 14:04
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by SåsenFrÅsen » 27 Jun 2018 19:19

rilleh wrote:Då var det min tur att äta asfalt efter att ha blivit klippt av en Taxi på Vasagatan :roll: Som en konsekvens av detta (förutom trasigt nyckelben) så är mina cykelskor pajj och jag måste köpa nya. Vilken butik i Stockholm har störst utbud på cykelskor?
Jag skulle (beroende lite på var man bor/jobbar förstås) börja titta på nätet vad XXL Hamngatan har i lager men annars kanske Cykloteket Västberga är en idé. Hoppas det blir bättre, nyckelben kan ta ett tag va?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rilleh » 28 Jun 2018 17:38

russ_meyer wrote:Ingen aning men krya på dig!
Tackar!
SåsenFrÅsen wrote:
rilleh wrote:Då var det min tur att äta asfalt efter att ha blivit klippt av en Taxi på Vasagatan :roll: Som en konsekvens av detta (förutom trasigt nyckelben) så är mina cykelskor pajj och jag måste köpa nya. Vilken butik i Stockholm har störst utbud på cykelskor?
Jag skulle (beroende lite på var man bor/jobbar förstås) börja titta på nätet vad XXL Hamngatan har i lager men annars kanske Cykloteket Västberga är en idé. Hoppas det blir bättre, nyckelben kan ta ett tag va?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Tack för tips, ska spana in!

Kraschen skedde den 13 Juni, jag opererades i måndags och beräknas vara sjukskriven två veckor. Så nog tar det tid alltid.

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 430
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by almlof » 29 Jun 2018 22:16

Finns det någon som säljer liknande i butik i Stockholm? Till pakethållare/rack..
Färg kvittar, längden är viktig. Sjukt brådis.. skall cykla iväg på onsdag morgon och det här uppdagades NU!
Image

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rilleh » 19 Jul 2018 08:40

Vad är mina alternativ när det kommer till fälgar om jag vill ha svart (eller mörkgrått), clincher, 32H och NJS?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 19 Jul 2018 11:14

Finns det ens NJS-fälgar för kanttråd?

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rilleh » 19 Jul 2018 12:09

ravelax wrote:Finns det ens NJS-fälgar för kanttråd?
Som jag förstår det så är det korta svaret nej. Ska du ha det 100% pure, äkta och fräsigt NJS så som det var tänkt från början så är det tub som gäller. Samt 36H. Däremot så tror jag att det ska finnas NJS-stämplade fälgar för clincher och 32H. Har letat runt lite på Internet men det verkar skralt.

Mike
Posts: 2
Joined: 19 Jul 2018 00:39

Spontanfrågor

Post by Mike » 19 Jul 2018 18:31

Vad är skillnaden på Gräs-Pre Cursan jämfört med den vanliga versionen? Syftar nu på framesets, inte de kompletta cyklarna. Har förstått att gafflarna är olika, men vilken vill man ha om man får välja?

Läste från någon på LFGSS att man eventuellt kan få plats med ett bredare däck (eller hjul?) i gräsgaffeln. Hittar inte tillbaks till posten efter att ha läst runt i timmar den senaste veckan. Det lät lovande, men vad är skillnaden i övrigt? Finns det någon drawback med att välja gräscykeln över den vanliga? Cykeln kommer enbart att användas på asfalt.

Det blir mitt allra första bygge, inte bara av fixed, utan av cykel i allmänhet, därav valet av ram. Pre Cursan verkar vara så pass vanlig att det alltid finns lösningar på och hjälp att få med de problem som eventuellt kan uppstå.

Insåg nu att det här kanske blev lite mer än en spontanfråga, admin får gärna flytta posten om den skulle passa bättre någon annanstans.

Skickat från min Moto G (5) Plus via Tapatalk

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 19 Jul 2018 20:14

Låter som sagt tokigt i mina öron, men sen är jag ingen NJS-expert heller. Kan ju vara som med de färgade komponenterna att stämpeln hängt med av bara farten i tillverkningen trots att de inte i strikt mening är godkända. Fast å andra sidan är det ju större skillnad på tub- respektive kanttrådsfälgar än på t.ex. samma nav i olika färg... Lycka till med letandet iaf! Det finns väl en del retro lågprofilfälgar att tillgå som har rätt look. Ett par såna kan ju duga som substitut.

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Spontanfrågor

Post by h.wallin » 21 Jul 2018 18:05

Att det skulle finnas NJS-fälgar som dels har 32 hål och dels är mörkanodiserade låter ju inte riktigt som det kommer gå att hitta.. om det har funnits lär de exemplaren inte cirkulera runt.. och hittar man ett sånt fälgpar kanske det är trist att köra på dem..? Araya gör ju ett par clincherfälgar som inte är NJS men är lite lika Araya Gold tubfälgen som är NJS.. de finns ju i 32 hål.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
PierrotLunaire
Posts: 182
Joined: 18 Mar 2015 16:48
Location: GBG

Re: Spontanfrågor

Post by PierrotLunaire » 26 Aug 2018 16:08

Snubblade över en stålram på Ebay som tydligen är tillverkad i något som heter Nerwig 811, vilket är något jag inte hört talas om tidigare och som Google inte har så mycket svar om. Någon som känner till den stålsorten?

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: Spontanfrågor

Post by Ogge » 03 Sep 2018 15:08

Har fått en liten fix idé om att bygga en fixie som även går att köra som SS eller CX när man t.ex. ska ut på cykelsemester på sommaren. Detta för att få ner antalet hojjar i samlingen när man bor så jävla litet.
Har tittat på Bombtrack Arise 2, 8bar Mitte och Soma Wolverine 3.0.
Har jag missat någon som har samma sorts justerbara fäste för bakhjul, skivbroms och växelöra?
Ställer mig dock frågande till om jag faktiskt kommer orka hålla på å byta hjul å på med växlar osv men en kan ju drömma iaf.

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Spontanfrågor

Post by h.wallin » 03 Sep 2018 15:31

Jag har en transition rapture cx som skulle kunna byggas som allt det där. Har den byggd som stålräser nu, men går att, med lätta medel byggas som fixie (med tex en bolt on lösning då den har 135 mm bredd i bak). Lösningen skulle ju isåfall vara ett extra hjul bara när du ska köra fixed och annars bara köra sscx.

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: Spontanfrågor

Post by Ogge » 03 Sep 2018 15:45

Rapture-hojen såg också nice ut. Men verkar ha utgått för jag hittar ingenstans å köpa den/kolla pris?
Hjul har jag ett extra par med skivbromsar som jag tänkte att man kan sätta på en velosolo-kugge på skivbromssidan, är det så du menar?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 03 Sep 2018 16:07

Hitta en bra stålcross med horisontella dropouts och kör ett flipflophjul?

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Spontanfrågor

Post by h.wallin » 03 Sep 2018 17:00

Jag köpte dem beggad men tror de säljer en liknande under varumärket traitor.. dock osäker. Annars är det ju som ravelaxen säger, en bra stålcross med trackends o ett flipflopnav hade ju löst det om du inte måste ha ett växelöra..

Sickan
Posts: 99
Joined: 11 Jun 2017 13:39

Re: Spontanfrågor

Post by Sickan » 03 Sep 2018 20:03

https://www.youtube.com/watch?v=a7kkkzJFID0

Verkar svingo men kostar förmodligen därefter. Har trackdropouts.

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Spontanfrågor

Post by Ogge » 03 Sep 2018 20:58

Ja en stålcross med trackdropouts löser ju det mesta. Men vill få till ett växelöra också så jag kan göra mig av med CXen men ha möjlighet att köra med växlar de få gånger om året man skall orka köra långt med folk..
Men vet att jag sett nått växelöra från de som heter nått i stil med problemsolvers eller nått? Men kanske jobbigt med 120mm, då får man köra typ 5-7 växlat eller nått?

Traitor Crusade verkar typ samma. Jobbig sida på mobilen så får kolla mer imorgon.
Treken verkar gå på 8500kr för ramen å isf dyraste än så länge. Men har inte sökt runt för bästa pris.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Spontanfrågor

Post by Ogge » 03 Sep 2018 21:07

Traitor crusade verkar samma på flera sätt pga verkar inte heller gå att köpa :’(


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 430
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by almlof » 03 Sep 2018 21:38

Ogge wrote:Ja en stålcross med trackdropouts löser ju det mesta. Men vill få till ett växelöra också så jag kan göra mig av med CXen men ha möjlighet att köra med växlar de få gånger om året man skall orka köra långt med folk..
Men vet att jag sett nått växelöra från de som heter nått i stil med problemsolvers eller nått? Men kanske jobbigt med 120mm, då får man köra typ 5-7 växlat eller nått?
Har hål i plånboken efter Road+bygge och en Pompetamine XL som behöver nytt hem...samt två öron från ProblemSolvers..ba sådär. Just saying.. https://imgur.com/a/clID9qf

Nobody
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2008 11:39

Re: Spontanfrågor

Post by Nobody » 03 Sep 2018 22:05

https://www.justpedal.nl/en/258-cyclocross-frame


Transitionramen i 52 och 58cm för 600euro, han brochtar dessutom både styr å vevlagerhylsa




hoppas att någon av storlekarna är rätt

Post Reply