Nörd Café

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
NilsO
Posts: 4
Joined: 05 Sep 2008 11:13
Location: Stockholm
Contact:

Nörd Café

Post by NilsO » 15 Dec 2008 12:49

Hej. Tekniska museet letar efter nördar!
På Tekniska museet i Stockholm har vi varje onsdag i vår (feb-april) ett nördcafé. Det innebär att någon som själv kallar sig nörd kommer och berättar om något ämne som den verkligen brinner för. Finns det någon Fixedgear-nörd som vill komma till Tekniska museets Nörd Café en onsdag 18.00och prata om sin fixedgearcykel.

Andra nördar som är inplanerade på vårt Nörd Café i vår -09 är; en kille som jobbar med musik till dataspel på DICE, en tjej som jobbar på Volvo och har skapat en tjej-bil, en kille från Dream Hack som talar om hur man fixar ett stort ungdomsevent.

Vill du komma som "fixedgearnörd" i vår så hör av dig till nils.olander@tekniskamuseet.se eller ring 0739991377

Hälsningar
Nils Olander
Tekniska museet

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 17 Dec 2008 14:01

Det är inte kul längre, det blir alltid bara en debatt om bromsförmåga... jag ligger hellre under radarn.
Image Image Image Image

Älgen
Posts: 75
Joined: 20 Feb 2008 20:39

Post by Älgen » 17 Dec 2008 17:31

Jag kan komma och berätta om hur stor min balle blir varje gång ja hör ordet fixed eller fixie och hur ja brukar masturbera till fixedgearcyklar på internet.

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 17 Dec 2008 17:46

hahaha ja det ska vara Älgen som kommer med ett sånt inlägg. Förövrigt håller jag med pean.

hejdå

Post by hejdå » 17 Dec 2008 17:55

Jag vill minnas att det för ungefär ett... kanske två år sedan var en man i norra sverige som brukade onanera på inte ont anandes damers cykelsadlar. Vidare har vi väl alla hört en historia om den svenske manne som ertappades med en cykel i stjärten på ett hotelrum i... ja var det dubai?

Hur som helst så tycker jag att det där nörd cafét låter som en ytterst trevligt initiativ, hade jag bott i stockholm hade jag gärna gått dit, men att ställa mig upp och prata inför folk känns ju lätt lite pretantiöst. Nörderiet handlar ju inte om det rent tekniska för mig, väldigt mycket handlar om lidandet och det vackra* samt vänner, gemenskap och en positiv riktning. Som sagt, det händer ju mycket kring cyklarna, retarder, lussekatter, cykelpolo, torsdagsrundor, långturer, velodromsnack, det här forumet och en massa annat som egentligen inte har så mycket med själva cyklarna att göra. Hojen går ju snabbt att avklara: "jaha inget frihjul där bak, nähep bockastyret är obekvämt, jo jo ett riser styre är ju inte ett riserstyre förens man har kapat 20 cm från det, näe men det är ju så att hjulet driver kedjan som driver pedalern serru... så det går ju inte att sluta trampa..." känns som att man står lite kort i jämförelse med "jo jag har byggt en bil åt volvo, den har 3914 rörliga delar, nu presenterar jag dom i detalj!"

*props till vem det nu var som formulrade sig så fint om det där i en tråd för inte så länge sedan

scand
Posts: 886
Joined: 18 Dec 2007 08:43
Location: Årsta STHLM

Post by scand » 17 Dec 2008 19:31

SimonBusk wrote:Jag vill minnas att det för ungefär ett... kanske två år sedan var en man i norra sverige som brukade onanera på inte ont anandes damers cykelsadlar.
Stämmer, Östersund.
http://www.expressen.se/1.1066660

Fler män med udda böjelser

Mekanikern Chris Donald, England, har sex med bilar.
– En fin bil är en fest för sinnena. Om jag ser en tjusig Mercedes så vet jag att jag skulle älska att ha sex med den, säger Chris i brittisk press.

En naken man greps i Göteborg förra våren när han hade sex med en lyktstolpe. Mannen omhändertogs av polisen och fick tillbringa natten i fyllecell.

Robert Stewart, Skottland, gillar även han cyklar. Två städerskor kom på honom med att jucka mot sin cykel på ett hotellrum. Stewart dömdes för att ha ofredat städerskorna och fördes upp på Skottlands lista över farliga sexbrottslingar.

Britten Karl Watkins dömdes 1993 till fängelse efter sexuellt umgänge med trottoarer.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 17 Dec 2008 22:18

Se där, massa spännande människor att bjuda som talare!
Image Image Image Image

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Post by gerry » 18 Dec 2008 09:52

pean wrote:Se där, massa spännande människor att bjuda som talare!
Hoppas det blir älgen!

Älgen
Posts: 75
Joined: 20 Feb 2008 20:39

Post by Älgen » 19 Dec 2008 11:39

Image

User avatar
Todd
Posts: 204
Joined: 12 Nov 2008 18:00
Location: Stockholm

Post by Todd » 19 Dec 2008 13:38

Har vi inte sett nog av den bilden? :P
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

Fixerad
Posts: 46
Joined: 04 Jul 2008 16:05
Location: Stockholm

Post by Fixerad » 19 Dec 2008 16:40

Jag tror att Nils Olander, efter det ambitiösa mottagandet han fick på forumet, ångrar att ens letade sig hit.

hejdå

Post by hejdå » 19 Dec 2008 16:50

Fixerad wrote:Jag tror att Nils Olander, efter det ambitiösa mottagandet han fick på forumet, ångrar att ens letade sig hit.
nja, älgen vill ju mest bara spela allan. ryktet gör gällande att älgen faktiskt har cyklat fixed i sju år och tycker att det är lite fånigt att vi hipsters har "tagit över scenen". Jag vet precis hur han känner, jag kommer ihåg när folk började gilla grime då slutade jag, jag kommer ihåg när folk började gilla baltimore club, jag raderade hela mitt mp3 bibliotek. Jag kommer ihåg när the rumble började vifta med vita handdukar, jag brände mina i protest. Jag förstår älgen till viss del, jag själv kommer sluta cykla fixed här till januari. Själv kommer jag dock hävda att jag började för sex år sedan och att jag slutar inte för att det är trendigt utan för att cyklingen som sport har förlorat sin själ. Utöver det här så har jag säkra källor som säger att Älgen egentligen heter örgelgörgel (på hostilemtb) och att han bara gillar att "jävlas" med folk. Med tanke på älgens styvmoderliga behandling på det här forumet kan jag förstå att han tycker att vi som massa är ett gäng självgoda jävlar. Personligen tycker jag inte att det är riktigt konstruktivt att skriva om så mycket balle och kuk som Älgen gör, men å andra sidan så är ju vi fixiecyklister ganska bögiga så det gör väl egentligen inte så mycket.

NilsO är väldigt välkommen på det här forumet, det tror jag han förstår, älgens utspel kan ju ingen ta för något annat än den digitala motsvarigheten till en tonnårings målbrutna kraxande, och det blir ju ingen rädd för...

Älgen
Posts: 75
Joined: 20 Feb 2008 20:39

Post by Älgen » 19 Dec 2008 21:58

Oj har du forskat nu? Nu ska ja ut och cykla lite fixie med min nya NY keps på sné. Ska bara dra ur vägkonen ur röven först.

Älgen
Posts: 75
Joined: 20 Feb 2008 20:39

Post by Älgen » 19 Dec 2008 22:03

Förövrigt såg ja en på en fixie vid slussen förra veckan med reflexväst, REFLEXVÄST hur jävla fånigt är inte de om man ska vara cool på en fixie utan bromsar. Cykla utan bromsar men med en reflexväst. Nej det var verkligen droppen.

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Post by snarkus » 19 Dec 2008 22:12

Älgen wrote:Förövrigt såg ja en på en fixie vid slussen förra veckan med reflexväst, REFLEXVÄST hur jävla fånigt är inte de om man ska vara cool på en fixie utan bromsar. Cykla utan bromsar men med en reflexväst. Nej det var verkligen droppen.
jag har lysen och stodhjul (fixerade 4" arrospox saklart!) pa min fixie!

NilsO
Posts: 4
Joined: 05 Sep 2008 11:13
Location: Stockholm
Contact:

Post by NilsO » 15 Jan 2009 12:26

God fortsättning på cykelåret.
Jag summerar inläggen på förfrågan från Tekniska museet om det i kretsen av Fixedgearentusiaster finns någon som vill vara museets gäst en onsdagskväll i Nördcafét. Jag har följ debatten eller i varje fall läst inläggen och förstår att det troligen inte blir någon berättarkväll om Fixedgear i Nördcaféet på museet. Det är lite synd med tanke på den uppskattning och det intresse som väcktes av den fixedgearcykel som vi visade upp 13 september i höstas när vi hade en allmän cykeldag. Vi hade då fått låna en fixedgearcykel från Rickard på cykelaffären CYCLING på Norrtullsgatan i Stockholm. Jag tror att Rickard sålde den cykeln strax efter 13 september.
Det är synd om det inte blir något Fixedgearcykelnördcafé. Men kom gärna med andra tips om var man kan vända sig om man vill verka för att vinna entusiaster för denna typ av cykelkultur.

Nils Olander
TEKNISKA MUSEET
nils.olander@tekniskamuseet.se
0739991377

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Post by svennelainen » 15 Jan 2009 14:18

Nils, slå mig en signal eller mejla mig så ska jag koppla ihop dig med några av de sämst ställda fixiestollarna i denna stad. Du kommer nog att bli nöjd trots allt.

MVH,
Svenne, som cyklar för att det är fortfarande är lika roligt efter 20 000 mil.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 15 Jan 2009 16:38

NilsO wrote:Jag har följ debatten eller i varje fall läst inläggen och förstår att det troligen inte blir någon berättarkväll om Fixedgear i Nördcaféet på museet.
Inte utan att jag skämms en smula över vilka man delar forum med.

Jag tycker det var en kul ide - är nog själv lite för blyg för att prata men hoppas Svenne fixar någon som fixar biffen.

/Fredde

Post Reply