Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Posted: 28 Oct 2010 15:40
Shimano är skit, Campa är coolt? 
Statisk (och dynamisk) belastning i ett kullager fungerar i princip likadant i alla kul- och nållager, därför skrev jag kullager som i kullager generellt.Fredde wrote: Ett spår. Därför jag undrade vad du menade för lager med "kullager" i ditt resonemang?








Chill out Nils. Den kommer inte flexa, inte där ivarjefall... Tänk på hur den kommer användas. Jag kommer inte sprinta eller stå upp och bryta. Jag kommer sitta och mala på med ett tryck på stax under 400watt som inte är jätte mycket + att det smala vevlagret gör att det blir mindre hävarm för flex i sidled. Färgen ser jag inte som nått problem, får väll slipa om det behövs eller byta till en 3/32 kedja.Nils wrote:Yaoza-yaoza! Grymt arbete! Men du räknar alltså med att ramen inte kommer att flexxa så mycket som en millimeter vid vevpartiet? Kommer inte lacken bygga såpass att den tar i klingan? Åh vad nojjig jag blev..
Min första kommentar i den här tråden som blivit huvudanledningen varför jag kollar på fixedgear.se nu för tiden:chrobin wrote:Chill out Nils. Den kommer inte flexa, inte där ivarjefall... Tänk på hur den kommer användas. Jag kommer inte sprinta eller stå upp och bryta. Jag kommer sitta och mala på med ett tryck på stax under 400watt som inte är jätte mycket + att det smala vevlagret gör att det blir mindre hävarm för flex i sidled. Färgen ser jag inte som nått problem, får väll slipa om det behövs eller byta till en 3/32 kedja.Nils wrote:Yaoza-yaoza! Grymt arbete! Men du räknar alltså med att ramen inte kommer att flexxa så mycket som en millimeter vid vevpartiet? Kommer inte lacken bygga såpass att den tar i klingan? Åh vad nojjig jag blev..
Så du kan lugnt somna om
Det har du helt rätt i. Enda anledningen är för att jag sitter på tre st drev som är 1/8.vigorelli wrote:Min första kommentar i den här tråden som blivit huvudanledningen varför jag kollar på fixedgear.se nu för tiden:chrobin wrote:Chill out Nils. Den kommer inte flexa, inte där ivarjefall... Tänk på hur den kommer användas. Jag kommer inte sprinta eller stå upp och bryta. Jag kommer sitta och mala på med ett tryck på stax under 400watt som inte är jätte mycket + att det smala vevlagret gör att det blir mindre hävarm för flex i sidled. Färgen ser jag inte som nått problem, får väll slipa om det behövs eller byta till en 3/32 kedja.Nils wrote:Yaoza-yaoza! Grymt arbete! Men du räknar alltså med att ramen inte kommer att flexxa så mycket som en millimeter vid vevpartiet? Kommer inte lacken bygga såpass att den tar i klingan? Åh vad nojjig jag blev..
Så du kan lugnt somna om
Varför har du tänkt 1/8"? Om du, som du säger ska ligga med ett tryck på under 400W i en timme så borde det väl inte finnas några som helst fördelar med 1/8?
Cykeln är inte testkörd och redan ponera att den inte kommer visa sig flexa är kanske lite förhastat. Bör nog utvärdera den under ett tag och kanske revidera en del detaljer eller ej. Sen är 400w något som jag är tveksam till att du ens kommer i närheten av men oavsett det så vid start står man upp. Stående start på en vanlig temporam kan ge så pass mycket flex att det skrapar i men flexet kan upphöra vid en viss kadens (likväl ej bra). Visst är vevlagret smalt men vevpartiet hänger som en pendel vilket kan vara en svag punkt.Den kommer inte flexa, inte där ivarjefall... Tänk på hur den kommer användas. Jag kommer inte sprinta eller stå upp och bryta. Jag kommer sitta och mala på med ett tryck på stax under 400watt som inte är jätte mycket + att det smala vevlagret gör att det blir mindre hävarm för flex i sidled.
Det är väl inga problem att slänga in en distans på veven annars för att flytta ut den lite!chrobin wrote: Färgen ser jag inte som nått problem, får väll slipa om det behövs eller byta till en 3/32 kedja.

Nä Ronny. Brukar ha bra med tålamod men nu räcker det.Ronny wrote:Cykeln är inte testkörd och redan ponera att den inte kommer visa sig flexa är kanske lite förhastat. Bör nog utvärdera den under ett tag och kanske revidera en del detaljer eller ej. Sen är 400w något som jag är tveksam till att du ens kommer i närheten av men oavsett det så vid start står man upp. Stående start på en vanlig temporam kan ge så pass mycket flex att det skrapar i men flexet kan upphöra vid en viss kadens (likväl ej bra). Visst är vevlagret smalt men vevpartiet hänger som en pendel vilket kan vara en svag punkt.Den kommer inte flexa, inte där ivarjefall... Tänk på hur den kommer användas. Jag kommer inte sprinta eller stå upp och bryta. Jag kommer sitta och mala på med ett tryck på stax under 400watt som inte är jätte mycket + att det smala vevlagret gör att det blir mindre hävarm för flex i sidled.
Japp japp, säkert inga problem. Ska bli kul att se den målad och med hjul, klar helt enkelt..chrobin wrote:Chill out Nils. Den kommer inte flexa, inte där ivarjefall... Tänk på hur den kommer användas. Jag kommer inte sprinta eller stå upp och bryta. Jag kommer sitta och mala på med ett tryck på stax under 400watt som inte är jätte mycket + att det smala vevlagret gör att det blir mindre hävarm för flex i sidled. Färgen ser jag inte som nått problem, får väll slipa om det behövs eller byta till en 3/32 kedja.Nils wrote:Yaoza-yaoza! Grymt arbete! Men du räknar alltså med att ramen inte kommer att flexxa så mycket som en millimeter vid vevpartiet? Kommer inte lacken bygga såpass att den tar i klingan? Åh vad nojjig jag blev..
Så du kan lugnt somna om
Jag tycker det var dags! Gott att se chrobin :)chrobin wrote:Ha, jäklar vad jag eldade upp mig Ronny. Ber om ursäkt. Börja tydligen få Obree's labila personlighet också. Det här kan bli bra... :lol:





