Är detta en bra nybörjarcykel för priset?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Bo5anac
Posts: 29
Joined: 15 Jun 2012 00:19
Location: Stockholm

Är detta en bra nybörjarcykel för priset?

Post by Bo5anac » 26 Apr 2013 09:06

Tjena!

Jag kör en fixie konverterad från en gammal 80 tals racer som min storebror överlät till mig och har nu en polare som jag lurat med in i sekten! :twisted:

Jag har hört folks åsikter och en del säger "i början är det bäst med en färdig hoj istället för att försöka bygga själv" medan andra tycker det är bättre med självbyggd etc.

Gick in på den här tyska sidan och såg att priset tyder på att cykeln ändå är av hyffsad kvalité.

Vad skulle ni säga om "SE Bikes"? : http://www.bike-discount.de/shop/k1746/ ... track.html

Han tyckte den här cykeln var snygg : http://www.bike-discount.de/shop/k1746/ ... lager.html men det är ju inte det man ska gå på utan bland annat komponenterna osv, så vad tycker ni?

Eller vad bör man rekommendera? (jag har ingen erfarenhet av fabriksfärdiga fixies (dvs såna som säljs färdigmonterade i butik etc då jag som sagt har en storebror som alltid förespråkar eget bygge. Lite envis att diskutera med så jag vänder mig till er istället! :D ).


User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Är detta en bra nybörjarcykel för priset?

Post by MatKar » 26 Apr 2013 10:01

Bo5anac wrote:Tjena!

Jag kör en fixie konverterad från en gammal 80 tals racer som min storebror överlät till mig och har nu en polare som jag lurat med in i sekten! :twisted:

Jag har hört folks åsikter och en del säger "i början är det bäst med en färdig hoj istället för att försöka bygga själv" medan andra tycker det är bättre med självbyggd etc.

Gick in på den här tyska sidan och såg att priset tyder på att cykeln ändå är av hyffsad kvalité.

Vad skulle ni säga om "SE Bikes"? : http://www.bike-discount.de/shop/k1746/ ... track.html

Han tyckte den här cykeln var snygg : http://www.bike-discount.de/shop/k1746/ ... lager.html men det är ju inte det man ska gå på utan bland annat komponenterna osv, så vad tycker ni?

Eller vad bör man rekommendera? (jag har ingen erfarenhet av fabriksfärdiga fixies (dvs såna som säljs färdigmonterade i butik etc då jag som sagt har en storebror som alltid förespråkar eget bygge. Lite envis att diskutera med så jag vänder mig till er istället! :D ).
Från en nybörjare till en annan:

Ja alltså det beror ju lite på vad man är ute efter.. Att bygga själv är förstås sketakul och du får välja vilka prycklar du vill ha men kräver en viss förkunskap, tid och lite verktyg även om enpetare är rätt lättmeckade.
När jag började köpte jag färdigt vilket förstås är fiffigt om man vill komma igång snabbt och så kan man uppgradera med bättre komponenter efter hand. Sedan är det ju så att man lite grann får vad man betalar för.. Billig cykel=hög vikt och lite smårackiga komponenter vilket i och för sig inte behöver vara något fel men chansen är ändå stor att du kommer att vilja byta upp dig rätt snart ändå..
Mitt tips, som alltid, är att kolla Säljes här på forumet. Garanterat mer för pengarna än om du köper en fabrikshoj.

Här på FG finns också ett gäng lysande trådar med nybörjartips!


Hoppas det hjälpte något

Bo5anac
Posts: 29
Joined: 15 Jun 2012 00:19
Location: Stockholm

Re: Är detta en bra nybörjarcykel för priset?

Post by Bo5anac » 26 Apr 2013 12:33

Tackar!

Bo5anac
Posts: 29
Joined: 15 Jun 2012 00:19
Location: Stockholm

Re: Är detta en bra nybörjarcykel för priset?

Post by Bo5anac » 26 Apr 2013 12:34

MatKar wrote:
Bo5anac wrote:Tjena!

Jag kör en fixie konverterad från en gammal 80 tals racer som min storebror överlät till mig och har nu en polare som jag lurat med in i sekten! :twisted:

Jag har hört folks åsikter och en del säger "i början är det bäst med en färdig hoj istället för att försöka bygga själv" medan andra tycker det är bättre med självbyggd etc.

Gick in på den här tyska sidan och såg att priset tyder på att cykeln ändå är av hyffsad kvalité.

Vad skulle ni säga om "SE Bikes"? : http://www.bike-discount.de/shop/k1746/ ... track.html

Han tyckte den här cykeln var snygg : http://www.bike-discount.de/shop/k1746/ ... lager.html men det är ju inte det man ska gå på utan bland annat komponenterna osv, så vad tycker ni?

Eller vad bör man rekommendera? (jag har ingen erfarenhet av fabriksfärdiga fixies (dvs såna som säljs färdigmonterade i butik etc då jag som sagt har en storebror som alltid förespråkar eget bygge. Lite envis att diskutera med så jag vänder mig till er istället! :D ).
Från en nybörjare till en annan:

Ja alltså det beror ju lite på vad man är ute efter.. Att bygga själv är förstås sketakul och du får välja vilka prycklar du vill ha men kräver en viss förkunskap, tid och lite verktyg även om enpetare är rätt lättmeckade.
När jag började köpte jag färdigt vilket förstås är fiffigt om man vill komma igång snabbt och så kan man uppgradera med bättre komponenter efter hand. Sedan är det ju så att man lite grann får vad man betalar för.. Billig cykel=hög vikt och lite smårackiga komponenter vilket i och för sig inte behöver vara något fel men chansen är ändå stor att du kommer att vilja byta upp dig rätt snart ändå..
Mitt tips, som alltid, är att kolla Säljes här på forumet. Garanterat mer för pengarna än om du köper en fabrikshoj.

Här på FG finns också ett gäng lysande trådar med nybörjartips!


Hoppas det hjälpte något
Ja men precis, ska ta o kika lite och se vad vi kommer fram till! Han vill nog vänja sig först så då är det nog inte så viktigt med märke, kvalité osv. Tack för hjälpen!

User avatar
crookbert
Posts: 80
Joined: 31 Aug 2012 20:46
Location: Stockholm

Re: Är detta en bra nybörjarcykel för priset?

Post by crookbert » 26 Apr 2013 14:31

^Så tänkte jag också och köpte en begagnad Crescent Valkenburg. Det blev dyrt eftersom jag fick lov att bygga ihop en ny cykel ganska omgående pga att Crescenten var tråkig, fel, ful och tung.

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Är detta en bra nybörjarcykel för priset?

Post by salta_killen » 26 Apr 2013 14:44

Håller på och snackar en del med en kompis som funderar på fixed nu, om det här med vad en ska välja och sånt, och jag tror det handlar väldigt mcyket om vad en har för tidigare erfarenhet av cykling att göra. Sen är ju många "riktiga" bancyklars största egenhet kanske inte att dom är superlätta utan att dom är styva och responsiva och det kan ju en "tung" cykel vara också. (jag använder "" för att allt är ju beroende på vad en är van vid, vissa tycker 8 kg cykel är tungt, andra tycker 22kg cykel är tungt...).

Mitt tips är att om en är osäker på vad en vill med sin nya cykel så hälsa på massa cykelaffärer och provcykla allt och tjata på kompisar och provcykla deras grejer. I slutändan är det hur du gillar att cykla som avgör hur din cykel borde se ut, inget annat.

Post Reply