Att välja bort hjälmen

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Lofberg
Posts: 661
Joined: 09 Aug 2011 09:33
Location: Göteborg

Att välja bort hjälmen

Post by Lofberg » 23 Jun 2014 18:01

Drog pallet i backen tidigare idag och hade ogärna gjort det utan hjälm. Det räcker som argument för mig.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Att välja bort hjälmen

Post by ravelax » 23 Jun 2014 20:10

Köpte en Giro Aeon förrförra veckan. Väldigt nöjd! Känns nästan som att cykla utan hjälm, den är så lätt och öppen.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Att välja bort hjälmen

Post by grangeyard » 25 Jun 2014 19:15

Bra artikel, 2 "sidor".

http://www.bicycling.com/training-nutri ... protection

Köpte också precis en ny Giro (Revel). Hoppas att den är lika trevlig som min nuvarande.

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Att välja bort hjälmen

Post by viktor » 26 Jun 2014 11:12

Har också ett väldigt ologiskt förhållande till hjälm. I lycra använder jag alltid hjälm men kör utan i stan.
Visst går det betydligt mycket fortare när jag kör landsväg men jag kör även på betydligt mindre trafikerade vägar och är mer uppmärksam.
Cyklar jag till ica så går det långsammare men jag får knöas med hundar, bilar, gångare och andra cyklister. Känns som risken för olyckor är störst i stan.

Jobbar på cykelaffär och tänkte köpa nåt mindre räsigt till stadscyklingen. Blir så jävla fel med värsta räserhjälmen till en gammal blå damcykel från 40-talet. Kör jag halvsnabbt på fixen och hjälmen på även då.

Larvigt men så är det.

Så två sköna anekdoter:

Blev påkörd av en bil från sidan på en landsvägsrunda. Tog emot mig med huvudet mot vindrutan och hjälmen gjorde sitt jobb. Rejäla sprickor och bucklor över hela främre hälften av hjälmen dock så trycktes hjälmen ner lite i pannan vilket gjorde att glasögonen trycktes ner under ögonen och gick sönder med rejäla blåtiror och små skärsår som följd. Hade jag inte haft hjälmen hade nog bara skalpen fläkts upp och jag hade klarat ansiktet :D

Bara för några veckor sen cyklade jag förbi en olycka där en kvinna låg medvetslös i slutet på en backe, såg ut som hon kört ihop med sin kompis och hon hade rejäla sårskador i huvudet. Svårt att säga om en hjälm hjälpt men det hade ju iaf inte varit massa blod på gatan.. Kan tilläggas att jag stannade och frågade om dom behövde hjälp och berättade att jag har en omfattande förstahjälpen utbildning men en sjuksköterska var redan på plats och ambulans larmad.
/Viktor

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Att välja bort hjälmen

Post by grangeyard » 26 Jun 2014 12:32

Vill man vara fin så får man lida pin säger väl ett gammalt ordspråk.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Att välja bort hjälmen

Post by russ_meyer » 26 Jun 2014 13:09

^ bra sammanfattning :)

Post Reply