Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 30 Apr 2018 16:55

Nån som vet någon butik i Stockholm där man kan få tag på 110mm BCD klingor som inte är Shimano fyrbult eller dyra Rotor? Har för mig att Cykelcity sålde Stronglight av enklare sort tidigare men hittar dem inte på hemsidan, kanske finns i butiken? Pris är i sammanhanget viktigare än prestanda. Storlekar 42-48t, typ. Köper också gärna beggat om någon har nåt liggande som inte är alltför slitet.

Allt går ju att hitta på nätet men orkar inte vänta på posten, + support your local bikeshop!

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Spontanfrågor

Post by h.wallin » 30 Apr 2018 19:20

Jag skulle nog kolla på cycling, Rikard har en hel massa i lådorna. Har flera gånger hittat fynd där som han rotat fram på plats.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 01 May 2018 22:01

Bra tips, tack!

User avatar
PierrotLunaire
Posts: 182
Joined: 18 Mar 2015 16:48
Location: GBG

Re: Spontanfrågor

Post by PierrotLunaire » 09 May 2018 16:51

Vad är fördelarna med en kolfibergaffel på en aluminiumram för 700c (typ cross/pendlingsvariant)? Endast viktminskning, eller snackar vi märkbart bättre komfort också?

unsuspected
Posts: 142
Joined: 12 May 2015 09:50
Location: Hufvudstaden

Re: Spontanfrågor

Post by unsuspected » 09 May 2018 18:53

Vilka hjul är dessa?
Image
Edit:
Hittade :)
Image
Bianchi Super Pista byggs

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: Spontanfrågor

Post by Ogge » 24 May 2018 08:10

Proffs som man är så lyckades jag styra upp gängpaj mhja ett par kinatrampor. Såg att utbytesgängor var billiga, men verktyget dyrare men man kanske kan lämna in..
Frågan är om det är värt ens på ett billigt vevparti? Vad får man pröjsa för något sådant?

blixtensixten
Posts: 121
Joined: 09 Feb 2011 01:01
Location: Hägersten

Re: Spontanfrågor

Post by blixtensixten » 29 May 2018 10:36

ngn som vet var man kan hitta entums spacers till styrröret? gärna i sthlm city
K : dura ace 7600 49t svart

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Spontanfrågor

Post by abacaxi » 29 May 2018 13:01

PierrotLunaire wrote:Vad är fördelarna med en kolfibergaffel på en aluminiumram?
svårt att veta var man ska sätta framhjulet annars, eller menar du jämfört med något annat?!? ;)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

kwanjangnim
Posts: 629
Joined: 11 Oct 2013 15:54
Location: Stockholm

Spontanfrågor

Post by kwanjangnim » 29 May 2018 14:24

abacaxi wrote:
PierrotLunaire wrote:Vad är fördelarna med en kolfibergaffel på en aluminiumram?
svårt att veta var man ska sätta framhjulet annars, eller menar du jämfört med något annat?!? ;)
Hahahs


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by MatKar » 04 Jun 2018 11:14

Ni andra som hojar i Stockholm så här års, hur faen håller ni ert blodtryck på hälsosamma nivåer? Kombinationen av fetlagda högkadensare i migrängult med triggerhappy-ringklockefinger, imbecilla elcyklister och instagrammande vingelfior (av alla tänkbara kön) på Sjösalamonster håller på att förvandla mig till en D-fens på två hjul...

Kan mindfulness fungera eller är det farmaka som gäller?

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rilleh » 04 Jun 2018 13:13

MatKar wrote:Ni andra som hojar i Stockholm så här års, hur faen håller ni ert blodtryck på hälsosamma nivåer? Kombinationen av fetlagda högkadensare i migrängult med triggerhappy-ringklockefinger, imbecilla elcyklister och instagrammande vingelfior (av alla tänkbara kön) på Sjösalamonster håller på att förvandla mig till en D-fens på två hjul...

Kan mindfulness fungera eller är det farmaka som gäller?
Jag undviker cykelbanorna i den mån det går. Ironiskt nog så känner jag mig så mycket tryggare ute bland bilarna än runt de andra klåparna på cykel. Annars blir det en hel del svordomar (högt) och skakande på huvudet.

User avatar
SåsenFrÅsen
Posts: 478
Joined: 09 Jun 2015 14:04
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by SåsenFrÅsen » 04 Jun 2018 13:23

rilleh wrote:
MatKar wrote:Ni andra som hojar i Stockholm så här års, hur faen håller ni ert blodtryck på hälsosamma nivåer? Kombinationen av fetlagda högkadensare i migrängult med triggerhappy-ringklockefinger, imbecilla elcyklister och instagrammande vingelfior (av alla tänkbara kön) på Sjösalamonster håller på att förvandla mig till en D-fens på två hjul...

Kan mindfulness fungera eller är det farmaka som gäller?
Jag undviker cykelbanorna i den mån det går. Ironiskt nog så känner jag mig så mycket tryggare ute bland bilarna än runt de andra klåparna på cykel. Annars blir det en hel del svordomar (högt) och skakande på huvudet.
+1
Cyklar även utanför vanliga pendlartider om det går. Men mycket aggressioner blir det.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rallykalle » 04 Jun 2018 19:20

SåsenFrÅsen wrote:
rilleh wrote:
MatKar wrote:Ni andra som hojar i Stockholm så här års, hur faen håller ni ert blodtryck på hälsosamma nivåer? Kombinationen av fetlagda högkadensare i migrängult med triggerhappy-ringklockefinger, imbecilla elcyklister och instagrammande vingelfior (av alla tänkbara kön) på Sjösalamonster håller på att förvandla mig till en D-fens på två hjul...

Kan mindfulness fungera eller är det farmaka som gäller?
Jag undviker cykelbanorna i den mån det går. Ironiskt nog så känner jag mig så mycket tryggare ute bland bilarna än runt de andra klåparna på cykel. Annars blir det en hel del svordomar (högt) och skakande på huvudet.
+1
Cyklar även utanför vanliga pendlartider om det går. Men mycket aggressioner blir det.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Jag undviker konstant vissa vägar. Slussen är t ex närmast att passera för mig när jag far till jobbet men kör runt västerbron istället, har hittat rutter som är lugnare än andra. Skall man genom stan brukar döbelnsgatan/malmskillnadsgatan t ex vara helt ok. Undvika stora cykelstråk så långt det går men ibland är ju det tyvärr omöjligt.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 04 Jun 2018 19:27

^Jag kör enl ovanstående, samt försöker undvika pendlartiderna jag med.

User avatar
PierrotLunaire
Posts: 182
Joined: 18 Mar 2015 16:48
Location: GBG

Re: Spontanfrågor

Post by PierrotLunaire » 04 Jun 2018 23:11

abacaxi wrote:
PierrotLunaire wrote:Vad är fördelarna med en kolfibergaffel på en aluminiumram?
svårt att veta var man ska sätta framhjulet annars, eller menar du jämfört med något annat?!? ;)
Antingen så menar jag jämfört med något annat, typ en aluminiumgaffel, eller så är jag kalasbra på wheelies.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Spontanfrågor

Post by abacaxi » 05 Jun 2018 10:11

PierrotLunaire wrote:Antingen så menar jag jämfört med något annat, typ en aluminiumgaffel.
lättare, starkare och mer förlåtande. stålgaffel är också starkare och mer förlåtande men lite tyngre. alu tycker inte jag hör hemma i en gaffel förutom möjligen röret.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Sickan
Posts: 99
Joined: 11 Jun 2017 13:39

Re: Spontanfrågor

Post by Sickan » 12 Jun 2018 23:06

Ett vanligt framdäck, har det något särskilt som ska fram eller bak? Det är ingen snabbkoppling på och den brukar väl sitta på vänster sida sett från sadeln men nu när jag satte hjulet på plats blev jag förvirrad.

Inga frågor är för dumma, var det va?

Sickan
Posts: 99
Joined: 11 Jun 2017 13:39

Re: Spontanfrågor

Post by Sickan » 12 Jun 2018 23:16

Nvm, hittade.

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rilleh » 24 Jun 2018 13:02

Då var det min tur att äta asfalt efter att ha blivit klippt av en Taxi på Vasagatan :roll: Som en konsekvens av detta (förutom trasigt nyckelben) så är mina cykelskor pajj och jag måste köpa nya. Vilken butik i Stockholm har störst utbud på cykelskor?

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Spontanfrågor

Post by russ_meyer » 27 Jun 2018 13:50

Ingen aning men krya på dig!

Post Reply