projekt på gång

Frågor och tips om mek med din cykel.
rezorex
Posts: 21
Joined: 19 Apr 2012 22:22

projekt på gång

Post by rezorex » 19 Apr 2012 22:49

Hej, jag är ny här på forumet, köpte idag en begagnad världsmästarcykel från 86'.
En sån här för att vara exakt http://www.cykelhobby.com/competition.html

Har läst lite om fauber vevpartien och att man inte kan byta dom som man vill, har inte riktigt förståt vad som gäller ang. det?
(vet inte ens om jag har ett, hur ser man det?)

Sen undrar jag om jag bör byta hela bakhjulet för att göra om det till fixie, det jag har ser väldigt fräscht ut. Tror ni det pallar trycket?

Är nybörjare inom detta område

Tack på förhand!

Bilder kommer inom kort
Last edited by rezorex on 27 Jun 2012 23:49, edited 1 time in total.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: nytt projekt på gång

Post by ravelax » 20 Apr 2012 10:41

Om det verkligen är den modell du länkar till (många gamla Crescent ser snarlika ut) verkar det inte vara Fauber-vev på den, isf behöver du inte oroa dig för just det (men däremot för franskgängat vevlager). Ett Fauber-vevparti känns igen på att vevarmarna liksom fortsätter in i själva vevlagret, det är en hel enhet (i motsats till "vanliga" vevpartier där armarna tydligt sitter separat monterade).

Fauber-vev:
ttp://www.cs.helsinki.fi/u/maxsalmi/album/tunturi/fauber.jpg

"Vanlig":
http://farm4.staticflickr.com/3470/3372 ... da75_z.jpg

Bakhjulet måste du däremot byta oavsett, om du vill göra fixie av cykeln, eftersom du behöver en annan sorts nav för det.

rezorex
Posts: 21
Joined: 19 Apr 2012 22:22

Post by rezorex » 20 Apr 2012 11:42

Tack för ditt svar, har kollat på cykeln och det ser ut som om det inte är ett fabuer vevhus.

Hur tar jag nu reda på om det är franskgängat eller inte?
Vad gör det för skillnad med ett nytt vevlager? Jag behöver väl inte byta det för att byta vevarna, mina är nämligen hiskliga!

Tänkte även lacka om cykeln och har hittat nya fräscha dekaler att sätta på, men funkar det bra att klarlacka över dekaler? eller ska jag sätta dom ovanpå klarlacken?

rezorex
Posts: 21
Joined: 19 Apr 2012 22:22

Bilder

Post by rezorex » 20 Apr 2012 15:57

Här kommer lite bilder, upptäckte efter en noggrannare titt att det var ett fabuervevparti... Är det helt kört nu eller kan jag byta till en singelklinga och få en bra kedjelinje(?)

Image

Image

Image

Image

Skagerstrand
Posts: 21
Joined: 16 Mar 2011 22:41
Location: Göteborg

Re: nytt projekt på gång

Post by Skagerstrand » 20 Apr 2012 16:18

Det där är inget fauber!
Mvh

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: nytt projekt på gång

Post by ravelax » 20 Apr 2012 18:31

Det ser ut som ett vanligt fyrkantsaxel-lager.

Crescent hade länge franska gängor på vevlager och annat. Så länge vevlagret är fräscht är det inga problem, du kommer nog att kunna använda det du har. Om det däremot är utslitet måste du antingen gänga om vevhuset till engelsk gänga, eller jaga rätt på ett gammalt franskt vevlager (inte alltid det lättaste). Snurrar vevarna mjukt utan hack och skrap borde det inte vara några problem.

Ang. dekalerna så hade jag lackat över dem, annars skrapas de bort illa kvickt.

mille
Posts: 165
Joined: 13 Oct 2011 11:13
Location: Vö / Hlmstd
Contact:

Re: nytt projekt på gång

Post by mille » 20 Apr 2012 22:31

Jamenvisst e det MCBs Faubersvar på fyrkant...satt på många 10växlade Positron/Världsmästare
Ramen du refererarar till på cykelhobby e nog inte samma, kolla gaffel,sadelklämma och växelöra. Misstänker att det e en 307.
Mät bredden på axeln(har förmig att den e för bred),för det kan vara svårt att hitta vevparti och få rätt kedjelinje.
Eventuellt kan kedjelinjen bli vettig om du kör på den inre klingan - mät.
Ang hjulet bak så är det nog troligen gängad frikrans så det går sätta på SS-krans.
Fixerat blir däremot svårt dådetej finns gängor för låsring, fulfixerat är inget jag rekomenderar.... :wink:

Lycka till med bygget och kör hårt med frågorna
Mvh

rezorex
Posts: 21
Joined: 19 Apr 2012 22:22

Re: nytt projekt på gång

Post by rezorex » 21 Apr 2012 22:13

Vevlagret känns ok så kan jag byta vevarna utan problem, eller måste jag hitta några sköna kransar som kommer göra kedje linjen okej... ?

Har ännu inte mätt axeln kommer göra det imorgon...

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: nytt projekt på gång

Post by Eskiboi » 22 Apr 2012 19:04

Slänger in ett litet köptips på ett fixerat bakhjul till salu i Stockholm: http://happymtb.org/annonser/index.php? ... w&id=76416
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: nytt projekt på gång

Post by ravelax » 24 Apr 2012 17:39

Eskiboi wrote:Slänger in ett litet köptips på ett fixerat bakhjul till salu i Stockholm: http://happymtb.org/annonser/index.php? ... w&id=76416
Detta hjul finns i själva verket i Göteborg, vilket upptäcktes efter ett telefonsamtal med säljaren, han råkade välja fel stad när han la upp annonsen. Kan vara bra att veta om man är intresserad!

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: nytt projekt på gång

Post by Håkan » 24 Apr 2012 22:23

Och här har du ett nytt franskgängat vevlager till bra pris om du behöver byta:
http://store.velo-orange.com/index.php/ ... ps-26.html
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

rezorex
Posts: 21
Joined: 19 Apr 2012 22:22

Fastrostad sadelstolpe

Post by rezorex » 04 May 2012 09:40

Hej igen, vart upptagen med mycket skola, men hade lite tid att fixa med cykeln igår... eller försöka i alla fall.

Tröttnat lite på sadelhöjden och hur taskig själva sadeln är, den vrider sig bakåt om man sitter långt bak och vise versa. Så jag tänkte höja sadeln och byta sadel idag, MEN den satt ju fast som berget. Vet att det finns massa trådar här, men jag har inte verktyg som blåslampa och sånt för att värma upp och så som jag har läst.

Jag tror jag kan få loss den, men grejen är att sadelns grepp runt sadelstolpen är så pass dåligt så när den är som hårdast åtdragen kan jag fortfarande vrida på sadeln när jag försöker få loss stolpen. Jag vill inte gå och köpa en ny sadel som kanske kan få loss stolpen, men känns dumt att köpa en schysst sadel och sen inse att stolpen inte går att få loss.

Så min fråga är om någon provat detta eller vet om det funkar att borra hål i sadelstolpen ca. 1cm från toppen på röret och sedan föra in en högkvalitetsskruvmejsel och sedan typ ett rör på den för att få ordentlig hävkraft. Eller kommer sadelstolpen förstöras tro?

Bör nämnas att jag har dragit ner en halv burk 5-56 där det går och försökt slå ned röret för att få lite rörelse och även "bänt" upp skåran därbak för att få loss så mycket som möjligt.

Såhär ser det ut och alla tips är varmt välkomna!

Image

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: nytt projekt på gång

Post by ravelax » 04 May 2012 17:49

Borra hål och sticka in mejsel borde funka! Värt ett försök iaf!

MarcAd
Posts: 69
Joined: 05 Dec 2010 17:05
Location: Kronoberg

Re: nytt projekt på gång

Post by MarcAd » 04 May 2012 17:57

Värmepistol + is + rörtång :?:

rezorex
Posts: 21
Joined: 19 Apr 2012 22:22

Fått loss sadelstolpen och vevpartiet

Post by rezorex » 07 Jun 2012 11:49

Hade ledigt från jobbet ett par dar, så jag tog mig tid att försöka igen på den väl fastrostade sadelstolpen. Jag provade min idé som jag nämnt ovan vilket resulterade i att mejseln jag använde knäcktes rakt av på mitten. Lösningen blev att klämma fast hela sadelstolpen i ett skruvstäd, och ta i utav bara H**vete. Vi behövde vara 2 pers för att kunna ta i nog. så här såg det ut när den väl var loss... ser ut som hela var fastrostad i ramen. Image

Efter den kraftkampen tänkte jag ge mig på vevlagret för att smörja och tvätta det. Men problemet var att vevpartiet OCKSÅ hade grott in sig. Frågade min far om tips och han hade en "avdragare" som man använder till fälgar och dylikt. Provade med det ingen framgång, fick inge bra grepp om vevpartiet för att avdragaren var för stor. Men en tur till clas ohlson och ett inköp av en ny avdragare så kom det loss mer eller mindre smärtfritt. Här är delarna rengjorda, förutom axeln.
Image

Vevlageraxelns längd är 128mm. Kan jag köpa vilket fyrkantsaxelsvevparti som helst för att få en bra kedjelinje. Vad ska jag leta efter, eller är det någon som vet var jag kan hitta sånna?

Funkar detta tro?
http://www.childstore.se/se/shop/fixedg ... t-165.html

Min sista fråga gäller framgaffeln. Det känns som att någon tidigare ägare har smackat in i en vägg och lyckats böja framgaffeln bakåt. Den röda linjen är min spekulation var den skulle vara egentligen.

Image

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: nytt projekt på gång

Post by ravelax » 07 Jun 2012 16:48

Om det blir bra kedjelinje eller ej beror på vilken vev och vilket baknav du tänkt använda. Prova på! Det behöver inte vara 100 % spikrakt, men det ska heller inte vara jättesnett.

rezorex
Posts: 21
Joined: 19 Apr 2012 22:22

Re: nytt projekt på gång

Post by rezorex » 07 Jun 2012 22:33

Om det står att det rekommenderas ett JIS lager eller så för veven, är det något att ta hänsyn till eller är det bara köpa något som är anpassat för en fyrkantsaxel?

kingbuxton
Posts: 71
Joined: 14 Dec 2011 20:53

Re: nytt projekt på gång

Post by kingbuxton » 08 Jun 2012 12:03

Bara för att klargöra, det är inte ett standard (eller franskt) vevlager och du kommer inte kunna byta ut mot en vanlig fyrkants heller. Det är samma storlek som ett Fauber vevparti.

kiwichingo
Posts: 6
Joined: 12 Jan 2012 15:13

Re: nytt projekt på gång

Post by kiwichingo » 08 Jun 2012 12:14

Angående vevlagret så skulle jag rekommendera att du kolla lite cykelkrafts hemsida
http://www.cykelkraft.se/Modeller/Cykel ... r.aspx#top

Där verkar dom ha diverse fauber-vevar/tillbehör. Observera att jag inte själv har köpt deras fauberprodukter, så bra vore kanske att prata med dom innan.
Annars lycka till!

rezorex
Posts: 21
Joined: 19 Apr 2012 22:22

Re: nytt projekt på gång

Post by rezorex » 09 Jun 2012 21:30

Hallå igen!

Har lyckats polera upp mitt gamla aluminiumstyre idag. Här har ni en före och efter bild!
Image


Har kollat runt lite på hjul nu och är ute efter ett par prisvärda, helst I vitt. Har läst om Halo track och Espresso här på forumet. Kruxet är att min framgaffel mäter 96mm i spacing vilket är 24 millimeter för litet för halo hjulen och 4 millimeter för espresso. Eller har jag missförstått allt, är det axeln som är 120mm(halo)/ 100mm(espresso)? :?

Tror ni man kan bända isär framgaffeln 4-6 millimeter för att få plats med espresso hjulen eller kommer jag bara förstöra framgaffeln? :oops:

Post Reply