Sjukt svårt att skidda!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by abacaxi » 13 Sep 2011 17:48

har du hört något bra om cadencerna? jag tittade på dem också men läste ljumma recensioner. 385 spänn är väl en no-brainer iofs.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Olof
Posts: 63
Joined: 02 Jun 2011 00:15
Location: Örebro

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by Olof » 13 Sep 2011 18:06

har du hört något bra om cadencerna?
Jag har bara läst en recension, och den var väldigt positiv, minns dock inte var. Jag gillar utseendet på dom!

User avatar
Xorgproirl
Posts: 298
Joined: 10 Sep 2010 22:49
Location: 413 Gbg

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by Xorgproirl » 18 Sep 2011 19:13

Lär man sig inte att skidda efter 1 vecka bör man nog lägga ner...

Jag kör på straps, sitter bättre än korgar och man slipper ha cykelskor på sig. Kanske inte supersnyggt men helt klart bättre om man kör mer aggressivt. Sen har jag ett par Animal Hamilton Pedaler, stor yta för foten vilket ger bra tryck när du skiddar.
West Coast Ridaz #babfcgfta

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by Jonatan F » 18 Sep 2011 19:16

Xorgproirl wrote:Lär man sig inte att skidda efter 1 vecka bör man nog lägga ner...

Jag kör på straps, sitter bättre än korgar och man slipper ha cykelskor på sig. Kanske inte supersnyggt men helt klart bättre om man kör mer aggressivt. Sen har jag ett par Animal Hamilton Pedaler, stor yta för foten vilket ger bra tryck när du skiddar.
¿? skitsnack!
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by måns » 18 Sep 2011 19:20

^

Han(hon?) är iofs pro, även irl. Glöm inte det.

User avatar
Xorgproirl
Posts: 298
Joined: 10 Sep 2010 22:49
Location: 413 Gbg

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by Xorgproirl » 18 Sep 2011 20:05

Jonatan F wrote:
Xorgproirl wrote:Lär man sig inte att skidda efter 1 vecka bör man nog lägga ner...

Jag kör på straps, sitter bättre än korgar och man slipper ha cykelskor på sig. Kanske inte supersnyggt men helt klart bättre om man kör mer aggressivt. Sen har jag ett par Animal Hamilton Pedaler, stor yta för foten vilket ger bra tryck när du skiddar.
¿? skitsnack!

Du menar alltså att folk som vägrar köra med broms och fortfarande inte kan skidda har på vägarna att göra? Vissa lär sig aldrig, det finns gott om dem i stan. Jag uttryckte bara min personliga åsikt.

Eller vad är det du anser vara skitsnack?
West Coast Ridaz #babfcgfta


User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by Jonatan F » 18 Sep 2011 20:32

Inget vidare humör just nu - jag ber om ursäkt för all skit jag tillför just nu men det var såhär jag tänkte nere i min bitterhet: Bara för att man inte lyckas lära sig skidda på en vecka så ska man inte sluta. Man kanske gör fel (inte har straps tex) eller har för svaga ben. Bara för det ska man inte ge upp fixed. Sedan ska man självklart vara medveten om sin potential, kan man inte skidda - då använder man sin broms tills man genom att öva på säkra ställen lärt sig skidda. Då kan man försiktigt börja skidda i säkra trafiksituationer. Till slut blir man kanske så bra att man inte längre behöver bromsa alls - det vet jag inte för jag är inte så bra, tror inte att så många andra är så bra heller.

Slutligen, vi är alltså överens vad jag kan förstå.
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Xorgproirl
Posts: 298
Joined: 10 Sep 2010 22:49
Location: 413 Gbg

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by Xorgproirl » 18 Sep 2011 21:48

Jonatan F wrote:Inget vidare humör just nu - jag ber om ursäkt för all skit jag tillför just nu men det var såhär jag tänkte nere i min bitterhet: Bara för att man inte lyckas lära sig skidda på en vecka så ska man inte sluta. Man kanske gör fel (inte har straps tex) eller har för svaga ben. Bara för det ska man inte ge upp fixed. Sedan ska man självklart vara medveten om sin potential, kan man inte skidda - då använder man sin broms tills man genom att öva på säkra ställen lärt sig skidda. Då kan man försiktigt börja skidda i säkra trafiksituationer. Till slut blir man kanske så bra att man inte längre behöver bromsa alls - det vet jag inte för jag är inte så bra, tror inte att så många andra är så bra heller.

Slutligen, vi är alltså överens vad jag kan förstå.
Vi är överens! Alla kan ha en dålig dag, jag klandrar dig inte, det har jag själv haft idag. Många säger att det är 90% skill och 10% styrka, det stämmer kanske. Vill ändå påstå att det handlar mycket om att våga, jag började utan broms och efter en vecka satt det iaf hyfsat.

Mitt tips till TS är att sätta på straps/korg/spd och sedan kolla youtube. Sen åker du ut och öser. Varje dag i en vecka :)
West Coast Ridaz #babfcgfta

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by abacaxi » 18 Sep 2011 22:54

alltså nån nödstopp ska man väl ha, men jag skiddar mest för att stajla eller för att det är kul, och bromsen har jag använt noll gånger på tre år. såväl när jag pendlar som träningscyklar räcker det bra med att vara bra på att hålla emot för att sakta in och svänga undan, plus lite framförhållning i tanken. att jag kan hoppa upp på trottoarkanter och sånt, kanske ner för ett trappsteg eller två, har varit en bättre livförsäkringsskill än skidding. fast det kanske är för att jag kan skidda. hade jag inte kunnat det hade jag kanske nojat mer. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Xorgproirl
Posts: 298
Joined: 10 Sep 2010 22:49
Location: 413 Gbg

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by Xorgproirl » 19 Sep 2011 07:17

abacaxi wrote:alltså nån nödstopp ska man väl ha, men jag skiddar mest för att stajla eller för att det är kul, och bromsen har jag använt noll gånger på tre år. såväl när jag pendlar som träningscyklar räcker det bra med att vara bra på att hålla emot för att sakta in och svänga undan, plus lite framförhållning i tanken. att jag kan hoppa upp på trottoarkanter och sånt, kanske ner för ett trappsteg eller två, har varit en bättre livförsäkringsskill än skidding. fast det kanske är för att jag kan skidda. hade jag inte kunnat det hade jag kanske nojat mer. :-)
OT.
Jag håller med till viss del. Skidda är självklart ingen livförsäkring men det fungerar i princip lika bra som nödbroms för mig. Om någon (med väldigt kort framförhållning) smäller upp en bildörr framför mig eller om någon springer rakt ut i vägen, då smäller det i vilket fall. Hinner man se vad som händer i tid kan man som du säger hålla mot pedalerna eller lägga ett bunny hop upp på trotuaren.

Ju bättre man blir på att cykla desto fortare kör man. Jag skiddar ganska mycket men det är för att det oftast går ganska fort.

Nu tillbaka till topic. Löste det sig för TS?
West Coast Ridaz #babfcgfta

MicEE
Posts: 17
Joined: 02 Sep 2011 21:40

Sjukt svårt att skidda!

Post by MicEE » 25 Dec 2011 08:45

Jodå, nu kan jag skidda lite smått:) fortfarande inte lätt men det går..

User avatar
Xorgproirl
Posts: 298
Joined: 10 Sep 2010 22:49
Location: 413 Gbg

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by Xorgproirl » 06 Jan 2012 15:56

MicEE wrote:Jodå, nu kan jag skidda lite smått:) fortfarande inte lätt men det går..
Gött!
West Coast Ridaz #babfcgfta

Post Reply