Byta fälg efter punka?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
adventure_alex
Posts: 123
Joined: 27 Feb 2012 14:43
Location: Göteborg

Byta fälg efter punka?

Post by adventure_alex » 17 Aug 2012 15:22

Idag på väg hem från jobbet så small bakdäcket. PANG!! Sa det och rullade sedan av hjulet (ja, det är tub). Efter som jag cyklade fort i en nerförsbacke rullade jag en bit innan jag fick stop på mig. Resultatet blev ganska elaka märken i fälgen.. Jag köpte hjulen med tillhörande tubar fast limmade begagnande, Super Champion stålfälg mer vet jag inte nu. Ska fixa mer beskrivande bilder men hjulen finns att beskåda i Merckx Corsa byggtråden.

Iaf. frågan lyder:
Kan man fila, putsa, fixa till fälgbanan? Eller är det bara att kassera och bygga nytt?


Retrospektivt skulle jag ha lyssnat mer på Muffat Stål's varning och limmat om mina gamla tubar tidigare.. Ett gratis "vad var det jag sa..", varsågod.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byta fälg efter punka?

Post by Ronny » 18 Aug 2012 10:26

Det ska nog gå att använda och köra vidare på fälgen. Jag förmodar det är kanten som
skadad men slipa gör jämt. En annan sak ifall skadan påverkar anlägningsytan för bromsbeläggen. Har själv råkat ut för samma och det har gått att använda hjulet efter lite justeringar. Så länge eker är ok och hjulet inte har slått sig kan man köra vidare på det tills ett ev. ras.
Мясо это убийство

Post Reply