En vintercykel blir vintercykel

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

En vintercykel blir vintercykel

Post by Speedman » 19 Nov 2008 04:02

Så här såg den ut. Min första seriösa hoj:

Image

Image

Image

Det är en kul story bakom.

Jag lämnade min gamla trotjänare, omlackerad och ReBadgead med namnet "Vampyr 200" i lackerade bokstäver av stål, med ett hänglås runt kedjan. När jag kom tillbaka till stan var den såklart borta. Precis som jag hade planerat. Dags att skaffa ny hoj.

Enväxlat och lätt med en bekväm sittställning var mina önskemål. Men eftersom jag inte kan göra något halvhjärtat så skulle här gås till botten med grundlig research.

Eftersom jag bodde och verkade inne i stan så skulle det bli en stadscykel. Den ultimata stadscykeln.

Hmm.. Hur tar jag reda på hur den ultimata stadscykeln är uppbygd? Efter funderande så kom jag på. Ahh.. Cykelbuden!
Fram med gula sidorna. Jag ringde runt. Hittade och ringde första samtalet till Box Delivery.

- Box Delivery.
- Hallå! Jag heter Petter och tänkte köpa en cykel, tänkte att cykelbuden måste ha lite tips på den ultimata stadscykeln.
Jag undrar om man kan komma ner till ert kontor och fråga lite folk vad de cyklar på för nåt?
- Nej, tyvärr det går inte. ( Det var någonting med att de som cyklade inte var där inne i deras lokaler om jag minns rätt)
- Nä hä, vad synd, finns det något annat sätt att få reda på det jag vill veta?
- Ja, när de har rast brukar de hänga på ett ställe, du kan ju gå dit och fråga.
- Okej, schysst. Tack. Hej då.
- Hej då.

Lägger på och promenerar iväg till den utpekade platsen. Oj, här står det några cyklar utanför. Hm. Lite olika varianter. Jag går in. Var ju lite nervöst på nåt vis. Var kan de vara? Där! Bakom en gigantisk krukväxt satt det tre stycken och pausade. En med mototcykel och två med cyklar utanför.
- Hej!
- Tja!
- Får man fråga er lite grejer?
- Ja, det går väl bra.
- Jag tänkte skaffa en cykel och funderar på vilken som är den ultimata stadscykeln?

De var trevliga och berättade om lite olika cyklar som fanns. Den ena körde på en helstel mtb och den andra på en helt annan cykel, en röd Motobecane med rakt styre. Nån här på forumet som känner igen sig? ;)

I slutet av pratstunden, som innehöll allt jag behövde veta, sa motobecaneägaren att Cykellabbet på Kocksgatan kunde nog bygga ihop en Singlespeed för sådär 5-6000kr, vilket var inom min budget.

Promenerade vidare till söder och klev in i Cykellabbets lilla butik. Helvete! Det visade sig att man kunde välja i princip varenda komponent. Det blev många beslut, självklart hittade man ju dyrare grejer än vad som var tänkt från början.

Cantileverbromsar, plats för vinterdäck och horisontella gaffeländar visade sig vara svårt att hitta på samma ram.

Till slut blev det den på de första bilderna. En gammal Alan i kolfiber/aluminium med stålgaffel. Även styre och sadelstolpe i kolfiber. Lett och Mumzig. Nokian 32mm dubbdäck. Rigidafälgar och Campagnolo record nav. Stronglightvevar och framklinga i aluminium. 48/16.

Tyvärr så krånglade den en hel del. Krånglet pågick konstant, dagligen, i flera månader ända tills ramen byttes ut till en styvare ram i stål. En fruktansvärt skön men med riktigt sliten lack. Tyvärr så gick jag i och med rambytet miste om sadelstolpen och mitt fina Stonglight styrlager och fick risiga no name saker istället. Jag blev förbannad men sket till slut i det, och njöt av att ha en superskön hoj som äntligen funkade kanon.

Köper ny (beg) styrstam och sadelstolpe i ett försök att få tillbaka hojens forna elegans. På med vårdäcken.

Ursäkta sadelvinkeln.
Image

Kapar styret lite av nån anledning. Gissar att jag börjar få smak för en viss estetik... ;)

Image

Vad är det här för rör? Har fortfarande inte sett dem på nån annan hoj.

Image

Den röda Motobecanen som jag nämnde var en fixed gear. Verkade kul. Började se lite hojar här och där. Stannade och frågade en kille en gång som stod parkerad utanför Wennergren center. Han berättade litegrann och rekommenderade www.fixed.se och www.happymtb.org Han visade sig senare heta Pontus och pocka hem alla pokaler. ;)
Började surfa gärnet, missade massa alleycats och race. Första jag gick på blev Riddarholmsracet.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/582817

Hade frihjul, så det blev inget åka av, jag kände ingen heller, men det var kul. :)

Nån månad senare fick jag prova själv ett par dar. Tack Erik! (Solomon) Och ytterligare några månader senare hade jag byggt den här:

Image

Sen var man igång.

En galning på youtube bränner nerför backarna i SF med en brakeless freewheelhoj. Det måste testas. Plockar själv bort bromsarna... :lol:

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]

Som sagt. Igång.

Måste bygga lite mer. Oj, inga pengar. En kompis tar över mina hjul. Fixerat är För kul.

Image

Bort med lacken. Här kommer en ny hoj.

Image

Image

Forts. Följer...

Avastyle
Posts: 27
Joined: 01 Oct 2008 20:45

Post by Avastyle » 19 Nov 2008 13:34

Du har verkligen känsla för det här med cliffhangers Petter!
Ser fram emot fortsättningen!

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Post by Carl » 19 Nov 2008 13:39

Yes! äntligen en tråd i stil med japan-tråden. Bli skön läsning i november mörkret.

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 20 Nov 2008 23:22

En burk Stripper Extra Strong gjorde susen.

Image

Ännu en ny styrstam och ett nytt styre. Tyvärr åkte även de iväg till min kompis som tog över hjulen.

Image

Nästa steg.

Image

Vår vän Svennelainen sätter gaffeln i tänderna, eller tänderna i gaffeln ;)

Image

Image

Image

Passar det?

Image

Joå då.

Image

Helt jävla klockrent på millimetern

Image

Här kan man se att rören från sadelstolpen ner till bakgaffeln har blivit förlängda.
Och på nästa bild att rören från vevlagerhuset har blivit varmbockade för att pricka in dropoutsens nya position.
Hela baktriangeln är också tilltightad en smula.

Bearbetningen ledde även till högre vevlagerhus i förhållande till marken, samt lite aggressivare rake i o m att hela ramen lutar mer framåt. Jäkligt lite, men ändå.
Skönt det skall bli.

Image

Bort med flaskställshålen. Jag behöver tydligen inte dricka medan jag hojar.

Image

Klar!!! :lol:

Image

Kemisk metall luktar gott och är härligt att få på fingrarna.

Image

Här har vi en annan lackborttagare:

Image

Vi gör slut på Strippern tillsammans. Jag slänger med ett hjul i ångorna.

Image

Image

Image

Image

Image

Nu får pryttlarna sova i sin plast. Fortsättning nästa dag.

Image

Image

Image

Image

Knatar iväg till Lackeringsfirman. Aerospöket får följa med. Svart svart svart ska det bli. Svart som vinternatten.

Image

Inlämnat och klart.

Image

Forts. följer...
Last edited by Speedman on 25 Nov 2008 01:39, edited 1 time in total.

User avatar
Luddekung
Posts: 112
Joined: 21 Oct 2008 09:31
Location: STHLM

Post by Luddekung » 20 Nov 2008 23:36

Du är i sanning ett gott föredöme för oss alla! Vart får man tag på den däringa lackborttagningen?

joohan
Posts: 67
Joined: 28 Oct 2008 09:41
Location: Arvika/ Karlstad

Post by joohan » 21 Nov 2008 00:10

En undran från en nybörjare...

Varför bytte du till velodromgaffeländar när du hade horisontella från början? Har man vertikala ändar fattar jag varför man byter men om man redan kan justera kedjespänningen varför börja svetsa/löda och ha sig?

Johan

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Post by boon » 21 Nov 2008 00:14

en anledning är väl att om bultarna släpper så flyger inte hjulet ur endsen lika lätt, sen kan du sätta hjulet tightare mot sadelröret.
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Lynndån
Posts: 161
Joined: 12 Sep 2008 09:50
Location: Stockholm

Post by Lynndån » 21 Nov 2008 10:32

har någon någonsin vart med om att bultarna släppt och ni tappat bakhjulet?

det är väl koolare med gafflar. men mer praktiskt med vanliga horisontella dropouts.

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Post by boon » 21 Nov 2008 11:29

Lynndån wrote:har någon någonsin vart med om att bultarna släppt och ni tappat bakhjulet?

det är väl koolare med gafflar. men mer praktiskt med vanliga horisontella dropouts.
Ingen aniing, men vist är det coolare ;)
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 25 Nov 2008 01:36

Anledningen till att jag svetsade om var att göra en fejkad trackram, nya dropouts och fylla igen alla hål, inkl bromshålen. Nu blev det inte så, utan det blev ett tilltightat vinteråk av den istället.

Skissar lite
Image

Svarta Dodicifälgar får det bli
Image

Image

Bygget är igång
Image

Tänka tänka
Image

Skippar idén med rakt styre. Här kan man se en klatchigare kombination
Image

Image

Det är en sån här lila munsbit som ligger på golvet
Image

Knäcker lite ben i kroppenImageoch önskar mig en lite bekvämare sittställning. Säljer det gröna styret och beställer ett svart sånt här istället
Image

Pakeeeet! :P
Image

Här ska beställas mer grejer. Polovevar i silver får det bli
Image

Denna kombination visade sig inte funka. 35/13 i all ära, men kedjan var fööör fet för bashguarden. (Är f.ö. till salu)
Image

nytt pakeeeeeet! :P :P
Image

Image

Lyckas hitta ett italienskt vevlager som ger en spiiikrak kedjelinge med polovevarna.
Image

Hmm. Lite handikappad + vinterväglag = Vilka bromshandtag ska jag ha?
Image

Image

Image

Blir till slut ett par blå anodiserade retro bmxhandtag som Sönke letat fram.

Så där. Då var den klar.

Hämtning
Image

Image

Nu ska det byggas ihop :P

Forts. Följer...

Prince of the rodeo
Posts: 666
Joined: 24 Jun 2008 01:53

Post by Prince of the rodeo » 25 Nov 2008 20:23

Riktigt sjysst tråd det här speedman! Jag hade tänkt få bort min gamla lack också så min fråga är vart man får tag på ett sånt lösningsmedel.

User avatar
0range
Posts: 162
Joined: 29 May 2008 08:35
Location: Bagaregården

Post by 0range » 25 Nov 2008 20:37

Hårdslående trummis?
Jag trodde du tog det lugnt med cymbalerna ;)
_____________________________________________________________________ ( här i detta hörnet änna )
Image

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 25 Nov 2008 20:53

Prince of the rodeo wrote:Riktigt sjysst tråd det här speedman! Jag hade tänkt få bort min gamla lack också så min fråga är vart man får tag på ett sånt lösningsmedel.
Hos din lokala färghandlare, fråga efter färgborttagningsmedel så plockar dom fram Bums Eko varianten eller något annat märke.

Perrki
Posts: 12
Joined: 09 Oct 2008 06:46
Location: Jönköping

Post by Perrki » 25 Nov 2008 20:57

0range wrote:Hårdslående trummis?
Jag trodde du tog det lugnt med cymbalerna ;)
Han ska nog göra diskhjul av dem? :?

Prince of the rodeo
Posts: 666
Joined: 24 Jun 2008 01:53

Post by Prince of the rodeo » 25 Nov 2008 21:11

Tackar tackar!

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 26 Nov 2008 15:41

Perrki wrote:
0range wrote:Hårdslående trummis?
Jag trodde du tog det lugnt med cymbalerna ;)
Han ska nog göra diskhjul av dem? :?
Ha ha ha :lol: Uppmärksamt där! ;)

Nej, de där är hittade i en container och ska falla offer för min nytillverkade cymbalsvarv. Sen ska det spelas så fint och svagt på dem. Det har de nog aldrig upplevt de där stackarna.

Färgborttagningsmedlet köpte jag på Wirströms Järn på Folkungagatan. Men som Andye sa, finns över allt.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Post by svennelainen » 26 Nov 2008 15:53

Skit i att svarva ner dem, skruva ihop två topp mot topp och få en hemmabyggd China-crash! :D

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 27 Nov 2008 14:28

Här kommer den!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Avastyle
Posts: 27
Joined: 01 Oct 2008 20:45

Post by Avastyle » 27 Nov 2008 14:35

Sablar vilket vrålåk! Ser riktigt hård ut! :twisted:
Vad är det för däck du har på?

Grattis till ett mycket snyggt bygge!

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 27 Nov 2008 14:48

Fresh!

Ondskefullt men samtidigt stilrent!
I Dalarnas djupa skogar..

Post Reply