Onödigt lång byggtråd, nygamla skor
-
- Posts: 151
- Joined: 06 Apr 2010 14:55
- Location: Falkenberg
Onödigt lång byggtråd, nygamla skor
Efter 16 års nötande, är det så dags att byta mina gamla cykelskor mot ett par äldre. Från detta:
Till detta, resultatet av en lyckad byteshandel med någon skum typ här på forumet:
Allt var snyggare förr. Men eftersom jag föredrar att kunna klicka i skorna i pedalerna framför klips med remmar, behöver jag modifiera skorna en aning. Sulorna av läder och helt utan fästen för något. Vill man ha spurtklossar får man spika fast dem. De enda hålen som finns är för ventilation.
Problemet med att fästa en kloss för modernare pedaler är inte bara hålbristen, utan att skorna inte är byggda för krafterna som uppstår när man drar pedalen uppåt. Det var remmens jobb att handskas med dem. Sulan och överdelen kan således lossa från varandra, och det är tydligen inte bra. Istället för att använda silvertejp, som på mina gamla skor (som ju faktiskt var gjorda för att hålla, men väl tröttnade till slut), valde jag att sy ihop sulan med överdelen. Sedan ska det mycket till för att de ska lossna, hoppas jag.
Först försänker man en liten ränna där tråden ska gå. Med ett sådant här:
(bilden lånad/stulen från slöjddetaljer)
Syrännejärn, heter det visst. Jag hade inget, utan trampade iväg till närmaste sadelmakare (http://www.laderverkstad.se/) och fick hjälp och en trevlig pratstund.
Sedan borrar man små hål, med jämna mellanrum.
Batteriet i skruvdragaren tog tyvärr plötsligt slut. Därav denna tråd. Fortsättning följer.
Till detta, resultatet av en lyckad byteshandel med någon skum typ här på forumet:
Allt var snyggare förr. Men eftersom jag föredrar att kunna klicka i skorna i pedalerna framför klips med remmar, behöver jag modifiera skorna en aning. Sulorna av läder och helt utan fästen för något. Vill man ha spurtklossar får man spika fast dem. De enda hålen som finns är för ventilation.
Problemet med att fästa en kloss för modernare pedaler är inte bara hålbristen, utan att skorna inte är byggda för krafterna som uppstår när man drar pedalen uppåt. Det var remmens jobb att handskas med dem. Sulan och överdelen kan således lossa från varandra, och det är tydligen inte bra. Istället för att använda silvertejp, som på mina gamla skor (som ju faktiskt var gjorda för att hålla, men väl tröttnade till slut), valde jag att sy ihop sulan med överdelen. Sedan ska det mycket till för att de ska lossna, hoppas jag.
Först försänker man en liten ränna där tråden ska gå. Med ett sådant här:
(bilden lånad/stulen från slöjddetaljer)
Syrännejärn, heter det visst. Jag hade inget, utan trampade iväg till närmaste sadelmakare (http://www.laderverkstad.se/) och fick hjälp och en trevlig pratstund.
Sedan borrar man små hål, med jämna mellanrum.
Batteriet i skruvdragaren tog tyvärr plötsligt slut. Därav denna tråd. Fortsättning följer.
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
Re: Onödigt lång byggtråd, nygamla skor
Men åååh, vilken jobbig cliffhanger
-
- Posts: 151
- Joined: 06 Apr 2010 14:55
- Location: Falkenberg
Re: Onödigt lång byggtråd, nygamla skor
Ja, visst är spänningen olidlig! Jag laddar och laddar, men aldrig tycks batteriet vara mättat. Mina två vilda barn gör också sitt till att fortsättningen dröjer. Och köksbygget. Samt all träning.
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
-
- Posts: 151
- Joined: 06 Apr 2010 14:55
- Location: Falkenberg
Re: Onödigt lång byggtråd, nygamla skor
Så fortsätter syslöjdstråden.
Skornas sulor bestod av tre isärplockbara delar. Först yttersula i läder, förstärkt med något fibermaterial och en stålskena. Sedan något masonitaktigt, och sist en sladdrig konstläderinnersula. De två sistnämnda tog jag bort tills vidare.
Efter borrning och sömnad ser skorna ut såhär:
Vaxad lintråd och sadelmakarsöm. Bör hålla. Jag valde att inte sy längre fram än framkanten på den kommande klossen. Mest av lathet, eftersom det skulle bli så pilligt att komma in med nål och tråd framme vid tårna, men också för att jag inte tror att det behövs. Inte mycket uppåtkrafter från stortån (eller de andra).
Skruvhålens läge fick jag genom att rita av ett par gamla skor av samma storlek, och markera på de nya skorna.
Mer borrande, och så i med tre såna här:
Om någon vet vad de heter, så tala gärna om det för mig! Jag fick mina av en sporthandlarkamrat, som använde dem till snowboardbindningar. Dock har ingen kunnat svara på vad de kallas och var man skaffar fler, för andra skoprojekt.
Prydligt på plats. Men jag är rädd att lädersulan är för tunn för att inte ge med sig efter lite användning. Så nästa steg blir att klippa till en plåtbricka och lägga i. Återkommer när det är gjort.
Skornas sulor bestod av tre isärplockbara delar. Först yttersula i läder, förstärkt med något fibermaterial och en stålskena. Sedan något masonitaktigt, och sist en sladdrig konstläderinnersula. De två sistnämnda tog jag bort tills vidare.
Efter borrning och sömnad ser skorna ut såhär:
Vaxad lintråd och sadelmakarsöm. Bör hålla. Jag valde att inte sy längre fram än framkanten på den kommande klossen. Mest av lathet, eftersom det skulle bli så pilligt att komma in med nål och tråd framme vid tårna, men också för att jag inte tror att det behövs. Inte mycket uppåtkrafter från stortån (eller de andra).
Skruvhålens läge fick jag genom att rita av ett par gamla skor av samma storlek, och markera på de nya skorna.
Mer borrande, och så i med tre såna här:
Om någon vet vad de heter, så tala gärna om det för mig! Jag fick mina av en sporthandlarkamrat, som använde dem till snowboardbindningar. Dock har ingen kunnat svara på vad de kallas och var man skaffar fler, för andra skoprojekt.
Prydligt på plats. Men jag är rädd att lädersulan är för tunn för att inte ge med sig efter lite användning. Så nästa steg blir att klippa till en plåtbricka och lägga i. Återkommer när det är gjort.
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
Re: Onödigt lång byggtråd, nygamla skor
Last edited by abacaxi on 20 Nov 2011 23:21, edited 1 time in total.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Onödigt lång byggtråd, nygamla skor
Fyller väl samma funktion som islagsmuttrar fast de du har använt har blott sett liknande hos cykelskor jag haft.
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.339341,13.844156
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.339341,13.844156
Мясо это убийство
-
- Posts: 151
- Joined: 06 Apr 2010 14:55
- Location: Falkenberg
Re: Onödigt lång byggtråd, nygamla skor
Tack så mycket, Ronny! Inserts är det bästa ordet hittills.
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
Re: Onödigt lång byggtråd, nygamla skor
fast nu inser jag att de där ju är för att fästa spännena i bindningen och inte fästa bindningen i brädan, alltså kanske inte inserts ändå...
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
-
- Posts: 151
- Joined: 06 Apr 2010 14:55
- Location: Falkenberg
Re: Onödigt lång byggtråd, nygamla skor
Tusan också. Då stryker jag det ordet.
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
Re: Onödigt lång byggtråd, nygamla skor
abacaxi wrote:fast nu inser jag att de där ju är för att fästa spännena i bindningen och inte fästa bindningen i brädan, alltså kanske inte inserts ändå...
Men när de används så här är det inserts.pärspektiv wrote:Tusan också. Då stryker jag det ordet.
Jag tycker att du kan ostryka ordet.
FISTASTHLM
Re: Onödigt lång byggtråd, nygamla skor
Jag tycker att det bör heta något på svenska.
Re: Onödigt lång byggtråd, nygamla skor
Hej alla! 1:a inlägg. Svetsmutter. http://www.sternhammar.se/Welcome/Defau ... aldo=false
Re: Onödigt lång byggtråd, nygamla skor
Fann detta när jag letade efter special skruvar m.m. till en takhion åt en Est. http://www.engineeredpartsinc.com/nuts.htm
Мясо это убийство
Re: Onödigt lång byggtråd, nygamla skor
Inte lett att vara Est, men baltRonny wrote:Fann detta när jag letade efter special skruvar m.m. till en takhion åt en Est. http://www.engineeredpartsinc.com/nuts.htm
-
- Posts: 151
- Joined: 06 Apr 2010 14:55
- Location: Falkenberg
Re: Onödigt lång byggtråd, nygamla skor
Ostryker det genast. Alltid trevligt med ett utökat vokabulär!NKDMS wrote:abacaxi wrote:fast nu inser jag att de där ju är för att fästa spännena i bindningen och inte fästa bindningen i brädan, alltså kanske inte inserts ändå...Men när de används så här är det inserts.pärspektiv wrote:Tusan också. Då stryker jag det ordet.
Jag tycker att du kan ostryka ordet.
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
-
- Posts: 151
- Joined: 06 Apr 2010 14:55
- Location: Falkenberg
Re: Onödigt lång byggtråd, nygamla skor
Stort tack för hjälpen! Svetsmutter var ju ett svenskt och bra ord. Och mycket användbart i din länk, Ronny!
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
-
- Posts: 151
- Joined: 06 Apr 2010 14:55
- Location: Falkenberg
Re: Onödigt lång byggtråd, nygamla skor, klara
Plåtbit för att spara lädersulan. Tillbankad för att få ungefär samma rundning som sulan.
SVETSMUTTRARNA på plats, inifrån.
Och så klossen. Shimanos klossar är löjligt stora, nästa gång får det bli den mindre spd-klossen.
Och så färdiga skon, sånär som på skosnören. Återkommer till snörandet i en separat, mer uttömmande byggtråd. Eller så ger jag ut en bok.
SVETSMUTTRARNA på plats, inifrån.
Och så klossen. Shimanos klossar är löjligt stora, nästa gång får det bli den mindre spd-klossen.
Och så färdiga skon, sånär som på skosnören. Återkommer till snörandet i en separat, mer uttömmande byggtråd. Eller så ger jag ut en bok.
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/
http://entimmeasfalt.wordpress.com/