Cykel spontankonverterade sig till fixie!
Cykel spontankonverterade sig till fixie!
Jo, så är det. Och nu håller hon på att rasa ihop helt.
Det började med att trampbromsen började gnissla. Sedan började den hugga. Till slut small det och hon konverterade sig själv halvt till fixed gear. Tramporna snurrar inte tillsammans med bakhjulet men när jag bromsar så får jag trampa emot. Anstränger jag mig så kan jag cykla baklänges.
I början tänkte jag att det säkert funkar att cykla på, men hon rullar bara sämre och sämre. Det känns i lårmusklerna så fort det inte är nedförsbacke. Hon har aldrig rullat lika bra som min gamla racer, men nu börjar det bli fånigt.
Någonting i navet har väl uppenbarligen gått sönder. Vad kan det vara? Går det att fixa eller kommer jag att behöva en donatorcykel?
Hon är en gammal Monark som jag inte gärna vill skrota. Vi har upplevt så mycket, hon och jag. Och utväxlingen är väldigt skön. Lägger hellre några hundra på att få henne i fungerande kondition. Se bild.
Det började med att trampbromsen började gnissla. Sedan började den hugga. Till slut small det och hon konverterade sig själv halvt till fixed gear. Tramporna snurrar inte tillsammans med bakhjulet men när jag bromsar så får jag trampa emot. Anstränger jag mig så kan jag cykla baklänges.
I början tänkte jag att det säkert funkar att cykla på, men hon rullar bara sämre och sämre. Det känns i lårmusklerna så fort det inte är nedförsbacke. Hon har aldrig rullat lika bra som min gamla racer, men nu börjar det bli fånigt.
Någonting i navet har väl uppenbarligen gått sönder. Vad kan det vara? Går det att fixa eller kommer jag att behöva en donatorcykel?
Hon är en gammal Monark som jag inte gärna vill skrota. Vi har upplevt så mycket, hon och jag. Och utväxlingen är väldigt skön. Lägger hellre några hundra på att få henne i fungerande kondition. Se bild.
Last edited by Boo on 20 Mar 2009 19:06, edited 1 time in total.
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Gå till en cykelaffär. Gärna en sådan med verkstad och/eller begagnade cyklar och inte bara moderna ting. Antingen är det bara någon av mekanismerna som har hakat upp sig eller pajat, eller så är hela navet paj. Eventuellt kan du hitta reservdelar (vissa handlare har gamla delar till Torpedo-nav etc.). Hitta "rätt" cykelverkstad/-affär så ska det inte vara några problem.
Last edited by Mossa on 07 Oct 2008 20:16, edited 1 time in total.
Skojjade bara lite. Det här är kanske lite fel forum för min gamla häck, men jag har ju kikat runt här ett litet tag så jag tänkte chansa. Kanske skulle ringa och tjaffsa lite på Monark istället och se ifall dom kan hjälpa mig.carlcapone wrote:Ledsen, har ingen koll alls på det men jag var tvungen att kommentera bilden...
Hmm, vi har ganska dåligt med cykelaffärer här ute på landet där jag bor. Kanske får söka mig in mot staden och se om jag kan hitta någon trevlig källarverkstad.Mossa wrote:Gå till en cykelaffär. Gärna en sådan med verkstad och/eller begagnade cyklar och inte bara moderna ting. Antingen är det bara någon av mekanismerna som har hakat upp sig eller pajat, eller så är hela navet paj. Eventuellt kan du hitta reservdelar (vissa handlare har gamla delar till Torpedo-nav etc.). Hitta "rätt" cykelverkstad/-affär så ska det inte vara några problem.
Google säger att Torpedo-nav sitter i 3-växlade cyklar där växlandet sker inne i navet. Var det vad du menade med Torpedo-nav?
Det fanns oväxlade Torpedo-nav också, vilka jag syftade på. De är vanliga på gamla svenska damcyklar. Kolla på baknavet och se vad det står på det så vet du vilken fabrikant det är.Boo wrote:Google säger att Torpedo-nav sitter i 3-växlade cyklar där växlandet sker inne i navet. Var det vad du menade med Torpedo-nav?
I ett frihjulsnav med fotbroms finns det en frihjulsmekanism och en "koppling" som i sin tur pressar ett bromsok mot själva navet. Någon av de grejerna kan ju ha pajat och hamnat fel och cykelbutiker/-verkstäder med gamla reservdelar, begagnat m.m. kan möjligtvis ha rätt ersättningsprylar. Men det gäller ju att hitta en affär som är såpass välsorterad på gamla grejer ...
Om det inte går att reparera men du vill behålla nuvarande fälgen så får du bygga om bakhjulet med ett nytt nav. Du kan ju leta efter ett begagnat fungerande gammalt nav om du vill vara tidstrogen. Bryr du dig inte om fälgen kan du istället köpa ett helt nytt bakhjul, eller leta efter ett fungerande begagnat.
Det finns oväxlade fotbromsade frihjulsnav att köpa på nätet också för den delen. Kanske svårare att hitta fina tidsenliga nav dock. Om du inte bygger hjul själv så måste du ju iofs ändå be någon bygga om hjulet åt dig. Jag rekommenderar att leta lite efter cykelverkstäder. De kan vara riktigt hjälpsamma och kunniga.Boo wrote:Hmm, vi har ganska dåligt med cykelaffärer här ute på landet där jag bor. Kanske får söka mig in mot staden och se om jag kan hitta någon trevlig källarverkstad. Smile
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
-
- Posts: 27
- Joined: 20 Jul 2008 12:49
Här hittar du både nav och hjul:
http://www.jofrab.se/
Nav 1
http://www.jofrab.se/commercePortal/pro ... altrubrik=
Nav 2
http://www.jofrab.se/commercePortal/pro ... altrubrik=
Vad har du för hjulstorlek? Äldre 26" mäter 584mm mot dagens 559m, värt att notera om du tänkt köpa ett komplett hjul.
http://www.jofrab.se/
Nav 1
http://www.jofrab.se/commercePortal/pro ... altrubrik=
Nav 2
http://www.jofrab.se/commercePortal/pro ... altrubrik=
Vad har du för hjulstorlek? Äldre 26" mäter 584mm mot dagens 559m, värt att notera om du tänkt köpa ett komplett hjul.