Nybörjare, hjälp sökes...

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Lassekongo
Posts: 2
Joined: 08 Sep 2012 23:21

Nybörjare, hjälp sökes...

Post by Lassekongo » 08 Sep 2012 23:39

Hejsan,

Jag har 2 projekt på gång men som båda har avstannat på samma punkt!

Jag är helt nybörjare på cykeltermer så var vänlig och förklara tydligt om ni gör ett försök.

Jag har dels en Crescent racer samt en BMX (6 alt 7 växlad) alltså olika "klingor" bak. Jag vill med båda cyklarna ta bort växlarna och ersätta dem med följande...

Racern vill jag även ta bort de vanliga bromsarna (Handbromasarna) och sätta på nya fälgar om det krävs med fotbroms. Hur gör man detta enklast!? Jag vill ha smala racefälgar, inte 3 cm biltema fälgar.

BMX biken vill jag även där ta bort växlarna bak och ersätta dem med endast 1 "klinga" vad de nu kallas. Där tänker jag behålla handbromsarna så där vll jag fortfarande att hjulet ska kunna snurras bakåt. I endel inlägg förekommer ord som frikrans och i endel kedjedrev. Vad är det för skillnad? Antar att man även behöver lite "packningar" som fyller ut överbliven ledig plats på navet eller vad det nu heter.

Jag tar gärna all hjälp som kan fås.


Vänliga hälsningar

Lasse

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Nybörjare, hjälp sökes...

Post by abacaxi » 09 Sep 2012 06:44

Lassekongo wrote:Racern vill jag även ta bort de vanliga bromsarna (Handbromasarna) och sätta på nya fälgar om det krävs med fotbroms. Hur gör man detta enklast!? Jag vill ha smala racefälgar, inte 3 cm biltema fälgar.