Världens lättaste cykel nu under tre kg.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Fixerad
Posts: 46
Joined: 04 Jul 2008 16:05
Location: Stockholm

Världens lättaste cykel nu under tre kg.

Post by Fixerad » 23 Sep 2008 21:46

Vissa av er kanske redan känner till Günther Mai, mannen som tidigare i år slog världsrekord med en cykel som vägde 3,195 kg, och med ett hjulpar som vägde 704,4 gram för 15 000 €. Nu har han nått en ny milstolpe; en komplett cykel vägandes under tre kg, närmare bestämt 2,96/2,97 kg (källorna varierar: http://www.lightbike.de/Lightbike_2_9kg ... 2_9kg.html, http://www.fotos.light-bikes.de/main.ph ... emId=11610)

Detta är fantastiskt i sig, men nu till det verkligt intressanta: Hur lätt kan en fixie bli? Räknar vi bort växlar och bromsar (om man så önskar) med dess komponenter bör vi kunna hamna på en vikt klart under denna. Vad säger ni? Låt tankarna flöda!

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Post by Otto » 23 Sep 2008 21:53

Jag skulle inte vilja skidda ner för Stigbergsbacken på den i alla fall.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 23 Sep 2008 21:58

Förmodar att den är tänkt för anorektiska cyklister och frågan är hur pass mycket muskelstyrka den rår på? Alltför mycket är ¨modified¨ på den för den ska kännas trygg för mig.

Fixerad
Posts: 46
Joined: 04 Jul 2008 16:05
Location: Stockholm

Post by Fixerad » 23 Sep 2008 22:07

Ronny wrote:Förmodar att den är tänkt för anorektiska cyklister och frågan är hur pass mycket muskelstyrka den rår på? Alltför mycket är ¨modified¨ på den för den ska kännas trygg för mig.
Cykeln är förstås specialdesignad för honom, och han väger 68 kg. Var gränsen för anorektisk sedan går är upp till var och en. Skulle tippa på att vi i sådant fall har en hel del anorektiker på detta forum. Vidare cyklar han tydligen 1000 km i veckan på den, så någorlunda hållbar verkar den vara. Att han sedan sliter ut komponenter oftare än andra (delvis också beroende på den mängden han cyklar) väcker nog ingen större förvåning.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 23 Sep 2008 22:20

Fixerad wrote:
Ronny wrote:Förmodar att den är tänkt för anorektiska cyklister och frågan är hur pass mycket muskelstyrka den rår på? Alltför mycket är ¨modified¨ på den för den ska kännas trygg för mig.
Cykeln är förstås specialdesignad för honom, och han väger 68 kg. Var gränsen för anorektisk sedan går är upp till var och en. Skulle tippa på att vi i sådant fall har en hel del anorektiker på detta forum. Vidare cyklar han tydligen 1000 km i veckan på den, så någorlunda hållbar verkar den vara. Att han sedan sliter ut komponenter oftare än andra (delvis också beroende på den mängden han cyklar) väcker nog ingen större förvåning.
68kg är mer än vad jag väger i toppform (62kg) och lätthet är väl inte synonymt med styrka för den delen. Undrar just om cykeln har utvärderats av andra cyklister än blott upphovsmannen?

Fixerad
Posts: 46
Joined: 04 Jul 2008 16:05
Location: Stockholm

Post by Fixerad » 23 Sep 2008 22:41

Ronny wrote:
Fixerad wrote:
Ronny wrote:Förmodar att den är tänkt för anorektiska cyklister och frågan är hur pass mycket muskelstyrka den rår på? Alltför mycket är ¨modified¨ på den för den ska kännas trygg för mig.
Cykeln är förstås specialdesignad för honom, och han väger 68 kg. Var gränsen för anorektisk sedan går är upp till var och en. Skulle tippa på att vi i sådant fall har en hel del anorektiker på detta forum. Vidare cyklar han tydligen 1000 km i veckan på den, så någorlunda hållbar verkar den vara. Att han sedan sliter ut komponenter oftare än andra (delvis också beroende på den mängden han cyklar) väcker nog ingen större förvåning.
68kg är mer än vad jag väger i toppform (62kg) och lätthet är väl inte synonymt med styrka för den delen. Undrar just om cykeln har utvärderats av andra cyklister än blott upphovsmannen?
Jag har inte nämnt något om muskelstyrka, enbart vikt. Så som jag har uppfattat det är hans cykel i stort sett ett enmansprojekt, och jag personligen har inte läst någon utomståendes egna erfarenheter av cykeln. En del åsikter kan hittas här: http://weightweenies.starbike.com/forum ... er&start=0. Jag vet att jag har sett foton och filmer där han cyklat med andra och cykelturen och cykeln har beskrivits, men det är i stort sett allt.

User avatar
dan
Posts: 186
Joined: 26 Dec 2007 10:01

Post by dan » 24 Sep 2008 11:37

Jag tycker personligen att det är kul med dessa projekt och önskar mig även en lättare cykel. Jag tror även att dessa projekt resulterar i utvecklingen av matrial och design av olika komponenter.

Men samtidigt vet jag inte ifall en cykel på 3kg skulle vara vidare intressant? Hur lätt vill man att en cykel ska vara? Det måste nog även finnas en gräns när fabrikören måste kompromissa med hållbarhet och styvhet för att sänka vikten. Det känns som om den gränsen är passerad här. Iaf om han satsar på att tex Boonen eller Benatti skulle använda dessa cyklar.

Bara mina tankar.
Amores bicis!

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 24 Sep 2008 11:42

Jag tyckte det var helintressant att läsa om och funderar nu på hur lätt en Fixie kan få bli utan att man för den delen inte ska våga köra utan broms. Vad är den viktigaste länken?
Jag skulle nog inte tumma alltför mycket på hjulen iaf.

Är det någon som kör fixerat på en kolfiberram?

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 24 Sep 2008 13:48

Nu är inte jag så insatt i viktbesparing och kolfiber, men det första som slog mig var att skulle han inte kunna skala av diverse gram genom att skaffa fälgar med en lägre profil? Eller blir dom för bräckliga då?
I Dalarnas djupa skogar..

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Post by Elmer » 24 Sep 2008 15:07

Är det någon som kör fixerat på en kolfiberram?
Theo Bos med vänner? Men skämt åsido vill jag minnas att jag sett nåt fixerat monsterhemmabygge i kokosfiber på happy.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 24 Sep 2008 15:46

den här kanske. Min favvo.

Image[/url]
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 24 Sep 2008 15:46

Här har ni en fixed i kockosfiber som väger in på nätta 2,9kg.

http://weightweenies.starbike.com/forum ... hp?t=37412

Image

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 24 Sep 2008 15:49

Woooh!

men jag e nog liite tveksam till remdriften asså. Känns som en mjuk affär.

ehhh är det bromsar det där över däcken?
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 24 Sep 2008 15:52

Remdriften är nog det sista man bör vara tveksam över, är ju flera tillverkare som har
visat upp fixerade cyklar med remdrift under Eurobike.
Tänk fläktremmen i en bilmotor.

Visst är det bromsar ala gamla skolan. :D Heelt fantastiskt , undrar ifall dom nyper fint och förvandlas cykeln till ett moln av kolfiber då ????
Last edited by Andye on 24 Sep 2008 16:14, edited 1 time in total.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 24 Sep 2008 15:59

Andye wrote:Remdriften är nog det sista man bör vara tveksam över, är ju flera tillverkare som har
visat upp fixerade cyklar med remdrift under Eurobike.
Tänk fläkremmen i en bilmotor.

Visst är det bromsar ala gamla skolan. :D Heelt fantastiskt , undrar ifall dom nyper fint och förvandlas cykeln till ett moln av kolfiber då ????
jajo jag vet men jag får inte ihop det i skallen liksom, med remdrift.

Det ser ut som att bromsrackarn tar på däcket och det ejuintesåbraaehh..??
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 24 Sep 2008 16:11

Hiwatt wrote:
Andye wrote:Remdriften är nog det sista man bör vara tveksam över, är ju flera tillverkare som har
visat upp fixerade cyklar med remdrift under Eurobike.
Tänk fläkremmen i en bilmotor.

Visst är det bromsar ala gamla skolan. :D Heelt fantastiskt , undrar ifall dom nyper fint och förvandlas cykeln till ett moln av kolfiber då ????
jajo jag vet men jag får inte ihop det i skallen liksom, med remdrift.

Det ser ut som att bromsrackarn tar på däcket och det ejuintesåbraaehh..??
Kolla alla remdrivna fixies och SS i den här happytråden.
Det finns väl remdrivna motorcyklar om jag inte har helt fel och där handlar det ju om lite andra krafter än dom man utvecklar på en cykel.

Att bromsen tar på däcket och skillnaden mot att ständigt skidda är...? =)

Fixerad
Posts: 46
Joined: 04 Jul 2008 16:05
Location: Stockholm

Post by Fixerad » 24 Sep 2008 16:25

Andye wrote:Här har ni en fixed i kockosfiber som väger in på nätta 2,9kg.

http://weightweenies.starbike.com/forum ... hp?t=37412

Image
Haha, den där skapelsen kommer jag ihåg. Skaparen av cykeln är onekligen skicklig, men frågan är om man kan kalla den komplett. Det är tveksamt om den i komplett skick faktiskt skulle hamna under tre kg, då de där 2999 grammen var utan pedaler, om jag inte minns fel.

Här har vi ett till fixieprojekt som skulle hamna under sju pound (3,18 kg), men tydligen misslyckades: http://bicycledesign.blogspot.com/2006/ ... pe-de.html

Viktkåtheten har uppenbarligen inte slagit igenom hos fixies än.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 24 Sep 2008 18:58

Andye wrote:Remdriften är nog det sista man bör vara tveksam över, är ju flera tillverkare som har
visat upp fixerade cyklar med remdrift under Eurobike.
Tänk fläktremmen i en bilmotor.

Visst är det bromsar ala gamla skolan. :D Heelt fantastiskt , undrar ifall dom nyper fint och förvandlas cykeln till ett moln av kolfiber då ????
Eller ännu bättre, tänk "kamrem".

När remdrift gå att få för vettiga pengar blir jag den första att testa kan jag lova. Minimal justering och underhåll - helt underbart.

/Fredde

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 24 Sep 2008 21:03

Prova att googla på "nanotube strength" och "nanotube composite" och roa er med att räkna om värdena till cykelkomponenter. Helt galet starka konstuktioner!

En 2mm ståleker går av vid ~350 kg drag. En lika tjock "nanotubeker" ger vika först vid 19 ton! En tillräckligt stark nanotubeker eker kommer alltså att vara svår att se (ung. 3-4 hårstrån tjock). Ramrören kommer att kunna vara löjligt tunna/smala. Coolt om allt man ser är handtagen, sadeln, pedalerna och däcken :D

När nanotubkompositer kommer ut ut labben och kan tillverkas i industriell skala kommer vi att skratta åt hur tunga och klena kolfibercompositer är.

Det ska bli kul att se hur UCI reagerar...

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 24 Sep 2008 21:10

ArvidSvensson wrote: ...
En 2mm ståleker går av vid ~350 kg drag. En lika tjock "nanotubeker" ger vika först vid 19 ton! ...
Sorry, räknefel. "nanotubekern" klarar drygt 52 ton. Helt sjukt...

Post Reply