Fastrostat styrlager

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
GustavE
Posts: 25
Joined: 28 Sep 2011 17:02
Location: Skåne

Fastrostat styrlager

Post by GustavE » 16 Oct 2011 16:23

Hej
Jag har fått tag i en gammal cresentcykel som jag tänkte smörja upp till bruksskick. Har lyckats få loss nästan allting utom framgaffel och styrstammen, det verkar som att de rostat fast i varandra. Jag kan utan problem skruva loss den "pinne" som med hjälp av en "kil" ska hålla styrstammen, men kilen verkar inte vilja flytta sig. Har sprutat 5-56 i styrstammen nu i 2dagar men inget våld verkar få det att rubba sig. Några tips på hur jag ska göra?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Fastrostat styrlager

Post by abacaxi » 16 Oct 2011 16:31

skruva i "pinnen" igen, lossa några varv och banka på den med en hammare (helst gummi eller typ trä emellan men vaffan). eller har du redan testat det? sätta stammen i skruvstäd och jucka på ramen är ett hett tips annars.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Inizio
Posts: 12
Joined: 03 May 2011 14:25

Re: Fastrostat styrlager

Post by Inizio » 17 Oct 2011 20:56

Kanhända är det samma problem som min Motobecane led av. Asså en 'Frozen styrstam'. Efter vilt googlande kan jag nog säja att de bästa råden finns samlade i tråden jag startade. Läs och begrunda.

Mitt tillägg till raden av råd: iakttag viss försiktighet. En cykel är förvånansvärt böjlig när den är fastspänd i ett skruvstäd. Använder man dessutom en kofot...

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: Fastrostat styrlager

Post by boffe » 17 Oct 2011 22:47

Jag hade så sent som igår en liknande upplevelse. Man får se det som en utmaning. För min del slutade det bra. Men jag fick såga av stammen. Sen borra massa hål i aluklumpen som satt kvar för att få den att tappa lite hållfasthet. Vilket också gjorde att stammen blev riktigt varm. Jag sågade sedan ett spår längs med gaffeln därefter släppte skiten. Tog lång tid men när man vinner är känslan magisk :)

Lycka till. Kan lägg upp lite bilder om du vill ha visuell hjälp. Bara att hojta.

User avatar
Jultomten
Posts: 257
Joined: 09 Feb 2011 13:49
Location: Kungsholmen, Stockholm
Contact:

Re: Fastrostat styrlager

Post by Jultomten » 18 Oct 2011 10:03

Vi hällde kokande vatten i massor på ett "fruset" lager, och det hjälpte till slut.
(I och för sig svårt att säga om allt mekande innan spelade roll och det bara råkade lossna just då)

/Micke
Image Image Image Image

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Fastrostat styrlager

Post by klasolsson » 18 Oct 2011 10:07

boffe wrote:Lycka till. Kan lägg upp lite bilder om du vill ha visuell hjälp. Bara att hojta.
Gört!

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: Fastrostat styrlager

Post by boffe » 18 Oct 2011 13:15

klasolsson wrote:
boffe wrote:Lycka till. Kan lägg upp lite bilder om du vill ha visuell hjälp. Bara att hojta.
Gört!
Ska rota upp resterna av kaoset ur soppåsen och dela med mig i kväll.

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: Fastrostat styrlager

Post by boffe » 18 Oct 2011 23:15

Utlovad bild.

Image

Post Reply