HJÄLP! Framgaffeln fått sig en smäll... MED BILD

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
From
Posts: 92
Joined: 21 Apr 2010 10:42

HJÄLP! Framgaffeln fått sig en smäll... MED BILD

Post by From » 21 Sep 2013 13:22

Hej där!

Efter en kollision igår fick framgaffeln en törn! Flög över styret och böjde styret 90grader och så blev gaffeln nertill böjd (typ 20grader?) Allt ok med tanke på kraschen men cykeln är det desto värre med!

Jag tänkte bara höra med "forumet" vad man kan göra? Skrota gaffel, köpa ny? Rikta om den? Pris på riktning?
Ramen är en gammal klenod och jag vill helst behålla utseendet på hojjen, dvs inte byta till en annan gaffel (stil, färg osv)

Image

Image

Vad skulle du göra? Tack på förhand!
Last edited by From on 23 Sep 2013 10:56, edited 2 times in total.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: HJÄLP! Framgaffeln fått sig en smäll...

Post by ravelax » 21 Sep 2013 13:34

Ta lite bilder när du kommer hem, omöjligt att säga om det går att rädda gaffeln utan att se hur den ser ut. Är den bara lite böjd kan det gå att böja tillbaka. Böja kan du göra själv dessutom, så slipper du betala.

Jag har med framgång riktat en gaffel som fått sig en smäll i sidled. Det handlade dock om ca 3mm i sidled. Vad gäller böj i längsled kan jag inte uttala mig personligen, men många har gjort det med framgång om böjen är under centimetern.

User avatar
From
Posts: 92
Joined: 21 Apr 2010 10:42

Re: HJÄLP! Framgaffeln fått sig en smäll...

Post by From » 21 Sep 2013 13:52

Tack!

BTW Äldre stålram anno -70. Den är böjd i sidleds.

Ska ta en bild så snart jag kan!

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: HJÄLP! Framgaffeln fått sig en smäll... MED BILD

Post by Q&D » 27 Sep 2013 07:53

From wrote: Jag tänkte bara höra med "forumet" vad man kan göra? Skrota gaffel, köpa ny? Rikta om den? Pris på riktning?
Ramen är en gammal klenod och jag vill helst behålla utseendet på hojjen, dvs inte byta till en annan gaffel (stil, färg osv)
Image
Jag anar att gaffeln är ganska komplext böjd eftersom ena sidan skevar så mycket mer än andra.
Vad du kan göra beror på hur bra du vill ha det. Önskas originalskick så gissar jag att du måste ta det till en mekanisk firma med någon klurig kille som kan rikta och mäta upp den. Det kommer att kosta dig hela din garderob och det är långt ifrån säkert att det blir bra.

Nöjer du dig med att få cykeln i bruksskick så är det värt att göra ett riktningsförsök försök själv. Jag hade själv en sned framgaffel som jag lyckades riktade till ett OK resultat.
Skruva av framgaffeln och leta upp en gammal ful parkbänk i trä med generöst avstånd emellan bräderna.
Genom att slå gaffeländarna och bända dem mellan bräderna så kan man miska skevheten. En skruvtving kan underlätta för att sätta fast gaffeln.
Men det är inte lätt, inte minst pga gafflarnas offsetpositiion till vridningscentrum gör en distinkt böjning av gaffeln rakt längs centrumplanet mycket svårt.

User avatar
From
Posts: 92
Joined: 21 Apr 2010 10:42

Re: HJÄLP! Framgaffeln fått sig en smäll... MED BILD

Post by From » 06 Oct 2013 14:00

Tacksam för svaret! Har efter en del frågande runt låtit den vila och kanske ger jag mig på den i vår igen... Blir nog att försöka själv och se hur de går :? för bruksskick är fullt OK för mig. Nedrans otur att de va favoriten!

Post Reply