Tips på nya skor (och pedaler)

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
ollek
Posts: 364
Joined: 19 Aug 2009 01:56
Location: GBG/STHLM
Contact:

Tips på nya skor (och pedaler)

Post by ollek » 10 Jul 2013 23:01

Hej!

Är ute efter ett par nya skor och antagligen nya pedaler, har länge kört SPD med mtb-skor. Har varit skönt i stan och har ju underlättat när man ska gå.

Funderar nu på ett par riktiga landsvägs-skor till träningen, vad kör folk med för system, ska jag satsa på SPD-SL, Look, Speedplay, eller något helt annat? För/nackdelar?

Även tips på ett par prisvärda skor som inte är allt för neon-färgad mottages!

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Tips på nya skor (och pedaler)

Post by abacaxi » 11 Jul 2013 00:05

jag köpte de här, är extremt nöjd med både utseende och passform, även med prestanda men jag har ju bara mtb-skor att jämföra med. finns en tråd som heter nåt med spd som innehåller en massa tips. sök.

http://www.xxl.se/diadora/Speedracer-2- ... 06_1_Style
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Tips på nya skor (och pedaler)

Post by Hampan » 11 Jul 2013 09:02

Det är nästan omöjligt att tipsa om skor, alla har olika fötter och det som är perfekt för mig kan va kass för dig. Det är bara att prova alla i butiken. Ett bra tips är att lägga krutet på skorna, jag kör själv med snordyra Mavic-skor med stenhård carbonsula och billiga Shimano road-pedaler. Skillnaden på dyra och billiga pedaler är mest vikt och kanske bättre lager, men skillnaden på dyra och billiga skor kan vara enorm, speciellt när man trampar långt och länge!
_____________
Fista STHLM

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Tips på nya skor (och pedaler)

Post by Håkan » 12 Jul 2013 09:05

Håller med Hampan till 100% när det gäller skorna. Prova alla och köp de som är sköna. Har du tur kostar de inte över 1500 och är inte neonfärgade, men du måste räkna med att det inte blir så billigt som du först tänkt...

Det kan även vara värt att lägga några 100-lappar mer på pedalerna. Speciellt om du köper Shimano road-pedaler. Kontaktytan kloss-pedal är större på ett par 105-pedler (och dyrare modeller) än på deras billgare varianter.

Mitt tips är att göra en del research. Det tog mig nog 4-5 månader att välja pedaler och då blev det till sist Time RXS.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

ollek
Posts: 364
Joined: 19 Aug 2009 01:56
Location: GBG/STHLM
Contact:

Tips på nya skor (och pedaler)

Post by ollek » 12 Jul 2013 09:11

Tack för tipsen! Målet med köpet är nödvändigtvis inte att det blir så billigt som möjligt, utan tänkte satsa lite så man får något ordentligt och bra direkt.

Ska ta en tur och kolla upp utbudet av skor!


User avatar
Krok
Posts: 413
Joined: 17 May 2013 00:02
Location: Göteborg

Re: Tips på nya skor (och pedaler)

Post by Krok » 12 Jul 2013 23:33

Skor- sidi
Pedaler- look eller speedplay...

Sen kan du cykla utan bekymmer i många många år framöver

Mvh

Post Reply