Navval

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
snajgel
Posts: 134
Joined: 26 Jun 2008 16:00
Location: sthlm

Navval

Post by snajgel » 27 Jan 2013 18:24

Tänkte bygga mig ett par stryktåliga hjul för pendling och cross.
Men vet inte riktigt vilka nav jag ska välja.

Enda jag vet är ett dom ska vara svarta och frihjul.

Någon som har tips?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Navval

Post by ravelax » 27 Jan 2013 20:19

Halo Track eller Novatec om du kan tänka dig att skruva på ett frihjul själv och vill ha en schysst bancykelestetik. Om du vill ha kassettnav har jag inga kunskaper...

Det finns ju billiga fabrikshjul från t.ex. Shimano. Satt ett par sånna på en cykel jag köpte, inte särskilt snygga eller så men verkar hålla för pendling, och man slipper oroa sig för att förstöra något fint.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Navval

Post by abacaxi » 27 Jan 2013 21:54

shimano xt m765 är ju snygga, prisvärda och verkar hålla för evigt. har dock bara testat framnavet, även bak då med bolt-on-drev. antar att du med den funktionen och ett ss kit kan bygga flipflophjul av ett baknav också, inte så dumt kanske? väldigt lätt att byta axel om man vill ha track nuts också, eftersom det är kopp och konlager som bara är att gänga av och på. tog typ tre minuter.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Navval

Post by Bratt » 27 Jan 2013 22:18

Men glöm inte att mäta ramen! Många MTB-nav är lite bredare... 130mm-135mm

snajgel
Posts: 134
Joined: 26 Jun 2008 16:00
Location: sthlm

Re: Navval

Post by snajgel » 27 Jan 2013 23:03

Glömde att skriva att det måste vara 120mm..

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Navval

Post by Kiliam » 27 Jan 2013 23:11

Jag hade kört ett halo aerotrack-hjul och skruvat på ett frihjul.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Navval

Post by ravelax » 27 Jan 2013 23:43

abacaxi wrote:eftersom det är kopp och konlager som bara är att gänga av och på. tog typ tre minuter.
Just detta gör dem väl kanske lite mindre pendelsmuts-som-man-inte-orkar-tvätta-bort-tåliga?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Navval

Post by abacaxi » 27 Jan 2013 23:59

ravelax wrote:
abacaxi wrote:eftersom det är kopp och konlager som bara är att gänga av och på. tog typ tre minuter.
Just detta gör dem väl kanske lite mindre pendelsmuts-som-man-inte-orkar-tvätta-bort-tåliga?
kanske, fast när det börjar kärva så är det ju bara att ta isär och göra rent och så har du ett hjul som rullar som när det var nytt i ett år till. sen vet jag inte om det är så mycket mer känsligt heller, tycker det verkar rätt tätt och maskinlager tar ju också in skit.

men 120mm funkar det ju inte med såklart. den här vintern har jag satt mina on-one-nav på prov och de rullar fortfarande utan att klaga, ett tips om man gillar billigt. skulle tro att det är i stort sett samma nav som alla andra billiga tracknav och säkert samma lager. £15 är rätt oslagbart.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Navval

Post by ravelax » 28 Jan 2013 00:39

Annars kan man ju leta rätt på ett par gamla Maxi-Car. Bästa nav som byggts enligt många, lär vara väldigt ordentligt tätade. Brukar så klart kosta massor...

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Navval

Post by kjellsnell » 28 Jan 2013 10:32

Jag pendlar denna vinter på Maxi-Car och kan bara bekräfta att de är förträffliga! Dessutom är de klassiska och vackra att se på! Väldigt modern konstruktion på lagren trots att mina är ca 40 år gamla. Dock är de svåra att få tag på till vettigt pris.
/Lars

Heljefors
Posts: 193
Joined: 09 Nov 2012 18:06

Navval

Post by Heljefors » 28 Jan 2013 13:48

Jag har ett par såna här: http://www.rosebikes.se/artikel/shimano ... aid:100100 har gått över 500 mil sen i mars i alla tänkbara väder och underlag och har fungerat exceptionellt bra om man ser till priset. Har flera vänner som har dem till sina ss och ingen har något negativt att säga om dem. En klart prisvärd variant om du inte tvunget skall bygga egna!

Heljefors
Posts: 193
Joined: 09 Nov 2012 18:06

Navval

Post by Heljefors » 28 Jan 2013 14:34

Såg nu att de även var tänkta till cross. Då är nog mitt tips lite i vekaste laget.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Navval

Post by Fredde » 29 Jan 2013 15:00

abacaxi wrote:
ravelax wrote:
abacaxi wrote:eftersom det är kopp och konlager som bara är att gänga av och på. tog typ tre minuter.
Just detta gör dem väl kanske lite mindre pendelsmuts-som-man-inte-orkar-tvätta-bort-tåliga?
kanske, fast när det börjar kärva så är det ju bara att ta isär och göra rent och så har du ett hjul som rullar som när det var nytt i ett år till. sen vet jag inte om det är så mycket mer känsligt heller, tycker det verkar rätt tätt och maskinlager tar ju också in skit.
Maskinlager klår koppochkona anytime! :D

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Navval

Post by abacaxi » 29 Jan 2013 15:11

det är väl ingen som direkt tvivlar på det, men du håller väl med om att det är lättare att göra rent ett traditionellt lager än att byta maskinlager helt och hållet? och den situationen kommer du hamna i förr eller senare, sannolikt förr, om du vinterpendlar, cyklar cross och skiter i att tvätta cykeln.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

hall
Posts: 18
Joined: 28 Jun 2011 23:22
Location: Hisingen

Re: Navval

Post by hall » 29 Jan 2013 17:23

Eh. Om du skruvar isär ett Dura Ace eller Record hittar du några tvivlare på maskinlagrens förträfflighet.

Jag blir uppriktigt nyfiken, maskinlager har jag alltid antagit är en kompromiss för att göra billiga nav utan dyra tillverkningsprocesser (fina lagerbanor i själva navkroppen).

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Navval

Post by Fredde » 29 Jan 2013 19:19

abacaxi wrote:det är väl ingen som direkt tvivlar på det, men du håller väl med om att det är lättare att göra rent ett traditionellt lager än att byta maskinlager helt och hållet? och den situationen kommer du hamna i förr eller senare, sannolikt förr, om du vinterpendlar, cyklar cross och skiter i att tvätta cykeln.
Byta ett par maskinlager tycker jag går mycket snabbare än att plocka isär, göra rent, smörja in kulorna :) och montera och justera.

Maskinlager är ju bara att knacka ut och sätta in nya. På nav med "intern" hjulaxel (alltså med insexskruvar) så kan man knacka på axeln då åker lagerna ut och det går snabbt att byta.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Navval

Post by Fredde » 29 Jan 2013 19:20

hall wrote:Eh. Om du skruvar isär ett Dura Ace eller Record hittar du några tvivlare på maskinlagrens förträfflighet.

Jag blir uppriktigt nyfiken, maskinlager har jag alltid antagit är en kompromiss för att göra billiga nav utan dyra tillverkningsprocesser (fina lagerbanor i själva navkroppen).
Jag blir också nyfiken! :) Vad är problemet på dessa nav?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Navval

Post by abacaxi » 29 Jan 2013 20:02

^ you tell me, det är ju du som säger att kopp och kona suger. jag tror dessa nav har kopp och kona främst för att vara serviceable vad det nu heter på svenska, och det är precis det jag pratar om.

^^ fortare och enklare är två olika ord, men det kanske du visste redan? ;-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Navval

Post by ravelax » 29 Jan 2013 20:06

Det kan ju inte vara särskilt klimatsmart iofs att köra maskinlager tills de slits ut för att slänga dem och ersätta dem med nya, om man jämför med att löpande underhålla ett par gammaldags lager och byta kulor lite då och då. Måste ju vara ett mycket större resursslöseri med alla uttjänta maskinlager som slängs och nya som tillverkas (och alla gammaldags lager som slängs för att ersättas med maskinlager) än om alla bara tog hand om sina cyklar?

Tänkvärt...

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Navval

Post by Otto » 30 Jan 2013 08:02

ravelax wrote:Det kan ju inte vara särskilt klimatsmart iofs att köra maskinlager tills de slits ut för att slänga dem och ersätta dem med nya, om man jämför med att löpande underhålla ett par gammaldags lager och byta kulor lite då och då. Måste ju vara ett mycket större resursslöseri med alla uttjänta maskinlager som slängs och nya som tillverkas (och alla gammaldags lager som slängs för att ersättas med maskinlager) än om alla bara tog hand om sina cyklar?

Tänkvärt...
Gäller samma resonemang på att skidda slut på däck också?

Post Reply