Byggtråd - discocross

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd - discocross

Post by hagard » 22 Jul 2012 21:19

Tack! :D Dessvärre ser det mörkt ut med den förhoppningen, eftersom rören till baktriangeln som skulle kommit i april/maj vägrar dyka upp. Columbus lager verkar vara flaskhalsen. Tillsvidare får jag ägna mig åt småpyssel när tid finnes.

En fil omgjord till skavstål får fixa till muffkanterna där de är för slafsiga:
Image

Rostfri headbadge gjord av oidentifierbar mjölkproduktionsutrustning från morfars döende bondgård är ju ett måste för varje amerikansk-gubbe-wannabe :wink: Ska poleras lite.
Image
Image

Nya knäskålsvänliga styrstammen:
Image
Image

Rostfria små vajerhållare för heldragna höljen på baktriangel och gaffel:
Image

Som utlovat en bättre bild på randoneuren:
Image

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd - discocross

Post by hagard » 03 Aug 2012 12:09

Liten uppdatering. Var hos mentor-johan och hans fantastiska verkstad och planade och brotchade för att kunna montera styrlager inför BB-dropmätning samt hitta en bra vajerdragning för frambromsen. Känns svårt att hitta en perfekt, för jag känner inte för att värma mer i gaffelkronan. Nya styrstammen är i princip klar, men kanske ska kapas ner mer och ges lite bättre finish.
Jag har nu tvingats ändra planerna lite, eftersom culumbus precis slutade tillverka de kedjestag jag väntat på sedan maj. Inga rostfria längre, men med tanke på de brister jag hittar i min lödkompetens så fort jag ger mig på en bit rostfritt var det kanske bra i slutändan :lol:
Image
Image

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Byggtråd - discocross

Post by Otto » 03 Aug 2012 12:29

Shit! Det ser ju bra ut. Crossträningen har ju börjat så du får snabba på lite. :wink:

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd - discocross

Post by hagard » 03 Aug 2012 16:33

Såg det :shock: Team specialized Gbg kommer skaffa sig ett träningsförsprång. Jag ska ta ramen under armen och hoppa runt över trösklarna så länge

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd - discocross

Post by Naugas » 04 Aug 2012 18:13

hagard wrote:Glömde, @Naugas: Tänker du dig att frångå ISO-punkterna då? Vågar inte riktigt det, men man kan ju göra en hel del med infästningspunkterna.
Nej, inte frångå dem, men vrida på hela fästet. I min fantasi borde det gå att sätta fästet på andra sidan, framför gaffeln, och sedan tippa det framåt så att bromsskivans tangent från centrum av bromsbeläggen (dvs bromskraften) drar från snett uppåt, mer utefter gaffeln istället för vinklat emot den. På så vis undviker man moment i gaffeln från oket utan krafterna drar nedåt i gaffeln istället. Har dock inte suttit och skissat och verkligen kontrollerat om det faktiskt går att få till ens tvådimensionellt... tror att det kan bli lite problem med vridningar i sidled och så, för fästena skulle bli ganska långa och smala. Tycker det borde gå att göra något med en lång lös stödarm, som på en trumbroms också.

(Blev påmind om en liten kul grej nu när jag sökte efter hur fästena ser ut - på de officiella ritningarna hos Hayes är jag ansvarig för att det står revision 1 på ritningarna till post mount. Det var flera månader efter de kom ut som jag påpekade att måttet för fästenas förskjutning i sidled från axeln borde ges direkt från insidan av drop-outen. De hade måttsatt det från utsidan utan att ange tjockleken på drop-outen vilket ju gjorde det omöjligt att faktiskt få ett mått... de ändrade det direkt och satte ett mått från insidan iallafall. :) http://www.hayesdiscbrake.com/support/ )

Vad är det för kilar/klämma du har i styrstammen du gjorde senast? Tog du från en gammal stam eller gjorde du något själv?

Och vad upplevde du för problem med att löda rostfritt - var det för lätt att värma för mycket och bränna flusset, så att det oxiderade och inte flöt ut, eller var det något annat? Skevhet?

edit: såg att du ju bor i Göteborg - är du förbi Veloform något? Brukar vara trevligt att sitta och prata lite cykelbygge där.

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd - discocross

Post by hagard » 04 Aug 2012 22:51

Intressant ide! Om jag förstår den rätt borde den väl om inte annat vara genomförbar med någon form av Jeff Jones-inspirerad gaffel som på bilden nedan, vilka jag tycker verkar listiga för mtb iaf. Designen till mitt fäste är snodd av dave kirk, men vad gäller dess styvhet har jag bara chansat på att det ska vara tillräckligt styvt. Känns som det borde överföra kraften i benets förlängning ganska bra iaf.

Jag tycker att det rostfria har varit väldigt lätt att bränna flusset med som du säger, och även när det inte bränns flyter lodet inte lika bra känns det som. Någon nämnde också att det fälls ut krom eller nåt när det blir för varmt. Kanske är det därför det inte funkar med mässing på rostfritt, med den högre temp som krävs.

Till stammen har jag tagit en vanlig sadelklämms-braze-on som kan ses i framkant också, men bara sågat ur en flik för den halvan som inte sitter ihop med själva stamm-röret. Klämmer inte riktigt lika hårt som en vanlig konstruktion, men det känns som att den klämmer mer än tillräckligt.

Det händer allt att man ramlar in på Veloform! Det vore ju superkul att ses där nån gång! :D Hur ska man känna igen dig?

Image
Image

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd - discocross

Post by hagard » 24 Aug 2012 12:12

Jag har blivit far till en underbar dotter! :D Dock är hon som åldern anbefaller en sjusovare, så jag har pillat lite i verkstaden för att hinna köra någon cross i år. Dessvärre märker jag att jag är lite mindre noggrann nu då jag vill få färdigt cykeln så fort som möjligt.

Böja kedjestagen var väldigt tungt! Vill ha extra hälfrigång, så då var det tvunget.
Image

Sen var det byggets knivigaste filning, då det var många parametrar att ta hänsyn till för att få det anständigt rakt.
Image

Denna lödningen var ett elände! Tunt mot rejält tjockt gods. Inte så snyggt, men det är ju iaf inte så utsatt.
Image

Konstig perspektiveffekt, men här står vi nu. Mycket fixande kvar innan lackeraren får ta över, men det ser ju ut som en cykel.
Image
Image

User avatar
hans
Posts: 36
Joined: 09 Dec 2010 20:35

Re: Byggtråd - discocross

Post by hans » 25 Aug 2012 05:19

Grattis! Komet Junior Sektionen bara växer!

Och cykeln börjar liknar nåt. Fastback lösningen var fint gjort.

/Hans

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Byggtråd - discocross

Post by Viggen » 25 Aug 2012 06:36

Fantastiskt fint! Vad ska den bli för färg sen?

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd - discocross

Post by hagard » 25 Aug 2012 07:57

Tack ska ni ha! Ja Helena sa att en fjärdedel av komet reproducerat sig senaste året :) Jag är lite velig kring färg. Vill att den ska hålla bra, så om det finns någon lack som är extra hållbar (men inte pulver) går jag på den. Lavendel ligger mig annars varmt om hjärtat:) Har hört att det finns mycket hållbarare lacker än billack som inte är pulver (polyuretan?) men vet inte om det är en möjlighet.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Byggtråd - discocross

Post by jp » 25 Aug 2012 09:01

hagard wrote:Lavendel ligger mig annars varmt om hjärtat:)
Hello soulmate, klart den ska va lavendel! 8)

inspiration:
Image
Image

ELLER denna ;)
Image

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd - discocross

Post by Naugas » 26 Aug 2012 11:40

hagard wrote:/.../ Har hört att det finns mycket hållbarare lacker än billack som inte är pulver (polyuretan?) men vet inte om det är en möjlighet.
He he, jag har ett minne av en bild i en gammal bilsport av en Duett lackad i golvfärg med flingor i, det var tydligen den mest hållbara lack de sett på en bil någonsin...

Men nog är väl en vanlig "billack" hållbar? Och nog det enda valet om du vill ha en snygg lack också. Penselmåla är väl inget alternativ eller?
Last edited by Naugas on 26 Aug 2012 12:22, edited 1 time in total.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Byggtråd - discocross

Post by ravelax » 26 Aug 2012 12:15

Flinglack hade ju varit galet snyggt!

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd - discocross

Post by hagard » 26 Aug 2012 13:39

Bra inspirationsbilder med speedvagnarna! Nä någon penselmålning blir det inte:) Min gunnar har enligt reklamen "polyurethane enamel", och den är rejält mycket hållbarare än billacken som suttit på två av mina cyklar. Verkar dock inte som billackerare får använda sig av sådant (av hälsoskäl?) När man lackar plast har man väl mjukgörare i färgen. Kanske blir lacken på en cross hållbarare av att vara lite mjukare?

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Byggtråd - discocross

Post by Otto » 30 Aug 2012 18:07

Hittade den här idag. Ståldiscocross är det nya svarta.

Image

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Byggtråd - discocross

Post by hagard » 11 Sep 2012 20:10

^Den var helt i min smak mste jag säga!

Det här åket är precis tillbaka från lackeraren. Blev lite förtjust i nån gammal aluvitus som florerade i en tråd, och siktade på något liknande. Typiskt läge nu när man borde sätta sig och polera ut all gjutyta och dylikt lite mer nogrannt, men med nytt jobb tror jag det estetiska finliret får vänta till off-season. Om detta är det sista jag skriver i tråden kan det tolkas som att cykeln föll i bitar under premiärturen;)
Image
Image
Image

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Byggtråd - discocross

Post by Otto » 11 Sep 2012 20:12

Wow! Kommer man få se den på träningen imorgon?

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd - discocross

Post by Muffat Stål » 11 Sep 2012 20:14

Grymt tjusigt! Riktigt imponerad av ditt tempo, familjebestyren till trots. Och låt hoppas att det inte var det sista som skrevs här.
The thigh's the limit

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Byggtråd - discocross

Post by ravelax » 11 Sep 2012 20:49

Så läckert. Gillar verkligen stammens konstruktion. Färgvalet är toppen!

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Byggtråd - discocross

Post by Viggen » 11 Sep 2012 21:34

Fem bra!

Post Reply