Världens lättaste cykel nu under tre kg.
Världens lättaste cykel nu under tre kg.
Vissa av er kanske redan känner till Günther Mai, mannen som tidigare i år slog världsrekord med en cykel som vägde 3,195 kg, och med ett hjulpar som vägde 704,4 gram för 15 000 €. Nu har han nått en ny milstolpe; en komplett cykel vägandes under tre kg, närmare bestämt 2,96/2,97 kg (källorna varierar: http://www.lightbike.de/Lightbike_2_9kg ... 2_9kg.html, http://www.fotos.light-bikes.de/main.ph ... emId=11610)
Detta är fantastiskt i sig, men nu till det verkligt intressanta: Hur lätt kan en fixie bli? Räknar vi bort växlar och bromsar (om man så önskar) med dess komponenter bör vi kunna hamna på en vikt klart under denna. Vad säger ni? Låt tankarna flöda!
Detta är fantastiskt i sig, men nu till det verkligt intressanta: Hur lätt kan en fixie bli? Räknar vi bort växlar och bromsar (om man så önskar) med dess komponenter bör vi kunna hamna på en vikt klart under denna. Vad säger ni? Låt tankarna flöda!
Cykeln är förstås specialdesignad för honom, och han väger 68 kg. Var gränsen för anorektisk sedan går är upp till var och en. Skulle tippa på att vi i sådant fall har en hel del anorektiker på detta forum. Vidare cyklar han tydligen 1000 km i veckan på den, så någorlunda hållbar verkar den vara. Att han sedan sliter ut komponenter oftare än andra (delvis också beroende på den mängden han cyklar) väcker nog ingen större förvåning.Ronny wrote:Förmodar att den är tänkt för anorektiska cyklister och frågan är hur pass mycket muskelstyrka den rår på? Alltför mycket är ¨modified¨ på den för den ska kännas trygg för mig.
68kg är mer än vad jag väger i toppform (62kg) och lätthet är väl inte synonymt med styrka för den delen. Undrar just om cykeln har utvärderats av andra cyklister än blott upphovsmannen?Fixerad wrote:Cykeln är förstås specialdesignad för honom, och han väger 68 kg. Var gränsen för anorektisk sedan går är upp till var och en. Skulle tippa på att vi i sådant fall har en hel del anorektiker på detta forum. Vidare cyklar han tydligen 1000 km i veckan på den, så någorlunda hållbar verkar den vara. Att han sedan sliter ut komponenter oftare än andra (delvis också beroende på den mängden han cyklar) väcker nog ingen större förvåning.Ronny wrote:Förmodar att den är tänkt för anorektiska cyklister och frågan är hur pass mycket muskelstyrka den rår på? Alltför mycket är ¨modified¨ på den för den ska kännas trygg för mig.
Jag har inte nämnt något om muskelstyrka, enbart vikt. Så som jag har uppfattat det är hans cykel i stort sett ett enmansprojekt, och jag personligen har inte läst någon utomståendes egna erfarenheter av cykeln. En del åsikter kan hittas här: http://weightweenies.starbike.com/forum ... er&start=0. Jag vet att jag har sett foton och filmer där han cyklat med andra och cykelturen och cykeln har beskrivits, men det är i stort sett allt.Ronny wrote:68kg är mer än vad jag väger i toppform (62kg) och lätthet är väl inte synonymt med styrka för den delen. Undrar just om cykeln har utvärderats av andra cyklister än blott upphovsmannen?Fixerad wrote:Cykeln är förstås specialdesignad för honom, och han väger 68 kg. Var gränsen för anorektisk sedan går är upp till var och en. Skulle tippa på att vi i sådant fall har en hel del anorektiker på detta forum. Vidare cyklar han tydligen 1000 km i veckan på den, så någorlunda hållbar verkar den vara. Att han sedan sliter ut komponenter oftare än andra (delvis också beroende på den mängden han cyklar) väcker nog ingen större förvåning.Ronny wrote:Förmodar att den är tänkt för anorektiska cyklister och frågan är hur pass mycket muskelstyrka den rår på? Alltför mycket är ¨modified¨ på den för den ska kännas trygg för mig.
Jag tycker personligen att det är kul med dessa projekt och önskar mig även en lättare cykel. Jag tror även att dessa projekt resulterar i utvecklingen av matrial och design av olika komponenter.
Men samtidigt vet jag inte ifall en cykel på 3kg skulle vara vidare intressant? Hur lätt vill man att en cykel ska vara? Det måste nog även finnas en gräns när fabrikören måste kompromissa med hållbarhet och styvhet för att sänka vikten. Det känns som om den gränsen är passerad här. Iaf om han satsar på att tex Boonen eller Benatti skulle använda dessa cyklar.
Bara mina tankar.
Men samtidigt vet jag inte ifall en cykel på 3kg skulle vara vidare intressant? Hur lätt vill man att en cykel ska vara? Det måste nog även finnas en gräns när fabrikören måste kompromissa med hållbarhet och styvhet för att sänka vikten. Det känns som om den gränsen är passerad här. Iaf om han satsar på att tex Boonen eller Benatti skulle använda dessa cyklar.
Bara mina tankar.
Amores bicis!
Här har ni en fixed i kockosfiber som väger in på nätta 2,9kg.
http://weightweenies.starbike.com/forum ... hp?t=37412
http://weightweenies.starbike.com/forum ... hp?t=37412
Remdriften är nog det sista man bör vara tveksam över, är ju flera tillverkare som har
visat upp fixerade cyklar med remdrift under Eurobike.
Tänk fläktremmen i en bilmotor.
Visst är det bromsar ala gamla skolan. Heelt fantastiskt , undrar ifall dom nyper fint och förvandlas cykeln till ett moln av kolfiber då ????
visat upp fixerade cyklar med remdrift under Eurobike.
Tänk fläktremmen i en bilmotor.
Visst är det bromsar ala gamla skolan. Heelt fantastiskt , undrar ifall dom nyper fint och förvandlas cykeln till ett moln av kolfiber då ????
Last edited by Andye on 24 Sep 2008 16:14, edited 1 time in total.
jajo jag vet men jag får inte ihop det i skallen liksom, med remdrift.Andye wrote:Remdriften är nog det sista man bör vara tveksam över, är ju flera tillverkare som har
visat upp fixerade cyklar med remdrift under Eurobike.
Tänk fläkremmen i en bilmotor.
Visst är det bromsar ala gamla skolan. Heelt fantastiskt , undrar ifall dom nyper fint och förvandlas cykeln till ett moln av kolfiber då ????
Det ser ut som att bromsrackarn tar på däcket och det ejuintesåbraaehh..??
The Blood I bleed is Black indeed!
Kolla alla remdrivna fixies och SS i den här happytråden.Hiwatt wrote:jajo jag vet men jag får inte ihop det i skallen liksom, med remdrift.Andye wrote:Remdriften är nog det sista man bör vara tveksam över, är ju flera tillverkare som har
visat upp fixerade cyklar med remdrift under Eurobike.
Tänk fläkremmen i en bilmotor.
Visst är det bromsar ala gamla skolan. Heelt fantastiskt , undrar ifall dom nyper fint och förvandlas cykeln till ett moln av kolfiber då ????
Det ser ut som att bromsrackarn tar på däcket och det ejuintesåbraaehh..??
Det finns väl remdrivna motorcyklar om jag inte har helt fel och där handlar det ju om lite andra krafter än dom man utvecklar på en cykel.
Att bromsen tar på däcket och skillnaden mot att ständigt skidda är...? =)
Haha, den där skapelsen kommer jag ihåg. Skaparen av cykeln är onekligen skicklig, men frågan är om man kan kalla den komplett. Det är tveksamt om den i komplett skick faktiskt skulle hamna under tre kg, då de där 2999 grammen var utan pedaler, om jag inte minns fel.Andye wrote:Här har ni en fixed i kockosfiber som väger in på nätta 2,9kg.
http://weightweenies.starbike.com/forum ... hp?t=37412
Här har vi ett till fixieprojekt som skulle hamna under sju pound (3,18 kg), men tydligen misslyckades: http://bicycledesign.blogspot.com/2006/ ... pe-de.html
Viktkåtheten har uppenbarligen inte slagit igenom hos fixies än.
Eller ännu bättre, tänk "kamrem".Andye wrote:Remdriften är nog det sista man bör vara tveksam över, är ju flera tillverkare som har
visat upp fixerade cyklar med remdrift under Eurobike.
Tänk fläktremmen i en bilmotor.
Visst är det bromsar ala gamla skolan. Heelt fantastiskt , undrar ifall dom nyper fint och förvandlas cykeln till ett moln av kolfiber då ????
När remdrift gå att få för vettiga pengar blir jag den första att testa kan jag lova. Minimal justering och underhåll - helt underbart.
/Fredde
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Prova att googla på "nanotube strength" och "nanotube composite" och roa er med att räkna om värdena till cykelkomponenter. Helt galet starka konstuktioner!
En 2mm ståleker går av vid ~350 kg drag. En lika tjock "nanotubeker" ger vika först vid 19 ton! En tillräckligt stark nanotubeker eker kommer alltså att vara svår att se (ung. 3-4 hårstrån tjock). Ramrören kommer att kunna vara löjligt tunna/smala. Coolt om allt man ser är handtagen, sadeln, pedalerna och däcken
När nanotubkompositer kommer ut ut labben och kan tillverkas i industriell skala kommer vi att skratta åt hur tunga och klena kolfibercompositer är.
Det ska bli kul att se hur UCI reagerar...
En 2mm ståleker går av vid ~350 kg drag. En lika tjock "nanotubeker" ger vika först vid 19 ton! En tillräckligt stark nanotubeker eker kommer alltså att vara svår att se (ung. 3-4 hårstrån tjock). Ramrören kommer att kunna vara löjligt tunna/smala. Coolt om allt man ser är handtagen, sadeln, pedalerna och däcken
När nanotubkompositer kommer ut ut labben och kan tillverkas i industriell skala kommer vi att skratta åt hur tunga och klena kolfibercompositer är.
Det ska bli kul att se hur UCI reagerar...
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact: