Navval
Re: Navval
Halo Track eller Novatec om du kan tänka dig att skruva på ett frihjul själv och vill ha en schysst bancykelestetik. Om du vill ha kassettnav har jag inga kunskaper...
Det finns ju billiga fabrikshjul från t.ex. Shimano. Satt ett par sånna på en cykel jag köpte, inte särskilt snygga eller så men verkar hålla för pendling, och man slipper oroa sig för att förstöra något fint.
Det finns ju billiga fabrikshjul från t.ex. Shimano. Satt ett par sånna på en cykel jag köpte, inte särskilt snygga eller så men verkar hålla för pendling, och man slipper oroa sig för att förstöra något fint.
Re: Navval
shimano xt m765 är ju snygga, prisvärda och verkar hålla för evigt. har dock bara testat framnavet, även bak då med bolt-on-drev. antar att du med den funktionen och ett ss kit kan bygga flipflophjul av ett baknav också, inte så dumt kanske? väldigt lätt att byta axel om man vill ha track nuts också, eftersom det är kopp och konlager som bara är att gänga av och på. tog typ tre minuter.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Navval
Men glöm inte att mäta ramen! Många MTB-nav är lite bredare... 130mm-135mm
Re: Navval
Glömde att skriva att det måste vara 120mm..
Re: Navval
Jag hade kört ett halo aerotrack-hjul och skruvat på ett frihjul.
Re: Navval
Just detta gör dem väl kanske lite mindre pendelsmuts-som-man-inte-orkar-tvätta-bort-tåliga?abacaxi wrote:eftersom det är kopp och konlager som bara är att gänga av och på. tog typ tre minuter.
Re: Navval
kanske, fast när det börjar kärva så är det ju bara att ta isär och göra rent och så har du ett hjul som rullar som när det var nytt i ett år till. sen vet jag inte om det är så mycket mer känsligt heller, tycker det verkar rätt tätt och maskinlager tar ju också in skit.ravelax wrote:Just detta gör dem väl kanske lite mindre pendelsmuts-som-man-inte-orkar-tvätta-bort-tåliga?abacaxi wrote:eftersom det är kopp och konlager som bara är att gänga av och på. tog typ tre minuter.
men 120mm funkar det ju inte med såklart. den här vintern har jag satt mina on-one-nav på prov och de rullar fortfarande utan att klaga, ett tips om man gillar billigt. skulle tro att det är i stort sett samma nav som alla andra billiga tracknav och säkert samma lager. £15 är rätt oslagbart.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Navval
Annars kan man ju leta rätt på ett par gamla Maxi-Car. Bästa nav som byggts enligt många, lär vara väldigt ordentligt tätade. Brukar så klart kosta massor...
- kjellsnell
- Posts: 534
- Joined: 19 Oct 2010 19:32
- Location: Ljungskile
Re: Navval
Jag pendlar denna vinter på Maxi-Car och kan bara bekräfta att de är förträffliga! Dessutom är de klassiska och vackra att se på! Väldigt modern konstruktion på lagren trots att mina är ca 40 år gamla. Dock är de svåra att få tag på till vettigt pris.
/Lars
/Lars
Navval
Jag har ett par såna här: http://www.rosebikes.se/artikel/shimano ... aid:100100 har gått över 500 mil sen i mars i alla tänkbara väder och underlag och har fungerat exceptionellt bra om man ser till priset. Har flera vänner som har dem till sina ss och ingen har något negativt att säga om dem. En klart prisvärd variant om du inte tvunget skall bygga egna!
Re: Navval
Maskinlager klår koppochkona anytime!abacaxi wrote:kanske, fast när det börjar kärva så är det ju bara att ta isär och göra rent och så har du ett hjul som rullar som när det var nytt i ett år till. sen vet jag inte om det är så mycket mer känsligt heller, tycker det verkar rätt tätt och maskinlager tar ju också in skit.ravelax wrote:Just detta gör dem väl kanske lite mindre pendelsmuts-som-man-inte-orkar-tvätta-bort-tåliga?abacaxi wrote:eftersom det är kopp och konlager som bara är att gänga av och på. tog typ tre minuter.
Re: Navval
det är väl ingen som direkt tvivlar på det, men du håller väl med om att det är lättare att göra rent ett traditionellt lager än att byta maskinlager helt och hållet? och den situationen kommer du hamna i förr eller senare, sannolikt förr, om du vinterpendlar, cyklar cross och skiter i att tvätta cykeln.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Navval
Eh. Om du skruvar isär ett Dura Ace eller Record hittar du några tvivlare på maskinlagrens förträfflighet.
Jag blir uppriktigt nyfiken, maskinlager har jag alltid antagit är en kompromiss för att göra billiga nav utan dyra tillverkningsprocesser (fina lagerbanor i själva navkroppen).
Jag blir uppriktigt nyfiken, maskinlager har jag alltid antagit är en kompromiss för att göra billiga nav utan dyra tillverkningsprocesser (fina lagerbanor i själva navkroppen).
Re: Navval
Byta ett par maskinlager tycker jag går mycket snabbare än att plocka isär, göra rent, smörja in kulorna och montera och justera.abacaxi wrote:det är väl ingen som direkt tvivlar på det, men du håller väl med om att det är lättare att göra rent ett traditionellt lager än att byta maskinlager helt och hållet? och den situationen kommer du hamna i förr eller senare, sannolikt förr, om du vinterpendlar, cyklar cross och skiter i att tvätta cykeln.
Maskinlager är ju bara att knacka ut och sätta in nya. På nav med "intern" hjulaxel (alltså med insexskruvar) så kan man knacka på axeln då åker lagerna ut och det går snabbt att byta.
Re: Navval
Jag blir också nyfiken! Vad är problemet på dessa nav?hall wrote:Eh. Om du skruvar isär ett Dura Ace eller Record hittar du några tvivlare på maskinlagrens förträfflighet.
Jag blir uppriktigt nyfiken, maskinlager har jag alltid antagit är en kompromiss för att göra billiga nav utan dyra tillverkningsprocesser (fina lagerbanor i själva navkroppen).
Re: Navval
^ you tell me, det är ju du som säger att kopp och kona suger. jag tror dessa nav har kopp och kona främst för att vara serviceable vad det nu heter på svenska, och det är precis det jag pratar om.
^^ fortare och enklare är två olika ord, men det kanske du visste redan?
^^ fortare och enklare är två olika ord, men det kanske du visste redan?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Navval
Det kan ju inte vara särskilt klimatsmart iofs att köra maskinlager tills de slits ut för att slänga dem och ersätta dem med nya, om man jämför med att löpande underhålla ett par gammaldags lager och byta kulor lite då och då. Måste ju vara ett mycket större resursslöseri med alla uttjänta maskinlager som slängs och nya som tillverkas (och alla gammaldags lager som slängs för att ersättas med maskinlager) än om alla bara tog hand om sina cyklar?
Tänkvärt...
Tänkvärt...
Navval
Gäller samma resonemang på att skidda slut på däck också?ravelax wrote:Det kan ju inte vara särskilt klimatsmart iofs att köra maskinlager tills de slits ut för att slänga dem och ersätta dem med nya, om man jämför med att löpande underhålla ett par gammaldags lager och byta kulor lite då och då. Måste ju vara ett mycket större resursslöseri med alla uttjänta maskinlager som slängs och nya som tillverkas (och alla gammaldags lager som slängs för att ersättas med maskinlager) än om alla bara tog hand om sina cyklar?
Tänkvärt...