Byggtråd: Min Obree cykel

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 20 Nov 2010 11:04

Hurra!! 07:30 i morse kunde jag sparka mig iväg och rulla ner längs källarkorridoren!
Styrningen funkar perfekt!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

viktor

Post by viktor » 20 Nov 2010 11:08

Hurra!!
Edit: Funkar infästningen för framhjulet, stabilt och bra eller?
/Viktor

chrobin

Post by chrobin » 20 Nov 2010 21:22

^Infästningen är lite provisorisk just nu. Återkommer när den är klar.

Två till av dom smått sinnessjuka självporträtt tagna med självutlösare, Här ser man aeroposition framifrån. Den första cykeln är min lo pro med 650 hjul fram och bullhorn.

Image

Image

Känns mer och mer som timmen även är (eller framförallt var) ett test i att lura luften.
Läste bla att skillnaden på att köra när det är 18°C och 27°C i en fart av 49km/h är hela 600m!!! Varm luft är ju tunnare, alltså mindre motstånd. Därför är det inte ovanligt att dom stänger av ventilationen vid stora mästerskap för att höja temperaturen så det blir bra tider. Eller köra på höghöjd som i Mexico City eller Colombia.

Streamliner

Post by Streamliner » 21 Nov 2010 00:07

Mycket intressant att se den tydliga skillnaden på vindexponerad kroppsyta mellan de två cyklarna på bilderna. det blir till att dra på sig teflonmarinerad supertight kroppsstrumpa också?
Loch Ness is Deep.

Eskiboi

Post by Eskiboi » 21 Nov 2010 12:21

Och raka bort skägget...
The concept of time has been revised and improved...

K-dregg

Post by K-dregg » 21 Nov 2010 14:30

...Amputera armarna?

Fantastiskt byggtråd och väldigt inspirerande på många sätt.. Tack!

snarkus

Post by snarkus » 21 Nov 2010 17:52

chrobin wrote: Känns mer och mer som timmen även är (eller framförallt var) ett test i att lura luften.
Läste bla att skillnaden på att köra när det är 18°C och 27°C i en fart av 49km/h är hela 600m!!! Varm luft är ju tunnare, alltså mindre motstånd. Därför är det inte ovanligt att dom stänger av ventilationen vid stora mästerskap för att höja temperaturen så det blir bra tider. Eller köra på höghöjd som i Mexico City eller Colombia.
Den markerade meningen - it makes no sense! Går tiden långsammare när det är varmare så att man hinner längre? Är meterna kortare? (Kör man i 49km/h så gör man det oavsett hur varmt det är :wink: )

Ronny

Post by Ronny » 21 Nov 2010 18:04

Streamliner wrote:Mycket intressant att se den tydliga skillnaden på vindexponerad kroppsyta mellan de två cyklarna på bilderna. det blir till att dra på sig teflonmarinerad supertight kroppsstrumpa också?
Exemplen här ovan är väl inte optimala att kunna dra någon slutsats hur mycket kroppsyta som exponeras. Vad som skiljer den sk. Obree stilen med dess infällda armar och en traditionell aero stil är blott armarnas position. Ta och kolla Obree samt Mosers ryggprofiler och position när de sitter på dessa byggen och jämför det när de kör på andra ban eller tempocyklar. Obree har en mer seat back position än Moser och har inte heller den branta sadelstolpsröret som Moser använde sig av på sitt bygge. Likväl har Obree och Moser en likvärdig viktfördelning som man även har utan att armarna är infällda. Denna viktfördelning måste man ha med den vinkeln som de har på styrröret på sina byggen för att undvika få en cykel som vobblar och bli okörbar. Räcker med att se deras stundtals problem med att hålla cykeln på linje samt start.
Мясо это убийство

Streamliner

Post by Streamliner » 21 Nov 2010 18:48

Med andra ord grymt obekvämt och ansträngande att genomföra ett sådant lopp. Vad jag förstår så har man ingen vidare riktningsstabilitet. Men vad är vitsen med att ha så extremt branta vinklar? Jag kan förstå det på rundbana med flera tävlanden med möjlighet till blixsnabba kursändringar, men för övrigt?
Loch Ness is Deep.

chrobin

Post by chrobin » 21 Nov 2010 19:25

Hämtade en våg och kollade vikten. Nu saknas klingan och ett par pedaler men jag tror att jag kan hamna strax under 6kg gränsen. Har en teori angående mina branta vinklar men jag återkommer till dom.

Image

chrobin

Post by chrobin » 21 Nov 2010 23:04

Ronny wrote:
Streamliner wrote:Mycket intressant att se den tydliga skillnaden på vindexponerad kroppsyta mellan de två cyklarna på bilderna. det blir till att dra på sig teflonmarinerad supertight kroppsstrumpa också?
Exemplen här ovan är väl inte optimala att kunna dra någon slutsats hur mycket kroppsyta som exponeras. Vad som skiljer den sk. Obree stilen med dess infällda armar och en traditionell aero stil är blott armarnas position. Ta och kolla Obree samt Mosers ryggprofiler och position när de sitter på dessa byggen och jämför det när de kör på andra ban eller tempocyklar. Obree har en mer seat back position än Moser och har inte heller den branta sadelstolpsröret som Moser använde sig av på sitt bygge. Likväl har Obree och Moser en likvärdig viktfördelning som man även har utan att armarna är infällda. Denna viktfördelning måste man ha med den vinkeln som de har på styrröret på sina byggen för att undvika få en cykel som vobblar och bli okörbar. Räcker med att se deras stundtals problem med att hålla cykeln på linje samt start.
Efter att ha sett en kanon bra dokumentär om Chris Boardman's försök på "The Athletes Hour" (när man ska köra på en jämnlik cykeln som Eddy gjorde) så tror jag mer på att cyklarna wobblar inte pga geometrin utan mer för att dom som cyklar tar i så jävla mycket och blir så jäkla trötta. Man ser att Boardman efter 30min kämpar med cykel.
Han blir själv helt sne och cykeln wobbler fram. Och den cykeln har absolut ingen aggresiv geometri. Sen att det wobblar i starten är ju bara att dom har så jäkla tröga
utväxlingar. Kolla bara hur Obree ser ut i bilden Klas postade häromdan, han ser ju heeelt slut ut. Klart cykeln wobblar tänker jag.

Håkan

Post by Håkan » 22 Nov 2010 10:08

snarkus wrote:
chrobin wrote: Känns mer och mer som timmen även är (eller framförallt var) ett test i att lura luften.
Den markerade meningen - it makes no sense! Går tiden långsammare när det är varmare så att man hinner längre? Är meterna kortare? (Kör man i 49km/h så gör man det oavsett hur varmt det är :wink: )
Håller med dig!
Cyklar man 49km/h i 1h kommer man 49km oavsett lufttemperatur.

Skillnaden är nog att energiåtgången är mindre pga luftmotståndet är mindre vid 27°C än vid 18°C och att du därför kan cykla 600m längre och göra av med samma energi ifall det är 27°C än om det är 18°C.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

chrobin

Post by chrobin » 22 Nov 2010 10:21

^ precis, energin. Det är jag som är så dålig på att formulera mig...

pettermagnus

Post by pettermagnus » 22 Nov 2010 11:05

tänk vad snabbt man skulle kunna cykla på månen..

Ronny

Post by Ronny » 22 Nov 2010 17:46

chrobin wrote:
Ronny wrote:
Efter att ha sett en kanon bra dokumentär om Chris Boardman's försök på "The Athletes Hour" (när man ska köra på en jämnlik cykeln som Eddy gjorde) så tror jag mer på att cyklarna wobblar inte pga geometrin utan mer för att dom som cyklar tar i så jävla mycket och blir så jäkla trötta. Man ser att Boardman efter 30min kämpar med cykel.
Han blir själv helt sne och cykeln wobbler fram. Och den cykeln har absolut ingen aggresiv geometri. Sen att det wobblar i starten är ju bara att dom har så jäkla tröga
utväxlingar. Kolla bara hur Obree ser ut i bilden Klas postade häromdan, han ser ju heeelt slut ut. Klart cykeln wobblar tänker jag.
Streamliner,chrobin: mina tankar om Moser branta sadelrör kommer jag till senare men vill först blicka tillbaka så alla hänger med.
Om vi nu blickar tillbaka när aero bågarna kom under sent 80-tal med LeMond som primus motor inom proffsscyklingen så hände något intressant med cyklarna. Tempocyklarna som oftast var försedda med 650C framhjul, var mer problematiska med aero bågar än en med 700C i fram. Allt har att göra med det mindre framhjulet och styrvinkel samt att man inte använder händerna att styra/kontrollera med. Man får göra minutiösa inställningar för att få en sådan tempocykel som blir balanserad och inte får ett framhjul som vill vobbla. Notera att cyklisterna under den här tiden inte satt så långt fram vid tempo utan satt närmast identisk på sin linje som tempocykel. Sen fick vissa cyklister som LeMond, en sämre körstil med aero båge under tempo och cykeln kränger mer (kolla youtube). Under 90-talet utvecklade sig den här nya revolutionerande aero stilen med en förskjuten körställning där cyklisten kommer längre fram på cykeln. Allt har att göra med ergonomi för att kunna krypa ihop på aerobågen med överkroppen måste man även skjuta sig framåt på sadeln för att bibehålla den korrekta sittpositionen m.m. Om det inte vore för UCI med deras regelverk, skulle vi idag se tempocyklar med brantare sadelrör och än mera aero fast troligen inte med Obree invikta armar när det ger andra komplikationer vid lvg tempo. Men för att återknyta till Moser igen så varför körde Moser med så drastiskt brant sadelrör på sin "Obree" version? För att förstå Mosers tankevärld måste man blicka tillbaka och analysera hans cyklar som han använde vid sina tidigare rekordförsök. Vid rekordet 1984 var det en cykel med 650C i fram och med dubbla diskhjul.
Diskhjuls problematiken som vindkänslighet kan vi lämna därhän för det påverkar inte köregenskaperna mer än deras påtagliga vikt vid rekordet. Moser cykel hade en mycket kort bakgaffel geometri där bakhjulet satt närmast slickat det vertikala sadelröret. Detta för att få mycket vikt mot baknavet som skjuter på framåt. Bör noteras här att bildfloran på webben med denna cykel är inte blott utav en cykel utan Moser hade flera ramar och vissa har längre bakgaffel och följaktligen inte så "tajta".
Men rekordcykel vid de två rekorden i Mexico var den med korta stag.
Uppenbart var inte Moser helt nöjd med denna cykel för vid han senare timrekord vid Vigorelli, var den nya ramen identisk ramen som han använde vid lvg tempo. Den hade längre bakgaffelstag och hjulet sitter en bra bit ifrån det närmast vertikala sadelröret "otajt" med andra ord. Detta var för att få en bättre viktfördelning. Sen var även toppröret kortare för att få en bättre styrförmåga och kontroll över cykeln. Speciellt intressant här är viktfördelningen genom att förlänga bakgaffel och reducera den påskjutande vikten fick han en stabilare cykel. Dessa ramar med 650C i fram och med korta bakgafflar kan ge cyklar som är nervösa och svåra att hålla på linje (min egen erfarenhet). Detta trots man körde med sk. "bullhorn". Moser använde nästan alltid dubbla diskhjul vid tempo vilket förstärker allt det jag har beskrivit men sen tillkommer även vindkänsligheten vid lvg. Så troligen drog Moser sina slutsatser från lvg tempo hur cykeln skulle bäst vara lämpad för timmen. Cykeln måste vara stabil och lätt att hålla på linje. Nervösa cyklar fungerar inte inom dessa discipliner såväl vid tempo på lvg eller bana.
Sen när Moser konstruerade sin Obree version arbetade han vidare på konceptet på att förskjuta tyngdpunkten framför bakhjulet. Detta var troligen att han ville stabiliseras cykelns köregenskaper.
Att ha så mycket vikt framförbakhjulet ger ingen positiv fördel på andra cyklar utan ger en bromsande effekt. Moser har troligen byggt flera prototyper och säkerligen identiska Obrees cykel.
Själva styrrörvinkel/gaffeln är närmast identiska på båda cyklarna och är långt ifrån den vanliga "aggressiva tajta" track geometrin. Detta endast för att få en stabil styrning när själva styrförmåga blir så nedsatt hos cyklisten pga. aeropositionen. Moser måste ha trott att aerofördelarna var större än förlusten han fick med viktförskjutningen men jag tror han var väldigt fokuserad att få en stabil cykel. Observera att vad jag syftar på med vobbling är styrningen och själva framhjuls geometrin och inte att cyklisten har problem med att hålla cykeln på linje.
Personligen är jag övertygad om att Obrees cykel var snabbare rent aero och viktfördelningsmässigt än Mosers.

sorry för längden. :)
Мясо это убийство

Streamliner

Post by Streamliner » 22 Nov 2010 18:36

Det var ett inlägg som inte går av för hackor men det kom så rätt just nu när cykeln börjar bli klar. Det är mycket intressant när vi närmar oss själva cykelns yttersta egenskaper som wobbling och liknande. Det är inte bara uthållighet och kraft det handlar om utan även i stor utsträckning teknik och feeling hos cyklisten.

Jag har paddlat mycket kajak tidigare i mina dar och prövat på otroligt ranka tävlingskajaker, näst intill omöjliga att hantera då de inte har någon egen stabilitet, allt sitter hos paddlaren. Ut på den yttersta gränsen.

Detta börjar ta mig tusan påminna lite om just paddling, åtminstone från min horisont. Jag ser verkligen fram emot fortsättningen! :D
Loch Ness is Deep.

Indurain

Post by Indurain » 22 Nov 2010 20:05

http://img35.imageshack.us/img35/9599/img0012keq.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Rule #242 - More is good ... all is better.

chrobin

Post by chrobin » 23 Nov 2010 00:01

Provmonterade vevarna
Image

Velodrom säkra
Image

Sen lite tester av sitt positionen och sadelhöjd. Allt verkar funka kanon. Ska dock ha andra skor som kommer bygga ytterligare ca 7-8mm så då kommer det vara perfekt.
Kommer givetvis ha ett par custom pedaler som sitter monterade direkt på skorna.

Image

Image

Image

Nu blir det en paus i några dagar då jag drar till Milano. Nästa vecka blir det en provtur.

Viggen

Post by Viggen » 23 Nov 2010 00:28

Mind explosion.

Post Reply