Frikrans på Campa baknav rullar för trögt eller hela tiden.

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
Jeppe med Kniven
Posts: 158
Joined: 18 Mar 2011 12:44
Location: Göteborg

Frikrans på Campa baknav rullar för trögt eller hela tiden.

Post by Jeppe med Kniven » 03 Jul 2013 10:34

Har gett mitt baknav (Campa chorus 94-96, kasett) lite kärlek. Plockat isär, rengjort och fettat in. När jag skruvar ihop allt igen så stöter jag på problem. Muttern på drevsidan, som alltså trycker mot lagret i kasetten - Om jag drar åt den ordentligt, då rullar frikransen trögt. Om jag lossar på den så rullar den fint (då kan man rucka lite på kasetten i sidled), men då roterar den med hulet då hjulet rullar frammåt. Den ska ju vara stilla då hjulet rullar frammåt, men rullar utan ansträngning då den driver frammåt?

Inbillar mig att det blev frikransen blev trökare då jag sätt på dreven och dragit åt låsmuttern, kan det ha något med saken att göra? Typ att låsmuttern är för hårt åtdragen? Tycker inte jag tog i särskillt mycket.

Förstår ni vad jag menar? Någon som har erfaranhet av detta?

Kolla sidan 59 i PDFen, ett sådant nav är det
http://www.retrobike.co.uk/gallery2/d/1 ... atalog.pdf

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Frikrans på Campa baknav rullar för trögt eller hela tid

Post by Indurain » 03 Jul 2013 19:19

Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
Jeppe med Kniven
Posts: 158
Joined: 18 Mar 2011 12:44
Location: Göteborg

Re: Frikrans på Campa baknav rullar för trögt eller hela tid

Post by Jeppe med Kniven » 04 Jul 2013 08:20

Tänker du stålkulorna i själva frikransen, eller i hela navet? Just i frikransen verkar det vara förslutna kullager, kanske ska börja med att byta ut dom?

Om vi snackar om muttern på drevsidan (som håller fast frikransen), hur hårt ska man dra åt den? Har kraften egentligen någon påverkan på hur frikransen rullar? Jag fröstår det som att muttern bara håller innerdelen av kullagret på plats så att frikransen kan rulla.

Post Reply