Nybörjare, hjälp sökes...

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Lassekongo
Posts: 2
Joined: 08 Sep 2012 23:21

Nybörjare, hjälp sökes...

Post by Lassekongo » 08 Sep 2012 23:39

Hejsan,

Jag har 2 projekt på gång men som båda har avstannat på samma punkt!

Jag är helt nybörjare på cykeltermer så var vänlig och förklara tydligt om ni gör ett försök.

Jag har dels en Crescent racer samt en BMX (6 alt 7 växlad) alltså olika "klingor" bak. Jag vill med båda cyklarna ta bort växlarna och ersätta dem med följande...

Racern vill jag även ta bort de vanliga bromsarna (Handbromasarna) och sätta på nya fälgar om det krävs med fotbroms. Hur gör man detta enklast!? Jag vill ha smala racefälgar, inte 3 cm biltema fälgar.

BMX biken vill jag även där ta bort växlarna bak och ersätta dem med endast 1 "klinga" vad de nu kallas. Där tänker jag behålla handbromsarna så där vll jag fortfarande att hjulet ska kunna snurras bakåt. I endel inlägg förekommer ord som frikrans och i endel kedjedrev. Vad är det för skillnad? Antar att man även behöver lite "packningar" som fyller ut överbliven ledig plats på navet eller vad det nu heter.

Jag tar gärna all hjälp som kan fås.


Vänliga hälsningar

Lasse

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Nybörjare, hjälp sökes...

Post by abacaxi » 09 Sep 2012 06:44

Lassekongo wrote:Racern vill jag även ta bort de vanliga bromsarna (Handbromasarna) och sätta på nya fälgar om det krävs med fotbroms. Hur gör man detta enklast!? Jag vill ha smala racefälgar, inte 3 cm biltema fälgar.
det är bara att köpa ett fotbromsat bakhjul (framhjulet behåller du väl?) med smala fälgar. biltema är billigast och enklast men du kan få vad som helst. googla lite, coaster brake heter det på engelska. billigast är kanske att ekra i ett nytt fotbromsat nav i befintlig fälg, så gjorde jag min racerfootie, men det kräver ju att du kan bygga hjul eller vill betala nån som gör det (cykelaffär). jag plockade ett duomaticnav från en skrotcykel och köpte ekrar för 150:- det var det. för 500 till får du hjälp, eller så gör jag det för en st emilion 2009. :-)
BMX biken vill jag även där ta bort växlarna bak och ersätta dem med endast 1 "klinga" vad de nu kallas. Där tänker jag behålla handbromsarna så där vll jag fortfarande att hjulet ska kunna snurras bakåt.
bmx eller mtb? det är enkelt att konvertera till en växel, antingen genom bmx-frihjul som du skruvar på om baknavet är gängat, eller med single-speed-kit om du har kassett. tar du med hjulet till din lbs så kan de plocka av befintliga drev och berätta vilket alternativ du behöver, och även sälja det till dig. (eller så lägger du bara kedjan på det drev du vill och tar bort växeln, varför krångla till det)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Lassekongo
Posts: 2
Joined: 08 Sep 2012 23:21

Re: Nybörjare, hjälp sökes...

Post by Lassekongo » 09 Sep 2012 12:51

Hej och tack för svaret,

Finns det verkligen smala fälgar på biltema?

Jag vill gärna att BMXen ska vara så stilren som möjligt så helst vill jag ta bort de klingor som inte behövs.

Ska undersöka saken var jag eg har så återkommer jag.


/Lasse

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Nybörjare, hjälp sökes...

Post by abacaxi » 09 Sep 2012 16:43

nej det finns inte smala fälgar på biltema
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
eiskall
Posts: 110
Joined: 25 Jan 2012 22:25
Location: Göteborg

Re: Nybörjare, hjälp sökes...

Post by eiskall » 09 Sep 2012 22:22

abacaxi wrote:nej det finns inte smala fälgar på biltema
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/R ... mm-270026/

270096 funkar bra med exempelvis 622-23

Ska det vara ännu smalare?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Nybörjare, hjälp sökes...

Post by abacaxi » 10 Sep 2012 11:01

funkar javisst, men jag fick intrycket att det är själva fälgen som ska vara smal, sannolikt av retroestetiska skäl?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply