växla hjul på olika cyklar och grupper?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

växla hjul på olika cyklar och grupper?

Post by Jonatan F » 15 Nov 2012 18:59

Tjo!

Har en racer och håller på att bygga en touring/cross. Frågan är om jag skall försöka få tag på 8-delade shimanokomponenter så jag kan swappa hjul mellan cyklarna eller om jag skall nöja mig med en 8 och en 10 och dra på och av kasetter? Förmodligen blir det 105 på crossen och ultegra på racern, eventuellt sram Rival på crossen men känns inte som det ultimata touringgruppen av vad jag läst.
Har man inget projekt har man inget liv :)

OscarHellström
Posts: 57
Joined: 01 Nov 2011 09:37
Location: København

Re: växla hjul på olika cyklar och grupper?

Post by OscarHellström » 16 Nov 2012 07:51

Vilket av det har du på din existerande cykel?

Det ÄR smart med viss kompatibilitet, men om man har många cyklar och någon av dem använder äldre växelsystem så blir det snabbt väldigt begränsat om även alla framtida inköp skall ha kompatibla hjul.

Jag tror inte du ska räkna med att du kommer skifta runt kasetter speciellt ofta. Själv vill jag iallafall helst att alla mina cyklar är körklara.

hall
Posts: 18
Joined: 28 Jun 2011 23:22
Location: Hisingen

Re: växla hjul på olika cyklar och grupper?

Post by hall » 16 Nov 2012 19:18

Tänk också på att hjulskiftena kan innebära justering av B-skruven och byte av kedja (antal länkar) om kombinationen av utväxling på kassett/klingor och kedjestagslängd skiljer sig tillräckligt mycket. Så även om det är säg 10-delat på bägge hjulen kan det lätt bli en massa pyssel.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: växla hjul på olika cyklar och grupper?

Post by Jonatan F » 16 Nov 2012 23:39

Just nu har jag en stålracer med 8-delad shimano (ultegra)
Bygger på en cross/touring som förmodligen blir 10-delad shimano 105.

Hade såklart varit smidigare med 8 delat på tourern då det är starkare men å andra sidan är det nog lättare att hitta reservdelar till 10-delat i Europa (ska inte utanför europa än).

Blir nog helt enkelt väldigt bra som det är!
Har man inget projekt har man inget liv :)

Post Reply